[VOLG] Avontuur in Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 18:21

Precies!

En zoals ik al zei, ik heb er nu vrede mee. En we hebben rust gevonden in de situatie. We kunnen er goed over praten en we staan in contact met de families!

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:28

Knap van jullie. En respect voor jouw keuze.

Ik duim dat jullie gezond, veilig en van alle benodigdheden voorzien blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:40

Boras schreef:
Knap van jullie. En respect voor jouw keuze.

Ik duim dat jullie gezond, veilig en van alle benodigdheden voorzien blijven.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 20:07

Aangezien ik tijd over heb, en deze niet graag verspeel aan het spelen van candycrush :+ heb ik een YouTubekanaal geopend en de eerste video geüpload!

Het is een redelijk informatieve video over corona hier, met een afschuwelijke thumbnail :') (Iemand tips hoe ik dat kan aanpassen?)

https://youtu.be/yz5oHKg9YhA

Er gaat meer komen, over het leven hier, een multiculturele relatie ect.

Als je jullie vragen hebben, of leuke onderwerpen weten, let me know!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:18

O leuk zeg!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:03

Net fimpje.

Hoe zit het trouwens met autorijden aan de verkeerde kant van de weg? Zeker met zo'n chaotisch verkeer als waar veel landen berucht om zijn?
En hoe zit het met de pedalen? Zelfde volgorde of ook andersom?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:05

Pedalen zijn het zelfde! Verkeer vond ik in Oeganda in Kampala erg druk maar erbuiten zeker niet. Daar was het de kwaliteit van de weg die uitdagend was haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:12

Leuk om te zien zeg! Wat zijn de regels daar streng, dat is hele anders dan hier.

Ik zag toevallig vandaag een filmpje over de townships is Zuid Afrika, en hoe het daar niet mogelijk is om afstand te houden. En dat de voorlichting erg slecht is.
Weet jij hoe de situatie nu is in sloppenwijken in Uganda? Ik las een paar weken geleden dit artikel in de Volkskrant over de situatie in Uganda, maar vraag me af hoe jij dat nu ervaart.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8fbe063/

Ik vind het leuk om zo een beetje mee te kijken vanuit de auto of als je rondloopt, maar dat is nu met de lockdown niet mogelijk natuurlijk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:36

Weet niet hoe ts dit ervaart, maar buiten Kampala vond ik niet dat er echt sloppenwijken waren zoals in zuid Afrika.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:44

Wat leuk dat je dit doet! Ik zou het heel leuk vinden als je vaker een filmpje plaatst! Ik blijf je iig volgen.
Sterkte daar en doe voorzichtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:05

poes schreef:
Weet niet hoe ts dit ervaart, maar buiten Kampala vond ik niet dat er echt sloppenwijken waren zoals in zuid Afrika.

Het artikel in de Volkskrant gaat ook over Kampala inderdaad. Maar daar woont de ts toch ook als ik het goed heb?

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 08:30

Wat een leuke reacties! Dankjulliewel :)


Marie_Anne schreef:
poes schreef:
Weet niet hoe ts dit ervaart, maar buiten Kampala vond ik niet dat er echt sloppenwijken waren zoals in zuid Afrika.

Het artikel in de Volkskrant gaat ook over Kampala inderdaad. Maar daar woont de ts toch ook als ik het goed heb?



Ik woon inderdaad in Kampala. Ik ben nog nooit in Zuid-Afrika geweest, dus ik kan het niet vergelijken. Maar we hebben zeker wel sloppenwijken.
@marie_anne interessant stuk in de krant. Eerder had er al een ander pakkend artikel ingestaan. Ik zie wat er beschreven staat zeker als realiteit.

Gelukkig valt het op papier nu allemaal mee, 55 gevallen, geen doden en iets van 28 hersteld. Maar ik ken tenminste 1 persoon die positief is maar niet in de telling meegenomen. En zo zullen er veel meer zijn...

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 09:23

tamary schreef:
Net fimpje.

Hoe zit het trouwens met autorijden aan de verkeerde kant van de weg? Zeker met zo'n chaotisch verkeer als waar veel landen berucht om zijn?
En hoe zit het met de pedalen? Zelfde volgorde of ook andersom?



We rijden inderdaad links, maar dat went heel snel! Het enige wat in het begin heel raar was is schakelen met je andere hand. Maar ook dat is zo geleerd! Onze auto is een automaat, dus dat is helemaal makkelijk!
Het verkeer kan hier drama zijn, boda's links en rechts, overstekende mensen, idiote inhaal acties en inderdaad het beroerde wegdek. Maar ach het went, en je weet gelijk waar spiegels voor uitgevonden zijn :')

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 09:24


Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:24

Leuk zeg!

En houdt je vriend een beetje van hollandse maaltijden??

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 05:28

Annet73 schreef:
Leuk zeg!

En houdt je vriend een beetje van hollandse maaltijden??



Dankje!
Mn vriend eet ongeveer alles wat ik kook, dat is heel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:50

Leuk weer!

Oei, die vrouw bij de controle van de sticker stond met haar mondkapje naar beneden getrokken pal naast haar collega uitgebreid te gapen. Maar hier in Nederland houdt men zich ook steeds minder goed aan de afspraken hoor.

Verwacht je dat de regels versoepeld zullen worden in mei?

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 15:42

@Marie_anne

Ja de politie is echt een aanfluiting hier.
Ik verwacht eigenlijk verlenging van de maatregelen, maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat ze versoepelen. Er moet iig iets gebeuren, want niemand neemt het meer echt serieus...

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 00:03

Leuk fmpje. Interessant zo in je leven daar mee te mogen kijken.

Hoe is het verloop van ziekte v gevallen etc daar? Is daar wel wat zicht op?

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 18:07

@Tancreda4 Ze zeggen dat de mensen die opgenomen zijn allemaal in "goede gezondheid" zijn. Gelukkig maar, want met onze 55 IC bedden gaan we het hier niet redden. De teller staat nu op 89.

**Update**
Vandaag staat de teller dus op 89, een van hen is iemand die gevonden is "up-country" in de dorpen dus, dat is als je t mij vraagt een slecht teken. Kennis, hygiene en afstand is daar minder dan in de stad.
Morgen zouden de huidige maatregelen, de lockdown dus stoppen. Maar vanavond spreekt Museveni opnieuw en wordt er bekend gemaakt wat het plan gaat zijn. Ik wacht het af.

Ik werk de laatste weken ong. 1 of 2 diensten, van 14-uur per week. Niet zoveel dus. Het patienten aantal blijft laag, dus de diensten zijn verschrikkelijk saai.

Om thuis de verveling tegen te gaan hebben we weer een nieuwe video gemaakt. We proberen, naast om de dag te sporten ook beter te worden in elkaars taal.
Dat betekent dat ik Luganda leer en mijn vriend leert Nederlands.

https://youtu.be/V8xF4UHl5oY

Kortom, weinig veranderingen.

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 19:36

**Update**

Het plan van Museveni vorige keer werd verlenging van de maatregelen voor 2 weken. Het besmettingsaantal is inmiddels 200+. Het is nu weer afwachten wat er deze week gaat gebeuren.

Afgelopen week was wel spannend. Ik ben zelf getest als frontline medewerker, en bij een positieve uitkomst zou ik 2 weken in het ziekenhuis in quarantaine moeten verblijven. Ze komen je dus dan zonder dat te laten weten thuis ophalen en sluiten je dan een soort van op.
Gelukkig kreeg ik vrijdag een sms dat de uitkomst negatief is.

Ik heb afgelopen week een verlaat verjaardagspakketje ontvangen met een zonnepaneel en Hollandse lekkernijen! Dat was erg leuk. En omdat mijn vriend zijn telefoon echt beroerd is hebben we een telefoon in Nederland besteld en op laten sturen, dat komt als het goed is begin volgende week aan!

We hebben bij gebrek aan inspiratie nog geen nieuwe video gemaakt, maar dat staat wel op ons lijstje!

Zijn jullie allemaal nog gezond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:17

Nog geen versoepeling dus bij jullie.
Fijn dat je gezond bent, twee weken in quarantaine is niks. Is het nog steeds rustig op je werk?

Hier wordt wel versoepeld, maar dat weet je vast, ik vind dat heel fijn.

Denk je dat de cijfers wel kloppen en dat er maar weinig besmettingen zijn? Of worden er zaken weggemoffeld?
Ik hoop dat het daar mee blijft vallen en dat de maatregelen snel versoepeld worden. Je kunt zo ook moeilijk je leven daar opbouwen lijkt me en bijvoorbeeld mensen ontmoeten en nieuwe vrienden maken op deze manier.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:43

Hier gelukkig ook nog allemaal gezond. Zelf ook getest geweest en een week in quarantaine geplaatst. Maar liever hier dan daar. Hoe sta je zelf tgo je verblijf daar nu?

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 05:28

@Marie_Anne Fijn dat het goed gaat, en ook dat er versoepelingen zijn in NL! Ik denk zeker dat het besmettingsaantal hoger is dan we denken. En dat er zaken worden weggemoffeld (love dit woord haha)
De laatste besmettingen waren voornamelijk van vrachtwagenchauffeurs. Zij werden getest op de grens maar hoefden niet te wachten op de resultaten, en zo kwam het dat een heleboel positieve mensen gewoon het land in gekomen zijn.
De oplossing daarvoor lijkt simpel, geen negatieve uitslag, geen toegang. En dat hebben ze nu sinds gisteren doorgevoerd. Maar omdat nu de "focus" ligt op vrachtwagenchaffeurs denkt de bevolking dat zij het enige gevaar zijn. Maarja, als je voornamelijk chauffeurs test, dan gaan er ook voornamelijk chauffeurs positief zijn en dat geeft denk ik een vertekend beeld.

Ik heb wel recentelijk nieuwe vrienden gemaakt. En kennis aan NL heeft me aan haar vriendin "gekoppeld" die in toevallig in dezelfde periode naar dezelfde wijk verhuist is.

@poes achja, we kregen een brief van het management dat de inkomens laag zijn en dat als het zo door gaat misschien er misschien mensen ontslagen moeten worden. Ik heb met de baas gepraat en verteld dat als er mensen ontslagen moeten ik me vrijwillig aanmeld. Ik wil niet semi verantwoordelijk zijn voor de financiele problemen van mijn collegas. Daar schrok ze duidelijk van, ze ziet liever dat ik blijf. Ik heb ook echt de allerleukste collegas, maar de afgelopen weken zijn zo verschrikkelijk saai geweest dat je op een gegeven moment ook niet meer wat je aan het doen bent. Maar voorlopig wordt er niemand ontslagen, en ik heb afgesproken dat als ze iemand moet ontslaan dat ik de eerste ben.

Met ons gaat het gelukkig goed, en met Lucy ook! Dus in dat opzicht zit ik hier nog goed!

Anoniem

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:32

Ik vind het echt knap van je hoor, ik had denk ik toch meteen terug naar huis gegaan. Zeker als ik dit nu weer zo lees, brr!