Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:24

Volgens mij zei Grappenhaus dat je 3 bezoekers thuis mocht ontvangen, niet dat je maar max met zijn 3en mag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:25

Ik heb even gezocht, maar Grapperhaus heeft in de persconferentie gezegd dat dat onder de privésfeer valt en dat het dringende advies is max 3 personen.
In dit artikel staat dat thuis niet gehandhaafd kan worden:
https://www.ad.nl/binnenland/kan-de-pol ... ~ab6e3ce2/
Citaat:
Als ik toch een feestje geef, kan de politie dan binnenvallen?
Nee, de politie heeft niet het recht om zomaar naar binnen te gaan in een huis. Het advies is om thuis niet meer dan drie gasten op bezoek te krijgen. Maar als je toch meer mensen uitnodigt, is dat niet verboden. De politie gaat niet rondrijden om te controleren of er feestjes zijn, zegt een woordvoerder van Grapperhaus. ,,De politie kan wél aanbellen en zeggen dat je niet verstandig bezig bent. We hopen dat iedereen begrijpt dat deze maatregelen écht nodig zijn.’’

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:29

Hanafubuki schreef:
Ziekenhuisopnames en overledenen zijn voorzichtig aan het dalen.

veerledec schreef:
https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... maart-2020
Grafieken bijgewerkt tot en met 24 maart zo te zien.

Serieus...
een dag wat minder maakt mij nog niet tot juichen. Kunnen er over 2 dagen zomaar weer meer zijn...

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:32

Ook uit de ziekenhuizen in Brabant komen geluiden dat de artsen zien dat het iets afvlakt. En die staan er helaas met de neus boven op in het zwaarst getroffen gebied.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:32

Van Dissel moet voorlopig echt even zn mond houden...

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:33

Babootje schreef:
Van Dissel moet voorlopig echt even zn mond houden...

En jij miss even op je handen gaan zitten.

Bind dit erg goedkoop commentaar.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:39

Babootje schreef:
Van Dissel moet voorlopig echt even zn mond houden...

Waarom? Enige context zou wel fijn zijn.

imaudy
Berichten: 5042
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:45

bigone schreef:
Ook uit de ziekenhuizen in Brabant komen geluiden dat de artsen zien dat het iets afvlakt. En die staan er helaas met de neus boven op in het zwaarst getroffen gebied.


Dat klinkt bemoedigend!
Die van Dissel trekt misschien te snel conclusies, maar ik vind het wel fijn dat hij tenminste wat durft te zeggen/voorspellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:48

Loretta schreef:
Politievlogger Jan Willem laat een dienst zien van afgekopen Dinsdag net na de invoering van de nieuwe Corona regels.
Hij verteld ook nog iets over het juridische aspect waar Dinsdag nog aan gewerkt werd.

https://www.youtube.com/watch?v=rZupiRsdt9I

Aan de ene kant wel mooi om te zien dat de straten echt zo leeg zijn. Maar ook wel weer heel erg treurig als je bedenkt in wat voor een situatie de hele wereld nu zit.


Interessant om even mee te kijken, al die mensen die toch bij elkaar zitten _-:( . Toch voornamelijk jongeren.

Ik kreeg kippenvel van die lege straten en stations in het begin. Zo onwerkelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:54

Het is echt bizar idd. Hier net wel veel kinderen in de speeltuin voor ons huis. Zonder volwassene erbij. Is nu verplicht om toezicht te houden. Ik was hier 2 dagen geleden al mee begonnen. Dochter is 10, maar ik wil niet meer dat ze zonder toezicht buiten speelt. Nu is het ook niet meer toegestaan. Gelukkig mogen we nog wel naar buiten.

Edit: officieel mag ik de deur nog niet uit omdat ik nog steeds hoest. Maar ik heb een bankje voor de deur waar van af ik alles mooi in de gaten kan houden als dochter naar buiten gaat.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:58

Babootje schreef:
Van Dissel moet voorlopig echt even zn mond houden...



Misschien handig, om bij dit soort opmerkingen te vermelden wat van Dissel heeft gezegd en waarom dit niet zou kloppen?
Dan weet iedereen waar het over gaat. :D

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:16

Destination schreef:
moonsparkle schreef:
Ik vraag me ook af net als een andere bokker waarom ze de piek eind mei verwachten. Het enige wat ik kan bedenken is dat we per april weer alles mogen doen en dan de piek in eind mei hebben wanneer we het wel aan kunnen omdat er dan meer bedden en apparaten zijn?

Misschien heeft het met de druk op de intensive care te maken? Ik las ergens dat een patient gemiddeld 3 weken op de IC ligt, maar dat dit ook regelmatig langer is. Op het moment is er een infectiegraad van 1, dus elk persoon steekt 1 ander persoon aan. Daardoor neemt het totale aantal besmettingen nog steeds toe en komen er dus ook steeds meer mensen op de IC. Doordat ze zo lang blijven liggen, wordt het op een gegeven moment krap met de capaciteiten.

Als dat het niet is, weet ik het ook niet :+




Even kort.

Niet gemodelleerd, geen wetenschappelijke bron.

Maar even om jullie mee te nemen in een stukje gedachtegang.

Begin mei is over 4a5 weken.

De strengere maatregelen zijn een paar dagen oud.

Dus van het moment van strengere maatregelen tot begin mei is ongeveer 5,5 week.

Even een aanname:
In de week/weken voor die maatregelen is de grootste toename van besmettingen geweest.

1e (en deel 2e) week, incubatieperiode. Die mensen voelen zich nog niet ziek.

2e en 3e week, mensen krijgen de eerste klachten, nog niet meteen heftig.

Week 3e tot 5e week, de mensen die er vlot vanaf zijn genezen weer.
De mensen die het zwaarder krijgen krijgen nu de echt stevige klachten. 1e ziekenhuisopnames.

Week 4 tot 6 er volgen meer ziekenhuisopnames van de mensen die het zwaar hebben.
Een deel gaat de goede kant op en wordt ontslagen, een deel gaat verder achteruit.

Week 5 en verder, de mensen die het niet met lichte hulp redden, komen op IC terecht.

Mensen liggen vaak ongeveer 3! weken op IC.

De IC is nu al aan het vollopen natuurlijk.
En er gaan er dus de komende weken steeds meer mensen bij komen. Die ook gemiddeld 3! weken op IC liggen.

In al die weken zullen er ook mensen genezen, maar ook nog mensen besmet worden.


Dit is uiteraard geen rekenkundig verhaal. Maar een korte (niet wetenschappelijke) schets van hoe zo'n timeline eruit zóu kúnnen zien.

En dan zie je dat je een week of 4/5 na nú een groot probleem kunt krijgen.
En dat is dus begin mei.


Nogmaals, dit is puur om te verklaren waarom begin mei die IC piek zou kunnen zijn.

Geen wetenschappelijke bron, maar wellicht wel met het antwoord waardoor begin mei wat logischer wordt.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:17

Electra63 schreef:
Babootje schreef:
Van Dissel moet voorlopig echt even zn mond houden...



Misschien handig, om bij dit soort opmerkingen te vermelden wat van Dissel heeft gezegd en waarom dit niet zou kloppen?
Dan weet iedereen waar het over gaat. :D


Dat staat een paar posts terug. Daar ook uitgelegd waarom hij even zijn mond zou moeten houden.
Als je niet leest, ja dan houdt het op...

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:25

Babootje schreef:
Dat staat een paar posts terug. Daar ook uitgelegd waarom hij even zijn mond zou moeten houden.
Als je niet leest, ja dan houdt het op...

Is het zoveel moeite om het even uit te leggen? Niet iedereen onthoudt de inhoud van posts die bijna 24 uur geleden zijn geplaatst. Bovendien lijkt het door de manier waarop je het nu hebt geplaatst alsof hij vandaag iets verkeerds heeft gezegd, wat dus kennelijk niet het geval is?

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:27

JoliekeDH schreef:
De maatregelen zijn aangescherpt, in openbare ruimtes mogen groepen van 3 personen of meer helemaal niet meer, ook niet met 1.5 meter afstand.
Uitzondering zijn gezinnen of een ouder die toezicht houd op kinderen onder de 12.

Bron:
[ [url=m/mqz9le.png]Afbeelding[/url] ]
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ren-boetes


Oh ze komen hierop terug:

Citaat:
Geen boetes voor groepen, mits 1,5 meter afstand
RTL en het AD meldden vandaag dat de regels voor samenscholing worden aangescherpt door de Veiligheidsregio's. Ook mensen die voldoende afstand houden, maar met drie of meer personen op straat lopen, zouden beboet gaan worden. Dit blijkt niet zo te zijn. Het Veiligheidsberaad neemt de verwarring nu weg: "Zoals de minister van Justitie en Veiligheid in de persconferentie van maandagavond aankondigde, is groepsvorming zonder de 1,5 meter afstand tot elkaar niet toegestaan", schrijft het in een persbericht.

"Als je met een atletiekgroep tot vijftig personen op 1,5 meter gaat rennen, dan zou dat kunnen. Dit lijkt me niet aannemelijk, maar er is geen maximum benoemd in de aanwijzingen die het kabinet ons eerder heeft gegeven", verklaart Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen en voorzitter van het Veiligheidsberaad op NPO Radio 1

https://nos.nl/liveblog/2328423-geen-bo ... oeren.html

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:29


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:30

JoliekeDH schreef:
JoliekeDH schreef:
De maatregelen zijn aangescherpt, in openbare ruimtes mogen groepen van 3 personen of meer helemaal niet meer, ook niet met 1.5 meter afstand.
Uitzondering zijn gezinnen of een ouder die toezicht houd op kinderen onder de 12.

Bron:
[ [url=m/mqz9le.png]Afbeelding[/url] ]
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ren-boetes


Oh ze komen hierop terug:

Citaat:
Geen boetes voor groepen, mits 1,5 meter afstand
RTL en het AD meldden vandaag dat de regels voor samenscholing worden aangescherpt door de Veiligheidsregio's. Ook mensen die voldoende afstand houden, maar met drie of meer personen op straat lopen, zouden beboet gaan worden. Dit blijkt niet zo te zijn. Het Veiligheidsberaad neemt de verwarring nu weg: "Zoals de minister van Justitie en Veiligheid in de persconferentie van maandagavond aankondigde, is groepsvorming zonder de 1,5 meter afstand tot elkaar niet toegestaan", schrijft het in een persbericht.

"Als je met een atletiekgroep tot vijftig personen op 1,5 meter gaat rennen, dan zou dat kunnen. Dit lijkt me niet aannemelijk, maar er is geen maximum benoemd in de aanwijzingen die het kabinet ons eerder heeft gegeven", verklaart Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen en voorzitter van het Veiligheidsberaad op NPO Radio 1

https://nos.nl/liveblog/2328423-geen-bo ... oeren.html

Tsja, het wordt er nu niet bepaald duidelijker op :+ Ik snap het commentaar van Tweede Kamerleden op het gebrek aan duidelijke communicatie heel goed.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26903
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:31

Huisartsen: ‘Niet-geteste patiënten die overlijden aan corona ontbreken in sterftecijfer RIVM

Citaat:
Volgens onderzoeksprogramma Zembla moeten huisartsen in Brabant alleen sterfgevallen melden van mensen van wie bewezen is dat ze het coronavirus hadden. Daarom ontbreken de cijfers van niet-geteste patiënten die overlijden aan corona in het sterftecijfer van het RIVM. Dat meldt Zembla donderdag na gesprekken met verschillende huisartsen.

Huisarts Eduard Graat uit Uden, een van de grootste brandhaarden van corona, zegt tegen Zembla: “Lang niet iedereen is getest, omdat er een terughoudend testbeleid is. Dus van alle patiënten die overlijden, staat niet altijd vast dat ze COVID-19 hebben gehad. Maar we hebben wel heel sterke vermoedens als huisarts, dat deze mensen daaraan zijn overleden.” De huisartsen stellen dat deze mensen niet worden meegenomen in de dagelijkse sterftecijfers over corona.

Symptomen
Huisarts Ellen Oonincx, ook uit Uden: “Eergisteren hadden we in deze praktijk drie patiënten die thuis zijn overleden. Ze hadden alle drie de symptomen van corona, maar slechts één van de drie is er daadwerkelijk op getest


Alleen die ene telt dus mee in de statistiek over de corona sterftecijfers, de andere twee niet. Zo blijven de cijfers wel laag natuurlijk.”

De artsen concluderen hieruit dat het werkelijk aantal sterfgevallen hoger is dan wat de cijfers vertellen. Het baart ze zorgen dat ze die gevallen, waarbij ze een ernstig vermoeden hebben dat het om corona gaat, nergens kunnen melden.

Ook huisartsen uit andere plaatsen in Brabant herkennen dit. Gemma Lemmens uit Helvoirt: “Als je niet zeker weet of iemand coronapositief is, kan je dat nergens melden. En daardoor missen ze doden in de statistiek.”

Kwalijk
Huisarts Angela van Uden uit Sint-Oedenrode: “Ik vind het een gekke gang van zaken. Als huisartsen zien wij ook in de thuissituatie mensen die doodziek zijn. Niet iedereen komt in het ziekenhuis terecht. Als deze mensen thuis overlijden, worden ze niet meegerekend als ze niet getest zijn. Dat vind ik een kwalijke zaak."

Een woordvoerder van het RIVM bevestigt dat het sterftecijfer alleen gebaseerd is op bevestigde gevallen van corona. Vermoedens van corona worden hierin niet meegenomen, want dan zouden de cijfers een vertekend beeld gaan geven. Iemand kan immers ook overleden zijn aan ‘gewone’ griep


Bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/317 ... ijfer-RIVM

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:32

moonfish13 schreef:
Het Radboud heeft een machine ontwikkeld om het beademingsprobleem op te lossen!!!
€370 per unit, ze geven alles vrij straks zodat ze massaal gebouwd kunnen worden!

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2020/n ... x2GGzp5C9I

Wat super! Het lijkt me alleen niet dat je dagenlang aan zo'n apparaat kan liggen ipv een 'fatsoenlijk' beademingsapparaat?

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:32


BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:36

moonfish13 schreef:
Het Radboud heeft een machine ontwikkeld om het beademingsprobleem op te lossen!!!
€370 per unit, ze geven alles vrij straks zodat ze massaal gebouwd kunnen worden!

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2020/n ... x2GGzp5C9I

Dit is zo simpel maar zeer waarschijnlijk in heel veel landen een levensreddend apparaat!!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:37


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:40

Babootje schreef:
Van Dissel moet voorlopig echt even zn mond houden...

Ben ik het mee eens.
Hij is aan 't downplayen. Wellicht heeft hij deze keer toevallig gelijk, maar dit is niet het moment om te doen alsof de kust veilig is, want dan worden mensen weer makkelijker.
Doe als de Belgen en benadruk juist de horrorverhalen zoals de jongeren die nu in de IC liggen die nog zo stom waren naar lockdownparties te gaan.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:40

Tja, dat het virus niet zo weg is weet ik, maar heel ‘t jaar niet meer het huis uit om leuke dingen te doen? Denk dat dat niemand gaat pikken en zeker in de zomer niet.

Ik zelf zou ook gillend gek worden trouwens.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:42

Toch mooi om te zien dat er solidariteit is in Europa. Tsjechië stuurt 10,000 beschermingspakken naar Italië en 10,000 naar Spanje.

+++ 17:02 Tschechien schickt Schutzanzüge nach Italien und Spanien +++
Europäische Hilfe: Tschechien stellt Italien und Spanien jeweils 10.000 Schutzanzüge für medizinisches Personal bereit. "Wir können uns das erlauben - und diese Länder brauchen sie dringend", sagte Innenminister Jan Hamacek. Den Vorschlag, aus Solidarität ein Team aus Armeeärzten in das schwer vom Coronavirus betroffene Italien zu entsenden, schmetterte Verteidigungsminister Lubomir Metnar allerdings ab. Der Ex-Polizist sagte: "Sie können nicht nach Italien fahren. Sie werden zu Hause gebraucht." In Tschechien gab es bis Donnerstag 1775 bestätigte Infektionen mit dem Coronavirus. Sechs Menschen starben.
https://www.n-tv.de/panorama/17-33-Krim ... 26512.html