Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Maximum snelheid 100

Poll eindigt op

Top!
308 (46%)
Nee vreselijk
359 (53%)

Totaal aantal stemmen: 667


Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:26

Ibbel schreef:
Invoegstroken zijn gebouwd op vrachtwagens. Ik kan met echt met geen mogelijkheid voorstellen dat je met een personenauto niet kunt invoegen waar dat de meeste trage vrachtwagens wel lukt...


Ik zit ook wel eens achter een vrachtwagen die met amper 50 de snelweg op komt. Die kijken echter doorgaans veel beter of er een gat is en gooien hem er niet zomaar voor.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:12

Ibbel schreef:
Invoegstroken zijn gebouwd op vrachtwagens. Ik kan met echt met geen mogelijkheid voorstellen dat je met een personenauto niet kunt invoegen waar dat de meeste trage vrachtwagens wel lukt...

Oprit Geldrop, richting Eindhoven. Succes met invoegen......
Deze ken ik dan vrij goed omdat ik er jarenlang met Het Gele Gevaar op moest als ik ergens naar toe ging, maar er zijn best wel bosjes van dit soort voorbeelden te vinden waarbij de invoegstrook serieus kort is; zo erg dat ze er zelfs een bordje bij zetten. Beetje vrachtwagen moest daar met 30 - 40km/h invoegen!

Sizzle: ik had soms geen andere keuze dan 'm ervoor te gooien. Nee, het is niet wat je wil met twee paarden op de bak, maar stilstaan op dat strookje om te wachten op voldoende ruimte is GEEN OPTIE.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:19

Je hebt niet altijd keus nee, het was meer algemeen bedoeld. Als bij ons vrachtwagens heuvelop invoegen zie je ze doorgaans zo goed mogenlijk mikken, dat kan van veel autobrstuurders niet gezegd worden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:01

Bij oosterhout de A27 op is Er ook zo een oprit waar ik je succes eens Met de vrachtwagen :=
Personenauto’s hebben daar al vaak zat moeite :+

Ik Zie ook vaker dat personenwagens totaal geen ruimte maken
Dan dat ik vrachtwagens onverantwoord Zie invoegen
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-12-19 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:01

ikke schreef:
Ibbel schreef:
Invoegstroken zijn gebouwd op vrachtwagens. Ik kan met echt met geen mogelijkheid voorstellen dat je met een personenauto niet kunt invoegen waar dat de meeste trage vrachtwagens wel lukt...

Oprit Geldrop, richting Eindhoven. Succes met invoegen......
Deze ken ik dan vrij goed omdat ik er jarenlang met Het Gele Gevaar op moest als ik ergens naar toe ging, maar er zijn best wel bosjes van dit soort voorbeelden te vinden waarbij de invoegstrook serieus kort is; zo erg dat ze er zelfs een bordje bij zetten. Beetje vrachtwagen moest daar met 30 - 40km/h invoegen!

Sizzle: ik had soms geen andere keuze dan 'm ervoor te gooien. Nee, het is niet wat je wil met twee paarden op de bak, maar stilstaan op dat strookje om te wachten op voldoende ruimte is GEEN OPTIE.


Gorinchem avelingen, Oosterhout (zuid?)....
Die ken jij ook wel

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:05

Sizzle schreef:
Je hebt niet altijd keus nee, het was meer algemeen bedoeld. Als bij ons vrachtwagens heuvelop invoegen zie je ze doorgaans zo goed mogenlijk mikken, dat kan van veel autobrstuurders niet gezegd worden.


Bwa, ik denk dat dat eerder is omdat wanneer zo een vrachtwagen komt en begint te drukken je als autobestuurder toch even het gas lost en ruimte creëert. Daar waar als je met een C1 afkomt, men juist nog eerder wat extra gas geeft om voor dat pukkeltje te zijn.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 20:19

We kunnen natuurlijk gewoon doorgaan met 130 rijden en met de huidige verwoestende manier van landbouwen, maar dan moet de Veluwe maar gewoon omgespit, geasfalteerd en voorzien worden van flats met appartementen. Voor echte natuur gaan we dan met het vliegtuig naar het buitenland een paar keer per jaar en ja, dan zullen onze kinderen en kleinkinderen meer en meer te maken krijgen met klimaatverandering. Maar alles beter dan dat IK nu iets moet inleveren natuurlijk, want IK heb recht op 130/vliegvakanties etc.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:47

Arabesk schreef:
We kunnen natuurlijk gewoon doorgaan met 130 rijden en met de huidige verwoestende manier van landbouwen, maar dan moet de Veluwe maar gewoon omgespit, geasfalteerd en voorzien worden van flats met appartementen. Voor echte natuur gaan we dan met het vliegtuig naar het buitenland een paar keer per jaar en ja, dan zullen onze kinderen en kleinkinderen meer en meer te maken krijgen met klimaatverandering. Maar alles beter dan dat IK nu iets moet inleveren natuurlijk, want IK heb recht op 130/vliegvakanties etc.


Geen kinderen en dus ook geen kleinkinderen fokken is het allerbeste voor de wereld maar goed dat mag niet gezegd worden want kinderen mogen maken is heilig.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:05

Jildau schreef:
Geen kinderen en dus ook geen kleinkinderen fokken is het allerbeste voor de wereld maar goed dat mag niet gezegd worden want kinderen mogen maken is heilig.


Maw, "na mij de zondvloed"? Is ook niet erg fijntjes.
Ik heb ook geen kinderen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet wil proberen mee te helpen een bewoonbare wereld achter te laten voor andermans kinderen...

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:22

Arabesk schreef:
We kunnen natuurlijk gewoon doorgaan met 130 rijden en met de huidige verwoestende manier van landbouwen, maar dan moet de Veluwe maar gewoon omgespit, geasfalteerd en voorzien worden van flats met appartementen. Voor echte natuur gaan we dan met het vliegtuig naar het buitenland een paar keer per jaar en ja, dan zullen onze kinderen en kleinkinderen meer en meer te maken krijgen met klimaatverandering. Maar alles beter dan dat IK nu iets moet inleveren natuurlijk, want IK heb recht op 130/vliegvakanties etc.

Nee, het feitelijke probleem in NL is veel simpeler. Zo simpel dat juist daar ook de basis van het probleem ligt.

Energie is te goedkoop.

Dan heb ik het niet over de eindeloze accijns maar de simpele basisprijs, waar de energiebedrijven het voor moeten leveren. De marges die overblijven zijn zo klein dat je daar nauwelijks economisch verantwoordt research budgetten van vrij kunt maken.

Als de milieuterroristen zich nu eens sterk maakten voor lagere belastingen in ruil voor grotere budgetten voor onderzoek, ontwikkeling en investering dan deden ze tenminste iets nuttigers dan het nutteloze gezwam wat er nu uit die malloten komt.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:50

Een hele grote oorzaak van veel milieuproblematiek is te vinden in de Urban sprawl.
Ipv. snelheden op snelwegen te verlagen, kan je ook de oorzaak van het probleem gaan aanpakken
en ervoor zorgen dat er uberhaupt minder mensen op de baan moeten zijn.
Deze maatregel, zoals ik al eerder zei, is een symptoombestrijding om te doen alsof we bezig zijn met het milieu.

Minder kinderen is een oplossing, zeker weten, hoewel de bevolkingstoename in West-Europa zeker niet de grootste ter wereld is, mensen krijgen hier al veel minder kinderen. Maar vooral, minder ver uit elkaar wonen, zorgen dat je woon-werk afstand en je boodschappen niet meer noodzakelijkerwijs met de auto dienen te gebeuren.
Een vraag aan iedereen die hier zegt :" ja voor het milieu wil ik wel trager gaan rijden":
Wil je voor het milieu ook verhuizen? Je alleenstaande huis inruilen voor een appartement of een rijwoning in een dorp of stad? Zorgen dat je werk, winkel, school, paard, op fietsafstand is? Of dichter bij een OV-netwerk gaan wonen? De impact van dat laatste is op lange termijn honderden malen milieubewuster en duurzamer dan die 30km/u trager gaan rijden.

Als je de ene maatregel wel wil nemen voor het milieu, maar de andere niet, is ergens wat hypocriet.
Ik begrijp het wel, de ene maatregel heeft meer impact op jouw leven dan een andere,
maar bedenk dan wel dat omdat je de andere maatregelen niet wil nemen, deze van het trager rijden nu aan iedereen in Nederland gaat opgelegd worden, ook aan diegenen die al die andere maatregelen wél nemen.

Als de overheid straks zou beslissen dat in buitengebieden wonen niet meer mag, ga je er dan ook zo lieflijk in meegaan? Of is dat een brug te ver? En kan je je dan niet inbeelden dat voor andere mensen deze maatregel al die brug te ver is?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 22:07

Nederlanders krijgen per stel al gemiddeld 1,4 kind, dus het aantal neemt af.

Er zullen keuzes gemaakt moeten worden inderdaad. en wat ik al helemaal niet snap is dat er anno 2019 nog steeds, ondanks internet, mensen elke dag in hun auto naar kantoor gaan, terwijl dat ook via internet kan. Hoewel al die datacenters ook energie slurpen.............

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:11

Arabesk schreef:
Er zullen keuzes gemaakt moeten worden inderdaad. en wat ik al helemaal niet snap is dat er anno 2019 nog steeds, ondanks internet, mensen elke dag in hun auto naar kantoor gaan, terwijl dat ook via internet kan.


Dat heeft onder andere nog steeds met (gebrek aan) vertrouwen van sommige leidinggevenden en managers te maken, die denken dat mensen thuis niet werken.
Daarnaast zijn er ook beroepen waarbij je domweg fysiek aanwezig moet zijn. Dat begint al met de receptionist.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:08

Winged schreef:
Nico12 schreef:
Super, een pril begin als milieumaatregel, dat moest veel eerder. Echter de vrachtwagens zou ik naar 70 km/h doen, leveren die ook wat in en minder ongelukken. Maar ik ben niet roomser als de paus dus in Duitsland hou ik gewoon 150 - 160 aan. ( top op teller is ruim 200 ). Als onze regering echt relevante en veel meer milieu maatregelen gaan nemen, zodat ik denk ze zijn serieus bezig, dan zal ik daarin meegaan en ook in Duitsland 100 km/h aanhouden.

Uhm... Vrachtwagen veroorzaken niet de meeste ongelukken. Wel hebben ze wel eens pech wat ook weer een file kan opleveren. https://www.stimva.nl/nl-nl/trends.aspx

https://www.ed.nl/auto/record-elke-dag- ... ~a343191b/ 'Het aantal ongevallen met vrachtauto's daalde weliswaar met 9 procent tot 1359.'

https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nede ... verdubbeld
'Het aantal ongevallen op autosnelwegen is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld; van 17.000 in 2014 naar ruim 38.000 in 2018. Van de 678 dodelijke slachtoffers in het verkeer, vorig jaar, vielen er 81 op snelwegen. Dat waren er in 2014 nog 63.'


Snelheid naar 90, zou ik dan zeggen, hebben we niet meer de inhaalmanoeuvres van vrachtwagens.....die later best wel eens ongelukken kunnen veroorzaken....want 3 vrachtwagens achter elkaar die gaan inhalen met 2/3 km harder als de andere vrachtwagens....veroorzaken veel irritaties en oponthoud....

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:25

Gewoon alles 1-baans zelfde snelheid. Invoegen op een soort rails, motor afstellen en bij de afslag pas weer starten en loskoppelen :D

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 08:56

Ibbel schreef:
Arabesk schreef:
Er zullen keuzes gemaakt moeten worden inderdaad. en wat ik al helemaal niet snap is dat er anno 2019 nog steeds, ondanks internet, mensen elke dag in hun auto naar kantoor gaan, terwijl dat ook via internet kan.


Dat heeft onder andere nog steeds met (gebrek aan) vertrouwen van sommige leidinggevenden en managers te maken, die denken dat mensen thuis niet werken.
Daarnaast zijn er ook beroepen waarbij je domweg fysiek aanwezig moet zijn. Dat begint al met de receptionist.

Ik heb een beroep waarbij je kunt thuiswerken. Dit is gelimiteerd tot 1 dag per week. Ja je moet toch wel feeling houden met je team en collega's.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:22

Ibbel schreef:
Arabesk schreef:
Er zullen keuzes gemaakt moeten worden inderdaad. en wat ik al helemaal niet snap is dat er anno 2019 nog steeds, ondanks internet, mensen elke dag in hun auto naar kantoor gaan, terwijl dat ook via internet kan.


Dat heeft onder andere nog steeds met (gebrek aan) vertrouwen van sommige leidinggevenden en managers te maken, die denken dat mensen thuis niet werken.
Daarnaast zijn er ook beroepen waarbij je domweg fysiek aanwezig moet zijn. Dat begint al met de receptionist.

Het heeft idd wel met vertrouwen te maken. Maar omdat bijna iedereen via de computer werkt moet het werk toch enigzins meetbaar zijn.
Receptionisten zie je hoe langer hoe minder. Zelfs chirugen kunnen vanop afstand werken. Misschien printen we binnenkort huizen met een 3D printer en kunnen de bouwvakkers ook vanop afstand werken. Nu zijn er al heel veel mensen die vanop afstand zouden kunnen werken, maar toch bijna elke dag naar kantoor gaan.
Ik heb jaren geleden voor een bedrijf in Amsterdam gewerkt (ongeveer 250km reisafstand). Dagelijks contact met de collega's via mail en telefoon en en ik ging ongeveer 1 keer per maand naar kantoor. Ik vond dat heerlijk werken en had een prima contact met de collega's.
ik denk dat de meeste winst te halen is door het aantal verplaatsingen te beperken. Meer dan te schuiven tussen autoverkeer en openbaar vervoer.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:36

Jildau schreef:
Geen kinderen en dus ook geen kleinkinderen fokken is het allerbeste voor de wereld maar goed dat mag niet gezegd worden want kinderen mogen maken is heilig.


En wie zorgt er voor de ouderen dan straks?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:47

Babootje schreef:
Jildau schreef:
Geen kinderen en dus ook geen kleinkinderen fokken is het allerbeste voor de wereld maar goed dat mag niet gezegd worden want kinderen mogen maken is heilig.


En wie zorgt er voor de ouderen dan straks?

Robots.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:24

Jenara schreef:
Een vraag aan iedereen die hier zegt :" ja voor het milieu wil ik wel trager gaan rijden":
Wil je voor het milieu ook verhuizen? Je alleenstaande huis inruilen voor een appartement of een rijwoning in een dorp of stad? Zorgen dat je werk, winkel, school, paard, op fietsafstand is? Of dichter bij een OV-netwerk gaan wonen? De impact van dat laatste is op lange termijn honderden malen milieubewuster en duurzamer dan die 30km/u trager gaan rijden.

Pas als iemand me kan bewijzen dat dat inderdaad milieuvriendelijker is. Van wat ik ervan gehoord heb baseren ze zich op verouderde gegevens en focussen ze zich vooral op verplaatsingen.
Is een appartement of rijwoning zoveel milieuvriendelijker dan een huis op het platteland? Is het aantal airco's al eens geteld? Heb je er al eens op gelet hoeveel uitlaten van droogkassen er zelfs in de zomer zijn in de stad? Mensen in de stad moeten ook eten, al dat eten moet naar de stad gebracht worden. In de stad ben je dichter bij bioscopen en theaters wordt er dan gezegd. Wat moet je daarmee als je er nooit heengaat maar wel graag in de natuur gaat wandelen?
Er wordt gezegd dat je dichter bij je werk en school moet gaan wonen. Bij wie zijn werk? De tijd van vader=enige kostwinner is toch wel al even geleden. Mensen veranderen veel vaker van werk dan vroeger, beroepen verdwijnen en mensen zoeken een ander beroep en veel kans dat ze dat andere beroep op een andere plaats gaan moeten uitoefenen. En moet je wel fysiek aanwezig zijn op je werk?
Voor heel veel jobs is dat absoluut niet nodig, maar we doen het uit gewoonte. De toekomst proberen vorm te geven gebaseerd op een verouderd model uit het verleden is geen goed plan. Ik denk dat we moeten kijken naar de manier van leven van de jongere generatie. Terwijl ze naast jou zitten en met 1 ogg naar de tv kijken hebbne ze het ander oog op hun smartphone. En zijn ze in contact met vrienden van over de hele wereld. Als we die manier van werken verder zouden integreren in het bedrijfsleven zouden er al een heel aantal verplaatsingen verdwijnen. En wordt het veel minder belangrijk waar iemand woont.
Die 30kmu trager rijden in al een concrete maatregel. Het is ook belangrijk dat het een maatregel is waarmee iedereen een klein beetje moeite doet. Want als je een maatregel oplegt enkel aan een bepaalde groep oelen die zich tekortgedaan omdat de rest niks doet.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:19

Jenara schreef:
Een vraag aan iedereen die hier zegt :" ja voor het milieu wil ik wel trager gaan rijden":
Wil je voor het milieu ook verhuizen? Je alleenstaande huis inruilen voor een appartement of een rijwoning in een dorp of stad? Zorgen dat je werk, winkel, school, paard, op fietsafstand is? Of dichter bij een OV-netwerk gaan wonen? De impact van dat laatste is op lange termijn honderden malen milieubewuster en duurzamer dan die 30km/u trager gaan rijden.

Ik woon vrijstaand, in een (forensen)dorp. Het dorp bestaat onder deze naam al sinds de vroege Middeleeuwen. Een dorp zonder voorzieningen, want te weinig inwoners, m.u.v. een basisschool. Er is een bushalte op 1,2 km afstand, prima te fietsen of te lopen. Helaas doet het OV er 1,5 uur over om de 14 km naar mijn werk te overbruggen. Dat wil zeggen “in de spits”. Wil ik een keer een halve dag werken dan doet het OV er met een beetje pech meer dan 2 uur over.

Dus wat stel jij nu eigenlijk voor? De kleine 1000 inwoners van mijn dorp allemaal verplicht laten verhuizen naar één van de omliggende grotere dorpen waar wel winkels zijn, de historie overbrengen naar het provinciaal museum en dan de shovel er maar over? Terwijl er al groot woningtekort is?
Heb je wel enig idee wat je zegt?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:04

Ik woon in een dorp naast een grote stad. Zeer centraal gelegen in het land.

Maar voor mijn werk heb ik mijn auto nodig. Buitendienst.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:09

Babootje schreef:
Jildau schreef:
Geen kinderen en dus ook geen kleinkinderen fokken is het allerbeste voor de wereld maar goed dat mag niet gezegd worden want kinderen mogen maken is heilig.


En wie zorgt er voor de ouderen dan straks?


_San87_ schreef:
Robots.


Leuk bedacht, maar ik heb het natuurlijk niet alleen over de verzorging.
De vergrijzing is nu al haast niet meer te betalen. Ik snap dat je als je jong bent daar nog nauwelijks over nadenkt, maar als ik zie hoeveel zorg mijn moeder en schoonouders nodig hebben en die niet meer wordt geleverd (tenzij ze al half dood eindelijk naar een verzorgingshuis mogen) ben ik blij dat ze ons (kinderen) nog hebben die dat kunnen doen. Het wordt allemaal alleen maar minder. Maar goed dit is zijdelings off topic.

On topic: ik vraag me werkelijk af hoeveel "bewijs" er nu is voor de hogere mate van vervuiling door 130 km/u. Als je als zien hoe klein het deel van het totaal stikstof vervuiling is (6,1% is wegverkeer, dus inclusief vrachtverkeer dat op diesel rijdt). Nu geldt niet alleen maar stikstof, maar ook voor fijnstof Noxx etc is dat verschil helemaal niet onomstotelijk aangetoond. Het is een papieren werkelijkheid waarover nog veel discussie is, maar waar we nu wederom weer veel voor moeten betalen. Dat politieke gezwalk is om dol van te worden.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:12

Babootje schreef:
Jildau schreef:
Geen kinderen en dus ook geen kleinkinderen fokken is het allerbeste voor de wereld maar goed dat mag niet gezegd worden want kinderen mogen maken is heilig.


En wie zorgt er voor de ouderen dan straks?


De immigranten en hun nakroost, dat lijkt me duidelijk.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:13

Tot niet zo heel lang geleden ging je, als je vader een andere baan kreeg in een andere stad, met het hele gezin verhuizen. Verschil was natuurlijk wel dat dat vaak een baan voor lange tijd of zelfs voor het leven was. Dat is nu natuurlijk niet meer. Je zit nu ook met tweeverdieners die op verschillende plekken werken etc.

Al die flexibiliteit op de arbeidsmarkt heeft er ook voor gezorgd dat er wat betreft reizen meer flexibiliteit gevraagd wordt, en die heb je toch het meest met de auto.

Ik wil echt niet zeggen dat dat per se anders zou moeten, maar we kunnen wel constateren dat onze manier van leven en werken meer verplaatsingen over grotere afstand vraagt dan vroeger. En dat is ook zo gegroeid omdát we auto's kregen en dus is het moeilijk terug te draaien. Maar het is wel goed om daar af en toe eens bij stil te staan.

Edit: En juist omdat die manier van leven moeilijk te veranderen is lijkt mij die 100 km/h de meest voor de hand liggende maatregel die het minst ingrijpend is voor mensen.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 06-12-19 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt