[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 19:55

ClauH schreef:
Wat denken jullie van de volgende situatie?

Mijn merrie staat 24/7 buiten met schuilstal zonder deken. Dit gaat prima,bij wind en regen staat ze eigenlijk altijd in de stal.

Nu ga ik ze verhuizen naar een stal waar ze overdag buiten staat en in de nacht op stal.

Er is op de wei weinig beschutting dus ik twijfel of ik toch een deken aan ga schaffen. Ik dacht zelf aan een bucas smartex rain. Ben aan de andere kant weer bang dat het te warm is voor haar met de wintervacht.

Scheren wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Volgend jaar begin ik eerder met een deken en is er niets aan de hand.


Hoe lang staan ze buiten?
Ik zou het in de eerste instantie zonder deken proberen zeker gezien de dikke vacht. Als ze het grootste deel van de dag binnen staat heeft ze het met een deken waarschijnlijk snel te warm.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:14

Heeft iemand ervaring of de Rambo Original Turnout ook echt sterker is dan de Horseware Amigo Bravo.
In principe zou dat natuurlijk wel zou zijn gezien de sterkte van de dekens, maar is dit ook echt zo?

Ze sloopt redelijk makkelijk dekens, geen idee hoe maar in alle dekens die we hebben zitten scheuren. Tot nu toe zijn het gewoon rechte scheurtjes van 1 of 2 cm dus die kan ik makkelijk maken. Maar zie nu bij Agradi de Rambo voor 200 euro. Is dat echt de moeite waard om te kopen? Of kan ik beter om het jaar een Horseware voor rond de 100 kopen? Als die Rambo ook scheurt dan blijf ik liever bij de Horseware.
Ik heb de liners al dus blijf graag bij dit merk. ( de reserve dekens zijn van HH en die hebben (helaas) ook scheuren }> .

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:27

Ja rambo is vele malen sterker dan de bravo. De bravo scheurt, rambo krijgt hooguit een gaatje.

De stof zorgt er ook voor dat de rambo meer winddicht is dan de bravo. Mijn paard staat warmer onder ongevoerde rambo dan ongevoerde bravo met liner .

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:52

Iemand ervaring met extreem manen uitval bij amigo hals deken?

Hals is opzich niet heel vies van het vet, laatst nog afgehaald. Draagt de hals wel bijna elke dag (nacht)

Kan de manen er met bosjes uithalen. Lijkt zonder wortel dus echt trekken doet die niet.

Zullen der manen aan het stikke zijn?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:59

Klinkt als soort verstikken inderdaad.
Hier de halzen alleen buiten op met slecht weer en geen problemen.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:10

PanamaD schreef:
Iemand ervaring met extreem manen uitval bij amigo hals deken?

Hals is opzich niet heel vies van het vet, laatst nog afgehaald. Draagt de hals wel bijna elke dag (nacht)

Kan de manen er met bosjes uithalen. Lijkt zonder wortel dus echt trekken doet die niet.

Zullen der manen aan het stikke zijn?


Is de hals wel ruim genoeg dan? Dat als je paard met het hoofd naar beneden staat er ook geen spanning op staat?

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:39

Hier heeft paard al weken hals op maar gebeurd niks met de manen.

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:24

Mijn Rambo’s blijken niet meer zo waterdicht als ik dacht. Als ik ze af doe zijn ze wel droog, maar als ik ze af doe en weg hang zijn ze na het rijden helemaal doorgeslagen. Kan nog wel wisselen, maar toch eens wat rondkijken voor wat nieuws. Hebben jullie tips wat voor merken/ modellen goed zouden passen?

Even wat foto’s van z’n bouw. Hoop dat het te beoordelen is zo.
Bij een poos regen, gaat het op de schouders ook inregenen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Die Rambo is wat te groot, ligt wel mooi zolang hij zijn hoofd omhoog houdt.

Lenexa, de Rambo is wel echt sterkere stof.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:26

Dat heeft niks met lek zijn te maken hoor. Als je een zeiknatte deken afdoet dan zal de binnenkant ook vochtig worden. Dat komt omdat alle condens ervan dan er in trekt. Dat is met dit weer heel snel gebeurt.

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:48

Yvank_ schreef:
Dat heeft niks met lek zijn te maken hoor. Als je een zeiknatte deken afdoet dan zal de binnenkant ook vochtig worden. Dat komt omdat alle condens ervan dan er in trekt. Dat is met dit weer heel snel gebeurt.


Ooh!? Maar is dan ook niks aan te doen zeker?

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:10

san4nie schreef:
Yvank_ schreef:
Dat heeft niks met lek zijn te maken hoor. Als je een zeiknatte deken afdoet dan zal de binnenkant ook vochtig worden. Dat komt omdat alle condens ervan dan er in trekt. Dat is met dit weer heel snel gebeurt.


Ooh!? Maar is dan ook niks aan te doen zeker?


Nee dit heb je met alle dekens. Het is wel minder als je de binnenkant van de deken naar buiten doet met ophangen. Maar dat klamme is zo weer droog als je de deken op doet.

Ohja tegen inregenen werkt alleen een halsstuk.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:50

Daarom heb ik meerdere dekens, kom ik op stal en de deken is zeiknat, dan wissel ik voor een droge en neem de natte mee naar huis. Die droogt een nachtje op zolder en kan dan de volgende dag weer mee :)

Hier ook een hals erop wanneer het veel regent tegen inregenen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:52

Ik haal ze er ook het liefst af als ze zo nat zijn inderdaad, maar dan drogen ze vaak veel slechter dan wanneer je ze er gewoon op laat liggen...

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:57

Ik wissel ook mijn dekens met erge regen. Heb die met liners en kan met de twee dekens wisselen en de diktes behouden.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:01

Nouvel schreef:
Ik haal ze er ook het liefst af als ze zo nat zijn inderdaad, maar dan drogen ze vaak veel slechter dan wanneer je ze er gewoon op laat liggen...


Dat is zeker zo, op stal worden ze nooit echt droog, daarom neem ik ze dan vaak mee naar huis.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:28

Bij mij gaat de natte deken er gewoon weer op, is zo droog door de warmte van het paard.

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:31

Dank voor jullie reacties! Gelukkig maar dat ze niet lek zijn. Dan blijf ik inderdaad gewoon wisselen als ik er ben. Ze gaan niet mee naar huis om te drogen. Dus dan maar wat langer wachten tot die echt weer droog is.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:23

MTinker schreef:
PanamaD schreef:
Iemand ervaring met extreem manen uitval bij amigo hals deken?

Hals is opzich niet heel vies van het vet, laatst nog afgehaald. Draagt de hals wel bijna elke dag (nacht)

Kan de manen er met bosjes uithalen. Lijkt zonder wortel dus echt trekken doet die niet.

Zullen der manen aan het stikke zijn?


Is de hals wel ruim genoeg dan? Dat als je paard met het hoofd naar beneden staat er ook geen spanning op staat?


Hals is Zeker ruim genoeg

Denk zelf ook verstikking. Proberen maar minder op te doen hoop dat de regen vanaf nu minder gaat worden!

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:23

Natte dekens laat ik juist op de paarden want anders drogen ze never nooit en gaan ze naar mijn idee ook eerder naar vieze regen stinken (juist ook omdat ze langer nat blijven en het naar binnen slaat). Als het even kan laat ik de dekens op het paard drogen. Als ze er gewoon droog onder zijn zie ik ook geen reden ze af te doen.

Ff af voor het rijden en daarna gewoon weer erop.

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 21:12

Tancreda4 schreef:
Natte dekens laat ik juist op de paarden want anders drogen ze never nooit en gaan ze naar mijn idee ook eerder naar vieze regen stinken (juist ook omdat ze langer nat blijven en het naar binnen slaat). Als het even kan laat ik de dekens op het paard drogen. Als ze er gewoon droog onder zijn zie ik ook geen reden ze af te doen.

Ff af voor het rijden en daarna gewoon weer erop.


Hmm, oke! Het voelt niet zo goed om die vieze kleffe deken weer op te doen na het rijden. Bang dat ie dan nat er onder blijft en juist koud zou worden.

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:26

Ligt ook hoe lang hij af is geweest. Volledig naar binnen geslagen leg ik hem ook niet op maar na een uurtje liggen doe ik het wel gewoon.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:18

Waar zijn die amigo bravo’s gebleven van vroeger waar de deken niet zo hoog op de nek ligt? Ik had vroeger een hele fijne en die was v t ‘mooie’ te ruim voor maar die ik nu heb liggen zover op de hals...

Nieuwe modellen zeker? Zijn die oude nog ergens te vinden?

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:17

Die van mij staat onder 500 gram met recuptex eronder. Paard is geschoren en al ouder.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:11

Mijne onder 100 gram en overdag als het zonnetje schijnt zelfs lekker bloot gisteren en vandaag.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:12

PanamaD schreef:
Waar zijn die amigo bravo’s gebleven van vroeger waar de deken niet zo hoog op de nek ligt? Ik had vroeger een hele fijne en die was v t ‘mooie’ te ruim voor maar die ik nu heb liggen zover op de hals...

Nieuwe modellen zeker? Zijn die oude nog ergens te vinden?


Die oude bestaan niet meer helaas, die waren ook sterker en beter waterdicht naar mijn idee.