Primewood Tarpania: het eerste KWPN-veulen van 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Primewood Tarpania: het eerste KWPN-veulen van 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 16:01

KWPN
KWPN

Afbeelding
Foto: Amanda



Voor fokkers is de mooiste tijd van het jaar aangebroken, de geboorte van een veulen. Bij enkele fokkers lopen zelfs de eerste veulentjes al in de wei. Een teken dat het veulenseizoen is begonnen.

Het eerste KWPN-veulen van 2020 is geboren in de stallen van Ab de Lange uit Swifterbant. De Jameson RS2-nakomeling is 7 januari 2020 geboren en kreeg de naam: Primewood Tarpania (uit Hollywood Tarpania elite EPTM-dres sport-dres PROK D-OC van Fürst Romancier)

Precies wat wij wilden
“Het is een heel aansprekend veulen, met een mooie kap. Ze kijkt goed uit haar ogen en is goed gebouwd.” Primewood Tarpania is het dertiende veulen uit de merrie Hollywood Tarpania (Fürst Romancier uit Discovery keur IBOP-dres van Johnson, fokker R. van Erp uit Oss). “Daardoor hebben wij aardig wat vergelijkingsmateriaal en omdat wij nooit bij één hengst zijn blijven dekken zijn de nakomelingen van verschillende vaderdieren. Primewood Tarpania beweegt mooi van de grond, heeft een mooie schouderligging en een hele sterke achterhand. Het veulen is precies wat wij hoopte te krijgen als aanvulling op haar moeder. Hollywood Tarpania is namelijk een super fijne merrie, waar wij enkel schakelvermogen aan toe wilde voegen in de fokkerij.”

Veel dressuur in de moederlijn
In 2010 beëindigde Ab de Lange zijn akkerbouwbedrijf en is hij meer tijd gaan steken in de paarden. Op de veulenveiling in Borculo kocht hij vijf veulens aan, waaronder de moeder van Primewood Tarpania, Hollywood Tarpania. “Ik was erg onder de indruk van haar filmpje voorafgaand aan de veiling en heb deze ook meerdere keren bekeken. Daarnaast heeft zij een ontzettend goede moederlijn. Haar moeder Discovery (Johnson uit Whinny keur IBOP-dres van Negro, fokker R. van Erp uit Oss) liep een goede IBOP van 84,5 punten. Uit die merrie komt de in Denemarken goedgekeurde It’s Me (Fürst Romancier uit Discovery keur IBOP-dres van Johnson, fokker R. van Erp uit Oss). Verderop in de moederlijn zien we de bij het NRPS-goedgekeurde Cocktail’s Whinny. Ook Vorst is terug te zien in de moederlijn en liep internationaal Grand Prix onder Anne van Olst. Hollywood Tarpania heeft zelf als vijfjarige meegedaan aan het WK Jonge Dressuurpaarden en behaalde hier 76, 2 punten in de kleine finale en mijn dochter brengt haar momenteel uit op ZZ-Zwaar-niveau. Er zit dus veel dressuur in dit lijntje, maar er is nooit echt mee gefokt”.

Een specifieke hengstenkeuze komt niet zo nauw
“Ik gebruik een heel aantal verschillende hengsten, dus een specifieke hengstenkeuze komt niet zo nauw. Jameson RS2 loopt de afgelopen jaren erg in de picture met onwijs veel afdruk en ‘go’. Dit past perfect op mijn merrie, want deze is scherp en bloederig. Naast Jameson RS2, heb ik dit jaar ook een nakomeling van Revolution en van Desperado uit deze merrie gekregen. Wij spoelen de merrie jaarlijks enkele keren en dit gaat eigenlijk hartstikke goed. De merrie is erg vruchtbaar en in de sport merken wij niet dat de merrie hier last van heeft. Mijn dochter rijdt de merrie en als ik niet tegen haar zeg dat de merrie gespoeld is heeft zij niets door met de training.”

De eerste koper op de stoep
“Toen Primewood Tarpania vijf dagen oud was hadden wij de eerste koper al op de stoep staan. Deze meneer zag haar bijna eerder lopen dan ikzelf! Ik ben toen niet op de koop ingegaan omdat dit het eerste Jameson RS2-veulen is uit de merrie. De merrie is nu alweer gespoeld met Jameson RS2, dus nu sta ik in principe wel open voor de verkoop van Primewood Tarpania. Hoe? Dat weet ik nog niet. Misschien dat ik haar wel opgeef bij een veulenveiling aankomend jaar.”

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Primewood Tarpania: het eerste KWPN-veulen van 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:10

Toch jammer dat paarden vaak als product worden weggezet. En spoelen. Zoveel mogelijk winst uit één paard

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:17

Rivendell schreef:
Toch jammer dat paarden vaak als product worden weggezet. En spoelen. Zoveel mogelijk winst uit één paard

Pfft nou.13 veulens gehad, volop in de sport, steeds spoelen...mijn ding is het niet.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:25

Sunnda schreef:
Rivendell schreef:
Toch jammer dat paarden vaak als product worden weggezet. En spoelen. Zoveel mogelijk winst uit één paard

Pfft nou.13 veulens gehad, volop in de sport, steeds spoelen...mijn ding is het niet.


Echt hé, ik moest het ook drie keer lezen voor ik het geloofde

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:27

Een paar keer per jaar spoelen? ;(

Toen ik begon met lezen dacht ik eerst 'oei, waarom wil je zo vroeg een veulen?', met het oog op lekker in het zonnetje op het land. Nu achteraf vind ik dat niet het ergste aan de aanpak van deze fokker.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:32

een broodmerrie....

Anoniem

Re: Primewood Tarpania: het eerste KWPN-veulen van 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:33

Merrie uit 2012 , best netjes 13 veulens al :+

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:52

Sunnda schreef:
Rivendell schreef:
Toch jammer dat paarden vaak als product worden weggezet. En spoelen. Zoveel mogelijk winst uit één paard

Pfft nou.13 veulens gehad, volop in de sport, steeds spoelen...mijn ding is het niet.



Hieruit begrijp ik dat ze steeds de eitjes (bevrucht?) uit de merrie spoelen en die in een andere merrie inbrengen?

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:55

Onali schreef:
Hieruit begrijp ik dat ze steeds de eitjes (bevrucht?) uit de merrie spoelen en die in een andere merrie inbrengen?


Jep

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Primewood Tarpania: het eerste KWPN-veulen van 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:06

De merrie, de merrie, deze merrie, de merrie, er spreekt wel veel liefde en waardering voor de merrie uit dit stukje :).

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:30

En n veulen op 7 januari...lekker op tijd :+

Blaze333
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-12-19

Re: Primewood Tarpania: het eerste KWPN-veulen van 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:30

Jeetje, ik snap dat fokkers ook iets aan hun paarden moeten verdienen om rond te komen.
Maar een 8 jaar oude merrie die al 13 keer bevrucht is, en dan een paar keer spoelen in een jaar...
Dat gaat naar mijn principes eigenlijk echt té ver.

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:59


LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Primewood Tarpania: het eerste KWPN-veulen van 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 18:40

Ik zat al te rekenen. Had zelf tot vorig jaar een H-tje. Denk al die zijn niet zo oud :wow:

Afgaande dat dit niet mijn keuze is en ik het ook broodfok noem...

Word de merrie hier daad werkelijk in gezondheid en conditie minder van?
Is een hele dracht niet belastender?
Heb 0 verstand van fokkerij.

Stel er worden 3 veulens van hetzelfde jaar aangemeld bij het kwpn. Is dat geaccepteerd ja.. vind het maar vreemd

denisesilver

Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 18:50

LukieBradley schreef:
Ik zat al te rekenen. Had zelf tot vorig jaar een H-tje. Denk al die zijn niet zo oud :wow:

Afgaande dat dit niet mijn keuze is en ik het ook broodfok noem...

Word de merrie hier daad werkelijk in gezondheid en conditie minder van?
Is een hele dracht niet belastender?
Heb 0 verstand van fokkerij.

Stel er worden 3 veulens van hetzelfde jaar aangemeld bij het kwpn. Is dat geaccepteerd ja.. vind het maar vreemd

Naar mijn hoor en weten is het een gemiste hengstigheid. Echter is de hengstigheid niet gemist en worden merries op, uit mijn hoofd, 18 dagen "dracht" gespoeld. Verleden jaar is een Franse fokker in het nieuws geweest, die verklaarde dat zijn merries depressief werden van ET. In hoeverre deze verklaring gegrond is, mag Joost weten.

Persoonlijk zie ik het probleem van 1 à 2 keer per jaar spoelen niet per sé in, maar elke cyclus spoelen lijkt me redelijk belastend voor de hormoonhuishouding.