[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:09

Gerlindie, heel erg veel sterkte! Wat enorm klote zeg. Blijft toch iedere keer weer schrikken als je hier een berichtje ziet van een pony die toch nog ingeslapen moet worden ;( .

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:28

Heeel veel sterkte gerlinde!

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:03

Nou, het had wat voeten in de aarde maar het is gelukt. Het lieve pony'tje is thuis.

Toen we haar vanmorgen gingen halen, lag ze plat in de wei. Met wat aanmoediging stond ze op, maar ze stond meteen extreem naar achteren geleund en was heel wankel. Slechte vacht ook. Arm ding.
Ik heb aangegeven dat we haar zo niet konden vervoeren, en dat het misschien wel niet meer goed kwam dus dat de dierenarts moest komen.

De dierenarts wilde haar nog wel de kans geven, dus heeft haar een pijnstiller (en ontstekingsremmer, geloof ik) gegeven. Wij hebben haar een paar uur later met de trailer opgehaald.

In eerste instantie afgesproken dat ik de zorg op me neem, de eigenaren zijn niet echt paardenmensen. Later zeiden ze dat ik haar ook mocht hebben als ik wilde, en daar kon mijn Penny-hart geen nee tegen zeggen.

Afbeelding

Dus ja, we gaan samen een nieuw avontuur aan geloof ik :D We hopen erg dat ze er bovenop komt, maar houden er ook rekening mee dat dat misschien wel niet zo is. Eind volgende week bespreek in het de da hoe het gaat.

Het is wel echt een heel leuk en mooi diertje. Ze wil nog graag, ze was erg geïnteresseerd in de andere paarden en kijkt zo vriendelijk. En zo knap, zo elegant is ze. Zou ze wel een shetlander zijn?

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:24

Oef, die heeft nog wat opknappen te doen ja.
Hoop dat het allemaal voorspoedig mag gaan :)

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:00

Ah, wat een hoopje paard, beetje dubbel ook, ze zadelen jou met hun probleem op maar aan de andere kant hou je er misschien juist wel een hele leuke lieve pony aan over. Hopen dat het goed gaat komen!

Getup

Berichten: 8281
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:15

ach, sneu diertje....gelukkig krijgt ze nu de juiste zorg.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:15

Wat goed dat je dit doet!
Wel zou ik een bloedonderzoekje laten doen. Ook gelijk op ppid laten testen.
Zo weet je direct wat er precies speelt in dat lijfje en kan je dr huisvesting daarop aanpassen.
Hoe heet ze?

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:23

Ppid zijn we inderdaad ook mee bezig, als je die vacht zo ziet.. Ze heet Femmie.

Ze is de nacht goed doorgekomen, ze kijkt aardig kwiek en geniet van alle aandacht <3 Nu ze geborsteld is, ziet ze er ook meteen wat beter uit.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:55

Ach Ach wat sneu dat mensen het zover laten komen zeg ......

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 05:41

Het zou mij niets verbazen wanneer er minipaard en/of falabella in zit. Ze is te elegant gebouwd voor een shetlander. Hoe groot is ze?

Hoe gaat het nu met haar? Echt super dat je de kleine nog een kans kon bieden <3

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:20

Hoort het bij hoefbevangenheid dat ze na het opstaan extreem stijf is, maar dat dat later iets beter gaat? Of past dat toch beter bij artrose? Het lijkt ook of ze haar knietjes niet helemaal recht kan doen.

Ze staat ook wankel, dan trilt ze op haar achterbeentjes. Maar ze scharrelt wel voorzichtig wat door de paddock gedurende de dag, waarbij ze wel een soort stapjes neemt en niet meer strompelt. Lastig te omschrijven. Het gaat met de zachte ondergrond en pijnstiller wel wat vooruit in ieder geval.

Haar buik kan hard borrelen en ze heeft gister in 24 uur maar 2 hoopjes gemest. Precies op dezelfde plek, dus het lijkt wel of dat snel na elkaar kwam. Ze maakt enorme proppen van haar hooi, maar er gaat ook wel wat naar binnen. Ik bel zo de da even voor overleg ivm haar dieet. Misschien kan ze toch beter wat anders dan dit stengelige hooi. Of gaat er juist snel te veel naar binnen en is dat prima zo.
Als ze zich beter gaat voelen, moetem we maar snel het gebit eens bekijken..

Ze is iets groter dan onze mini shet van 84 of 86cm (nou weet ik het niet meer, haha), dus misschien is zij net iets onder de 90 cm? Gokje. Ze staan ook niet precies naast elkaar omdat ik er twee lijntjes tussen heb.

In haar boekje staat dat ze 19 is! De eigenaren dachten dat ze 30 is en een verkeerd boekje heeft.. Het beeld vertekent misschien ook doordat ze er zo zielig bij loopt.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:51

Ach wat een arm hoopje pony zeg, hoe kunnen mensen het toch zo ver laten komen he.
Wat een topper ben je dat je je over haar vermt!

Goed dat je al bezig bent met ppid test, kans is wel redelijk groot gok ik, en dan gebit inderdaad laten checken, als ik haar zo zie gok ik ook dat ze een stuk ouder als 19 is maar dat zal een tandarts wel kunnen zien. Wellicht is het goed haar senioren voer bij te geven maar hangt een beetje af van haar gebit en wees voorzichtig met suikers en zetmeel natuurlijk.
Mijn oudje met hb krijgt nu een combi van bietenpulp en seniores priores.

assebassie
Berichten: 1250
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:02

Heel veel succes met het beestje, knap van je!!!
SP en speedybeet is een prima optie om te voeren.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:00

Dat zei de dierenarts ook inderdaad. SP gaan we mee beginnen want dat heb ik al in huis. Ze is maar ongeveer 125 kilootjes :oo

Ze heeft vandaag al een stuk meer bewogen dan gister, dus wat dat betreft duidelijk vooruitgang!

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:30

Ze is wel echt heel grijs, maar goed, dat kan op 19 natuurlijk ook al.... Wel fijn dat er ietsjes vooruitgang in zit. Dat stijve herken ik wel, pony was echt een stijve hark. Doordat ze pijn hebben zullen ze ook wat verkrampen en compenseren in stand, houding en spieren. Dat helpt natuurlijk niet in soepel zijn....

SP is idd goed om te geven als ze ook proppen maakt.

Fijn dat ze nu onder zorg van jullie staat, hoop dat ze gaat opknappen.....

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:06

Zonder die malle vacht ziet ze er ook alweer een beetje beter uit.
Afbeelding

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:12

Volgens mij een heel lief beestje!
Wanneer komt de dierenarts ernaar kijken?
Ze ziet er in iedergeval niet uit als een 1,2,3 projectje.
Dat stijve kan heel goed Artrose zijn.
Ag gut ik hoop dat ze zich snel een heel stuk beter voelt.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:01

De dierenarts is eergister geweest, toen we haar wilden ophalen. Aanstaande vrijdag bel ik weer om te bespreken hoe het gaat. Ik zie wel vooruitgang, maar weet niet zo goed wat ik mag verwachten.
Ze loopt wel echt al wat beter. En dat ik haar net een touwtje om de hals wilde doen om haar de inloop stal te laten zien, draafde ze weg! Zou ze dan toch gewoon een shet zijn, met shettenstreken >;)

Treft hoefbevangenheid ook de achterste hoeven, eigenlijk?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 04:50

Dat kan zeker. Al zijn de meeste gevallen aan de voorbenen. Om dat uit de sluiten is het handig om foto's te laten maken. Ook fijn voor je smid

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:54

Gerlinde, hoe is het nu? Die van mij heeft minstens zulke slechte voeten maar dmv medical hoofboots loopt ze als een trein. Misschien is dat nog een optie?

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 06:56

@Speirs: Hoe gaat t nu met je geredde pony?

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:27

Lief dat je het vraagt. Ze doet het eigenlijk heel goed. Het strompelen is vlot stappen geworden en ze beweegt uit zichzelf ook een stuk meer. Maar ze loopt zeker nog niet rad hoor.
Ze mest nu gelukkig normaal. De eerste paar dagen deed ze 1 hoopje per 24 uur.. De SP vindt ze heeeerlijk.
Ze krijgt nogsteeds Metacam. De dierenarts is wel positief, omdat ze al zo snel vooruitgang liet zien. Ze is ook een stuk alerter en héél gezellig. Ze wandelt het liefst de hele tijd achter je aan.

Wel houdt ze haar linker voorbeentje nog altijd een stukje naar voren als ze stilstaat. Haar voeten voelen ook nog warm aan.

Zo staat ze er nu bij.
Afbeelding

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:45

Heb je de smid al gebeld? Een goeie bekapbeurt kan veel doen

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:16

Ziet er al een stukje beter uit ja.
Idd zoals capopjekop hierboven al zegt kan een goede bekapbeurt ook nog veel doen.
Heb je dr al laten testen op PPID? Sowieso is dat goed om dat uit te kunnen sluiten op die leeftijd.
Daarnaast heb je een completer beeld van wat goed is voor haar ivm voeding, eventuele beweging en verzorging.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:01

Ja, zaterdag komt de hoefsmid en ik ben ik overleg met de dierenarts over de ppid en het gebit. Allemaal heel belangrijke punten voor dr op dit moment.