[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:24

Ik heb een smartex en ik was hem ivm de garantie precies via de voorschriften van Bucas. Geen zin in een lekke deken :+

Ik wacht nog even tot eind van de maand en dan laat ik ze wassen. Je weet maar nooit wat voor weer we nog gaan krijgen :+

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 23:12

Je kan bij ons altijd kiezen tussen je deken wassen voor 12 euro of met speciale waterdichtheidsbehandeling voor iets van 17,50 euro. Ik doe altijd braaf dat laatste, maar vind het best wel prijzig aangezien ik altijd met meerdere dekens kom. Ze zijn wel altijd goed teruggekomen en heb ze al op verschillende plekken laten wassen. Vraag me wel af hoe nuttig die extra behandeling is.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:31

Ik had een vraag en hopelijk mag ik die hier stellen. Zijn er meer die de dekens al af hebben bij de paarden? Die van mij heeft altijd een 0 gram fleese gevoerde deken op gehad. Gaat overdag de wei op en tegen 14 uur op stal. Ik trof mijn paard gister echt heel warm en redelijk bezweet onder de deken aan dus heb ik hem afgehouden. Echter mijn stalgenoot zegt dat ze daar spijt van heeft. Morgen wordt het ook zo warm.

Er is helaas op stal geen optie om te vragen of ze de dekens willen wisselen.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:34

Paard staat hier bloot, stond om 8 uur 's ochtends al te puffen onder zijn deken. Gaat prima zo, misschien nu 2 uurtjes wat fris maar rest van de dag juist lekker. Paard staat 24/7 buiten en had echt niet veel vacht.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:36

Je paard geeft al antwoord :) waarom heeft je stalgenoot spijt?

Ik gok dat ik ook wel vaker te snel iets te dik inpak, maar heb ook een oudje die gevoelig op de darmen lijkt met koude. Ze staat overigens nu zonder deken, 24/7 buiten met schuilstal. Als de temp de nachts weer rond de 5graden is ga ik weer opnieuw bekijken.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:10

Hier staan ze onder katoen en ik ben echt een enorme twijfelaar. Maar heb geen mogelijkheid om te wisselen, en ik vind het overdag echt veel te warm in de zon voor een waterdichte deken. Ook al is deze maar 0 grams. Dus dan in de ochtend maar wat kouder en overdag behaaglijk ;)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:16

Hier snachts katoen en overdag zonder. Idd te warm overdag voor een deken! En de nachten zijn heel aannemelijk

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:31

Hier sinds gisteren helemaal af. Ik heb een koukleum maar hij was toch echt te warm onder de deken. Staleigenaar heeft voor de zekerheid vannacht extra hooi gevoerd maar het was niet op.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:40

RianneH schreef:
Je paard geeft al antwoord :) waarom heeft je stalgenoot spijt?

Ik gok dat ik ook wel vaker te snel iets te dik inpak, maar heb ook een oudje die gevoelig op de darmen lijkt met koude. Ze staat overigens nu zonder deken, 24/7 buiten met schuilstal. Als de temp de nachts weer rond de 5graden is ga ik weer opnieuw bekijken.


Allereerst heel erg bedankt zeg voor zo veel reacties en ervaringen :D
Mijn stalgenoot had spijt omdat het 's ochtends fris aan vond voelen. Mijn paard paard heeft onder een 0gram heel weinig wintervacht aangemaakt en nooit koud aangevoeld. Gisteren vond ik het zielig. Dan heb ik denk ik tot liever 2 uurtjes fris dan dat hij gedurende de tijd echt begint te zweten. Hij heeft het sowieso wel redelijk snel warm onder de deken heb ik het idee. Nu stond hij in de winter op stal (ga gelukkig verhuizen naar een plek waar hij in de winter ook de hele dag buiten is, maar toen had hij het redelijk snel al warmer.

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:46

Gewoon bloot :) is geschoren geweest en gaat prima

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:08

Hier nu ook bloot. Ook s'nachts. Had de eerste nacht de 0 gram deken nog opgelegd maar s'morgens kwam hij er nogal warm onderuit. Ondanks dat hij nog kort in het haar staat. Hoop dat de dekens ervanaf kunnen blijven nu.

Mijn paard kreeg trouwens de laatste paar weken allemaal witte schilfertjes. Is dat normaal na een winter dekens dragen?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:18

Hier overdag bloot. Ik zet de paarden rond 8 uur buiten n dan trek ik de deken er af. Rond 20 gaan ze naar binnen n dan gaat de deken er weer op.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:11

Hier sinds zaterdag dag en nacht af. Ze voelen niks te koud aan hoor en zelfs de oude dame is niet stijf.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:39

Veulen84 schreef:
Hier sinds zaterdag dag en nacht af. Ze voelen niks te koud aan hoor en zelfs de oude dame is niet stijf.


Hier net zo. Alles staat weer lekker bloot.

Wbt wassen: ik ga die van mij denk ik met water en een borstel schoonboenen. De vieste mestplekken er even af. Ik heb Bucas, en geen zin in lekke dekens.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:00

Paardlief staat nu 2 dgn bloot. Niks te koud. ‘S nachts op stal. Krijgt voldoende ruwvoer dus kacheltje blijft wel branden.
Oktober geschoren en nu wel weer wat haar terug.

Volgende week wordt het weer frisser en gooi ik de 50gram op. Dan wordt t snachts weer 3 graden en overdag 12

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:57

Voor een paard voelt 20 graden aan als hoe 35 graden voor ons voelt. Paarden zijn geen mensen en ervaren dat anders. Overdag een deken op is nu dus echt geen optie.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:01

Hier ook sinds deze avond bloot.
Ze stonden al lange tijd overdag zonder deken. Echter vond ik de nachten nog wat frisjes (24/7) buiten.
Mijn shetlander enkel weken geleden geschoren en dat is een echt koukleum.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:56

pumpina schreef:
Voor een paard voelt 20 graden aan als hoe 35 graden voor ons voelt. Paarden zijn geen mensen en ervaren dat anders. Overdag een deken op is nu dus echt geen optie.


Ik vind zweten onder dekens echt geen opties. Maar na al die jaren merk ik toch dat ik daarin in de minderheid ben. Ben al jaren op verschillende stallen de eerste die de dekens af gooit. Terwijl ik in de winter dikkere dekens gebruik. Maar in deze tijd van het jaar en met dit soort temperaturen vind ik dekens gewoon onzin. Het wordt hier vannacht op z'n koudst 9 graden.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:15

Wat doen jullie de komende dagen met dekens? Ik had sinds 2 dagen de deken er nu volledig af (geschoren tot de benen, 24/7 buiten met loopstal), maar twijfel nu toch om hem vanavond weer op te gooien... wordt maar 4 graden

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:36

Af, t blijft hier 8 graden en als t vd week kouder is snachts dan is dat meestal maar 2 uurtjes vlak voor t licht wordt. Dat redt ze wel :)

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:14

Ik ben ook aan het twijfelen, ze geven hier zelfs kans op vorst aan de grond.

Denk dat ik de 0grams op doe. Het is maar even echt koud, ben bang dat hij gaat staan zweten als ik meer op doe.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:18

Ik doe ‘s avonds de dunne regendekens erop.
Overdag zonder.
Die van mij vandaag buiten katoenen dekentje op omdat hij met koorts stond en het windje nog best fris was.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:18

Ik heb getwijfeld paard staat 24/7 buiten maar het gaat pas na 12 uur onder de 10 graden 3 uur onder de 8 graden en dan loopt de temperatuur na 6 uur al weet op. Dan liever 2/3 uurtjes iets te koud in plaats van hele nacht warm.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:04

Lastig hè, dit is de periode die ik het aller lastigste vind, net die overgang tussen wel of niet.

Hier overigens zonder laten staan, maar zit nog aardig vacht op en is niet geschoren.

Vraagje voor de Rambo Summer series eigenaren, ik heb de RSIH en de Protector een maat kleiner dan de Rambo duo. Wat is de ervaring met de Summer Series. Valt ie normaal of kleiner?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:54

Ik heb de vliegendeken van Rambo een maat kleiner, de rest allemaal dezelfde maat.