Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:38

Ik vraag me af of je bij een absolute lockdown nog wel bij je ouders terecht kunt komen.

Het nadeel van een Lockdown in een bepaald gebied is wel dat er opeens hele grote groepen mensen nog net het gebied uit proberen te komen voordat de lockdown in gaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:39

Huertecilla schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar met een absolute lockdown ga ik er wel heen.

Ah, logisch: Als het écht erg wordt, ga jij je verplaatsten naar je ouders waar je van houdt...

Tuurlijk houd ik van ze! :D Maar ik ga er geen 3 maanden zitten want dan wordt het oorlog. Maar daar kan ik met een lockdown wel wandelen (tuin) en in de tuin werken etc. Hier zit ik in mijn eentje op 28m2 opgesloten. Prima te doen als ik nog moet werken / kan wandelen / naar pony kan. Maar dat kan dan niet meer he. :D

Loretta schreef:
Ik vraag me af of je bij een absolute lockdown nog wel bij je ouders terecht kunt komen.

Het nadeel van een Lockdown in een bepaald gebied is wel dat er opeens hele grote groepen mensen nog net het gebied uit proberen te komen voordat de lockdown in gaat.

Met een lockdown heb je nog even de tijd om ergens te komen. Daarbij hebben mijn moeder en zusje vitale beroepen dus die zullen sowieso met de auto weg mogen.

Edit: oh en ik woon maar 30 km van ze af. :P
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 24-03-20 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:40

Destination schreef:
bigone schreef:
Las dat in Duitsland 80 % van de positieve gevallen onder de 60 jaar is, misschien dat ook dat een reden is voor de in verhouding lage aantal sterfgevallen.

Het klopt inderdaad dat veel onder de 60 jaar zijn, maar er zijn waarschijnlijk meerdere factoren waardoor het sterfteaantal zo laag is. Wetenschappers zijn het in elk geval nog niet eens over het antwoord op de vraag waarom het hier zo laag is.

https://de.statista.com/statistik/daten ... ersgruppe/

Misschien ook omdat in DL de ouderen en risicogroepen gevaccineerd zijn met pneumokokken?
Ik las dat Angela Merkel ook bij haar arts zat om een pneumokokkenprik.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1543366 ... isisolatie
BERLIJN - De Duitse regeringsleider Angela Merkel zit in haar huis in zelf-isolatie omdat de arts die bij haar was, besmet is met het coronavirus.
De dokter gaf haar vrijdagmiddag een vaccinatie tegen pneumokokken, en bleek positief. De bondskanselier ging, nadat ze dat had vernomen, meteen in quarantaine in haar woning.

Het is een longshot, nog niet helemaal bewezen, maar ook van de vaccins waarnaar gekeken wordt zoals ook het TBC vaccin (ook een bacterie) waarvan inmiddels wel bekend is dat het kan bijdragen aan een milder verloop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:42

De eindexamens van middelbare scholen gaan niet door.. Logische stap maar wel heftig voor scholieren die daar al maanden naartoe werken.

Bron: heb de brief aan de TK waarin het staat gezien.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:46

Zo het gaat hard hier. Ik heb niet alles meegelezen dus ik weet niet of dit al genoemd is, maar wat ik frappant vind is het volgende. Testen is essentieel. We hebben een tekort aan testen. Testmateriaal (of in ieder geval een deel van het materiaal) wordt volgens onderstaand artikel geproduceerd door 2 bedrijven. Deze bedrijven kunnen de vraag niet aan, maar willen ook hun recept niet vrijgeven zodat andere bedrijven kunnen gaan produceren.

Is er in het kader van nationaal belang niet een contractuele constructie te bedenken waardoor meer bedrijven kunnen gaan produceren zonder dat dat de 2 genoemde bedrijven de kop kost? Ik bedoel burgers moeten zich collectief opstellen om dit virus te kunnen bestrijden, maar van bedrijven wordt dit niet verwacht? Omdat bedrijven hun concurrentiepositie moeten kunnen handhaven?

Uit dit artikel:
[url]https://www.nu.nl/coronavirus/6039742/nederland-test-alleen-kwetsbare-mensen-op-corona-om-tekort-te-voorkomen.html[/url]
Als bedrijven niet kunnen voldoen aan de vraag, kunnen we deze materialen dan niet zelf maken? Zo simpel is het niet, stelt Reusken. "We kunnen bijvoorbeeld niet zelf de extractiematerialen maken, omdat de samenstelling hiervan niet openbaar is. Dat is bedrijfsgeheim van die producenten."

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:48

Zijn dit Nederlandse of buitenlandse bedrijven??

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:48

Emmaa_ schreef:
De eindexamens van middelbare scholen gaan niet door.. Logische stap maar wel heftig voor scholieren die daar al maanden naartoe werken.

Maar die brief is nog geen besluit toch? Ik zie het ook wel aankomen, maar laten we alsjeblieft op het officiële besluit wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:49

Daihyo schreef:
Emmaa_ schreef:

Maar die brief is nog geen besluit toch? Ik zie het ook wel aankomen, maar laten we alsjeblieft op het officiële besluit wachten.

Ja, het is wel besloten. Om 11.30 volgt een persconferentie waarin het verder toegelicht zal worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:50

Emmaa_ schreef:

Schoolexamens, of eindexamens.

Concept of besluit?

Zou je de bron ook willen délen dan, alstjeblieft?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:51

Femke_Tweety schreef:
Emmaa_ schreef:

Concept of besluit?

AD, NOS.
centrale eindexamens afgelast, waarschijnlijk op het resultaat bij de schoolexamens of je geslaagd bent of niet, hoewel dat ook een ding wordt

Centrale eindexamens gaan niet door

https://www.ad.nl/politiek/centrale-ein ... ~a4e3ff04/
Laatst bijgewerkt door Celiien op 24-03-20 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Femke_Tweety schreef:
Emmaa_ schreef:

Concept of besluit?

Ik kan die bron niet delen omdat ik hem heb ingezien via mijn werk, maar het staat op letterlijk alle nieuwssites nu. Het gaat om de eindexamens en het is een besluit.

Loretta

MarlindeRooz schreef:
Loretta schreef:

Met een lockdown heb je nog even de tijd om ergens te komen. Daarbij hebben mijn moeder en zusje vitale beroepen dus die zullen sowieso met de auto weg mogen.

Edit: oh en ik woon maar 30 km van ze af. :P

Dat is vaak ook het moment waarop het virus nog even extra wordt verspreid.

secricible

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:52

Babootje schreef:
Misschien ook omdat in DL de ouderen en risicogroepen gevaccineerd zijn met pneumokokken?
BERLIJN - De Duitse regeringsleider Angela Merkel zit in haar huis in zelf-isolatie omdat de arts die bij haar was, besmet is met het coronavirus.
De dokter gaf haar vrijdagmiddag een vaccinatie tegen pneumokokken, en bleek positief. De bondskanselier ging, nadat ze dat had vernomen, meteen in quarantaine in haar woning.

Het is een longshot, nog niet helemaal bewezen, maar ook van de vaccins waarnaar gekeken wordt zoals ook het TBC vaccin (ook een bacterie) waarvan inmiddels wel bekend is dat het kan bijdragen aan een milder verloop.

Dat kan zijn, maar zoals ik al zei, de wetenschappers weten het nog niet. Het kan er ook aan liggen dat hier meer wordt getest dan in Nederland, waardoor de cijfers anders lijken. We hebben hier Fieberambulanzen waar je getest kan worden, maar het zijn over het algemeen niet de ouderen die naar deze tentjes gaan voor een test. Verder zijn de oudere Duitsers sowieso fan van social distancing, terwijl de jongere generatie sneller vrienden een omhelzing geeft als groet.

Emmaa_ schreef:

Centrale Eindexamens gaan inderdaad niet door.
https://nos.nl/artikel/2328153-centrale ... -door.html

Ginny135

Afbeelding

Nos liveblog

Daihyo

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:54

Ik vind het wel een dingetje dat de centrale eindexamens niet doorgaan. Ik heb toen mijn cijfers nog flink omhoog kunnen halen en ben met wiskunde zelfs van een 5 afgerond naar een 7 afgerond gegaan. En zo zullen er nu ook nog wel leerlingen zijn die eenzelfde situatie hebben. CSE's kunnen het verschil tussen slagen en zakken maken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:55

Destination schreef:
Ik vind het wel een dingetje dat de centrale eindexamens niet doorgaan. Ik heb toen mijn cijfers nog flink omhoog kunnen halen en ben met wiskunde zelfs van een 5 afgerond naar een 7 afgerond gegaan. En zo zullen er nu ook nog wel leerlingen zijn die eenzelfde situatie hebben. CSE's kunnen het verschil tussen slagen en zakken maken.

Ze gaan daar vast een heel goed plan bij bedenken.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:56

bigone schreef:

Goede vraag! Ik kan niet echt uit het artikel opmaken of het Nederlandse bedrijven betreft en dat is bij het punt dat ik probeer te maken wel essentieel.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:56

PSvanLot schreef:
Destination schreef:

'Scholen moeten op basis van de schoolexamens gaan beslissen of leerlingen geslaagd zijn of niet.'
Dit klinkt toch behoorlijk tricky en niet geheel objectief.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:58

Huertecilla schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ah, logisch: Als het écht erg wordt, ga jij je verplaatsten naar je ouders waar je van houdt...

Sorry, maar ook ik zou mijn ouders hierheen halen. Ik durf te wedden dat mijn pa liever doodgaat met ons om zich heen dan weg moeten blijven om misschien langer te leven. Want de vraag is: hoe lang je dat dan nog afgezonderd moet doen en wat je kwaliteit van leven voor jou dan nog is.

Maar niet iedereen hecht evenveel waarde aan samenzijn met zijn familie, zo simpel is het ook.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:00

Destination schreef:
PSvanLot schreef:

'Scholen moeten op basis van de schoolexamens gaan beslissen of leerlingen geslaagd zijn of niet.'
Dit klinkt toch behoorlijk tricky en niet geheel objectief.

Ook daar zal vast een goede uitleg voor komen.
En eerlijk, de meeste scholen zullen echt geen leerlingen een diploma geven als ze het volgens de richtlijnen niet mogen geven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:05

Babootje schreef:

Ik heb mijn moeder 1,5 week geleden ook die vaccinatie laten halen omdat de Duitsers dat hun ouderen adviseerden te doen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:06

Huertecilla schreef:
MarlindeRooz schreef:

Zo kun je het zien.
Maar je kunt het ook anders zien. Als er hier een complete lockdown zou komen dan zou ik me misschien ook wel verplaatsen naar mijn vader, of vragen of hij hierheen wil komen. Niet voor mezelf maar omdat hij zorg nodig heeft en ik hem niet alleen wil/durf te laten zitten.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:07

kincsem schreef:
bigone schreef:

Goede vraag! Ik kan niet echt uit het artikel opmaken of het Nederlandse bedrijven betreft en dat is bij het punt dat ik probeer te maken wel essentieel.

Ik kan er niet zo veel over vinden. Alleen dit: [url]https://www.nu.nl/economie/6034883/nederlandse-producent-van-coronatesten-verkocht-voor-10-miljard-euro.html[/url]
Laatst bijgewerkt door kincsem op 24-03-20 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt