Buren op ons keukendak

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 12:01

Hi allemaal,

Ik weet niet zo goed waar ik dit onderwerp moet plaatsen dus als het verkeerd staat hoor ik het graag.

Het probleem is als volgt.
Ik woon samen met mijn partner in een appartement. Het is geen enorm appartementencomplex waar we in zitten.
Alleen wij en de buren.
Ik en mijn partner zijn erin getrokken toen het nog van een vastgoedbedrijf was, inmiddels is het zo’n 1,5 jaar geleden overgenomen door onze nieuwe huurbaas.
Deze had voorheen geen ervaring met woningen verhuren.

Ongeveer een half jaar geleden zijn er nieuwe buren ingetrokken in het appartement naast ons. Deze woning heeft geen balkon/dakterras/tuin.
Nu hebben zij een raam wat uitkijkt op het dak van onze keuken en zijn zij naar de huurbaas gegaan om te vragen of ze hier een soort dakterras van kunnen maken.
Deze heeft hier blijkbaar toestemming voor gegeven zonder overleg met ons.
Nu begrijpen wij dat ze een stukje willen hebben om buiten te zitten, maar het is ons dak naast onze slaapkamer.
De appartementen zijn zeer gehorig en we zijn hier niet heel happig op.

Was het naast de keuken/woonkamer etc dan was het een ander verhaal geweest. Maar naast onze slaapkamer vinden we niet prettig aangezien we ook twee ramen aan die kant van het dak hebben.

Nu gaan we binnenkort even met de buren om de tafel om het erover te hebben.
Maar in de tussentijd vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft?
Moeten we hiermee akkoord gaan of hebben we nog rechten?

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:06

Kunnen ze van dat stuk dak in jullie slaapkamer kijken?
Hoe staat het huis in jullie huurcontract beschreven?
Het lijkt mij apart dat zij een stuk huis dat jullie huren mogen gebruiken.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:18

Ik zou toch ook je rechtsbijstandsverzekering of als je die niet hebt een juridisch loket raadplegen. Dan weet je alvast je rechten. Dan de mogelijke overlast voor jullie op een rijtje zetten qua geluid van lopen, schuiven van stoelen, praten, daarnaast van evt. inkijk/neerkijk op jullie als je buiten zit. Dan is het nog de vraag of het dak zomaar geschikt is voor permanente beloping en voor verzwaring door tuinmeubelen, bbq (ook een ding trouwens wat overlast kan geven). Dan heb je een lijstje en kun je beter je positie bepalen. Wat Dammie al zegt ook je huurcontract. Het zou vreemd zijn en m.i. niet toegestaan als je een huis huurt waar je later minder woongenot overhoudt door zo'n verandering.

Goed om eerst met de buren een praatje te maken erover, zie dat als informatie winnen over en weer (wat willen zij doen, laat merken dat je vragen/vraagtekens hebt). Laat je niet verleiden door uitspraken dat je het wel goed vindt of leuk vindt voor ze. Dat kan later enorm tegen je gebruikt worden.
Vaak toch lastige dingen, succes!

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:22

Dit specifieke geval heb ik geen ervaring mee. Wel voel ik met je mee wat betreft problemen met buren die over hun grenzen willen gaan.En dat komt zowel bij huur-als bij koopwoningen voor.Heel erg vervelend waardoor je rust en woongenot verstoord kan worden.Sterkte ermee!

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 12:55

Dammie schreef:
Kunnen ze van dat stuk dak in jullie slaapkamer kijken?
Hoe staat het huis in jullie huurcontract beschreven?
Het lijkt mij apart dat zij een stuk huis dat jullie huren mogen gebruiken.


Ja ze kunnen naar binnen kijken.
Ik heb geprobeerd het contract erop na te lezen maar echt heel duidelijk staat het er niet aangezien dit om het dak gaat.
Er staat wel een stuk in over wijzigingen die aangebracht worden door de verhuurder.
Maar ik weet niet of we daar heel sterk mee zullen staan.

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 12:59

stefje schreef:
Ik zou toch ook je rechtsbijstandsverzekering of als je die niet hebt een juridisch loket raadplegen. Dan weet je alvast je rechten. Dan de mogelijke overlast voor jullie op een rijtje zetten qua geluid van lopen, schuiven van stoelen, praten, daarnaast van evt. inkijk/neerkijk op jullie als je buiten zit. Dan is het nog de vraag of het dak zomaar geschikt is voor permanente beloping en voor verzwaring door tuinmeubelen, bbq (ook een ding trouwens wat overlast kan geven). Dan heb je een lijstje en kun je beter je positie bepalen. Wat Dammie al zegt ook je huurcontract. Het zou vreemd zijn en m.i. niet toegestaan als je een huis huurt waar je later minder woongenot overhoudt door zo'n verandering.

Goed om eerst met de buren een praatje te maken erover, zie dat als informatie winnen over en weer (wat willen zij doen, laat merken dat je vragen/vraagtekens hebt). Laat je niet verleiden door uitspraken dat je het wel goed vindt of leuk vindt voor ze. Dat kan later enorm tegen je gebruikt worden.
Vaak toch lastige dingen, succes!


Bedankt voor de tips!
We zullen alles op schrijven en dan het juridisch loket raadplegen.
Voor ons zou er inderdaad minder woongenot overblijven maar het andere appartement zou dan misschien wel meer waard worden?
Ik denk dat het hem daar ook om te doen zal zijn.

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 13:01

anjali schreef:
Dit specifieke geval heb ik geen ervaring mee. Wel voel ik met je mee wat betreft problemen met buren die over hun grenzen willen gaan.En dat komt zowel bij huur-als bij koopwoningen voor.Heel erg vervelend waardoor je rust en woongenot verstoord kan worden.Sterkte ermee!


Bedankt!
Het is inderdaad allemaal erg frustrerend.
Er zijn al meerdere dingen voorgevallen sinds de nieuwe huurbaas dus ons woonplezier is inmiddels flink minder geworden. Helaas is het geen makkelijke omgeving om een andere woning te krijgen. Dus voor nu proberen we er maar het beste van te maken

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:08

Heb je het al met de huurbaas er over gehad? Die heeft misschien geen moment stil gestaan dat het overlast voor julie geeft. Ik kan me voorstellen dat je er niet blij van word.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:15

Check ook bij je gemeente of er een dakterras gemaakt mag worden. In de oude buurt van mijn man waren een hoop illegale dakterrassen en daar is op een gegeven moment ook op gehandhaafd.

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:16

Is het dak überhaupt wel geschikt om te gebruiken als terras? Niet elk dak is robuust genoeg en het kan lekkage veroorzaken.

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 13:16

beatje schreef:
Heb je het al met de huurbaas er over gehad? Die heeft misschien geen moment stil gestaan dat het overlast voor julie geeft. Ik kan me voorstellen dat je er niet blij van word.


Nee nog niet..
We weten niet of het handiger is om eerst de buren te spreken of toch eerst de huurbaas.
Of dat we misschien nog beter eerst informatie kunnen inwinnen om vervolgens één van tweeën te spreken

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 13:18

@dreamybol
gemeente kunnen we morgen wel even bellen! Bedankt voor de tip

@ceetje_bokt
Dat durf ik niet te zeggen.
We hebben wel een tijd last gehad van lekkage als het water niet goed weg kon lopen. Dat is als het goed is inmiddels verholpen, maar dat hebben we nog niet kunnen testen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:19

Ik zou het eerst met de huurbaas bespreken. Hij is tenslotte degene die je buren toestemming heeft gegeven.
Woon je er verder nog wel naar je zin?

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 13:22

Astorga schreef:
Ik zou het eerst met de huurbaas bespreken. Hij is tenslotte degene die je buren toestemming heeft gegeven.
Woon je er verder nog wel naar je zin?


Bedankt voor je bericht.
Qua locatie zitten we goed en is het een fijne plek.
Helaas zijn er met de huurbaas wel wat dingen voorgevallen die het wonen hier minder leuk hebben gemaakt.

We willen uiteindelijk wel weg, maar huurhuizen zijn schaars hier op het moment.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:33

De https://service.woonbond.nl/ kan ook advies geven. Ik weet dat er geen inkijk mag zijn vanuit ruimtes, balkons enzo van buren. Dat is dacht ik wettelijk geregeld, alleen geen idee of dst gemeentelijk of landelijk recht is.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:40

Ceetje_bokt schreef:
Is het dak überhaupt wel geschikt om te gebruiken als terras? Niet elk dak is robuust genoeg en het kan lekkage veroorzaken.

Dit inderdaad. Ik heb een tijdje in Brussel gewoond en daar werd het dak ook gebruikt als terras. Resultaat: hele keuken blank bij een regenbui :n

Het lijkt mij dat dit niet zo maar mag.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:17

Hoe moeten je buren toegang krijgen tot dat dak? Niet door jullie slaapkamerraam, niet met een ladder vanuit hun tuin (want die hebben ze niet), en niet met een luik en vlizotrap vanuit jullie keuken :+ - maar hoe dan wel eigenlijk?

Lynn_Nikita

Berichten: 25505
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:21

Ibbel schreef:
Hoe moeten je buren toegang krijgen tot dat dak? Niet door jullie slaapkamerraam, niet met een ladder vanuit hun tuin (want die hebben ze niet), en niet met een luik en vlizotrap vanuit jullie keuken :+ - maar hoe dan wel eigenlijk?



Hun raam lijkt mij

Anoniem

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:27

Ik zou eerst even met de huisbaas overleggen of hij zeker weet dat zij op het dak kunnen staan zonder dat het gevaarlijke situaties oplevert. Verder zou ik met je buren kijken of jullie samen tot een oplossing kunnen komen. Ik kan me voorstellen dat zij (juist nu) ook graag een buitenruimte willen en dat zo'n stuk kaal dak daar prettig voor is. Maar er zit wel een verschil tussen af en toe een uurtje zonnen en elke dag barbecuen en mensen ontvangen tot in de late uurtjes. Misschien kunnen jullie afspreken dat ze tot een bepaalde tijd kunnen zitten of dat jullie even uit het raam aangeven als jullie naar bed gaan en dat ze dan ook gewoon naar binnen gaan.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:55

@Emmaa: Dat wordt niets natuurlijk. Als die buren daar een terras hebben dan kun je er niets aan doen hoe ze het gebruiken.Ik denk niet dat dit mag als dat direct voor het slaapkamerraam van ts is.aanbouwen aan woningen zijn zowiezo aanvrageplichtig. En daar kan ts dan bezwaar op aantekenen.Wel heel erg vervelend allemaal en zeker nu in coronatijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:57

anjali schreef:
@Emmaa: Dat wordt niets natuurlijk. Als die buren daar een terras hebben dan kun je er niets aan doen hoe ze het gebruiken.Ik denk niet dat dit mag als dat direct voor het slaapkamerraam van ts is.aanbouwen aan woningen zijn zowiezo aanvrageplichtig. En daar kan ts dan bezwaar op aantekenen.Wel heel erg vervelend allemaal en zeker nu in coronatijd.

Nja, je kan er inderdaad met een gestrekt been en alvast in het harnas met allerlei wettelijke regelingen, maar ik denk dat je daar uiteindelijk je woonplezier en je relatie met zowel je buren als je huisbaas ontzettend mee onderuit haalt. Zo lang het veilig kan lijkt het me in de eerste instantie het beste om te kijken of je met je buren een oplossing kan vinden, dan hebben zij toch een buitenruimte maar kan je het met goede afspraken beteugelen.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:00

Hier staat wat info in over het aanleggen van een dakterras
https://www.aanleggenterras.nl/dakterras/vergunning

Ik denk dat je qua woongenot er op achteruit gaat en dat je een goede kans hebt dat je dit niet hoeft toe te staan ook al is het niet je eigendom.

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 16:34

Bedankt allemaal weer voor de reacties!
Lekkage ben ik zelf ook bang voor, aangezien we dat een aantal keer gehad hebben in de wc (zelfde dak) zodra er een laag water op het dak lag.
Het zou nu wel gerepareerd moeten zijn maar het is niet dusdanig volgelopen weer dat het goed getest is.

De buren moeten inderdaad via hun raam op het dak klimmen als ze er willen komen.
Ze hadden het over een vloer en wat stoelen plaatsen.
Maar zoals jullie ook al aangeven lijkt het me verstandig dat eerst wordt nagegaan of het dak alles wel kan dragen.

@emmaa_ we gunnen het hun ook zeker wel dat ze lekker buiten kunnen zitten. Alleen de plek en de gehorigheid maakt het voor ons lastig.
Daarbij wisten ze in principe toen ze het huis namen dat er niks bij zat.

Ook hebben we eraan gedacht om toe te zeggen met een soort “eindtijd” als afspraak. Dit omdat ik voor mijn werk erg vroeg op moet en dus op tijd naar bed ga. Maar dit voelt een beetje betuttelend en daarbij weet je nooit of dat daadwerkelijk goed gaat.

Bedankt voor de link dubbeldun!
Hier hebben we zeker wat aan

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:49

Nee,als dat terras er eenmaal is kun je overlast krijgen. Zelfs als je met deze buren goede afspraken over het gebruik zou kunnen maken,dan kan het zijn dat er nieuwe huurders inkomen die gaan doen wat ze willen.En inderdaad kan het ook nog zijn dat de dakconstructie niet eens sterk genoeg is voor deze plannen. Dan wordt het zelfs gevaarlijk dat ze er door kunnen zakken??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110745
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:50

Ik vind dat niet betuttelend hoor, TS. Ze maken gebruik van jullie dak en je slaapkamer ligt er vlak naast.
Dan is een beetje rekening met je buren houden wel het minste wat je kunt doen.