Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:13

cobiie schreef:
marleen_usar schreef:
Haar vader hoeft toch niet mee er kan.ook iemand anders mee naar de kliniek.

Dierenartsen hebben er graag iemand bij die gemachtigd is de te maken kosten goed te keuren. Iemand moet het bezoekje aan de da gaan betalen. :P


Dit en ik zou als ouder, ookal had ik niets met paarden te maken, graag geweten waar m'n geld dan heen ging. Een dag vrij is ook niet voor iedereen zo geregeld. Ik kan ook niet zomaar even vrij nemen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:55

Marije_1997 schreef:
Dit en ik zou als ouder, ookal had ik niets met paarden te maken, graag geweten waar m'n geld dan heen ging. Een dag vrij is ook niet voor iedereen zo geregeld. Ik kan ook niet zomaar even vrij nemen.



Even heel Cru; daar heeft je paard niets aan. Als hij straks met een zware koliek staat, zal hij toch echt geholpen moeten worden, werk of niet. Als je daartoe niet bereid bent, begin niet aan dieren.

Ik heb ondertussen weinig begrip voor deze instelling van zowel TS als haar ouders. Je neemt je verantwoordelijkheid of je neemt geen dieren.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:22

SinneJ schreef:
Marije_1997 schreef:
Dit en ik zou als ouder, ookal had ik niets met paarden te maken, graag geweten waar m'n geld dan heen ging. Een dag vrij is ook niet voor iedereen zo geregeld. Ik kan ook niet zomaar even vrij nemen.



Even heel Cru; daar heeft je paard niets aan. Als hij straks met een zware koliek staat, zal hij toch echt geholpen moeten worden, werk of niet. Als je daartoe niet bereid bent, begin niet aan dieren.

Ik heb ondertussen weinig begrip voor deze instelling van zowel TS als haar ouders. Je neemt je verantwoordelijkheid of je neemt geen dieren.



Nou dit vind ik een slecht voorbeeld want ik heb veel voor mijn paard over en zal alle onderzoeken laten doen die nodig zijn . Maar voor mijzelf heb ik de keuze gemaakt als ik ooit met mijn paard met koliek in de kliniek sta dat ik niet voor opereren ga. Dit omdat ik hier alleen maar slechte ervaringen van heb gezien uiteindelijk gaan ze toch dood aan koliek erna .
(Dit zeg ik wel nu als ik niet in een stress moment voor die keuze sta ik weet niet of ik dan ook nog zo kan denken)

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:25

genja schreef:
SinneJ schreef:


Even heel Cru; daar heeft je paard niets aan. Als hij straks met een zware koliek staat, zal hij toch echt geholpen moeten worden, werk of niet. Als je daartoe niet bereid bent, begin niet aan dieren.

Ik heb ondertussen weinig begrip voor deze instelling van zowel TS als haar ouders. Je neemt je verantwoordelijkheid of je neemt geen dieren.



Nou dit vind ik een slecht voorbeeld want ik heb veel voor mijn paard over en zal alle onderzoeken laten doen die nodig zijn . Maar voor mijzelf heb ik de keuze gemaakt als ik ooit met mijn paard met koliek in de kliniek sta dat ik niet voor opereren ga. Dit omdat ik hier alleen maar slechte ervaringen van heb gezien uiteindelijk gaan ze toch dood aan koliek erna .
(Dit zeg ik wel nu als ik niet in een stress moment voor die keuze sta ik weet niet of ik dan ook nog zo kan denken)


Ok slecht voorbeeld voor jou persoonlijk dan, maar zo ga je natuurlijk meesterlijk om de essentie heen dansen. Daarbij zeg ik niet dat je met een koliek naar de kliniek moet, je kan ook een dierenarts op stal laten komen en daarvoor werk moeten missen. Je spreek totaal naast de kwestie.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 09-01-20 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:27

SinneJ schreef:
Marije_1997 schreef:
Dit en ik zou als ouder, ookal had ik niets met paarden te maken, graag geweten waar m'n geld dan heen ging. Een dag vrij is ook niet voor iedereen zo geregeld. Ik kan ook niet zomaar even vrij nemen.



Even heel Cru; daar heeft je paard niets aan. Als hij straks met een zware koliek staat, zal hij toch echt geholpen moeten worden, werk of niet. Als je daartoe niet bereid bent, begin niet aan dieren.

Ik heb ondertussen weinig begrip voor deze instelling van zowel TS als haar ouders. Je neemt je verantwoordelijkheid of je neemt geen dieren.

Hier ben ik het volledig mee eens.

Iedereen kan een dier aanschaffen, niet iedereen verdient het om een diereneigenaar te zijn.
Ik vind het diep triest dat er zo met een dier wordt omgegaan:
er doorheen rijden, onkundige instructie, staleigenaar en eigenaar, blijven rijden terwijl er ernstige problemen zijn, adviezen negeren, vervolgens hulp accepteren en wederom niet luisteren en nu het duidelijk is dat het dier iets mankeert (wat bijna iedereen in dit topic heeft geschreven) wordt het dier zorg onthouden omdat men er geen geld en tijd in wil steken. En tot overmaat van ramp wordt er dan gezegd dat het dier dood beter af is. Hoe triest wil je het hebben.
Arm arm paard.
En ja, ik weet, de TS is pas 15. Ik vind het voor haar ook sneu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:31

SinneJ schreef:
Marije_1997 schreef:
Dit en ik zou als ouder, ookal had ik niets met paarden te maken, graag geweten waar m'n geld dan heen ging. Een dag vrij is ook niet voor iedereen zo geregeld. Ik kan ook niet zomaar even vrij nemen.



Even heel Cru; daar heeft je paard niets aan. Als hij straks met een zware koliek staat, zal hij toch echt geholpen moeten worden, werk of niet. Als je daartoe niet bereid bent, begin niet aan dieren.

Ik heb ondertussen weinig begrip voor deze instelling van zowel TS als haar ouders. Je neemt je verantwoordelijkheid of je neemt geen dieren.


Bij een spoedgeval krijg ik natuurlijk wel vrij. Maar voor een afspraak bij een dierenkliniek, dus geen spoed. Krijgen de meeste mensen echt geen vrij hoor. Ik ben ook van mening dat je zoveel mogelijk afspraken buiten je werktijden om moet plannen, zowel voor jezelf als voor je dier. Dit doe ik dan ook.

Gelukkig staat mijn paard op een privestal en word bij spoedgevallen gewoon de dierenarts gelijk gebeld. En de eigenaar natuurlijk ook.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:35

Marije_1997 schreef:
SinneJ schreef:


Even heel Cru; daar heeft je paard niets aan. Als hij straks met een zware koliek staat, zal hij toch echt geholpen moeten worden, werk of niet. Als je daartoe niet bereid bent, begin niet aan dieren.

Ik heb ondertussen weinig begrip voor deze instelling van zowel TS als haar ouders. Je neemt je verantwoordelijkheid of je neemt geen dieren.


Bij een spoedgeval krijg ik natuurlijk wel vrij. Maar voor een afspraak bij een dierenkliniek, dus geen spoed. Krijgen de meeste mensen echt geen vrij hoor. Ik ben ook van mening dat je zoveel mogelijk afspraken buiten je werktijden om moet plannen, zowel voor jezelf als voor je dier. Dit doe ik dan ook.

Gelukkig staat mijn paard op een privestal en word bij spoedgevallen gewoon de dierenarts gelijk gebeld. En de eigenaar natuurlijk ook.


Goed maar die opdeling van spoedgevallen en geen spoedgevallen is prima, alleen valt dit blijkbaar onder geen van beide, want er wordt ook buiten de werkuren niet naar de kliniek gegaan. Ergo; ze nemen hun verantwoordelijkheid niet.

Ik wilde vooral benadrukken dat geen vrij kunnen nemen een non argument is voor het niet voor je dier zorgen. Of je dat nu oplost door vrij te nemen of door buiten de uren te gaan zal me worst wezen.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 11:59

Mijn vader moet echt vrij nemen om naar de kliniek te gaan.
Want de kliniek is alleen door de weeks open op werk dagen. En mijn pa heeft een fulltime baan, waar hij net op werkt. Dan kan je niet zomaar zeggen van Joe Joe ik neem vrij want mijn paard moet naar de kliniek. Dan kan hij het wel schudden met z’n nieuwe baan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:02

Er wordt wel heel snel gepraat over weggegeven, euthanasie of slacht. Er is iets met het paard aan de hand, maar wat, en hoe erg, is nog niet geweten. Het kan, maar hoeft niet, heel ernstig zijn.
TS, best met je ouders en de veearts eens rustig bespreken wat de mogelijkheden zijn ipv je laten gekmaken door bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:03

Kmbly schreef:
Mijn vader moet echt vrij nemen om naar de kliniek te gaan.
Want de kliniek is alleen door de weeks open op werk dagen. En mijn pa heeft een fulltime baan, waar hij net op werkt. Dan kan je niet zomaar zeggen van Joe Joe ik neem vrij want mijn paard moet naar de kliniek. Dan kan hij het wel schudden met z’n nieuwe baan.


Ik snap je vader heel goed. Ik had dat ook niet gedaan. Is het misschien een optie om de kliniek te vragen of er eventueel een afspraak gemaakt kan worden in de avond uren of het weekend? Kliniek in emmeloord is ook tot iets van 7/8 uur open. Er is vast wel iets mogelijk?

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:08

En een andere oplossing voor het niet vrij willen nemen, stalgenoot of iemand anders laten rijden, tussentijds goed contact houden met je vader over wat het gaat kosten. Of dat de kliniek tussentijds belt om hem de beslissing te laten nemen? Hoeft hij geen dag vrij te nemen, en er zal vast wel een moment op het werk zijn dat ie even kan bellen :)

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:59

Kmbly schreef:
Mijn vader moet echt vrij nemen om naar de kliniek te gaan.
Want de kliniek is alleen door de weeks open op werk dagen. En mijn pa heeft een fulltime baan, waar hij net op werkt. Dan kan je niet zomaar zeggen van Joe Joe ik neem vrij want mijn paard moet naar de kliniek. Dan kan hij het wel schudden met z’n nieuwe baan.


Er zijn meer opties maar als je vader het niet wil is het klaar.
Maar wat heeft hij zelf als oplossing?
Er moet toch iets gebeuren.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:10

die 'oplossing' heeft ts al gegeven toch; ze willen het dier terug naar X brengen..........als die tenminste dat paard nog terug wil nu en zo ja zal dat voor een bedrag zijn die een fractie is van het bedrag dat er voor betaald is.
Als die nee zegt, zal er wel een handelaar gebeld worden...of slacht

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:35

Tja sorry, maar ik vind het ongelooflijk onverantwoordelijk. Het blijft een non argument. Er zijn oplossingen genoeg.

Zo'n zaken kan je weten voor je een paard neemt; er gaan dingen geld kosten en slecht uitkomen qua timing. Het is geen voorwerp.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:01

xxCYNNxx schreef:
die 'oplossing' heeft ts al gegeven toch; ze willen het dier terug naar X brengen..........als die tenminste dat paard nog terug wil nu en zo ja zal dat voor een bedrag zijn die een fractie is van het bedrag dat er voor betaald is.
Als die nee zegt, zal er wel een handelaar gebeld worden...of slacht


Ze schieten er hoe dan ook enorm financieel bij in,nog los van de kosten van een paard waar ts mee kan starten.
Waarom dan niet uitzoeken wat het paard mankeert en indien mogelijk laten behandelen en daarmee verder gaan?

Kan er gewoon echt niet bij dat iemand zijn dochter dit als voorbeeld geeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:09

Ik vind ts hoe dan ook heel knap. Hoeveel topics kennen we wel niet waarin volwassen mensen elk advies in de wind slaan en te trots zijn om hulp te accepteren.

Ts stelt zich toch kwetsbaar op en doet echt haar best, ze heeft veel bijgeleerd in korte tijd.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:17

Ik denk, dat als het gesprek met X heeft plaats gevonden, er een paar zaken heel helder worden.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:22

Kmbly schreef:
Mijn vader moet echt vrij nemen om naar de kliniek te gaan.
Want de kliniek is alleen door de weeks open op werk dagen. En mijn pa heeft een fulltime baan, waar hij net op werkt. Dan kan je niet zomaar zeggen van Joe Joe ik neem vrij want mijn paard moet naar de kliniek. Dan kan hij het wel schudden met z’n nieuwe baan.


Als hij het gewoon netjes bespreekbaar maakt wat er gaande is, en of het mogelijk is bijvoorbeeld een halve dag vrij te nemen desnoods, zijn de meeste werkgevers daar echt niet moeilijk in. Dus wellicht toch eens ter sprake brengen... al is t dat je haar nu op rust zet (wandelen/los gooien) en dan pas over een maand naar de kliniek kan. Het is immers geen echte spoed. Maar liefst wel zo snel mogelijk natuurlijk, des te eerder duidelijkheid over wat er kan.
Ik moet ook weleens vrij nemen van werk omdat er met eigen dieren wat is, of dat ik wat later kom. Ik goed overleg met geen een werkgever problemen mee ontstaan. En ja er is ook weleens gezegd dan en dan kan niet, maar dan werd er samen gekeken naar wat kan wel. Iedereen heeft namelijk gewoon recht op zijn of haar verlofdagen.

Mijn advies is dan nog steeds wel om onderzoek te doen, omdat het paard in juni nog prima was en de schade mee kan vallen...

Is er inmiddels al met X gesproken?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:00

Mensen wij kunnen wel van alles vinden ts is afhankelijk van haar ouders willen die niet betalen voor verder onderzoek dan kan ts van alles willen maar heeft ze weinig keus .
Hoop alleen voor ts als er weer een ander paard komt ze eerst voor een andere stal en instructie gaan kijken. Het is wel duidelijk dat op deze stal toch enige paarden kennis ontbreekt. En ts zal deze kennis toch ergens moeten leren haar ouders hebben dit ook niet. Nu wordt huidige stalhouder /instructice gevolgd in haar mening en dat is niet het optimale blijkbaar .
Mij zou dus eerst een andere stal en instructie op paarden die daar staan om te kijken wat bij ts past en dat samen met instructrice een paard zoeken.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:04

xxCYNNxx schreef:
die 'oplossing' heeft ts al gegeven toch; ze willen het dier terug naar X brengen..........als die tenminste dat paard nog terug wil nu en zo ja zal dat voor een bedrag zijn die een fractie is van het bedrag dat er voor betaald is.
Als die nee zegt, zal er wel een handelaar gebeld worden...of slacht

Ik wild het net opschrijven maar je was me voor.
Waar een wil is , is een weg, maar die wil is er niet dus dit paard gaat vertrekken om daarna nummer 3 op te halen die het met dezelde mentaliteit en omstandigheden zal moeten doen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:11

Rizette schreef:
xxCYNNxx schreef:
die 'oplossing' heeft ts al gegeven toch; ze willen het dier terug naar X brengen..........als die tenminste dat paard nog terug wil nu en zo ja zal dat voor een bedrag zijn die een fractie is van het bedrag dat er voor betaald is.
Als die nee zegt, zal er wel een handelaar gebeld worden...of slacht

Ik wild het net opschrijven maar je was me voor.
Waar een wil is , is een weg, maar die wil is er niet dus dit paard gaat vertrekken om daarna nummer 3 op te halen die het met dezelde mentaliteit en omstandigheden zal moeten doen.


En daar een aantal duizenden euro's bij betalen, want een paard waar iets mee aan de hand is en niet duidelijk is wat, neemt een handelaar mee voor slachtprijs.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 22:14

Nog gepraat met m’n pa. We gaan kijken wat we kunnen en als laatste optie het weg doen.
Osteopaat was gister nog geweest, meer gwn masseren en dat. Heb een natuurlijk spulletje gekregen wat verdovend werkt voor dr rug en tape zodat dr spieren het bij dr bekken het makkelijker hebben.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:20

Kmbly schreef:
Nog gepraat met m’n pa. We gaan kijken wat we kunnen en als laatste optie het weg doen.
Osteopaat was gister nog geweest, meer gwn masseren en dat. Heb een natuurlijk spulletje gekregen wat verdovend werkt voor dr rug en tape zodat dr spieren het bij dr bekken het makkelijker hebben.

Goed gedaan!
Osteopaat is natuurlijk fijn voor haar, maar die kan hoogstwaarschijnlijk niks aan het onderliggende probleem of zelfs problemen doen. Hopelijk kiezen jullie voor een goed onderzoek in de kliniek, wat de dierenarts ook heeft aanbevolen. Symptoombestrijding gaat je paard niet helpen om er helemaal bovenop te komen, dus dat is nooit een optie.
Sterkte en heel veel wijsheid, Kbmly.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:37

Kmbly schreef:
Nog gepraat met m’n pa. We gaan kijken wat we kunnen en als laatste optie het weg doen.
Osteopaat was gister nog geweest, meer gwn masseren en dat. Heb een natuurlijk spulletje gekregen wat verdovend werkt voor dr rug en tape zodat dr spieren het bij dr bekken het makkelijker hebben.


Dat is wel fijn! +:)+ Sowieso fijn dat je blijft posten!

Hopelijk komt je vader ook tot de conclusie dat er in ieder geval een diagnose moet komen.
In plaats van naar de kliniek te gaan kunnen er ook foto's maar in ieder geval zeker een echo van het been op stal worden gemaakt.
Foto's van de rug zou ik voor naar de kliniek gaan.

Bedenk dat als je de sport in wilt omgaan met tegenslagen er ook bijhoort. Zie het dus als een leerproces!

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:08

TS, ik ben blij dat je met je Pa gepraat hebt. Als Char vervangen moet worden, dan verlies je duizenden euro,s en meer dan de vorige inruil. Ik denk persoonlijk dat met wat onderhoudswerk ( massage,s e.d er veel meer te halen valt) Het kan altijd dat de opgelopen blessures erger zijn dan dat ik denk,maar als de behandelingen resultaat geven, dan lijkt dat mij niet zo te zijn.