Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:46

LiselotZorro schreef:
De meeste hoefsmeden willen namelijk ook liever paarden zonder ijzers.
.


Laat ik nou net een geheel andere ervaring hebben.

Ik ken heel wat hoefsmeden en die zeggen alle maal: als het zonder kan, zou ik het zonder doen. Niet onnodig ijzers ergens onder slaan.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:47

Dat zeg ik toch?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:48

LiselotZorro schreef:
Dat zeg ik toch?



Euhhhh..... sorry. Nog niet wakker geloof ik. :+ :o

Geheel dezelfde ervaring dus.

Duzzzzz....ik pak er even koffie bij.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:51

Het is nog vroeg!

Je haalde nog wel een goed punt aan. De stand van de hoef willen veranderen bij een paard op die leeftijd zou ik ook zeer mijn twijfels over hebben. Bij sommige paarden die altijd slecht op ijzers gezet zijn gaat de hoef wel wat veranderen als je juist gaat bekappen, maar dat gaat dan vanzelf en is geen doel op zich.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:08

Ik TEM effe. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat dit topic op slot gezet wordt. Het loopt, voor de zoveelste keer uit op een oeverloze discussie tussen voor en tegenstanders van verschillende vormen van voetverzorging bij paarden.

_Carien

Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:05

Tem jij 'effe'. De twee werelden zullen echt niet dichter bij elkaar komen, maar waarom een discussie willen stoppen waarin echt geen gekke inzichten naar voren komen? Juist die visies zijn super om zelf te kiezen wat je ermee kan of juist niet.
Niet teveel betuttelen hoor, dit is ook juist het mooie van bokt vind ik. Als het maar leven en laten leven blijft :) Dat is weleens anders geweest.

Zelf ben ik laatst de deur gewezen door een NB bekapper toen ik haar vroeg om mijn weer te gaan paard te bekappen afwisselend met mijn eigen smid. Haar diensten zijn goed en ik was super tevreden. Vorig jaar mijn eigen smid weer tijdelijk betrokken voor het bekappen omdat zijn achterhoeven een afwijkende stand kregen na een periode van ziekte en zeer lage weerstand. Later volgde ook meer duidelijkheid in diagnose van een blessure.
Met zo'n houding ben ik al snel klaar, wie ben jij om te vertellen dat jouw manier de heilige graal is?
Ik ben van het idee dat beide werelden elkaar zouden kunnen versterken en elkaar niet uit hoeven te sluiten. Als dierenartsen, NB-ers en hoefsmeden dit ook zouden doen zou er een veel mooiere samenwerking tot stand kunnen komen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:42

TS, ik ben al jaren blij met mijn NBer (hij is van de Jaime Jacksonstroming, opgeleid in de VS). Er worden bij ons 4 paarden door hem bekapt, al jaren. Wil nooit anders meer.

Zie zelf veel drama voeten bij paarden van mensen met een NB cursusje, daar ben ik dus ook geen voorstander van. Beetje vijlen a la, maar uiteindelijk moet iemand wel echt weten wat hij doet en dat mis ik bij veel zelfbekappers, die dan heilig overtuigd zijn van hun eigen 'deskundigheid'.

Maar... dat zie ik ook bij heel veel hoefsmeden, slechte hoeven, steile hoeven, scheve hoeven en ijzers daar ben ik al helemaal geen voorstander van (middeleeuwse ondingen). Wat ik ook mis bij hoefsmeden, is dat ze niet leren om naar het gehele paard en de omstandigheden te kijken. Vorig jaar nog ervaren in een goede kliniek. Vond ik zo'n domper van zo'n zogenaamde expert... Een paard met IR moet je echt ruimer bekijken dan enkel de voet... Maar goed, gelukkig heb ik een topbekapper, waar ik altijd mee kan overleggen en die wel verder kijkt dan zijn neus lang is. Dan zijn er gelukkig betere oplossingen voor de langere termijn, heb ik wel geleerd.

Zoek dus een echt goede bekapper en ga nooit voor een kreupel paard.

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:56

Ik wil alleen zeggen weet wat je doet !

Hier dacht ik mijn paard na 7 jaar wel van zijn achter ijzers af te kunnen halen (aangezien hij ze alleen voor(speciale ijzers) nodig heeft i.v.m gevoeligheid, minimale artrose in het voorbeen en hele lichte beginnende hoefcontrol wat hij waarschijnlijk al 8 jaar heeft, maar omdat we veel buiten rijden hebben we hem altijd rond om beslagen gehad ).

Na 2 weken merkten we dat hij minder ruim achter ging lopen (terwijl hij bijna altijd zijn voorhoef aantikt) en een spier bij zijn sprong dik begon te worden. Ik heb hem weer op achter ijzers gezet. het heeft 6 weken geduurd voordat hij weer ruim liep achter en zijn spier is ondertussen weer normaal. Dus ik heb hier maar geaccepteerd dat ik hem op rond om moet houden

Je kan kan het natuurlijk altijd proberen, maar het kan natuurlijk zijn dat niet elk paard ijzerloos door het leven kan gaan.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:23

Twiggy2008 schreef:
TS, ik ben al jaren blij met mijn NBer (hij is van de Jaime Jacksonstroming, opgeleid in de VS). Er worden bij ons 4 paarden door hem bekapt, al jaren. Wil nooit anders meer.

Zie zelf veel drama voeten bij paarden van mensen met een NB cursusje, daar ben ik dus ook geen voorstander van. Beetje vijlen a la, maar uiteindelijk moet iemand wel echt weten wat hij doet en dat mis ik bij veel zelfbekappers, die dan heilig overtuigd zijn van hun eigen 'deskundigheid'.

Maar... dat zie ik ook bij heel veel hoefsmeden, slechte hoeven, steile hoeven, scheve hoeven en ijzers daar ben ik al helemaal geen voorstander van (middeleeuwse ondingen). Wat ik ook mis bij hoefsmeden, is dat ze niet leren om naar het gehele paard en de omstandigheden te kijken. Vorig jaar nog ervaren in een goede kliniek. Vond ik zo'n domper van zo'n zogenaamde expert... Een paard met IR moet je echt ruimer bekijken dan enkel de voet... Maar goed, gelukkig heb ik een topbekapper, waar ik altijd mee kan overleggen en die wel verder kijkt dan zijn neus lang is. Dan zijn er gelukkig betere oplossingen voor de langere termijn, heb ik wel geleerd.

Zoek dus een echt goede bekapper en ga nooit voor een kreupel paard.

Dat jij zo’n ervaring hebt met een hoefsmid is natuurlijk balen maar ik vind het wel jammer dat er gelijk zo gegeneraliseerd wordt. Ik heb nog nooit een smid bij mijn paarden gehad die niet naar het totaalplaatje kijkt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:38

@laurie, jij zegt het, ik dacht het.

Ik zat al echt te denken, heb ik dan al die jaren zoveel geluk gehad met de smeden die ik gehad heb?
1 traditionele die heb ik maar 1 keer gehad en nooit terug laten komen.
En enkele jaren later was hij ook geen smid meer, denk dat meer mensen dat hebben gedaan :+

En dan 1 ervaring met een natuurlijk bekapper en dat was ook meteen een foute.
Ik heb zelf nota bene aangegeven waar het paard last van had (schimmel) maar dat was volgens hem niet zo. Helaas had ik wel gelijk, maar is het paard pas later behandeld dan had gekund.

Voor de rest smeden gehad die altijd naar het geheel keken als paard.
Naar het doel keken van de ruiter.
En nooit ijzers voor blootsvoets hebben geadviseerd als daar geen enkele noodzaak voor was.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:52

Laurie, wie zegt dat ik dat met één smid ervaren heb??? Wat een invullerij...

Ik weet niet hoe lang jij met paarden bezig bent, ik van kindsaf aan (midden jaren 70). Toen had je nog geen bekappers, enkel hoefsmeden. Ben pas in 2006 of wat later me hierin gaan verdiepen en overgestapt. Jaimy Jacksonmethode, ik vind het een topmethode van bekappen.

Maar het gaat om wat TS gaat doen, toch? Hopelijk gaat het goed, zonder teveel kreupelheid. Ik denk dat we daar allemaal voor staan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:57

Murphylover schreef:
Ik wil alleen zeggen weet wat je doet !

Hier dacht ik mijn paard na 7 jaar wel van zijn achter ijzers af te kunnen halen (aangezien hij ze alleen voor(speciale ijzers) nodig heeft i.v.m gevoeligheid, minimale artrose in het voorbeen en hele lichte beginnende hoefcontrol wat hij waarschijnlijk al 8 jaar heeft, maar omdat we veel buiten rijden hebben we hem altijd rond om beslagen gehad ).

Na 2 weken merkten we dat hij minder ruim achter ging lopen (terwijl hij bijna altijd zijn voorhoef aantikt) en een spier bij zijn sprong dik begon te worden. Ik heb hem weer op achter ijzers gezet. het heeft 6 weken geduurd voordat hij weer ruim liep achter en zijn spier is ondertussen weer normaal. Dus ik heb hier maar geaccepteerd dat ik hem op rond om moet houden

Je kan kan het natuurlijk altijd proberen, maar het kan natuurlijk zijn dat niet elk paard ijzerloos door het leven kan gaan.


Hoefkatrol heeft elk paard. Je doelt op een ontsteking aan het hoefkatrol?? Daaruit blijkt al dat eigenaren beter moeten weten hoe een paard in elkaar zit en werkt.

Wat jij beschrijft zegt niet per se iets over wel of geen ijzers. Wel iets over de ijzers die eronder liggen en de manier van bekappen en ook het trainen en misschien ook houden.

Het is een totaal plaatje en daar gaan mensen aan voorbij. Gezonde hoeven groeien niet aan een boom, die ontstaan door meerdere factoren EN het kan even duren voor ze herstellen.

Bij een ouder paard ga je niet vreselijk corrigeren, maar door te kijken naar het paard en de hoeven, kunnen wel de hoeven langzaam met de tijd iets veranderen.

Mijn ene paard heeft/had vreselijk smalle hoeven, slechte stralen etc. Hij kan wel 35 worden en dan ga ik hem toch niet nog zo 15/20jr laten rondlopen.

_penotti, dan heb je echt wel mazzel. Ik ben zelf een aantal keren verhuisd, heb hoefsmeden van mezelf en anderen gezien en ook zo enorm veel slecht werk dat ik echt geen hoge pet op heb van hoefsmeden. Mede ook omdat ik zelf weet hoe het hoefmechanisme werkt en het effect op de rest van het lijf.
Heb op stallen gewerkt en aan huis/in pension les gegeven. Dan zie je echt zoveel ellende. Heel veel paarden staan veel te lang, veel te steil etc. Dan wordt dat altijd goed gepraat met 100 smoesjes en als paarden dan elders problemen krijgen wordt daar ingespoten, medicatie voor gegeven etc.

Ik had een goede fysio/arts die begint bij het paard bij de hoeven en dan naar boven als ze een paard bekijken. Vergeet daarbij ook niet dat er vaak een flink paard op die 4 hoefjes rust.

Ik zie te weinig hoefsmeden kijken hoe een paard beweegt. Hoor van die stoere gevallen zelfs zeggen; Ik zie dat zo al gelijk.......

De cursus van pn is niet bedoeld om je paard zelf te gaan bekappen. Het is de bedoeling dat de eigenaar meer weet en ziet over hoeven en tussendoor bij kan houden. Het doel is natuurlijke slijtage nabootsen en in samenwerking met je hoefsmid/bekapper de hoef goed en netjes te houden. Eens per 8-10 weken wat gemiddeld is, is vaak te weinig qua onderhoud. EN ze maken ook duidelijk dat het niet werkt als je paard 20 uur stil staat in ene stro stal, vol gaat met biks etc etc. Niet omdat mensen anti zijn, maar omdat het met elkaar te maken heeft. Bij dieren en bij mensen, dat kan niemand ontkennen. Er wordt alleen vaak nog te weinig aandacht aan besteed.

Er zijn heel veel hoefsmeden die echt alles oplossen met een ijzer. Vaak werkt dat, of tijdelijk, maar heel veel kan ook opgelost door naar het geheel te kijken en met regelmaat GOED te bekappen.

PN volg ik verder niet, maar ken weinig mensen die anti veearts zijn. Wel veel mensen die willen dat veeartsen verder kijken en niet standaard met medicatie komen die ook negatieve effecten hebben. Veeartsen die niet verder ontwikkelen en vrij standaard werken, missen vaak nog veel kennis die juist nu steeds meer voorhanden is.
Maar ook hier heeft de eigenaar veel invloed op. Ik ben zelf altijd overal bij als een veearts komt en kan in overleg en samen tot iets komen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:08

Het blijft gewoon dat er gekeken moet worden naar wat goed is voor die hoeven bij dat paard, maar betreffende vraag van TS, over het algemeen gaat de overgang van ijzers naar ijzerloos goed, ook bij paarden die wat aan het bewegingsapparaat of hoeven mankeren.
Het is altijd het proberen waard en soms moet je via diverse professionals om gewenst resultaat te krijgen en sommigen zullen elkaar tegenspreken, sommigen zullen de fouten van anderen moeten verbeteren.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:24

Zijn er ook mensen die gewoon kijken naar wat voor het paard het beste is? Ijzers/bekappen, wat is het beste voor jouw paard. Geen van beiden zijn zaligmakend volgens mij. En net als in elke beroepsgroep zijn er klungels en toppers, dat staat los van bekappen of ijzers onder.
Dus als je al wil vergelijken dan vanuit ervaring met goede vaklieden, zowel bekappen als ijzers onder.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:29

Heb ik al op geantwoord. Bij mij gaan de ijzers eraf als ze hier komen, omdat ze nu eenmaal gewoon op zand lopen en niet hoeven te werken, en 1 met een hoornzuil en platvoeten moet veel vaker bekapt dan de anderen en 2 hoeven amper, maar als ijzers nodig blijken, gaan er gewoon weer ijzers onder, want ik heb op zich niks tegen ijzers. Ze hebben ook hun nut.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:30

CharleyT schreef:
Zijn er ook mensen die gewoon kijken naar wat voor het paard het beste is? Ijzers/bekappen, wat is het beste voor jouw paard. Geen van beiden zijn zaligmakend volgens mij. En net als in elke beroepsgroep zijn er klungels en toppers, dat staat los van bekappen of ijzers onder.
Dus als je al wil vergelijken dan vanuit ervaring met goede vaklieden, zowel bekappen als ijzers onder.


Was het maar zo simpel he?!

Hoefsmeden kraken alles af wat anders is en komen vaak te snel met ijzers. Er wordt te weinig naar het management gekeken.

Bekappers kraken weer alle ijzers en het traditionele houden af.

Opleiding zegt bij beiden helemaal niks. Heel veel hoefsmeden hebben geen of weinig echte opleiding en het vak in de praktijk geleerd. Ze sluiten zich niet aan bij de beroepsver, dus staan nergens op de lijst. Het is beiden ene vrij beroep, dus zoek het maar uit.......

Als eigenaar met weinig kennis moet je een keus maken. Op wie moet iemand dan vertrouwen? Het internet kan van beiden voor-en nadelen benoemen.
De pensionstal duwt je vaak ook in een richting. Of vrienden, familie etc. De invloed is vaak vanuit mensen hun eigen visie, ervaring etc. Het is dan maar net wie er beter kan kletsen.

Overigens is dat bij hoefsmeden en bekappers net zo. Ik lees dingen van hoefsmeden die erg dominant zijn in hun manieren van werken opdringen en verkopen als de enige juiste manier. Waar een hoefsmid op de achtergrond misschien veel beter werk doet.

Voor de overgang zijn hoefschoenen met zooltjes vaak erg fijn. Juist bij artrose. Mijn ene ruin zet ik vaak op een pad met de andere voeten als ik er 1 moet optillen om te bekappen. Dat scheelt hem gewoon echt. En die loopt en rent verder super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:31

Doe het niet, laat een gecertificeerd hoefsmid komen, evt 1 die samenwerkt met Dierenartsen.

Wat voor kwalificatie heeft jouw Pm bekapper?

Mijn paard kon bijna ingeslapen worden vanwege een ontsteking door een verkeerde hoefstand vanwege het natuurlijk bekappen..

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:34

Talietjuh schreef:
Doe het niet, laat een gecertificeerd hoefsmid komen, evt 1 die samenwerkt met Dierenartsen.

Wat voor kwalificatie heeft jouw Pm bekapper?

Mijn paard kon bijna ingeslapen worden na een verkeerde beenstand vanwege natuurlijk bekappen..


Maar dat is dus het probleem! Dat certificaat van een hoefsmid zegt ook helemaal niks. En net zoveel hoefsmeden verprutsen goede hoeven. Dat is alleen al langer geaccepteerd ofzo? Of omdat iemand dan hoefsmid is en een paard daan god helpt, is dat oke, want het was een hoefsmid??

Veeartsen weten ook echt niet alles. Mijn ruin is in Emmeloord beslagen toen en was gewoon prutswerk. Om nog maar niet te spreken over het oordeel van de veearts toen daar.

Gelukkig later er wel achter gekomen met een goede veearts wat hij wel mankeerde. En zo kan ik wel een boek schrijven.........Als je zelf geen inzicht hebt of wonderen verwacht van ene hoefsmid/bekapper zonder de rest aan te passen, kan je heel lang wachten.

Ik heb hoefsmeden paarden zien redden, maar minstens zoveel GOEDE nb'ers.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:35

Twiggy2008 schreef:
Laurie, wie zegt dat ik dat met één smid ervaren heb??? Wat een invullerij...

Ik weet niet hoe lang jij met paarden bezig bent, ik van kindsaf aan (midden jaren 70). Toen had je nog geen bekappers, enkel hoefsmeden. Ben pas in 2006 of wat later me hierin gaan verdiepen en overgestapt. Jaimy Jacksonmethode, ik vind het een topmethode van bekappen.

Maar het gaat om wat TS gaat doen, toch? Hopelijk gaat het goed, zonder teveel kreupelheid. Ik denk dat we daar allemaal voor staan.

Waarom gelijk zo'n scherpe reactie? Ik zei een hoefsmid, niet één dus je hoeft dat ook niet zelf zo in te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:39

Ik snap de reactie wel...als ik naar de arts van de kliniek had geluisterd dan was mijn paard ingeslapen maar ik wilde eerst de oorzaak weten en kijken of daar iets aan gedaan kon worden, dus heb alles erbij gehaald wat je maar kunt bedenken erachter te komen wat er precies speelt.

Uiteraard heb je ook prutsers van gewone hoefsmeden en artsen die verkeerd zitten.

Maar zelf zou ik echt oppassen met niet goed goed geschoold hoeftechnikusen ;) zeker bij t paard waar TS het over heeft.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:41

Ja, ik vind dat ik daar wel naar kijk.

Mijn paard heeft jaren op blote voeten gestaan, maar haar hoeven sleten echt te hard met buitenrijden en in de paddock paradise.

Ik vind namelijk dat als een paard duidelijk gevoelig loopt, je daar wat aan moet doen.

Daardoor eerst een paar maanden rondom op duplo beslag en toen in de lente / begin zomer achter op blote voeten en voor nog op duplo.

Zo gaat het al weer een jaar goed, paard happy en ik ook :)

Mijn smid is een voorstander om paarden zonder beslag te laten lopen overigens, maar als het beter is voor het paard, óf de wens van de eigenaar dan beslaat hij het paard netjes.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 06-05-20 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11983
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:41

CharleyT schreef:
Zijn er ook mensen die gewoon kijken naar wat voor het paard het beste is? Ijzers/bekappen, wat is het beste voor jouw paard. Geen van beiden zijn zaligmakend volgens mij. En net als in elke beroepsgroep zijn er klungels en toppers, dat staat los van bekappen of ijzers onder.
Dus als je al wil vergelijken dan vanuit ervaring met goede vaklieden, zowel bekappen als ijzers onder.



Ja hoor die zijn er.

De meesten wel denk ik.

Ik in ieder geval, mijn huidige hoefsmid (en mijn vorige zeer goede smid ook) mijn staleigenaresse en veel mensen die ik ken.


Dat betekent in de praktijk dat mijn paard -hoewel ik ze persoonlijk liever niet heb- 10 jaar rondom op ijzers gestaan heeft.
En nu hij met pensioen is alleen voor ijzers heeft.

De smid die ik nu heb doet ook de paarden van de staleigenaresse.

Totaal 5 paarden (en een shet)

3 blootsvoets, 1 voorheen rondom en nu alleen voor, 1 normaal beslag voor, 1 medisch beslag voor.

Zelfde geldt voor dekens, scheren etcetera.
De enorme koukleum (de mijne) krijgt dekens op in de winter. Zomers niets nodig.
De Cushing-lang haar pony die nog wel werkt wordt geschoren en krijgt dek op in de winter.
De 2 die knetter worden van de vliegen krijgen in de winter geen dek (niet nodig) maar wel vliegendeken in de zomer.
De paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid lopen met dit weer op de paddock.
De paarden die er niet gevoelig voor zijn gaan het land op.
De maagpatient krijgt onbeperkt droog hooi.
De pony die er vroeger was en die gevoelig was op de luchtwegen kreeg goede kwaliteit voordroog/licht kuil.

Etcetera etcetera


Daar waar principes zo sterk worden dat ze averechts gaan werken, ga je de mist in.

Dat geldt voor ijzers, maar eigenlijk voor alles.

Kijk, kijk wat er gebeurt, kritisch ook naar eigen inzichten, pas aan waar dat nodig of beter lijkt.
En dan weer beoordelen of de verandering inderdaad een verbetering is, of niet.

Je bent wat dat aangaat nooit klaar natuurlijk, er is niet 1 format dat op ieder paard altijd in iedere situatie past.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:59

Een vakman die zegt dat mijn rad paard kreupel gaat lopen iedere keer wanneer hij of zij mijn paard behandeld heeft, is een vakman die niet in de buurt van mijn paard komt.
Kreupel = pijn, en het is niet oké om een paard dat in je volle verstand en volledig bewustzijn meerdere keren aan te doen.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:59

Twiggy2008 schreef:
Maar het gaat om wat TS gaat doen, toch? Hopelijk gaat het goed, zonder teveel kreupelheid. Ik denk dat we daar allemaal voor staan.


TS heeft nog niet weer gereageerd, maar ik twijfel op basis van wat TS heeft gezegd zowel aan zijn huidige smid als de bekapper (daar nog iets meer aan, vanwege het direct incalculeren en normaal vinden van kreupelheid -O- ) die hij heeft gesproken. Dus ik hoop dat hij o.a. met hulp van de reacties hier bij een kundig persoon terechtkomt die raad weet met het bewegingsapparaat en de hoeven van zijn paard met artrose.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:01

Lusitana schreef:
Heb ik al op geantwoord. Bij mij gaan de ijzers eraf als ze hier komen, omdat ze nu eenmaal gewoon op zand lopen en niet hoeven te werken, en 1 met een hoornzuil en platvoeten moet veel vaker bekapt dan de anderen en 2 hoeven amper, maar als ijzers nodig blijken, gaan er gewoon weer ijzers onder, want ik heb op zich niks tegen ijzers. Ze hebben ook hun nut.


Dit vind ik een mooie reactie. Geen felle uithaal naar de een of andere beroepsgroep, gewoon een degelijke afweging maken in het belang van de paarden.