Goudvalk Manari Nur in het kille voorjaarszonnetje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lideli

Re: Goudvalk Manari Nur in het kille voorjaarszonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:14

Och Manari wat ben je toch knap <3

Ze is zoooo mooi Jorieke! En echt al een heel paard voor haar leeftijd. Daar mag je zeker trots op zijn :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:53

Wat een prachtig paard zeg! Wat zou ik graag nog eens foto's van jouw paarden willen maken. <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 17:13

Neon schreef:
Gaaf :D ze is al een heel paard aan het worden hè :D maar die wordt nog veeeeeeeel gaver :D

Kan haast niet wachten op het moment dat ze is uitgegroeid

:o Ja, bizar hoe snel dat gaat. Gevoelsmatig ging dat met Muzanna veel langzamer. Ik ben ook heel erg benieuwd. En eigenlijk al heel benieuwd hoe ze tegen het einde van de zomer is.

Prairy schreef:
Vies? Waar dan? Kan het niet zien hoor met al die blingbling 8-)

:)) :+ Ha, hee ik heb geen vlekkenpaard die vlekken horen niet. :Y) En je zou haar eens een aai moeten geven, dan zijn je handen gewoon zwart. En... toch lekker glanzen. :D :D

joey2010 schreef:
Een hele mooie merrie heb je gefokt.
Qua bouw , karakter en zelfs haar kleurtje. Schitterend !

:o Dankjewel. Ik voel me ook wel gezegend met twee mooie, fijne merries en dan heb ik met deze ook nog het meest gewilde kleurtje er “gratis” bij gekregen. <3

Manou schreef:
Terecht dat je trots bent, wat mooi is ze.

Dankjewel!

Leo schreef:
Wauw wat wordt ze snel groot en wat is ze prachtig <3 bizar hoe haar kleur van goud naar zilver naar een soort zalmroze lijkt te gaan. Waanzinnig mooi.

Dank je! Metallic is echt apart. De camera weet er ook gewoon geen raad mee. :')

Dido2316 schreef:
Ze is zó mooi, en dat kleurtje.... alleen maar de kers op de taart! <3

Dank je! Ja, het kleurtje is echt een cadeautje waar we niet op hadden gerekend. Het kon wel, maar metallic overerft soms heel apart en de vader is een bruine met sooty...

Berdien schreef:
Ze is prachtig <3 Ze toont inderdaad al zo volwassen! Vooral de blik in haar ogen, echt heel bijzonder.

Dankjewel! We vergeten soms hoe jong ze nog is, want ze “kan” ook al heel veel en is zo fijn in de omgang. Ze zoekt ook continu contact en zelfs de honden kijkt ze echt aan. Zo leuk.

lideli schreef:
Och Manari wat ben je toch knap <3

Ze is zoooo mooi Jorieke! En echt al een heel paard voor haar leeftijd. Daar mag je zeker trots op zijn :j

:o :o :o Ze is ook echt veel verder in de ontwikkeling dan Muzanna was op deze leeftijd. Dat was echt nog zo’n gupje.

Nayomie schreef:
Wat een prachtig paard zeg! Wat zou ik graag nog eens foto's van jouw paarden willen maken. <3

Dankjewel. :D Als je Verweggistan niet te ver vindt ben je welkom, hoor. ;)

Oh en, pagina 2... dat betekent dat ik nog wat foto’s mag plaatsen, toch? O:)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 19:40

Ja meer foto's *\%/* *\%/*

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:18

jeetje77 schreef:
Ja meer foto's *\%/* *\%/*

-O- Helaas krijg ik een foutmelding (ook elders op het forum) dus nieuwe foto’s moefen ff wachten. Ik probeer het morgen nog eens. :Y)

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:26

Wat een vreselijk knap dier, en die ogen <3 <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:31

Ze is en blijft echt prachtig!
En wat ziet ze er goed en al zo af uit op haar jonge leeftijd <3

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:46

Wat glimt daar op de voorpagina?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 13:12

Ronde twee van “raad de kleur” :Y)

1.Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5.Afbeelding

6.Afbeelding

7.Afbeelding

8.Afbeelding

9.Afbeelding

10.Afbeelding

11.Afbeelding

12.Afbeelding

13.Afbeelding

14.Afbeelding

15.Afbeelding

Ik ben erg benieuwd hoe ze doorkleurt in haar zomervacht. <3

tyleysmiley schreef:
Wat een vreselijk knap dier, en die ogen <3 <3

Dankje! Leuk hè, hoe ze mij (of mijn man, ook buiten beeld) steeds aankijkt. <3 Ze zoekt echt continu contact en houdt ons de hele tijd in de gaten. Op een gegeven moment moest zelfs de hond eraan geloven want ze wilde graag spelen. Zo schattig.

_Tarzan schreef:
Ze is en blijft echt prachtig!
En wat ziet ze er goed en al zo af uit op haar jonge leeftijd <3

:D Ja bizar hè? Mama was echt nog zo’n gupje en echt nog zeker tot ze een jaar of 4 of 5 was. Deze lijkt soms al zo ‘af’ vergeleken met haar moeder.

amaniblauw schreef:
Wat glimt daar op de voorpagina?

Had ik nog niet eens gezien! :D :D :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:39

Wat een prachtig dier zeg, wauw!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:39

Jouw jonkie is inderdaad al groot. Maar ze laat gelukkig nog wel zien dat ze een pup is. Denk dat je aardig wat met dr te stellen heb. Karakter straal er vanaf. Echt een merrie.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 13:58

xIrlijn schreef:
Wat een prachtig dier zeg, wauw!

Dankjewel! :o

Morganlefay schreef:
Jouw jonkie is inderdaad al groot. Maar ze laat gelukkig nog wel zien dat ze een pup is. Denk dat je aardig wat met dr te stellen heb. Karakter straal er vanaf. Echt een merrie.

Oh ze is in sommige opzichten echt nog een veulen, maar idd behoorlijk wat karakter. Ze heeft ook een heel duidelijke eigen mening maar is eigenlijk heel makkelijk. Kan er zo onderdoor of achterlangs kruipen, ze laat alles toe en ze communiceert heel beleefd en heel duidelijk. Wil ook de hele dag knuffelen en met je “praten”. Heel fijn paardje. :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:50

da's gewoon een ongewassen nog donkere schimmel, geef maar toe. :') <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 20:36

jokari schreef:
da's gewoon een ongewassen nog donkere schimmel, geef maar toe. :') <3

-O- Haar moeder wordt rond Sinterklaas altijd al voor schimmel aangezien. Aan een zo’n sintpaard heb ik wel genoeg hoor dus dat ze maar mooi doorkleurt onder dat wintervachtje van d’r. :+ :')

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:50

Leuk zeg nieuwe foto's! Wat is ze prachtig hè, snap dat je trots bent op je meisje!
Karakter is heel herkenbaar, heeft mijn kleine meid ook behoorlijk!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 00:38

Aaahh, AT's zijn zo mooi! <3 :j

Metallic? Zijn dat holle haren (zoals satijnvacht bij knaagdieren)?
Ik zie dat dit oa op champagne valt?

Google maakt me nou niet echt wijzer...

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:39

Zo, het veulen begint stilletjes aan uit de 'kleine' Manari te verdwijnen he. :)) Ze is echt prachtig! <3 Prachtig hoofd heeft ze ook!
En nieuwe foto's erbij! *\o/* Krijgen we nog een lading foto's als we pagina 3 bereiken? }>

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:55

Retjethorse schreef:
Zo, het veulen begint stilletjes aan uit de 'kleine' Manari te verdwijnen he. :)) Ze is echt prachtig! <3 Prachtig hoofd heeft ze ook!
En nieuwe foto's erbij! *\o/* Krijgen we nog een lading foto's als we pagina 3 bereiken? }>

Ja ik hoop het ook dat we nog n lading foto's gaan krijgen, want hier kun je niet genoeg van zien..

Ik help mee om sneller op de volgende pagina te komen :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:32

Oh wauw ze is echt schitterend en ik stem idd voor om deze pagina snel vol te krijgen zodat we op pagina 3 meer foto's kunnen krijgen...

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:39

Heel erg mooi <3 wat een kleurenpracht

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 17:16

ieris schreef:
Leuk zeg nieuwe foto's! Wat is ze prachtig hè, snap dat je trots bent op je meisje!
Karakter is heel herkenbaar, heeft mijn kleine meid ook behoorlijk!

Ik had niet verwacht zo’n cadeautje van Muzanna te krijgen, dat is een ding dat zeker is. <3

En wat betreft jouw mooie veulen zeg ik: tijd voor een topic. :D

AlwaysH schreef:
Aaahh, AT's zijn zo mooi! <3 :j

Metallic? Zijn dat holle haren (zoals satijnvacht bij knaagdieren)?
Ik zie dat dit oa op champagne valt?

Google maakt me nou niet echt wijzer...

Heb je hamsters of cavia’s? :D Ik heb zelf ooit een rat gehad met satijn en die was ook wel zachter dan de rest. :j

Van metallic wordt vermoed dat het idd een soort satijn-gen is dat holle haren veroorzaakt. Het helpt mogelijk met temperatuurregulatie en camouflage in een woestijnklimaat. Het is echter géén satijn en géén champagne of variant daarvan. Het resulteert echter net als bij satijn in holle haren (met onderbroken haarkern) en een veel zachtere satijnachtige vacht. Ik schrik er echt altijd van als ik een “gewoon” paard aai want wat zijn die ruw! :wow:

Naast de aparte vacht is deze, net als de huid, extreem dun (maar heel dicht en zijdeachtig). Die dunne en sterk reflecterende vacht helpt vermoedelijk dus om de temperatuur te reguleren in de extreme hitte van de zon in het gebied van oorsprong.
Uit onderzoek bij runderen en geiten blijkt dat een gladde, glimmende vacht helpt bij temperatuurregulatie, isolatie en verdamping. Witte, gele en rode kleuren op een donkere huid blijken het meest efficiënt en gevlekte koeien met veel wit hadden vaker problemen. Om dat naar de AT te extrapoleren: gele kleuren, vooral valk, komen erg veel voor en nomaden vermeden kleuren en aftekeningen die gevoeliger waren voor de zon en die zijn daarom nog steeds relatief zeldzaam.
Gelukkig is er niet zoals bij cavia’s ook een ziekte aan gekoppeld. Ik weet niet of dat bij andere dieren met dit gen ook zo is. Bij Tekes iig ogenschijnlijk niet. al bestaan er ook sfinxen (naaktveulens) maar dat lijkt uit onderzoek niet gekoppeld aan metallic. Mijn beide metallic merries zijn bijv. NFS vrij.

Retjethorse schreef:

Mooi hoofd heeft ze hè? Past ook gewoon nog in een halster maat Shet. :Y)
Uh... nou àls we pagina 3 halen. :Y)

joey2010 schreef:
Ja ik hoop het ook dat we nog n lading foto's gaan krijgen, want hier kun je niet genoeg van zien..

Ik help mee om sneller op de volgende pagina te komen :D

_O-
Ik moet geloof ik ff kijken hoeveel foto’s ik heb gemaakt laatst.

jeetje77 schreef:
Oh wauw ze is echt schitterend en ik stem idd voor om deze pagina snel vol te krijgen zodat we op pagina 3 meer foto's kunnen krijgen...

Haha. Ik kijk het winterhaar er intussen af, hoor. :))

EvaLuna schreef:
Heel erg mooi <3 wat een kleurenpracht

Dankjewel!

Tot de tijd dat ik een topic van Muzanna kan openen of we serieus pagina 3 halen :wow: dit zoethoudertje: [BB-ITP] Tamaskan & Groenendaler in de avondzon
:Y)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:58

@JoSav, ik denk dat 'hamstery' het wel verklapt in mijn onderschrift! :P
Holle haren is in ons geval wel satijn. Dat reflecteert het licht. Bij hamsters zijn er geen problemen bij satijn, alleen dat het bij dubbele vererving erg lelijk wordt.

Ik las iets over een verband tussen champagne en metallic.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 21:06

Ah gut, helemaal niet gezien joh. :)) Hamsters dus. :D
Champagne kan ook een metaalachtige glans geven inderdaad, maar is niet hetzelfde als metallic bij Akhal-Tekes en aanverwante rassen. De metaalglans bij AT wordt niet door champagne veroorzaakt; deze kleur komt nl. niet voor bij dit ras. Het is ook geen Satin gebleken. Ongeveer de helft is metallic en hoe het overerft is nog niet helemaal duidelijk. Als je de studie wilt linken die metallic aan het champagne gen koppelt hou ik me aanbevolen. Zover ik weet is er nl. geen verband en is het enkel de verwarring dat de metaalglans bij “Russische” rassen metallic heet en in het Engels men bij Champagne spreekt over een metallic sheen. Het effect is vergelijkbaar, maar de genen zijn anders zover ik weet.

Ik heb weleens foto’s geplaatst van Teke haren onder een microscoop. Die zou ik wel ff kunnen opzoeken voor je?
Ook bij Tekes zijn de haren hol en reflecteren daardoor heel sterk licht.
Dat geeft ze de befaamde metaalachtige glans. :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:22

Haha!

Interessant!
Maar hoezo wordt dit geen satijn genoemd? Of is dat een stomme vraag? :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 21:34

Nee geen stomme vraag, hoor. Omdat het geen satijn is gebleken, dat is nl. wel onderzocht. Er is dus iets anders aan de hand, maar wat dat is weten we nog niet. Dat het ook op andere rassen kan worden doorgegeven door kruisen weten we wel, want er zijn diverse Russische rassen die o.a. metaalglans hebben als erfenis van Teke voorouders. Maar de overerving is dus niet helemaal duidelijk.
Zo is mijn oudste merrie licht metallic. Haar moeder niet metallic, maar haar oma juist weer wel metallic. De merrie in dit topic, de dochter van de licht metallic merrie, is juist sterk metallic maar komt uit een niet-metallic vader. Er is daardoor lastig op te fokken want metallic ouders kunnen niet metallic nakomelingen krijgen en niet of nauwelijks metallic ouders kunnen sterk metallic nakomelingen krijgen. De mate van uiting en de mate van “holheid” van de haren (onderbroken haarkern, sterk onderbroken haarkern, vrijwel ontbrekende haarkern of een gewone haarkern bij niet-metallic) verschilt dus per individu.

Sommige paarden geven het heel sterk door, andere niet. Of er dan in zulke gevallen sprake is van homo- of heterozygositeit is ook nog niet duidelijk.
Ik hoop dat ik het zo helder heb uitgelegd. :D