Zeevonk jagende bokkers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 00:26

Ik ben benieuwd of er op Bokt ook mensen zitten die zo nu en dan net zo gek zijn als ik en midden in de nacht naar de zee staren, hopend op zeevonken?
Het seizoen is weer begonnen en ik ben benieuwd wie er al wat gesignaleerd heeft en waar.

Voor degenen die niet weten wat zeevonken zijn wat informatie:

Het mysterieuze blauwe licht dat op warme nachten de zee kan verlichten, is afkomstig van een algensoort, de Noctiluca scintillans. Deze alg overwintert in de Waddenzee en vormt bij warm, zonnig weer grote koloniƫn op het wateroppervlakte. Onder de juiste omstandigheden lichten ze de golven op.

Wat zijn de juiste omstandigheden?
- meerdere dagen achtereen een warme temperatuur
- rustig water (weinig wind)
- weinig maanlicht en ander (vervuilend) licht
- aflandige wind

Soms kun je overdag al een zalmachtige gloed op het water zien. Als dit overdag waargenomen wordt is de kans best groot dat er 's nachts zeevonken worden gezien.

Je moet vooral geluk hebben, maar het is echt magisch!

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Het zou leuk zijn als er meer zijn met deze hobby. Dan kunnen we elkaar op de hoogte brengen wanneer er zeevonken gespot worden! :)

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 00:29

Wat een leuk topic!
Ik woon in Den Haag en ben veel op het strand. Ik heb jaren bij een strandtent gewerkt en vaak waren wij op de mooie dagen pas rond 02.00 klaar en dus veel op het strand als het al donker/laat was. Al een paar keer zeevonk mogen zien :). Vorig jaar zelfs zo sterk, dat het om je heen vormde wanneer je in de zee liep/zwom.

Ik werk nu niet meer op het strand. Dus dat wordt Facebook in de gaten houden en dan inderdaad gewoon 's avonds laat nog de fiets op.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 00:32

Wij zijn met ons gezin (4) ook liefhebbers! Tot nu toe nog maar 2x bij geweest, het is voor ons ook even rijden gezien wij in het oosten van nld wonen.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 00:33

DewiRox schreef:
Wat een leuk topic!
Ik woon in Den Haag en ben veel op het strand. Ik heb jaren bij een strandtent gewerkt en vaak waren wij op de mooie dagen pas rond 02.00 klaar en dus veel op het strand als het al donker/laat was. Al een paar keer zeevonk mogen zien :). Vorig jaar zelfs zo sterk, dat het om je heen vormde wanneer je in de zee liep/zwom.

Ik werk nu niet meer op het strand. Dus dat wordt Facebook in de gaten houden en dan inderdaad gewoon 's avonds laat nog de fiets op.


Wauw dat is gaaf! Leuk meegenomen met zulk werk.
Ik woon vlakbij het strand van Ouddorp. Vorig jaar pas voor het eerst gezien en sindsdien helemaal verslaafd haha.

Ik begreep dat het op Terschelling al een paar avonden op rij wordt waargenomen. Dus ik hoop op andere plekken in Nederland ook! Vanavond in Ouddorp wezen kijken maar helaas niets gezien.. Morgen weer een poging.

Gefeliciteerd trouwens.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 04:11

Oh ik volg ook! Ik wil dit al jaren zo graag zien maar het is voor ons ruim een uur rijden dus je gaat niet zo snel even heen en weer.

Hoe lang is zeevonk actief? In de zin van: als iemand aangeeft dat het te zien is, is dat dan voor een paar minuten of een paar uur?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 04:23

Zijn dat je eigen foto's?

De eerste keer zeevonk al meegemaakt als tiener, toen we uit kamperen waren en laat in de avond gingen zwemmen.

Nu woon ik vlakbij het strand en ieder jaar wel een of twee keer een late wandeling met Zeevonk.

Alleen een mooie foto ontbreekt nog... Al tig keer geklooid met sluitertijden op de camera.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 04:39

Captain schreef:
Oh ik volg ook! Ik wil dit al jaren zo graag zien maar het is voor ons ruim een uur rijden dus je gaat niet zo snel even heen en weer.

Hoe lang is zeevonk actief? In de zin van: als iemand aangeeft dat het te zien is, is dat dan voor een paar minuten of een paar uur?


Uur. Je kunt het vaak overdag al zien.

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:55

Leuk, ik volg!

Nog nooit gezien, omdat ik nog nooit speciaal daarvoor naar het strand ben gegaan.

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:10

Volg! Ik wil dit heel graag een keertje zien. Alleen woon ik in zuid brabant dus dat maakt het een beetje lastig om er snel even naartoe te rijden als het wordt gesignaleerd

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:38

Ik woon aan de kust en heb het al vaak mogen zien. het is heel bijzonder en als kind noemde wij het de lichtjes van de zee.

Vind het altijd heel magisch! wij hebben wel eens met de hond gezwommen als het was en dan als hij zich ging uitschudden was het echt een wolk van blauwe lichtjes in het donker. Heel speciaal! Een collega werkt ook bij de KNRM en die heeft het wel eens gefilmd vanaf de reddingsboot dat is echt heel gaaf! Vorig jaar is een filmpje van hem viraal gegaan op Facebook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:39

Wat een ontzettend gave foto's, dit moet ik ook echt een keer zien!

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:01

Oh thanks nu heb ik nog iets op mijn bucketlist wat ik een keer gezien moet hebben! :D Noorderlicht is ook nog een grote wens <3

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:06

Ooh wat mooi! Dat wil ik ook graag een keer zien :)
Helaas wonen we niet in de buurt van de zee, in juni gaan we wel naar Ameland, hopelijk daar dan een kans.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:09

Op Facebook is een pagina die je kunt volgen, Zeevonk Katwijk, daarop houden mensen bij wanneer er zeevonk te zien is. Echt prachtig om te zien!
Helaas woon ik sinds een paar jaar niet meer aan de kust.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:21

Heb dit mooie natuur spektakel vaker gezien. Ik woon in Zandvoort, dus ben redelijk vaak op het strand te inden.

Op facebook heb je meerdere groepen, zo ook zeevonk Zandvoort.

2 jaar terug op z'n mooist gezien. Alle golven lichte op. Met er door heen zwemmen zwom je echt in een blauwe gloed

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:32

Er doorheen zwemmen is het mooiste inderdaad <3

2 jaar terug met de hittegolf was het regelmatig raak.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:35

Zeevonk is echt gaaf inderdaad. Sinds onze boot op zoutwater ligt in een haven aan de Oosterschelde zien we het ook af en toe in de haven <3
Dit was vorig jaar.


In de haven zie je niet goed wanneer er zeevonk is, het licht alleen op bij beweging en het water beweegt hier niet. De eerste keer viel het ons op toen het regende, toen zag je in het spiegelgladde water ineens overal heel kleine lichtjes aan en uit gaan <3
Dus ik volg ook mee.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:45

Is het op voorhand een beetje te voorspellen of echt pas op de dag zelf? En Het is niet de hele nacht te zien?

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:07

Helaas zelf nog nooit gezien, maar het lijkt mij zo tof om te zien! :D

Laatst op Facebook een filmpje met dolfijnen die zwommen in zeevonk. Dat was echt magisch...

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:17

Ik wil dit zoo graag een keer zien in mn leven! Das echt een doel geloof ik :')

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:21

Oh dit wil ik al zo lang een keer in het echt zien!
Helaas woon ik in Veenendaal. En als ik de volgende dag vroeg moet beginnen zie ik het niet zitten om naar de kust te rijden :+

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:36

Ik werkte vroeger in de bruine vloot (zeilvaart) en daarna gewone scheepvaart en heb het toen wel eens vaker vernomen rond de eilanden, vooral op Terschelling is het een echte pracht!
Bij Delfzijl en onderweg naar Eemden ben ik het ook al tegen gekomen

Woon nu helaas midden in Belgie, dus geen zeevonk meer te bespeuren -O- :+

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:56

Zo leuk dat er veel mensen dit ook willen zien of er al naar op zoek gaan!
Ik heb zelf net een FB pagina aangemaakt Zeevonk Alert Ouddorp. Nu alleen nog leden die mee helpen spotten! ;)
Van de algemene Zeevonk Alert pagina ben ik ook lid en ik houd ook Twitter in de gaten. Afgelopen avond was er veel te zien. Helaas ben ik zelf waarschijnlijk te vroeg naar huis gegaan. Echt goed donker is het nu pas na 00.00 uur.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zeevonk jagende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:05

Prachtig! Vroeger een keer met een bootje doorheen gevaren en dat voelde bijna magisch.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:06

Gaaf zeg! Ik kende dit algje wel maar op de 1 of andere manier heb ik altijd aangenomen dat dit alleen aan de kust bij Amerika voorkwam. :') Toen ik de titel van dit topic zag dacht ik dat het over 1 of andere vissoort zou gaan. _O-

@8nnemiek: Dat is wel een heel gaaf filmpje zo! Wat fascinerend eigenlijk dat ze dus wel op bewegend water reageren maar niet op het direct contact en beweging van je hand, of lijkt dat alleen maar zo op het filmpje?