Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:32

Klinkt goed! Ik hoop echt dat ze er iets mee gaan doen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:59

Top van TS en Darkadia dat jullie je inzetten om het paard te helpen. Hopelijk is TS nu overtuigd van de problematiek van haar paard en kan ze haar ouders meekrijgen om het goede te doen.
TS, Heel veel succes en wijsheid gewenst.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:30

Fijn Darkadia dat je TS en vader handvatten hebt kunnen bieden om verder uit te zoeken wat er lichamelijk niet lekker zit. Ze klinkt als een lieve merrie, gelukkig geen dominantie.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:04

Fijne update om te lezen Darkadia. Komt in grote lijnen wel bij het idee dat ik had over het paard en wat je zou kunnen doen (bij het lezen van de reacties van TS). Het zou fijn zijn als TS bij het monitoren/managen van haar paard over een iets langere periode nog wat extra hulp kan krijgen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:48

Super!! Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:41

Darkadia, bedankt voor de update. Vooral vind ik het prettig om te lezen,dat de ouders er ook in betrokken zijn geweest.

Ik denk dat er een hele hoop te winnen is met een juiste begeleiding.

TS veel geduld en luisteren naar je paard en gegeven adviezen. Succes.

Anoniem

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:09

Succes met het doorpakken hierop TS.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 00:20

Ts is natuurlijk absoluut niet verplicht te reageren maar vindt het wel jammer dat nadat Darkadia langs is geweest ze niet meer heeft gereageerd

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 01:36

Sorry voor laat reageren.
Had het druk met de kerst dagen met familie. Char heeft deze paar dagen vrij gehad. Wel gewoon gewandeld en gras gegraasd. In januari gaan we naar de kliniek voor het si gewricht.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:44

char_kmbly schreef:
Sorry voor laat reageren.
Had het druk met de kerst dagen met familie. Char heeft deze paar dagen vrij gehad. Wel gewoon gewandeld en gras gegraasd. In januari gaan we naar de kliniek voor het si gewricht.



Super dat jullie haar verder laten onderzoeken!
En je nu even rustig aan doet

HorsePhoto

Berichten: 817
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Lokeren (België)

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:25

Top hoor Kimberly! Geniet maar lekker van de feestdagen en je paard :)

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 21:35

Vandaag weer voor het eerst gereden na 5 dagen (vgm) vrij. Ik had geen intentie om echt hard te werken, gewoon stap draf. Ze voelde in het begin lekker actief in stap maar zodra ik wilde draven deed ze dr oren naar achter. Toen ik mijn benen los liet stapte ze weer. Uiteindelijk in draf gekregen door been te geven. Ik wou dr lange teugel als beloning geven, maar ze ging meteen stil staan en bokte uit het niets. Uiteindelijk weer in draf gekregen en wou een rondje draven en uitstappen. Tot ze weer uit het niets 4 benen in de lucht ging. Ik had geen zin om het gevecht aan te gaan omdat die bokken steeds hoger worden.
Uiteindelijk een halve baan gedraafd en uitgestapt. In stap wou ze wel gewoon buiging doen naar binnen en buiten. Alleen geen reactie op mijn been alleen boos gezicht.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:09

Voor de volgende keer; als ze boos reageert op het draven, niet draven. Het is duidelijk dat iets haar niet lekker zit in haar lijf en dan heeft het geen zin om door te vragen. Gewoon geduld houden, lekker met haar gaan wandelen en pas als er duidelijk is wat haar mankeert kan je een plan opstellen voor rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:19

char_kmbly schreef:
Vandaag weer voor het eerst gereden na 5 dagen (vgm) vrij. Ik had geen intentie om echt hard te werken, gewoon stap draf. Ze voelde in het begin lekker actief in stap maar zodra ik wilde draven deed ze dr oren naar achter. Toen ik mijn benen los liet stapte ze weer. Uiteindelijk in draf gekregen door been te geven. Ik wou dr lange teugel als beloning geven, maar ze ging meteen stil staan en bokte uit het niets. Uiteindelijk weer in draf gekregen en wou een rondje draven en uitstappen. Tot ze weer uit het niets 4 benen in de lucht ging. Ik had geen zin om het gevecht aan te gaan omdat die bokken steeds hoger worden.
Uiteindelijk een halve baan gedraafd en uitgestapt. In stap wou ze wel gewoon buiging doen naar binnen en buiten. Alleen geen reactie op mijn been alleen boos gezicht.




Heeft Darkadia je geen trainingstips gegeven hoe je het moet oppakken als je na een paar dagen rust weer gaat beginnen?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:51

MCE schreef:
char_kmbly schreef:
Vandaag weer voor het eerst gereden na 5 dagen (vgm) vrij. Ik had geen intentie om echt hard te werken, gewoon stap draf. Ze voelde in het begin lekker actief in stap maar zodra ik wilde draven deed ze dr oren naar achter. Toen ik mijn benen los liet stapte ze weer. Uiteindelijk in draf gekregen door been te geven. Ik wou dr lange teugel als beloning geven, maar ze ging meteen stil staan en bokte uit het niets. Uiteindelijk weer in draf gekregen en wou een rondje draven en uitstappen. Tot ze weer uit het niets 4 benen in de lucht ging. Ik had geen zin om het gevecht aan te gaan omdat die bokken steeds hoger worden.
Uiteindelijk een halve baan gedraafd en uitgestapt. In stap wou ze wel gewoon buiging doen naar binnen en buiten. Alleen geen reactie op mijn been alleen boos gezicht.


Heeft Darkadia je geen trainingstips gegeven hoe je het moet oppakken als je na een paar dagen rust weer gaat beginnen?


Nee, hebben nog geen concreet plan gemaakt, omdat we niet met het rijden bezig geweest zijn en eerst de oorzaak duidelijk moet zijn. Heb wel aangegeven ook eens naar het rijden mee te willen/kunnen kijken.

Indien het echt pijn is, wat ik wel vermoed na het onderzoek, en omdat ze onbelast ook met name bij de galop wat verzet toont, moet dat eerst verholpen worden. Dan pas (als pijn weg is) kan het gedrag, indien nog aanwezig, worden aangepakt in stapjes, zodat het paard het rijden ook weer als fijn kan gaan ervaren.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:55

TS, kan jij beschrijven wat je normaal doet vanaf het punt als je op stal komt tm het rijden. Ik zou beginnen met longeren totdat het paard volkomen relaxed is als dat kan. Ik ben benieuwd of de problemen er alleen zijn als je rijdt, of dat deze er ook zijn als je longeert.?

De oorzaak, wat Darkadia al meldde, moet inderdaad eerst bekend zijn.

Ik heb vroeger ook een heel moeilijke gehad, daar moest je altijd met zijn tweeen zijn. De lol was daarmee er snel eraf.

Darkadia, bedankt voor je reactie, de beste wensen voor het aankomend jaar.

TS, ga nu eerst eens dingen anders doen. Als je al twintig keer hetzelfde hebt gedaan, met dezelfde uitkomst, is het nuttig om de dingen anders aan te pakken. Dit gaat van heel kwaad naar nog veel erger (en eventueel echte brokken)
Laatst bijgewerkt door nikkel op 30-12-19 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:07

Darkadia,

dank voor je reactie, fijne jaarwisseling

Koekie73

Berichten: 2671
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:05

Hoi Kimberley,

ik ben zelf moeder van een dochter die net iets jonger is dan jij. Ik ben zelf niet opgegroeid met paarden maar enthousiast geraakt door dochter en sinds een paar jaar een pony voor haar. Uit jouw verhaal maak ik op, dat ik wellicht wat meer betrokken ben bij onze pony dan jouw ouders wellicht zijn bij jouw paard, maar toch denk ik dat dat niet uit hoeft te maken.

Als ik me in jullie verplaats, vraag ik me af; wat denk je zelf wat het gedrag van Char veroorzaakt? Als volwassene heb je vaak al geleerd (wat je hierboven al leest) dat het niet veel zin heeft om hetzelfde te blijven doen als je een andere uitkomst zou willen. Kun je je daar iets bij voorstellen? Als ik Darkadia goed begrijp, zou Char heel goed kunnen reageren vanuit ongemak/pijn. Dan zou het kunnen zijn dat je Char momenteel dus geen plezier doet met rijden.

Nou is het heel logisch dat meiden van jouw leeftijd het liefst gewoon lekker willen rijden. Daar heb je haar tenslotte voor gekocht. IK snap dus ook echt heel goed dat het enorm balen is als dat nu een tijdje niet zou kunnen. Want een tijdje zou dan zijn tot je zeker weet van een dierenarts/kliniek wat er met haar SI gewricht (begrijp ik van jou en Darkadia?) aan de hand is.
Is het een optie om het rijden tot die tijd uit te stellen? Is er al zicht op een afspraak met de kliniek? Hoe staan je ouders er in wat betreft die afspraak? (want dat kost natuurlijk weer geld. En geloof me, ik heb net een pony verkocht die allerlei onderzoeken en medicatie achter de rug heeft gehad vorig jaar, vanwege niet herkende droes; het is allemaal geen kattenpis)

Als moeder ben ik nl bang dat als je blijft rijden ofwel Char wellicht straks helemaal niet meer fijn te rijden is voor je, of dat jullie straks samen ergens bovenop elkaar liggen met alle gevolgen van dien.

(Sterker nog, als jij mijn dochter was, was Char allang op de kliniek geweest en hadden jullie al even niet meer gereden. Ik ben misschien wat rigoureus in die dingen, maar ik vind zowel de gezondheid van het dier waarin verantwoordelijk voor ben belangrijk maar ook houd ik graag mijn kind heel en mentaal gezond. Daarmee bedoel ik niet dat jouw ouders dat niet vinden, want ik ken ze helemaal niet maar om maar aan te geven hoe ik persoonlijk daar mee om zou gaan als moeder van een kind met pony/paard)

Ik vind het trouwens superknap van je dat je het zo deelt hier op bokt, met al die volwassenen die er wat van vinden. Als je per privebericht van gedachten wilt wisselen, mag dat ook altijd. Ik kan me voorstellen dat het lastig is.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:11

Mijn paard is afgekeurd omdat er op gereden werd terwijl hij aan gaf het niet te willen. Straks is jou paard ook "kapot", ga lekker wandelen en grondwerken.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:46

Ik zou gewoon vanaf de grond met dr werken tot in elk geval er naar het si gewricht is gekeken. Dat gingen jullie toch in januari doen?
Wacht eerst dat af en werk vanaf de grond tot die tijd, want zolang ze nog pijn heeft zal dr gedrag echt niet gaan veranderen. Die pijn gaat zo ook niet verdwijnen als ze gedwongen blijft worden te gaan overcompenseren, omdat er perse gereden moet worden.
Wat is die paar weken nu nog ( of misschien wel nog maar een paar dagen; ligt eraan voor wanneer de afspraak staat; begin of eind januari). Echt wacht gewoon dat onderzoek aan dr si gewricht nog even af en werk vanaf de grond zolang met dr.

En weet je in je eentje niet goed hoe dat aan te pakken of wat te doen; geef het aan....bv hier zodat je tips kan krijgen, maar ook bij stalgenoten die regelmatig vanaf de grond werken.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 09:05

Wat ik nou helemaal niet snap is dat als je ziet dat je paard zonder iemand erop duidelijk pijn vertoond. Dat je dan ook maar het idee hebt er op te gaan zitten.
Is het een fiets voor jou? Maar dan 1 met haar? Ipv een levend wezen met gevoel, angst, pijn , verdediging zelfs op den duur? Hoe kun je zo met een dier omgaan. Doe je verder niets met het belangrijkste advies van Darkadia. Rij je gewoon door en en passant ook nog even langs de dierenarts maar beest moet gewoon blijven werken? Ik noem dat dierenmishandeling een dier met pijn door laten werken. Hoe lang ben je dit nu al aan het doen? Nog steeds met dezelfde instructrice die het er uit wil slaan met ene lange zweep?

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:28

Ik weet niet of het advies van Darkadia was om niet meer te rijden,maar een paard met pijn daar ga je niet op.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:21

Ik snap echt niet dat je gaat rijden terwijl je ter plekke is verteld dat het zadel niet goed passend is...

Haal er eerst een zadelmaker bij voordat je er überhaupt weer mee gaat rijden.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:04

Het lastige in deze situatie is dat het paard vermoedelijk pijn heeft, maar dit nog niet is bevestigd door een dierenarts. En in stap laat ze geen verzet zien. Daarnaast heeft het dier wel beweging nodig (van stilstaan wordt het ook niet beter) maar is er niet de mogelijkheid tot veel buiten. Daarom heb ik inderdaad wel aangegeven dat rijden niet verstandig is, tot er meer duidelijkheid is, maar desnoods alleen wat stapwerk om haar toch ook mentaal wat te kunnen uitdagen. (Evt zonder zadel, omdat die niet optimaal ligt) En daarnaast heb ik haar basis van het loswerken uitgelegd zodat ze vrij kan werken met haar, en zo toch beweging kan geven.

TS is en blijft een jonge meid die graag wil rijden, en dat maakt het lastig. Hun hersenen werken nu eenmaal anders dan die van ons, maar ik heb wel geprobeerd duidelijk te maken dat doorrijden en springen op lange termijn blijvende schade kan geven en er dan ws helemaal niet meer gereden wordt.
En dat is volgens mij goed over gekomen want Ik zie in haar doen en laten absoluut al een verbetering terug, want er wordt niet meer fanatiek gelest, en ze doet veel rustiger aan.
Dus TS je bent al een heel stuk in de goede richting, nog even volhouden, lekker vanaf de grond ook werken en masterson methode doen om haar ook te helpen ontspannen, en even de onderzoeken afwachten.

Als er meer duidelijk is help ik je graag op weg om de training weer op te pakken, mits groen licht van de dierenarts natuurlijk. Zodat jullie uiteindelijk weer fijn samen kunnen rijden, en nog lang happy zijn. Want je hebt echt een leuke merrie!

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:46

En hoe gaat het nu? Vooruitgang geboekt?