[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14294
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 20:35

Met PanPastels wel dik aanbrengen en een spons gebruiken, anders gaat je achtergrond er net zo waardeloos uitzien als mijn poging met PanPastel :') Gebruik toch liever m'n krijt.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:20

Ik twijfel nog of ik pastelkrijtjes of paspastel ga bestellen om de ondergronden te maken. De scherpe zijkantjes van de krijtjes lijken mij ook wel prettig.
Ik ben nu bezig met een portret van mijn overleden kat. Ik kwam er echter achter dat ik alleen maar slechte foto’s van haar heb en ze heeft bijna altijd haar ogen dicht op de foto. Ik ben nu bezig om in grafiet haar te maken met de ogen open en de haarlijnen en de kruinen komen dan uit mijn herinnering. Als deze klaar is wil ik hem in pastel gaan zetten ik twijfel alleen nog welke papierkleur. Ik neig naar antraciet net als mijn hond portret. Wat vinden jullie?
Afbeelding

Afbeelding

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:34

Ik heb ook krijt maar vind het zo snel krasserig worden ondanks dat het zacht pastel is en een goede laag maakt tis gewoon een gevoel.

Ja heb er sponsjes bij dus ben heel benieuwd hoe ik dat vind werken.

Heb je die gedeelt selina want ben nu wel erg nieuwsgierig naar jou achtergrond er mee

Selina

Berichten: 14294
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 21:42

Seven schreef:
Ik heb ook krijt maar vind het zo snel krasserig worden ondanks dat het zacht pastel is en een goede laag maakt tis gewoon een gevoel.

Ja heb er sponsjes bij dus ben heel benieuwd hoe ik dat vind werken.

Heb je die gedeelt selina want ben nu wel erg nieuwsgierig naar jou achtergrond er mee


Haha nee. Maar kan hem alsnog delen.

Dit was m’n rampzalige poging:

Afbeelding

En toen in paniek eroverheen met krijt :')

Afbeelding

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:46

Vind het nog meevallen hoor maar snap je gevoel :j

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:02

Mooi dat de kwast voor jou werkt Seven, ik smeer altijd met mn vingers voor de onderlaag en verder gebruik ik rubberen penselen voor het blenden van de bovenlaag.

Mooi Napie, ik vind antracietkleurig papier mooi, maar een achtergrond bijna altijd iets toevoegen, ook voor de diepte.

Ik ben niet bekend met pan pastel maar krijg met krijt hele mooie zachte achtergronden, al moet ik zeggen dat het goedkope pastelkrijt dat ik ooit bij de Action gekocht heb fijner werkt dan mijn duurdere rembrandt krijtjes.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:14

Ik had inderdaad ook heel goedkope krijtjes waarmee ik fijner kon werken m'n duurdere vind ik lastiger.

Met m'n vinger durf ik het niet aan dan ga ik alles er onder smeren :D

Ook nog een laagje op dit schilderij
Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:11

Zijn hier mensen die met aquarel/gouache werken?

Ik ga over enkele dagen meedoen aan #mermay2020 en wil dit vooral met aquarel en gouache gaan doen. Probleem; ik kan geen schetsboek vinden met 31+ pagina’s die een beetje dik zijn en (redelijk hoog in) katoen.

Ik wil graag een ringband, maar normaal schetsboek mag ook.
Wil het graag in een boek zodat ik er later op terug kan kijken.

Selina

Berichten: 14294
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 09:21

AlwaysH schreef:
Zijn hier mensen die met aquarel/gouache werken?

Ik ga over enkele dagen meedoen aan #mermay2020 en wil dit vooral met aquarel en gouache gaan doen. Probleem; ik kan geen schetsboek vinden met 31+ pagina’s die een beetje dik zijn en (redelijk hoog in) katoen.

Ik wil graag een ringband, maar normaal schetsboek mag ook.
Wil het graag in een boek zodat ik er later op terug kan kijken.


MoleSkine Watercolor Notebooks zijn in boekvorm en zou groot genoeg moeten zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het werd me toen aangeraden door iemand en ik wil het wel nog eens kopen. Deze bv:
https://degroen.nl/product/watercolour- ... 10QAvD_BwE

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:43

Moleskin ken ik inderdaad! Die jij linkt lijkt erg op een die ik heb liggen. Maar die van mij heeft maar 20 super dikke pagina’s, haha!

Ik zoek nu op ringband, maar heb echt geen idee... wil graag de pagina omslaan, zeg maar.

Selina

Berichten: 14294
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 09:48

En zelf maken? Gewoon 31 losse bladen, gaatjes erin en ringetjes erdoor?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:03

Zat ik aan te denken idd. Is dat makkelijk? :?

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:50

Goh wat je zoekt heb ik laatst voorbij zien komen toen ik zicht naar papier, geen idee of het 31 pagina's waren vast niet maar wel mooi dik papier. Had al even gekeken maar kan het niet vinden.

Ik denk dat deze klaar is
Spoiler:
Afbeelding


Lijst is onderweg dus later nog een foto in de lijst en dan maak ik hopelijk iemand blij. Ben echt benieuwd wat hij vind.

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:11

Heel mooi geworden Seven! :j

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:22

Is dit iets AlwaysH?
Afbeelding
Alleen wel maar 10 pagina's, wel zijn ze redelijk goedkoop. Ik heb deze ook in A5 formaat and die was 3 euro

Heel mooi geworden Seven!

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:27

Bedankt jis en Vikawiek.

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:36

:wave: Ik zou ook zo graag weer gezellig mee komen praten.
Ik ben al die tijd een stille meelezer geweest, omdat ik weinig toekom aan uitgebreid reageren, maar nu ik thuiswerk i.v.m. het coronavirus is er weer wat meer tijd door het wegvallen van de reistijd. Dus ik hoop dat ik zomaar mag komen binnenvallen! :D

't Vriendje wordt ook een beetje gek van alle tekenverhalen en oe en ah, en kijk eens naar dit en dat haha, dus fijn om het weer met andere tekenfanaten te delen.

Ik doe meteen een rondje:

Pagina 38:
Selina: Wat leuk dat je digitaal aan de slag bent gegaan! Het lijkt me vooral lastig dat je zoveel opties hebt van brushes, en kleuren etc. ik zou niet weten wat te kiezen, maar het gaat je al goed af zo te zien! Ik vind jouw tijger met panpastels ook zo tof trouwens! Heel realistisch en knap dat je daar zo goed mee kan werken. Ik heb een drietal bruintinten en een lichtgrijs panpastelbakje, maar vind het maar lastig. Het wil niet echt uitsmeren met dat sponsje en het lijkt ook wel of de potloden er minder goed op pakken. Ik weet nou ook nooit of ik het dikker of dunner moet doen :))
Ah, dat beestje onder de bloesemboom vind ik echt lief, fijne felle kleuren ook.
Seven: Gaaf, weer zo'n schilderij met Hollandse luchten :) Ik vind het zo leuk om te zien dat jij niet bang bent om gaandeweg nog van alles te veranderen
Myrsky: Lekker aan het experimenteren met pastel zie ik! Krijtjes kunnen heel fijn zijn :)) Ik gebruik ze om 'blurry' achtergronden te maken. Dan breng ik het heel dik aan en veeg ik de kleuren een beetje in elkaar over, maar als je graag fijne werkjes wilt maken, is krijt minder fijn inderdaad. Groot formaat werkt ook het lekkerst met zo'n dik stokkie. Je hebt in je oefeningen de kleurovergangen al mooi te pakken! Vind het knap dat je dat voor elkaar krijgt op zulke kleine werkjes.

Voor het slijpen van je pastelpotloden heb ik wel een aantal tips:
Ik haat het echt dat je ze zo vaak moet slijpen en dat ze je puntenslijper zo ontiegelijk snel bot maken. Ik kocht altijd simpele M+R slijpers en dan gebruikte ik er een stuk of 7 voor een tekening :oo Niet echt duurzaam... Dus ben ik verder gaan zoeken. En ik heb nu een tafelpuntenslijper van Swordfish: https://www.realisme-inportret.nl/websh ... enslijper/ Daar zit een 'mes' (het is niet echt een mesje, maar meer een soort ja.. hoe leg je dat uit radarblad ofzo) in dat je kunt vervangen (voor ik dacht 8,- euro). Slijpt hele mooie echt scherpe punten aan je potlood. En ik begrijp dat veel mensen een half jaar doen met een mes. Die van mijn was helaas al een stuk sneller bot, maar heb een aantal reserve messen besteld en kon dus snel vervangen.

Als je je punt wilt 'slijpen' met een hobby mesje doe je dat het best door van je af te snijden, zoals ook al werd genoemd door anderen. Ik snij eerst het hout een stuk in, zodat de kern van het potlood bloot komt te liggen en vervolgens haal ik het puntje dan langs een stukje schuurpapier (of MiTeintes Touch of Uart tekenpapier wat een grovere structuur heeft), om er een scherp puntje aan te krijgen. Dat werkt ook goed, maar ik ben een beetje lui en vind slijpen daarom net wat makkelijker.

Pagina 39:
Lisette1205: Wat een gaaf idee voor de omslag van het boek. Was vroeger een van mijn lievelingsboeken. Je zou met een potlood nog wat kleine details in je tekening kunnen aanbrengen, zoals haartjes, wat highlights om het ooglid, dat zijn mijn tips!
Ik zie een pagina verder een update van je tekening. Goed dat je eerst wat oefenschetsen maakt om te kijken wat het beste uitkomt. De tekening in kleur is al echt een verbetering van de vorige, veel meer details en daardoor heel levendig. Gaaf! Ben benieuwd naar je eindresultaat, misschien kom ik dat zo ook nog tegen :)) Probeer vooral ook lekker veel laagjes over elkaar aan te brengen. Dat is het voordeel van pastel: je kunt heel veel kleuren over elkaar heen leggen om diepte te creëren.
Seven: whaaa, jij allrounder! Gieten, schilderen en pastellen... gaat je allemaal fantastisch af! Ik ben een grote fan van de uitstraling van pastelwerken en vind alle twee je vossen echt fantastisch (worden) en de hond ook. Mooi ook hoe je het verschil in structuur uitdrukt van het tuig en de vacht van het paard. Ja, meer! En wat doe je dat snel trouwens. Grappig ook dat je de onderlaag uitwrijft met een kwast, wordt mooi zacht zo te zien. Op wat voor ondergrond werk je, Pastelmat? Ik blijf kijken naar het lipje trouwens, lijkt wel beweging in te zitten!
Viennanova: Fijne losse schets, lekker om daar even aan te kunnen werken in het zonnetje!
nenahdm: Ik vind jouw schetsen altijd al zo prachtig en heel herkenbaar. Compliment ook voor de manier waarop jij werkt met contrasten. Ik houd er wel van als donker echt 'donker' is, jij doet dat zo mooi! Je honden vind ik stuk voor stuk ook fantastisch, ook echt met zo'n trouwen hondenuitdrukking in die natte ogen.

Pagina 40
Hurican: Mooi werk al, paardje heeft een lieve uitdrukking in de ogen. Ik denk dat je als je de tekening nog realistischer wilt maken er nog een laagje van haartjes bovenop kunt doen. Dan krijg je nog net wat meer diepte in je tekening! Ik zet dan vaak kleine 'streepjes' in de haarrichting die ik vervolgens niet meer uitveeg.
Henny_w: <3 Wat een verschrikkelijk lieve oogjes heeft het hondje op je tekening. Dat heb je heel goed gevangen! Mooie details ook in de haartjes en weerkaatsing van licht op het neusje. Je vriendin is er vast heel blij mee!
zetta: Je kijkt zo te zien al goed waar de schaduwen lopen door bijvoorbeeld spieren en botten, houd dat vast! In plaats van alleen de schaduwen donker te maken, kun je ook wat experimenteren met het lichter maken van de uitstekende delen, bijvoorbeeld de bolling bovenaan de hals, dan krijg je meer een 3D-effect denk ik! En zoals je zegt, zijn de verhoudingen nog niet top, de neus lijkt me bijvoorbeeld ook wat te smal, maar dat komt vanzelf! Je bent op de goede weg, lekker blijven kijken en oefenen.

Interessant om jullie ervaringen met slechte referentiefoto's te horen. Mijn ervaring is dat opdrachtgevers ook niet echt door hebben wat je bedoelt. Ik krijg vaak foto's die van Facebook zijn gehaald en daardoor klein zijn en van slechte kwaliteit. Dan vraag ik mensen of ze het origineel (de grote foto) hebben, en krijg ik diezelfde Facebookfoto, maar dan niet als link, maar als opgeslagen bestand :)) dus dat schiet niet echt op.
Ik merk zelf dat het resultaat het mooist is als ik een goede scherpe foto krijg waar ik lekker op kan inzoomen. Ik ben nog niet zo ver dat ik details zelf kan invullen en er altijd wel wat van kan maken, moet ik eerlijk bekennen!
Wat jij zegt Seven merk ik ook: het is moeilijk om iemand teleur te stellen en aan te geven dat de foto niet goed genoeg is. Bovendien krijg ik ook weer niet zoveel opdrachten, dus je wilt ook gewoon graag aan de slag. Ik vraag vaak of ze meer/andere foto's hebben en stuur een aantal voorbeelden mee, maar als dat niet lukt, probeer ik het gewoon. Heb jij uiteindelijk nog een andere foto kunnen krijgen van het overleden dier? Dat lijkt me een extra lastige situatie

Nenahdm: Whaaaa, wat is dat schilderij van die hond gaaf!! Als de enalaatste stap het eindresultaat was geweest, had ik het ook prachtig gevonden, ik houd wel van dat kleurrijke haha! Tof ook hoe je de achtergrond kleur in het portret laat terugkomen, maakt het echt een geheel.
en oei, die hondenfoto :oo Poe ik zou dat echt wel lastig vinden, er is maar weinig te zien van de ogen. Misschien kun je op Google een soortgelijke hond vinden en het zo wat invullen, maar dit is wel een echte uitdaging. En wat oplichten inderdaad, zoals Seven ook zegt, misschien komt er dan wat meer informatie naar voren over hoe die ogen eruit zien :=

Pagina 41

Wat goed dat jij 'nee' zegt tegen slechte foto's Jis_. Gelijk heb je. Ieder werk is toch ook een visitekaartje van jezelf en daar moet en wil je trots op kunnen zijn.
Napie: Jeetje wat heb je het al goed in de vingers voor zo'n eerst keer, daar kun je trots op zijn! Ik kijk alleen nog een beetje gek aan tegen het (voor ons) linkeroog van je hond. Het lijkt of dat iets meer schuil zou moeten gaan achter het neusbot en of het rechteroog iets meer naar buiten (naar rechts) geplaatst zou moeten worden. De ogen staan nu erg dicht bij elkaar voor mijn gevoel. Maar dat zijn kleine dingen hoor, je materiaalgebruik vind ik echt top, mond en tong zijn net echt!
Seven: Jaa, weer een stukje verder! Wat een mooie kleuren van paardjes bij elkaar. Hoe groot is dit werk? Lijkt me een heel gepriegel die kleine gezichtjes, maar het ziet er werkelijk prachtig uit!
Jis_: Oe wat leuk die aquarellen!! Knap dat dat zo goed lukt in één keer joh. Mooi om straks een setje van verschillende te hebben.
Seven: Mooi juist dat paars in de achtergrond. Ik vind paars en oranjige kleuren altijd zo goed samengaan. Het paard lijkt er door naar voren te komen.
Vikawiek: wat leuk om weer een werk van jouw hand te zien! Had je even een tekendop? De details in je tekening zijn weer verbluffend en het oog lijkt levensecht, heel mooi. Haha en wat geweldig dat je schildert samen met je paard, leuk om het resultaat te zien!

Pagina 42
Eva1969: In eerste instantie dacht ik dat je de voorbeeldfoto postte die je wile gaan natekenen :') Dat zegt genoeg denk ik. De kop is fantastisch gedaan, en wat ik ook prachtig vind, is hoe de achtergrond overloopt v an donker (links) naar lichter (rechts) en hoe je die lichtinval ook in de tekening terugziet. Zo'n schaduw weergeven is hartstikke moeilijk en het ziet er echt top uit!
lisette1205: Alvast gefeliciteerd :D Er zit veel diepte in de ballonnen, mooi gedaan.
Selina: Wat zit er al veel licht in je tekening, prachtig begin! en ik ben gek op tekeningen met zo'n lekkere kleurige achtergrond. Zelf teken ik ook altijd eerst de achtergrond en dan het onderwerp. Wat super goed helpt tegen uitvegen is pergamijnpapier onder je hand. Dat is heel dun, heel glad papier en het pastel blijft er bijna niet aan plakken, echt perfect. iets minder perfect, maar handig als je geen pergamijnpapier hebt: bakpapier werkt ook best goed!

Pagina 43
Napie: Ik vind het verschrikkelijke knap hoe je zoveel details in de tekening weet te brengen. En zelfs een heel oog bijgetekend, wow!

Ik werk praktisch nooit met de materialen die jij noemt AlwaysH, dus kan je helaas niet verder helpen.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:45

Ik weet niet welke je bedoeld nevony
Maar het schilderij met de drie paarden is groter
50 x 80 of zo dacht ik

Bij het draven de paard vind ik dus ook en in een bruin paard verwerk ik eigenlijk altijd paars en blauw dus het werk bij elkaar :D

Ik werk op pastelmat inderdaad

Verder bedankt voor je ontzettend uitgebreide reactie heel leuk

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:51

Seven schreef:
Ik weet niet welke je bedoeld nevony
Maar het schilderij met de drie paarden is groter
50 x 80 of zo dacht ik

Bij het draven de paard vind ik dus ook en in een bruin paard verwerk ik eigenlijk altijd paars en blauw dus het werk bij elkaar :D

Ik werk op pastelmat inderdaad

Verder bedankt voor je ontzettend uitgebreide reactie heel leuk


Oeps, sorry ik bedoelde inderdaad het schilderij met de drie paarden. Ik vind een kwast sowieso veel te dik om wat dan ook te doen op welk formaat dan ook :))

Fijn dat je op een gegeven moment weet welke kleuren mooi bij elkaar gaan. Toen ik 'vroeger' nog veel tekende gebruikte ik ook veel meer kleur. Nu ben ik wat voorzichtiger en dat vind ik eigenlijk jammer. Ik probeer nu weer wat meer naar het kleurige te gaan. Maakt een werk vaak zoveel levendiger!

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:54

Ik ben ook wel voorzichtig hoor maar heb nu bij de laaste vos echt veel blauw en roze gebruikt en dat vond ik zeker in de neus en bij het oog maar ook in de schaduwen meer doen dan enkel donker bruin of zwart
Het roze werkte weer heel mooi als warmere highlights :j

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:59

Goede tips, dankjewel!
Mijn volgende project is een haflinger, ik kan me voorstellen dat zo’n warme kleur dan ook mooi is!

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:44

Ja in palomino, vos etc is roze en paars echt mooi in de schaduwen en warmere highlights

Ben benieuwd hoe die van jou weer gaat worden :D

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:53

Dank voot het compliment Nevony en ik ben erg benieuwd wat voor moois we van jouw hand gaan zien!

Ik gebruik nu ook hele goedkope twee gatsslijpers van de action en verslijt er soms meer dan 20(!) per tekening. Maar dat is qua kosten nog steeds maar een 5 euro. Heb al zoveel tafelslijpers geprobeerd maar die messen gingen geen tekening mee. Ik blijf dus maar gewoon de voorraad van de plaatselijke action hier opkopen ;)

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:31

Katten maak ik eigenlijk nooit en zeker met lange vacht probeer ik ze te vermijden omdat het me bizar moeilijk lijkt

Dus challenge excepted :D
En pfff wat lastig
Afbeelding

Selina

Berichten: 14294
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 10:36

Die foto had ik ook opgeslagen, super mooie kat <3