Verzekering schade aan paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 22:02

Hoi iedereen.

Eergisteren heeft mijn paard een ongeluk gehad bij mijn bijrijder.
Door onhandigheid van haar is mijn paard zeer ernstig geblesseerd geraakt.
Mijn paard staat nu met een volleidg gescheurde pees in de kliniek. Kosten lopen op tot 2000-3000 euro.

Kan mijn bijrijdster haar burgerlijke aansprakelijkheid verzekering tussen komen eventueel ?

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:06

Oei..... Ik denk dat je even een hippisch jurist aan de mouw moet trekken.
Wat vreselijk dat jullie dit meemaken. Ik snap het heel goed als je boos bent op de bijrijder... Maar anderzijds weet je denk ik ook dat een ongeluk met dit resultaat niemand ooit met opzet doet. Maar goed... Logischerwijs als mijn hond schade toebrengt aan een ander zn paard dan is dat verzekerd.
Maar met een bijrijder is er geloof ik sprake van gedeelde aansprakelijkheid. Ligt eraan wat er gebeurt is.

Bedoel het verhaal zal anders zijn als bv bijrijder met een kapmes per ongeluk de pees doorsnijdt. Of dat paard ook een actie uitvoert..

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:06

Volgens mij ben jij als eigenaar aansprakelijk voor de schade die je paard maakt, dus zou je bijrijdster haar schade wel op jou kunnen verhalen maar niet andersom

(ben geen jurist, maar heb ooit een hele rechtzaak gehad met een racefietser die mijn hond aanreed en de schade van zijn fiets op mij verhaalde... en won )

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 22:09

Ik ben absoluut niet boos om mijn bijrijder. Begrijp mij niet verkeerd. Een ongeluk is snel gebeurd. Maar de kosten kunnen enorm hoog oplopen.


Ik weet dat mijn vorig weide maatje haar paard had mijn paard getrapt. Toen kreeg ik de kosten wel vergoed van haar burgerlijke aansprakelijkheid.

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:11

Je kan het altijd proberen in ieder geval! Als ze een goede schadeverzekering heeft? Ik zou het wel laten doen (de claim indienen) door iemand die er verstand van heeft, anders schepen ze je zo af..

Edit: als een paard schade aan een ander paard aanbrengt is de eigenaar vaak wel aansprakelijk, dus zal van de details afhangen

Sterkte in ieder geval met je paard!

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 22:16

En aan wat voor een persoon moet ik die claim laten indienen ?

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:17

Volgens mij is het zo dat je als eigenaar aansprakelijk bent voor de gedragingen van je paard. Echter is het nu de schuld van bijrijder... dus die aansprakelijk stellen lijkt mij

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:25

Bel het juridisch loket. Je gaat hier zoveel verschillende berichten lezen....

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:28

Een kennis heeft ooit eens aan de hand gehad dat haar paard een ander paard in de sloot mepte met bij elkaar zetten in de wei. Paard heeft daardoor koliek gekregen en daaraan overleden. Ik weet dat de eigenaar wiens paard mepte op haar wa had gegooid en ze kregen het vergoed. Maar dit is wel paard tegen paard geweest.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:53

roosjuh17 schreef:
Ik ben absoluut niet boos om mijn bijrijder. Begrijp mij niet verkeerd. Een ongeluk is snel gebeurd. Maar de kosten kunnen enorm hoog oplopen.


Ik weet dat mijn vorig weide maatje haar paard had mijn paard getrapt. Toen kreeg ik de kosten wel vergoed van haar burgerlijke aansprakelijkheid.


Heel fijn dat je er zo instaat! Kan me voorstellen dat je bijrijder zich er goed k*t over voelt en voor jou en je paardje is dat precies zo.

Ik zie het zeker niet kansloos in, maar weet nu te weinig. Neem contact op met een goede jurist (niet bokt, enkele uitzondering daargelaten).

Heeft je bijrijdster wel een WA-verzekering?

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:15

Ik heb ook eens een ongelukje gehad met het paard van een ander. De dierenarts kosten zijn toen via mijn wa gegaan.
Heel fijn trouwens hoe je erin staat, je bijrijdster zal zich ook flink rot voelen ik heb mij er toen ook heel naar over gevoeld (nog steeds wel ondanks dat het niet heel ernstig was).
Succes hopelijk komt je paard er weer bovenop!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:18

Ligt er aan wat er precies gebeurd is. Heeft zij echt voor de blessure gezorgd of heeft je paard dat zelf gedaan. Ze zou hierover contact op moeten nemen met haar aansprakelijkheidsverzekering.

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:43

Heeft ze wel een aansprakelijkheid verzekering? Heeft lang niet iedereen namelijk. Je zult moeten bewijzen ook dat het alleen haar schuld is geweest. En geen invloeden van buitenaf of schade wat paard zelf deed.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 06:33

Oei en dit is waarom mijn paard apart verzekerd is..

Ik zou als ik jou was gewoon het gehele verhaal opschrijven hoe het gebeurt is en dit opsturen naar haar verzekering. Ga in gesprek... versterk dit met een attest van de dierenarts en de verwachte kosten

Heel veel beterschap voor je paard TS

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 06:42

Autumnn schreef:
Bel het juridisch loket. Je gaat hier zoveel verschillende berichten lezen....

Al ben ik geen fan van het juridisch loket en zou zelf een advocaat inschakelen, is dit wel een goede eerste stap. Er zijn hier nu al verschillende onzinnige dingen gezegd (WA is alleen voor auto's!), dus zoek je informatie in zo'n zaak alsjeblieft niet op bokt.

tiwi1969

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:12

Waarschijnlijk valt dit onder de AVP van je bijrijder. Een kennis van mij heeft in een soortgelijk geval de dierenartskosten en de waardevermindering van het paard vergoed gekregen

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:14

Ik ben ooit naar de verzekering geweest omdat ik bijrijder was en wilde dat als ik schade zou maken dat de eigenaar niet de gene zou zijn die aansprakelijk zou zijn. Toen zei verzekering: paarden zijn paarden en doen paardendingen. De eigenaar is daarvoor altijd aansprakelijk. Tenzij jij als bijrijder kunt aantonen/verklaren dat door een fout van jou de schade door het paard is ontstaan.dan valt het onder de wa van de bijrijder. Dus als er schade zou zijn en ik zou zeggen dat het mijn schuld was dat de pony dat deed, dan viel hij op dat moment onder mijn wa terwijl het niet mijn pony was. Dus stel, ik zit erop of heb. Hem vast en hij schopt tegen een auto dan is dat iets wat een paard zou doen. Echter als ik zou zeggen, naar het was mijn fout want ik had hem nooit zo dicht langs die auto moeten laten lopen, dat paard had niet geschopt als ik hem daar niet naar toe gestuurd had, dan was ik aansprakelijk en niet de eigenaar ze de verzekering toen.

Dus in jouw geval; ik weet niet precies wat er gebeurd is hoor maar ik noem maar wat. Bijrijder heeft een lompe actie uitgehaald met rijden/verkeerd aangestuurd op een hindernis ofzo waarvan ze redelijkerwijs had kunnen weten/verwachten dat het fout zou gaan op basis van kennis en ervaring, dan heeft zij door haar actie schade toegebracht aan het/jouwpaard. Als zij verklaart Naar haar verzekering dat het echt haar schuld Is Dat jouw paard schade heeft opgelopen dan Kan zij vanuit haar wa aansprakelijk zijn. Immers heeft zij door haar actie schade toegevracht aan jou (jouw paard) en valt haar actie onder haar wa.

Dan moet ze daar uiteraard zelf achter staan. Ik weet niet hoe het gaat met aansprakelijk stellen ofzo. Ik stond er toen heel proactief in namelijk.

Dus als je bijrijder daar zelf positief in staat zou ik zeggen laat haar contact opnemen net haar eigen wa verzekering en aangeven dat door haar schuld jouw paard schade heeft opgelopen. Volgens mij is dit ongeveer hetzelfde als ik heb jouw auto bekrast bij het inparkeren of ik heb jouw tv van de kast gelopen. Wa voor schade aan andermans eigendommen dus.

Wat heftig zeg. Super goed dat je niet boos bent op je bijrijder. Dat zou echt iets zijn om een relatie kapot te maken. Je paard komt je toch heel na aan het hart. Hoop dat ie er bovenop komt.

Zoals hierboven genoemd:wa is voor auto’s. Dan kan ben niet thuis in de verzekerings begrippen. Maar in dit geval zou dat dan avp voor particulieren moeten zijn. Het idee is hetzelfde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:01

_kajo_ schreef:
Autumnn schreef:
Bel het juridisch loket. Je gaat hier zoveel verschillende berichten lezen....

Al ben ik geen fan van het juridisch loket en zou zelf een advocaat inschakelen, is dit wel een goede eerste stap. Er zijn hier nu al verschillende onzinnige dingen gezegd (WA is alleen voor auto's!), dus zoek je informatie in zo'n zaak alsjeblieft niet op bokt.

Ik zou zelf eerst met een hippisch verzekeraar bellen, of gewoon je eigen verzekeringsagent.

Verder heb je helemaal gelijk. WA (wettelijke aansprakelijkheidsverzekering) is heel wat anders dan een aansprakelijkheidsverzekering particulieren, de eerste zal hiervoor nooit uitkeren, de tweede wel als je m hebt en je paard is meeverzekerd.

@TS, vraag je bijrijdster of zij/haar ouders (geen idee hoe oud ze is) of er een AVP is, daar zou je het op moeten kunnen verhalen als je aan kunt tonen dat de bijrijdster de blessure veroorzaakt heeft.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:11

Als het bewust haar schuld is en je dat kunt bewijzen is zij aansprakelijk volgens mij, maar anders ben jij verantwoordelijk voor je eigen paard.
Heb je rechtsbijstand?
Dan kun je het zo even uit laten zoeken.
Sterkte met je paard!

Heb je ooit iets op papier gezet voor/met je bijrijder qua aansprakelijkheid bij zulk soort dingen?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:04

Ik denk dat het er helemaal aan ligt wat voor verzekering je hebt.Zelf heb ik dit gelukkig nog nooit aan de hand gehad,maar toen ik in het verleden mijn polis (kleine lettertjes) eens doorlas stond daarin dat schade aan rijpaarden uitgesloten was. Zou er een verschil zijn tussen rijpaarden en niet-rijpaarden? Waarbij het in dit geval dus wel een rijpaard betreft. Schadeclaims en verzekeringen zijn een terrein vol voetangels en klemmen.waarbij je soms een deskundige nodig hebt.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:11

Er is een verschil tussen schuld- en risicoaansprakelijkheid. Je zult moeten aantonen dat door de fout van jouw bijrijdster de schade ontstaan is.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:16

Iris82 schreef:
Er is een verschil tussen schuld- en risicoaansprakelijkheid. Je zult moeten aantonen dat door de fout van jouw bijrijdster de schade ontstaan is.


En dat gaat het beste als de bijrijder dat zelf aangeeft :j

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:21

Klopt. Je hebt als tegenpartij namelijk geen rechtstreeks vorderingsrecht op een particuliere aansprakelijkheidsverzekering (in tegenstelling tot een WA autoverzekering).

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:29

Mijn paard is vorig jaar gewond geraakt door toe doen van iemand anders. Zij zelf heeft de schuld op zich genomen en zo netjes afgehandeld door haar verzekering :)

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:16

TS, ik ben erg benieuwd hoe het met je paard is, en ook of je al meer weet over hoe dit opgelost kan worden.