Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elin_

Berichten: 9639
Geregistreerd: 11-11-09

Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 21:25

Hi bokkers!
Het oude topic is nogal dood, dus ik open maar een nieuwe.
Wij willen graag koolhydraatarm eten, maar zijn op zoek naar ervaringen. Klopt het echt dat je zoveel kilo's kan afvallen? En moet je erbij sporten, zodat je vel niet gaat hangen?
Streefgewicht is -15 kilo dus ook niet een beetje :=

Hoe bevalt het jullie? En wat zijn jullie favoriete recepten?

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:49

Hier inmiddels groot en deels koolhydraatarm. Door dat we smokkelen gaat het afvallen niet zo snel als dat ze schrijven maar dat is in ons geval ook niet direct de reden.
We aten weinig groente en fruit en moesten echt gezonder gaan leven.
Ik vind de recepten allemaal erg lekker

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:52

Met ieder dieet, discipline en voldoende sport kun je afvallen.

Maar vooral de discipline lopen de meeste mensen op vast. En dan maakt het niet meer uit welk dieet je volgt, dan zullen het gewoon niet het aantal kilo's worden die je kwijt wilt raken.

hesterve

Berichten: 1926
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:01

Kijk eens op gobento ( op Facebook maar ze hebben misschien ook wel een website)voor een goede uitleg wat hoe het werkt. Denk eraan dat je een omslag moet maken in je leefstijl om af te vallen en gezonder te eten. Er zijn genoeg lekkere recepten maar blijf nadenk wat( en hoeveel ervan) je op eet

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:54

Ik ben vorig jaar 10 kilo afgevallen met kha en nu prima gezond slank gewicht weer terug na 2 zwangerschappen. Je moet echt flink doorzetten maar ik heb geen hongergevoel gehad. Ik heb er niet bij gesport, wel dagelijks gefietst naar het werk. Ik heb het onder begeleiding van een diëtist gedaan,dat is echt een aanrader. Goede tips, eetschema, en stok achter de deur. Overigens heb ik wel kh gegeten maar veel minder, volkorenproducten en de tussendoortjes allemaal kha.

Supervixen

Berichten: 12849
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:59

Palmera schreef:
Met ieder dieet, discipline en voldoende sport kun je afvallen.

Maar vooral de discipline lopen de meeste mensen op vast. En dan maakt het niet meer uit welk dieet je volgt, dan zullen het gewoon niet het aantal kilo's worden die je kwijt wilt raken.


Precies dit.

Minder calorieën eten dan je verbrandt en je valt af.

Malbec
Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:01

Ik heb ook een positieve ervaring. Ben nu weer begonnen want na een vakantie was het een beetje in de slop geraakt. Nu ander werk waardoor ik veel meer controle heb op mijn eten + khd arm en het voelt zoooo goed! (Werkte eerst in horeca, vandaar)
Soms moet je een beetje omdenken, maar als je dat een beetje door hebt, besef je je dat je best veel wel kunt eten ipv wat niet.
Vind ik dan, haha.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:14

Palmera schreef:
Met ieder dieet, discipline en voldoende sport kun je afvallen.

Maar vooral de discipline lopen de meeste mensen op vast. En dan maakt het niet meer uit welk dieet je volgt, dan zullen het gewoon niet het aantal kilo's worden die je kwijt wilt raken.


Dit ja.
Met als aanvulling dat kha 2 voordelen heeft.
1. Je verliest in het begin heel snel wat kilo’s, omdat je koolhydraatvoorraad wordt geleegd en die gebonden zat aan water. Puur vocht dus, maar kan wel een goede opsteker zijn. Risico is wel dat je die kg weer terugkrijgt als je stopt met kha.
2. Wanneer er sprake is van diabetes of insulineresistentie heeft kha meer effect dan een normaal kcal-arm dieet doordat er sprake is van een defect in de normale stofwisseling.

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:27

Ik ben sinds ruim 2 weken ook koolhydraatarm aan het eten..

Tot 6 jaar terug (voor mijn zwangerschap) woog ik altijd rond de 63kg (ik ben 1.80 lang) nu woog ik laatst 91kg. Ik was er zo klaar mee! In 2 weken tijd ben ik nu 4 kilo afgevallen. Ik sport er niet bij en ik eet in het weekend wel gewoon friet/pizza en drink ik cola (voorheen minimaal 1 fles per dag)

Het koolhydraatarm eten bevalt mij eigenlijk heel goed. Ik lust graag groenten en salade etc dus het is prima te doen voor mij

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:35

Eens met wat Palmera zegt, met als aanvulling:
Bij koolhydraatarm eten blijft je bloedsuikerspiegel stabieler waardoor je minder trek in eten hebt.

Ik ontbijt momenteel met yoghurt, eet fruit als tussendoortje, lunch met soep of salade, neem smiddags wel iets van een ontbijtkoek oid en eet savonds 'gewoon'.

Zo eet ik toch al veel minder koolhydraten dan bij een "normaal" eetpatroon, maar is het wel veel makkelijker vol te houden. Ik ben een enorme fan van aardappels/pasta/rijst (en niet zo van groente/vlees) etc. dus mis dat echt anders savonds.

Qua sporten mbt de huid weet ik het niet, maar dit is wel een interessant feitje: uit onderzoek bij meer dan 1000 mensen die meer dan 15 kilo afvielen en dit na een jaar nog steeds kwijt waren, lukte het maar bij 10 procent om deze kilo's er af te houden zonder te sporten. Oftewel, het is bijna niet te doen zonder te sporten.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:44

Ik ben ook sinds een week of 2 koolhydraat beperkt gaan eten. Koolhydraatarm is voor mij niet te doen, als ik de berichten op die facebookpagina lees, gruwelijk het lijkt wel een secte :+ en je moet dan echt onder de 5 koolhydraten bij 100 gram blijven. dat is echt alleen groente knagen hahaha ok , ik overdrijf misschien een beetje.

Ik probeer zo tussen de 50 en max 75 koolhydraten per dag te blijven en dat gaat super! Ik eet koolhydraatbrood van de Plus(is supermarkt hier) en als ik daarvan 3 plakjes per dag neem zit ik op 20 koolhydraten. Ik doe daar meestal kaas op of mager vleeswaar. Ik ontbijt in de ochtend met 40 gram havermout met melk en een ei. daarmee redt ik het wel tot een uurtje of 11 en dan neem ik een paar plakjes kipfilet en dan tussen de middag mijn brood.

Avondeten vind ik wel lastig, bloemkoolrijst komt hier onze neusgaten al wel uit na ruim 2 weken.

Maar google eens op big mac salade , nou die is echt heul lekker! Die eten wij vanavond weer en dan voor manlief een broodje erbij en ik zonder.

Ik ben trouwens sinds 13 januari goed 3 kilo afgevallen! Wil er nog zo'n 7 dus dat gaat vast goed komen.

Zijn er mensen die nog lekkere koolhydraatbeperkte recepten hebben, en dan met name vooor het avondeten?

Ojaa koolhydraatarme pasta's zijn niet te hachelen :r

En de wraps van dokter Atkinson zijn heel erg lekker, zijn wel wat prijzig.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:24

De zuurkool schotel met gehakt spekjes en rookworst is echt een aanrader!
Kip met andijvie en roomkaas uit de oven ook heerlijk!
De koolhydraatarmere shoarma kapsalon is echt super lekker! Kijk eens op lowcarbchef.nl

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:55

Hubbels schreef:
Ik ben ook sinds een week of 2 koolhydraat beperkt gaan eten. Koolhydraatarm is voor mij niet te doen, als ik de berichten op die facebookpagina lees, gruwelijk het lijkt wel een secte :+ en je moet dan echt onder de 5 koolhydraten bij 100 gram blijven. dat is echt alleen groente knagen hahaha ok , ik overdrijf misschien een beetje.

Ik probeer zo tussen de 50 en max 75 koolhydraten per dag te blijven en dat gaat super! Ik eet koolhydraatbrood van de Plus(is supermarkt hier) en als ik daarvan 3 plakjes per dag neem zit ik op 20 koolhydraten. Ik doe daar meestal kaas op of mager vleeswaar. Ik ontbijt in de ochtend met 40 gram havermout met melk en een ei. daarmee redt ik het wel tot een uurtje of 11 en dan neem ik een paar plakjes kipfilet en dan tussen de middag mijn brood.

Avondeten vind ik wel lastig, bloemkoolrijst komt hier onze neusgaten al wel uit na ruim 2 weken.

Maar google eens op big mac salade , nou die is echt heul lekker! Die eten wij vanavond weer en dan voor manlief een broodje erbij en ik zonder.

Ik ben trouwens sinds 13 januari goed 3 kilo afgevallen! Wil er nog zo'n 7 dus dat gaat vast goed komen.

Zijn er mensen die nog lekkere koolhydraatbeperkte recepten hebben, en dan met name vooor het avondeten?

Ojaa koolhydraatarme pasta's zijn niet te hachelen :r

En de wraps van dokter Atkinson zijn heel erg lekker, zijn wel wat prijzig.


Je kunt de dreamfield pasta eens proberen, deze is erg lekker.
https://www.dieetwebshop.nl/dreamfields ... gKML_D_BwE

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:56

Afvallen is je levensstijl veranderen. Welke methode je ook gebruikt. Het levert je niks op als je vervolgens terug valt in je oude patronen. Sommige mensen lukt het om in een keer alles om te gooien en anderen moeten het in stapjes doen.

Als het je overdag lukt is dat al prachtig. Beperk dan gewoon hoe veel aardappel of pasta je 's avonds mag eten van jezelf en probeer alternatieven uit op een paar dagen in de week in plaats van elke dag. En bouw dit uit. Dat geeft een blijvendere verandering.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:07

Wat een hele simpele en effectieve aanpassing is wanneer je gewoon broos vervangt door koolhysraatarm brood. Je moet de aanpassingen echt in stapjes doen. Niet teveel in 1x want dan wordt het te heftig voor je waardoor je het niet vol kan houden. Je lichaam moet ook afkicken van de suiker.

Probeer je eiwit inname te verhogen.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:19

Ik zou die cola in het weekend ook gewoon weglaten. Frisdrank zijn echt nutteloze calorieen / kh.
Je zou nog rivella aan kunnen lengen met water voor wat smaak. Verder water, thee, koffie.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:41

Ik eet ook al een hele poos koolhydraten arm / beperkt en ben heel wat kilo's kwijt inmiddels. Het bevalt mij prima mis alleen soms wat inspiratie, vooral voor de lunch, die moet ik meenemen naar mijn werk .

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:45

Ik vind het ontbijt en de lunch prima te doen. Maar bij het avondeten vind ik het erg lastig om de knop om te zetten, merk ik. Mijn man doet volledig mee, mijn kind is best een lastige eter.

Heb echt opstartproblemen. Ik doe dingen dan ook graag in 1 keer goed.

Terwijl ik juist heel graag de omslag blijvend wil maken, niet alleen om af te vallen.

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:11

Hm, ik eet eigenlijk altijd al een soort van "koolhydraatarm".
Niet om af te vallen, maar gewoon voor de gezondheid.
Bij elke maaltijd eet ik groentes, en daarmee eet je sowieso veel minder koolhydraten.

s'Ochtends eet ik vaak 2 vers gebakken eitjes met wat groentes (omelet is erg lekker met champignons, fijn gesneden paprika etc),
tijdens de lunch groentes met wat vlees, en s'avonds dan aardappelen, groentes en vlees.

Als we spaghetti willen eten dan gebruik ik meestal wortel of courgette of komkommer als sliertjes.
Van normale spaghetti slierten krijg ik een enorme dip na het eten, opgeblazen gevoel, en na een uur weer honger.

Die koolhydraatarme diëten vind ik veel te veel uitzoekwerk, terwijl mijn mening is dat eten vooral heel simpel moet zijn. Gewoon zoveel mogelijk seizoensgroentes en seizoensfruit.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:24

Mijn partner en ik eten kh-beperkt. In het begin vrij streng, toen 8kg afgevallen (Echt heel rustig max 0,5kg per week) maar zaterdag is altijd cheatday geweest dus dan eet ik waar ik zin in heb. Sporten doe ik er niet bij maar rij 2 paarden dus ben vrij actief.

Wij zijn juist het strengst met de avondmaaltijd. We zijn gek op pasta en aardappels. We eten nu gewone maaltijden maar dan kha. Dus als ik zin heb in lasagne eten we lasagne maar dan zoek ik een vervanging voor de lasagnebladen. Heb ik zin in stamppot eten we dat alleen dan met een vervanging voor aardappel. Wraps kan je maken van koolbladeren etc. We letten er wel op dat de maaltijden genoeg vullen en ondanks dat we regelmatig vegetarisch eten lukt dat prima. We zijn niet streng met het ontwijken van sausjes, afmeten/uitrekenen van kh. Het laten staan van pasta/rijst/aardappels/brood doet al genoeg.

Een voorbeeld dag:
O: havermout met sojamelk, rozijnen en kaneel
T: banaan
M: magere kwark met ongebrande noten, handje bessen
T: augurkjes met ham of rijstewafel met plakje kipfilet
A: gevulde paprika's
T: eitje/snacktomaatjes/wortel met dip

Voor de snaai trek hebben we meestal 85% chocola in huis.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:20

Ik heb veel gehad aan de recepten van de Lifesum app. Die heeft verschillende dieetplannen van koolhydraatarm tot keto. Er zijn heel veel goede producten te koop die van alles kunnen vervangen. En deze week begonnen met het gratis lidmaatschap van Foodfirst network via AH bonuskaart. Weekmenu's voor afvallen met heerlijke recepten die bijna allemaal KHA zijn. Zo at ik vanmorgen pannenkoekjes van 150 g kwark, 2 eieren, 60 g boekweitmeel, beetje zout en 7 g bakpoeder. Dan met beetje erythritol (echt heel goede suikervervanger) en blauwe bessen.

Ik eet ook nog eens vegetarisch maar er zijn op het internet zo enorm veel recepten te vinden. Juist met het avondeten mis ik de koolhydraten niet. Wij eten veel curry's, recepten met peulvruchten (chili sin carne, linzenschotels) etc.

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:25

Mijn man eet sinds een maand ook koolhydraat-arm. Is inmiddels al 5 kilo afgevallen. Heeft een hekel aan sporten en heeft een zittend beroep. Hij zoekt recepten online en kookt (overigens heerlijk) voor heel het gezin. Wij eten er dan wel rijst, aardappelen of pasta bij. Hij houdt het goed vol, heeft meer energie en valt snel af. Succes +:)+

Elin_

Berichten: 9639
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 13:00

Allereerst zo wat een reacties! Hier ben ik blij mee :j

Luf_Midnight schreef:
Hier inmiddels groot en deels koolhydraatarm. Door dat we smokkelen gaat het afvallen niet zo snel als dat ze schrijven maar dat is in ons geval ook niet direct de reden.
We aten weinig groente en fruit en moesten echt gezonder gaan leven.
Ik vind de recepten allemaal erg lekker

Hier ook weinig fruit, wel dagelijks groente. Partner heeft een zwaar beroep dus ik denk dat zijn cheat brood tussen de middag is (kan ook kha)


Palmera schreef:
Met ieder dieet, discipline en voldoende sport kun je afvallen.

Maar vooral de discipline lopen de meeste mensen op vast. En dan maakt het niet meer uit welk dieet je volgt, dan zullen het gewoon niet het aantal kilo's worden die je kwijt wilt raken.

Daarom probeer ik nu deze manier, omdat het d.m.v. diëten al effectief (en gezond) is. Wij hebben vrij zwaar werk en lange dagen, dus daarna nog een uur in de sportschool zien we sowieso niet zitten. We lopen en fietsen inmiddels wel :)

hesterve schreef:
Kijk eens op gobento ( op Facebook maar ze hebben misschien ook wel een website)voor een goede uitleg wat hoe het werkt. Denk eraan dat je een omslag moet maken in je leefstijl om af te vallen en gezonder te eten. Er zijn genoeg lekkere recepten maar blijf nadenk wat( en hoeveel ervan) je op eet

Ik ga eens kijken!


madeliefw schreef:
Ik ben vorig jaar 10 kilo afgevallen met kha en nu prima gezond slank gewicht weer terug na 2 zwangerschappen. Je moet echt flink doorzetten maar ik heb geen hongergevoel gehad. Ik heb er niet bij gesport, wel dagelijks gefietst naar het werk. Ik heb het onder begeleiding van een diëtist gedaan,dat is echt een aanrader. Goede tips, eetschema, en stok achter de deur. Overigens heb ik wel kh gegeten maar veel minder, volkorenproducten en de tussendoortjes allemaal kha.

Ik wil het eerst zelf uitvogelen en zoeken. (Ik vind dingen uitvogelen wel leuk)
Mocht het weinig opleveren is diëtist natuurlijk een optie.
Wel respect dat je zoveel afgevallen bent!


Benthhh schreef:
Ik heb ook een positieve ervaring. Ben nu weer begonnen want na een vakantie was het een beetje in de slop geraakt. Nu ander werk waardoor ik veel meer controle heb op mijn eten + khd arm en het voelt zoooo goed! (Werkte eerst in horeca, vandaar)
Soms moet je een beetje omdenken, maar als je dat een beetje door hebt, besef je je dat je best veel wel kunt eten ipv wat niet.
Vind ik dan, haha.

Nouja op pasta en brood na zijn wij ook helemaal geen rijst/aardappeleters.
We eten juist graag vis vlees en groente dus in dat opzicht hoop ik dat we er voordeel uit halen...

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:05

Buurman bleek suiker te hebben, geen enkele aanleiding voor want hij bewoog en at normaal. Was ook niet erg dik maar is toch kha gaan eten, neemt speltprodukten en veel groente enz. Hij is in een jaar tien kilo afgevallen. Van 90 naar 80 kilo en vind het goed vol te houden.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:16

Ik denk dat het meeste wel gezegd is. Ben zelf niet zo'n fan van koolhydraatarm omdat het puur qua afvallen geen voordelen heeft tov calorieën beperken, buiten dat wat Secricible aanstipt. Bovendien moet je in een koolhydraatarm dieet ook gewoon minder eten dan je verbrandt (dus uiteindelijk komt het toch weer op caloriebeperking aan) anders val je niet af. Echter is het wél zo dat als je koolhydraatarm eet je jezelf zo veel beperkt in wat je mag eten, je dus wel sneller keuzes maakt zodat je in een calorietekort komt. Ik zou dus sowieso aanraden om minimaal een week of 2 alles bij te houden wat je eet (dus porties afwegen en al deze porties in een app zoals MyFitnessPal registreren. Zo krijg je een goed idee van wat je nu eigenlijk binnenkrijgt en je krijgt oog voor wat een 'goede' portie is. Doe dat ook als je begint met koolhydraatarm (sommige koolhydraatarme producten zijn namelijk hoger in calorieën). Vind je het fijn om alles te registeren ga je daarmee door, bevalt dat niet dan kan je zonder registreren doorgaan (maar weet je dus wél beter in te schatten hoeveel je eet).

Voel je dan ook vooral niet verplicht om koolhydraatarm te gaan eten. Kijk vooral naar wat er voor levensstijl er bij jou past, waar jij goed op gaat. Ga niet met veel tegenzin koolhydraatarm eten als het je niet bevalt, dat demotiveert alleen maar :j.

Qua sporten: in principe is sporten niet nodig om af te vallen. Maar het helpt wel: door te sporten verbrandt je meer op een dag waardoor je dus ook meer mag eten of sneller afvalt. Ook helpt sporten je spieren: als je blijft sporten gaat je lichaam minder snel spieren afbreken wanneer je in een energietekort zit. Probeer overigens op zo'n 500gr per week te richten qua afvallen.

Ik kan je aanraden om de OP van dit topic door te lezen: hier hebben we geprobeerd om het proces van afvallen uit te leggen en de meestvoorkomende mythes en fabeltjes te ontkrachten. Zeker handig om een keer te lezen :j
[MWS] 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!