[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4283
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:12

Ik zeg niet dat een veulen te snel groeit omdat de merrie brok krijgt. Ik zeg dat als je de merrie gelijk na de geboorte meer merriebrok gaat geven dan voor de geboorte dat de melkproductie dan te snel op gang komt en je veulen het prima zal doen maar de merrie zal dan vaak vanaf dat het veulen een maand of 3 is steeds magerder worden.

Maar goed ik kan alleen adviseren en iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen voeren.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:18

Hoe zou jij het dan wel doen baudyh?

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:20

Het is ook goed dat je het benoemt hoor!

Hier alleen op die manier nooit last gehad gelukkig.
Her is ook vrij normaal dat de merrie gaat inleveren volgens mij als het veulen wat groter wordt. Met voeren, afspenen etc is dat prima te handelen. Denk niet dat het gelijk de schuld is van merriebrok voeren, opvoeren bij geboorte.

baudyh

Berichten: 4283
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:31

Caily schreef:
Hoe zou jij het dan wel doen baudyh?


Ik zou altijd de laatste 3 mnd merriebrok geven. Merk haalt niet echt uit. Wil je laag in suiker en zetmeel dan is Vitalbix breed en grow zeker een mooie maar die is ondanks dat je minder kan voeren wel aan de prijs. Dat wil niet iedereen.
Dan is het per paard/pony verschillend hoeveel je geeft. Ik zelf heb nu een grootramig paard staan van 1.73m die in febr uitgerekend is.

Die zit nu op 2 x 1 kg merriebrok. Dat gaat nog omhoog naar 2 x 1,5 kg . Daar blijft ze op tot het veulen 3 weken oud is. En dan kijk ik hoe op dat moment de weidegang is. Nou waarschijnlijk is het dan maart en nog geen gras. Dus gaat het naar 2 x 1
3/4. Daar blijft het dan op. Ik heb een merriebrok wat gelijk ook veulen brok is dus het veulen kan gelijk met de merrie mee eten. Wel zo makkelijk. Als het veulen veel mee eet geef ik nog iets meer maar dat word mede bepaald door de hoeveel weidegang en of ik
Met het veulen naar de keuring wil.

Deze merrie krijgt nu ook onbeperkt voordroog en 3 scheppen geweekte seniores priores bij. Omdat ze moeilijk op gewicht te houden is.

Maar ik heb ook hele andere merries staan die krijgen minder. Zijn van zichzelf al goed op gewicht.

Oh ik geef wel altijd extra magnesium en vitamine E bij Omdat dat gewoon niet genoeg in het voer zit
Laatst bijgewerkt door baudyh op 06-01-20 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:32

Er zit zoveel verschil in... ik heb ook altijd merries gehad die amper inleverden, maar vorig jaar Missy hier was toch iets anders.. ik werd er echt ambetant en gegeneerd van... Op het einde van de dracht en na de geboorte zag je haar wegsmelten:
Afbeelding

Ik heb heel veel moeite moeten doen , maar had haar na 4 maanden met veulen aan de voet zo:

Afbeelding
Afbeelding

baudyh

Berichten: 4283
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:39

Goed werk. Het is heel moeilijk om zulke merries weer dik te krijgen

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:59

Top werk! Het verschilt ook heel erg per paard!

AM_Horses

Berichten: 2619
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:59

Cp. Wat spannend! Misschien schiet ineens het uier vol...

Ik zie hier veel over voer voorbij komen. Hier krijgen ze Havens merrie brok. Heel erg over tevreden. Op een vorige stalling gaven ze cavalor probreed, daar ben ik niet zo tevreden over.
Hier krijgen ze ook al merrie brok maar niet extreem veel.
Wel onbeperkt ruwvoer. En in de avond als extraatje pulp met lucerne brok

Tinniie. Snel weer opgeknapt. Knap hoor. 2 jaar terug stond Esmeralda ook heel mager, maar heeft langer geduurd om haar op gewicht te krijgen.

Het is nu voor het eerst dat ze zo rond staat. We doen dan nu ook heel het stalbeheer/voeren zelf :j
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen zit Wild Thing op 245 dagen en Esmeralda op 209 dagen.
Afbeelding

Van de pups nog een groet <3
Afbeelding

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:43


jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:55

AM wat een schattige beertjes <3

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:52

Wat een lieve pupjes!

Hanna staat nu ook thuis. Kan ik ze al gaan bijvoeren. Haar buik is enorm en geen idee voor wanneer. Denk dat ze rond dezelfde tijd als Wiske zit.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:15

Knappe pups AMH!

Missy ziet er erg goed uit Tinne! <3

Domino ook aan de dikke benen en mok hier. Nochtans niets veranderd qua voeding of beweging... :(

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:27

baudyh schreef:
Caily schreef:
Hoe zou jij het dan wel doen baudyh?


Ik zou altijd de laatste 3 mnd merriebrok geven. Merk haalt niet echt uit. Wil je laag in suiker en zetmeel dan is Vitalbix breed en grow zeker een mooie maar die is ondanks dat je minder kan voeren wel aan de prijs. Dat wil niet iedereen.
Dan is het per paard/pony verschillend hoeveel je geeft. Ik zelf heb nu een grootramig paard staan van 1.73m die in febr uitgerekend is.

Die zit nu op 2 x 1 kg merriebrok. Dat gaat nog omhoog naar 2 x 1,5 kg . Daar blijft ze op tot het veulen 3 weken oud is. En dan kijk ik hoe op dat moment de weidegang is. Nou waarschijnlijk is het dan maart en nog geen gras. Dus gaat het naar 2 x 1
3/4. Daar blijft het dan op. Ik heb een merriebrok wat gelijk ook veulen brok is dus het veulen kan gelijk met de merrie mee eten. Wel zo makkelijk. Als het veulen veel mee eet geef ik nog iets meer maar dat word mede bepaald door de hoeveel weidegang en of ik
Met het veulen naar de keuring wil.

Deze merrie krijgt nu ook onbeperkt voordroog en 3 scheppen geweekte seniores priores bij. Omdat ze moeilijk op gewicht te houden is.

Maar ik heb ook hele andere merries staan die krijgen minder. Zijn van zichzelf al goed op gewicht.

Oh ik geef wel altijd extra magnesium en vitamine E bij Omdat dat gewoon niet genoeg in het voer zit

Je vermeldt alleen niet welke merriebrok jij geeft. Wil je dat nog doen en kan je aangeven waarom die jouw voorkeur heeft?

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:52

Sal krijgt nu even wat minder ivm dr uier maar gaat daarna weer omhoog ze krijgt nu al pulp enz erbij maar heeft flink in moeten leveren. Gelukkig hebben we nog 5 mnd om dr weer op gewicht te krijgen ...

Afbeelding

Afbeelding

baudyh

Berichten: 4283
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:06

Ik voer zelf Action Quality Breeding & Joints.
Die is kwa prijs/kwaliteit gewoon goed.

Ik verkoop havens, Equifirst, Marstall, Vitalbix, Pavo, subli/voermeesters, Hartog.

Libera

Berichten: 3978
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:39

baudyh schreef:
Caily schreef:
Hoe zou jij het dan wel doen baudyh?


Ik zou altijd de laatste 3 mnd merriebrok geven. Merk haalt niet echt uit. Wil je laag in suiker en zetmeel dan is Vitalbix breed en grow zeker een mooie maar die is ondanks dat je minder kan voeren wel aan de prijs. Dat wil niet iedereen.
Dan is het per paard/pony verschillend hoeveel je geeft. Ik zelf heb nu een grootramig paard staan van 1.73m die in febr uitgerekend is.

Die zit nu op 2 x 1 kg merriebrok. Dat gaat nog omhoog naar 2 x 1,5 kg . Daar blijft ze op tot het veulen 3 weken oud is. En dan kijk ik hoe op dat moment de weidegang is. Nou waarschijnlijk is het dan maart en nog geen gras. Dus gaat het naar 2 x 1
3/4. Daar blijft het dan op. Ik heb een merriebrok wat gelijk ook veulen brok is dus het veulen kan gelijk met de merrie mee eten. Wel zo makkelijk. Als het veulen veel mee eet geef ik nog iets meer maar dat word mede bepaald door de hoeveel weidegang en of ik
Met het veulen naar de keuring wil.

Deze merrie krijgt nu ook onbeperkt voordroog en 3 scheppen geweekte seniores priores bij. Omdat ze moeilijk op gewicht te houden is.

Maar ik heb ook hele andere merries staan die krijgen minder. Zijn van zichzelf al goed op gewicht.

Oh ik geef wel altijd extra magnesium en vitamine E bij Omdat dat gewoon niet genoeg in het voer zit

Ik voer meer op het oog, ik kan dat echt niet 2 maanden vooruit plannen. Heel simpel, vallen ze af, krijgen ze meer voer. Worden ze te vet, krijgen ze minder voer.... ik voer sowieso geen specifieke merrie brok

ZonnetjeX
Berichten: 16
Geregistreerd: 11-04-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:12

De beste wensen nog aan iedereen!

Ik ben superdruk (geweest) met verbouwen van ons huisje, mijn nieuwe (eerste) baan en de paardjes, dus niet actief op bokt.

Wat een heerlijke buikjes hier al! Mije merrie zit nu op 163dagen, lijkt nog niet echt een buikje te hebben maar moet nog even natuurlijk en lastig te zien met wintervacht. Wanneer gingen jullie buikje zien?

We zitten nu dus ook in de 5de maand en ik twijfel beetje over Rhino enting. Hebben hier thuis 3 paarden staan die niet van het erf komen behalve zo nu en dan een buitenritje (zonder andere paarden). Zijn nu allemaal niet geënt tegen Rhino (wel influenza). Heeft het nut om ze/alleen de drachtige merrie te enten of ik de kans maar heel klein omdat ze niet in aanraking met andere paarden komen?

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:39

Ik had mijn dierenarts er ook naar gevraagd en zij gaf aan dat het nooit verkeerd is om je paard(en) te enten tegen Rhino. Wanneer je paarden niet in contact komen met andere paarden zal het risico op rhino kleiner zijn dan wanneer er veel contact is met andere paarden. Denk hierbij ook aan jezelf met contact met andere paarden en dan je eigen paarden weer aanraken. Die overweging moet je zelf maken of je het noodzakelijk vindt. Echter is het wel zo dat als je inent, je de hele stal moet doen, anders heeft het geen zin. Ik sta zelf op een pensionstal waar niemand tegen Rhino ent. Mij werd om die reden dan ook geadviseerd om niet te enten doordat het dan weinig uitmaakt of je wel of niet ent.

Deze foto is van de week van Sierou gemaakt. Ze zit nu op 214 dagen. Ze liet al wel redelijk snel een soort buikje zien maar sinds afgelopen maand dat ze echt goed begint te groeien. Echter vindt de dierenarts haar al wel veel te dik voor een eerste veulen dus ik weet niet of Sierou zo’n goede maat-staaf is. :+

Afbeelding

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:46

Laatst was hier in de buurt 1 met rhino. 2 paarden op stal, niet van het erf geweest. Ene bleek drager en gaf het de andere..

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:57

Mijn dierenarts benadrukte ook dat Rhino vaak door onszelf, de mens als drager wordt verspreid.

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:23

Mag ik me nog melden voor een drachtige merrie voor 2020? :D

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:35

diedepol14 schreef:
Mag ik me nog melden voor een drachtige merrie voor 2020? :D


Natuurlijk welkom! Hoe meer veulens hoe meer vreugd!

Stel je jezelf en je merrie even voor?

Meya_

Berichten: 1433
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:56

Thorn :+ Wel mooi plaatje!

Hier een foto van die van mij vanochtend.

234 dagen. Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:36

Cp hoe zit het daar met de eerste van 2020? :)

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:19

diedepol14 schreef:
Mag ik me nog melden voor een drachtige merrie voor 2020? :D

Tuurlijk!
We zijn natuurlijk wel benieuwd naar de aanstaande mama en papa :D

CP, vordert het nog?