Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Maximum snelheid 100

Poll eindigt op

Top!
308 (46%)
Nee vreselijk
359 (53%)

Totaal aantal stemmen: 667


Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:42

Gini schreef:
Het is gek dat voor veel mensen voorzichtigheid gelijkstaat aan durf.
En dat je alleen durft wanneer je dat gaspedaal lekker intrapt. Deelnemen aan het verkeer en vlot meegaan met het verkeer is meer dan enkel die rechtervoet laten zakken.



Tja met 80 invoegen op een baan waar andere voertuigen veel sneller rijden, is dat voorzichtig dan?

In veel gevallen wel voor die persoon. want een andere remt af, daarachter ook etc etc. de 10de auto staat zowat stil waardoor de 11de auto erachter op rijd.

De "invoeger" is veilig en trekt nog rustig op en heeft geen weet van de file die ie heeft veroorzaakt.... :')

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:48

Sideswipe schreef:
Gini schreef:
Het is gek dat voor veel mensen voorzichtigheid gelijkstaat aan durf.
En dat je alleen durft wanneer je dat gaspedaal lekker intrapt. Deelnemen aan het verkeer en vlot meegaan met het verkeer is meer dan enkel die rechtervoet laten zakken.



Tja met 80 invoegen op een baan waar andere voertuigen veel sneller rijden, is dat voorzichtig dan?

In veel gevallen wel voor die persoon. want een andere remt af, daarachter ook etc etc. de 10de auto staat zowat stil waardoor de 11de auto erachter op rijd.


Als iemand tegen zijn voorganger knalt omdat die niet hersenloos 130 kan blijven tuffen, is dat bijlange na niet de schuld van de persoon die met 80 op de invoegstrook rijdt. :')

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:49

100 vind ik prima, ik rij alleen maar naar mijn werk en terug, zo'n 15 km, maar ik ben al blij als ik een stukje 100 kan rijden, meestal rijd is stapvoets in file......

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:51

Sideswipe schreef:
Gini schreef:
Het is gek dat voor veel mensen voorzichtigheid gelijkstaat aan durf.
En dat je alleen durft wanneer je dat gaspedaal lekker intrapt. Deelnemen aan het verkeer en vlot meegaan met het verkeer is meer dan enkel die rechtervoet laten zakken.



Tja met 80 invoegen op een baan waar andere voertuigen veel sneller rijden, is dat voorzichtig dan?

In veel gevallen wel voor die persoon. want een andere remt af, daarachter ook etc etc. de 10de auto staat zowat stil waardoor de 11de auto erachter op rijd.

De "invoeger" is veilig en trekt nog rustig op en heeft geen weet van de file die ie heeft veroorzaakt.... :')

Meestal kun je maar met 80 - 100 invoegen ivm vrachtwagens.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:54

Gini schreef:
Als iemand tegen zijn voorganger knalt omdat die niet hersenloos 130 kan blijven tuffen, is dat bijlange na niet de schuld van de persoon die met 80 op de invoegstrook rijdt. :')



Klopt, ik dacht ook niet aan "schuld" maar in "oorzaak en gevolg"

De minimum snelheid voor een autosnelweg is 60km/u. Dus als iemand die snelheid gaat rijden is het niet diegene haar/zijn schuld dat er achter ongelukken gebeuren (omdat mensen niet correct hebben gehandeld)

Plausibel is het wel een oorzaak en gevolg van de actie.

Edit...even uitgeschreven.
Dan is volgens mij ook niet de eerste auto waar het misgaat. Die remt af van 130 naar 75 (voor de zekerheid), de tweede auto remt af van 130 naar 70, de derde auto remt af van 130 naar 65, de vierde auto remt van 130 naar 60, de vijfde auto remt af van 130 naar 55, de zesde auto remt af van 130 naar 50, de zevende auto remt af van 130 naar 45, de achtste auto remt af van 130 naar 40, de negende auto remt af van 130 naar 35, de tiende remt af van 130 naar 30, de elfde auto remt van 130 naar 25, de twaalfde auto remt af van 130 naar 20 etc etc etc etc

Ergens in die keten heeft iemand remweg te kort.
om 100km/u af te remmen heb je ongeveer 48 meter remweg nodig daar komt nog ruim twintig meter aan reactietijd bij.


Beter is gewoon alles dan te begrenzen op 80km/h
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 04-12-19 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:55

_San87_ schreef:
Meestal kun je maar met 80 - 100 invoegen ivm vrachtwagens.



Klopt, eerder standaard als uitzondering.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:59

Sideswipe schreef:
Klopt, ik dacht ook niet aan "schuld" maar in "oorzaak en gevolg"

De minimum snelheid voor een autosnelweg is 60km/u. Dus als iemand die snelheid gaat rijden is het niet diegene haar/zijn schuld dat er achter ongelukken gebeuren (omdat mensen niet correct hebben gehandeld)

Plausibel is het wel een oorzaak en gevolg van de actie.


Puur theoretisch begrijp ik wel wat je zegt.
Maar in de praktijk gaan zeggen dat je tegen iemand bent gereden omdat er 9 auto's voor je iemand met 80 de snelweg opreed. Bwa, tja, ok dan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:01

Sideswipe schreef:
Gini schreef:
Als iemand tegen zijn voorganger knalt omdat die niet hersenloos 130 kan blijven tuffen, is dat bijlange na niet de schuld van de persoon die met 80 op de invoegstrook rijdt. :')



Klopt, ik dacht ook niet aan "schuld" maar in "oorzaak en gevolg"

De minimum snelheid voor een autosnelweg is 60km/u. Dus als iemand die snelheid gaat rijden is het niet diegene haar/zijn schuld dat er achter ongelukken gebeuren (omdat mensen niet correct hebben gehandeld)

Plausibel is het wel een oorzaak en gevolg van de actie.


Als je de autoweg opgaat weet je dat er wagens kunnen rijden tussen de minimumsnelheid en de maximumsnelheid. Dus daar moet je gewoon op voorbereid zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:07

Er is geen minimum snelheid in Nederland. Anders is iedereen die in de file stapvoets rijdt in overtreding 8-)

Er is een eis dat een voertuig dat op de snelweg rijden mag, tenminste 60 km/u moet kunnen rijden, maar dat is iets heel anders als een minimum snelheid.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:13

Gini schreef:
Puur theoretisch begrijp ik wel wat je zegt.
Maar in de praktijk gaan zeggen dat je tegen iemand bent gereden omdat er 9 auto's voor je iemand met 80 de snelweg opreed. Bwa, tja, ok dan.



p.s. ik heb geen last van, ik kijk zover mogelijk vooruit.

Dan is dit wat er gebeurt. De eerste auto remt af van 130 naar 75 (voor de zekerheid), de tweede auto remt af van 130 naar 70, de derde auto remt af van 130 naar 65, de vierde auto remt van 130 naar 60, de vijfde auto remt af van 130 naar 55, de zesde auto remt af van 130 naar 50, de zevende auto remt af van 130 naar 45, de achtste auto remt af van 130 naar 40, de negende auto remt af van 130 naar 35, de tiende remt af van 130 naar 30, de elfde auto remt van 130 naar 25, de twaalfde auto remt af van 130 naar 20 etc etc etc etc

Ergens in die keten heeft iemand remweg te kort.
om 100km/u af te remmen heb je ongeveer 48 meter remweg nodig daar komt nog ruim twintig meter aan reactietijd bij.

Ik ben zelf ook wel eens de vluchtstrook en toen berm ingereden (bewust) omdat ik niet meer kon remmen (en ik ben zeker geen bumperklever) maar ik had ook geen tien autos aan ruimte er tussen.

(de berm was om dat de auto voor mij ook al de vluchtstrook opreed :') )

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:15

Marije_jiplover schreef:
Er is geen minimum snelheid in Nederland. Anders is iedereen die in de file stapvoets rijdt in overtreding 8-)

Er is een eis dat een voertuig dat op de snelweg rijden mag, tenminste 60 km/u moet kunnen rijden, maar dat is iets heel anders als een minimum snelheid.


Ik zie het ja, nouja het was ook een voorbeeld. En dat kan dus met een klassiek voertuig voorkomen ;-)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:16

Maar je remt toch niet omdat iemand de invoegstrook op komt gereden. Hoogstens gas lossen als je ziet dat die anders niet kan invoegen of naar links gaan indien mogelijk. Maar je gaat toch niet van 130 naar 75 effectief remmen wanneer je een invoegende (en dus optrekkende) auto ziet?

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:17

Maar waarom zegt iedereen dat het qua tijd niets uitmaakt? Als je een halfuur op bijvoorbeeld de A7 rijdt dan leg je nu 65 kilometer af en straks 50. Dat scheelt toch 15 kilometer? Snap dat het op kleine afstanden misschien verwaarloosbaar is maar als je langer dan een halfuur over snelwegen moet rijden wordt dat toch wel aanzienlijk langer? En ja hier in het noorden kun je daadwerkelijk 130 rijden.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:23

Omdat je in de praktijk nooit het hele stuk daadwerkelijk 130 rijdt.

Zeker niet in de spits.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:24

Gini schreef:
Maar je remt toch niet omdat iemand de invoegstrook op komt gereden. Hoogstens gas lossen als je ziet dat die anders niet kan invoegen of naar links gaan indien mogelijk. Maar je gaat toch niet van 130 naar 75 effectief remmen wanneer je een invoegende (en dus optrekkende) auto ziet?



ik niet nee, net als zoveel anderen.
je kan al van te voren zien hoe iemand in gaat voegen. En meestal kun je ook al zien of iemand de invoeg strook ook gebruikt om snelheid te maken of juist niet.

Maar iedereen maakt fouten dus het gaat wel eens mis helaas.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:27

Sideswipe schreef:
Gini schreef:
Puur theoretisch begrijp ik wel wat je zegt.
Maar in de praktijk gaan zeggen dat je tegen iemand bent gereden omdat er 9 auto's voor je iemand met 80 de snelweg opreed. Bwa, tja, ok dan.



p.s. ik heb geen last van, ik kijk zover mogelijk vooruit.

Dan is dit wat er gebeurt. De eerste auto remt af van 130 naar 75 (voor de zekerheid), de tweede auto remt af van 130 naar 70, de derde auto remt af van 130 naar 65, de vierde auto remt van 130 naar 60, de vijfde auto remt af van 130 naar 55, de zesde auto remt af van 130 naar 50, de zevende auto remt af van 130 naar 45, de achtste auto remt af van 130 naar 40, de negende auto remt af van 130 naar 35, de tiende remt af van 130 naar 30, de elfde auto remt van 130 naar 25, de twaalfde auto remt af van 130 naar 20 etc etc etc etc

Dan ga je ervan uit dat er op de rechterrijstrook een continue stroom is van auto's die allemaal 130kmu rijden en dat er ook geen mogelijkheid is om even een rijstrook naar links te gaan om plaats te maken.
Ik denk dat dat nog nooit gebeurd is :) . Ofwel is het druk en dan gaat de snelheid vanzelf naar beneden en meestal rijden er vrachtwagens op de rechtse rijstrook die trager zijn. Ofwel is er weinig verkeer en dan vindt de auto die wil invoegen heus zijn plekje wel.
In ieder geval, als de maxsnelheid daalt naar 100kmu wordt dit theoretisch probleem ook weeral kleiner.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:31

Marije_jiplover schreef:
Omdat je in de praktijk nooit het hele stuk daadwerkelijk 130 rijdt.

Zeker niet in de spits.


Als ik van Sneek naar Groningen (dik 70 km) rijd kom ik twee keer een klein stukje tegen waar het (alleen overdag) 100 is en verder kun je het hele eind gewoon 130. Niet maandagochtend om 8 uur, wel gewoon overdag of in het weekend wanneer ik naar mijn familie wil. Dat wordt aanzienlijk langer en daar baal ik best wel van.

Nu heb ik dit liever dan dat bepaalde sectoren hun baan verliezen, dat zeker. Maar vind zeggen dat het totaal geen verschil maakt voor de reistijd wel onzin.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:36

Jildau schreef:
Marije_jiplover schreef:
Omdat je in de praktijk nooit het hele stuk daadwerkelijk 130 rijdt.

Zeker niet in de spits.


Als ik van Sneek naar Groningen (dik 70 km) rijd kom ik twee keer een klein stukje tegen waar het (alleen overdag) 100 is en verder kun je het hele eind gewoon 130. Niet maandagochtend om 8 uur, wel gewoon overdag of in het weekend wanneer ik naar mijn familie wil. Dat wordt aanzienlijk langer en daar baal ik best wel van.

Nu heb ik dit liever dan dat bepaalde sectoren hun baan verliezen, dat zeker. Maar vind zeggen dat het totaal geen verschil maakt voor de reistijd wel onzin.


Inderdaad, ik rijd in dezelfde omgeving en vind het heel prettig dat ik toch wel 120 kan rijden.

Dat 100 beter is voor het milieu gaat er bij mij echt niet in. Hetzelfde geldt voor het lawaai. Met 100 heb je juist meer lawaai? Omda het langer duurt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:37

Nou ja, je kúnt nog steeds 120 - 130 rijden natuurlijk. Moet je alleen niet geflitst worden.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:40

Niemand rijdt GEMIDDELD 130 over welk traject dan ook als je maximaal 130 rijdt. Je gemiddelde snelheid, óók als je door kunt rijden over lege snelwegen, ligt zelfs bij 130 max onder de 100 km/u.
Alleen als je start op de snelweg en je eindigt op de snelweg (wat niet mogelijk is) zou je op een gemiddelde van boven de 100 kunnen komen. Maar dan nog kom je niet op een gemiddelde van 130. Je moet nl ook in ieder geval 1x optrekken en afremmen, en ga gerust eens rekenen hoeveel dat je gemiddelde al naar beneden haalt.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:47

Wat vinden jullie dan een 'aanzienlijk' verschil? Mijn man heeft dat stuk een tijd gereden (vanaf 'de afgrond' bij Delfzijl naar Drachten) en dat een paar keer getest en volgens hem scheelde het maximaal 5 tot 10 minuten. Dat is nog niet eens één keer snoozen. Daarmee rijd je relaxter, verbruik je minder brandstof, vergroot je je overlevingskansen bij een ongeval enorm en je kunt nog iets langer van de omgeving en eventueel een muziekje genieten. Ik vind echt dat er problemen gemaakt worden om niks.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:49

Ibbel schreef:
Niemand rijdt GEMIDDELD 130 over welk traject dan ook als je maximaal 130 rijdt. Je gemiddelde snelheid, óók als je door kunt rijden over lege snelwegen, ligt zelfs bij 130 max onder de 100 km/u.
Alleen als je start op de snelweg en je eindigt op de snelweg (wat niet mogelijk is) zou je op een gemiddelde van boven de 100 kunnen komen. Maar dan nog kom je niet op een gemiddelde van 130. Je moet nl ook in ieder geval 1x optrekken en afremmen, en ga gerust eens rekenen hoeveel dat je gemiddelde al naar beneden haalt.


Klopt het is meer dan een uur rijden waarvan iets meer dan een halfuur op een 130 weg is. Daarom rekende ik alleen met dat halfuur omdat ik in het andere halfuur ook grote stukken geen 130 rijd.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:50

Marie111 schreef:
Dat 100 beter is voor het milieu gaat er bij mij echt niet in. Hetzelfde geldt voor het lawaai. Met 100 heb je juist meer lawaai? Omda het langer duurt?

Dat 100 beter is voor het milieu is gewoon simpele theorie, dat is met een sommetje heel makkelijk te berekenen, en als je het dan nog niet gelooft dan helpt het wellicht om eens een paar keer dezelfde rit te rijden met 130 en dan een paar keer met 100. Het brandstofverbruik laat dan overduidelijk zien dat 100 rijden efficiënter is.
Voor mijn auto scheelt het 5 kilometer per liter, dus kan ik op een volle tank 150 km verder rijden. Dat is een leuk eind, en scheelt veel geld, én uitstoot uiteraard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:51

Ik heb het met de afstand die ik regelmatig rijd getest voor mezelf (Zeeuws-Vlaanderen - Utrecht), als ik de hele weg 100 rijd, kan ik op een halve tank heen en terug in 2 uur en 15 minuten. Als ik de hele weg de maximale snelheid rijd, kan ik op 3/4 tank heen en terug in 2 uur en 10 minuten := .

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:36

Gini schreef:
simongek schreef:
Het zijn ook veel rijders die gewoon met 80km pu of minder een snelweg opgaan en invoegen. Als je niet durft te rijden doe het dan gewoon niet.


Het is gek dat voor veel mensen voorzichtigheid gelijkstaat aan durf.
En dat je alleen durft wanneer je dat gaspedaal lekker intrapt. Deelnemen aan het verkeer en vlot meegaan met het verkeer is meer dan enkel die rechtervoet laten zakken.


Ik vind dat niet voorzichtig. In het vb van in een drukke situatie invoegen bij volle rechterbaan geen probleem om een plek te zoeken en dat hoeft niet met 130 te zijn.

Ik rij vaak op buiten de spitstijden op de snelwegen en dan gebeurt dit vaak. Het is een snelweg he geen 80km weg.

Van die twijlelaars zal ik wel of zal ik niet als ze in moeten voegen, oversteken etc. Daar komen vaak de ongelukken van.

Ik ben ben echt geen asociale rijder. Zal mensen ruimte geven bij ritsen, invoegen etc maar dan wel als je gewoon gas geeft als ik een gat laat vallen.

En als je een langzamere auto heb dan moet je meer vaart maken als je oprit naar de snelweg neemt.

Zelfs de fiat panda van mijn schoonmoeder haalde dan flinke snelheid zodat je gewoon netjes in kon voegen.

Fijn rijden vond ik het niet. Je moet continu rekening houden met het feit dat hij weinig power heeft en je niet makkelijk wat gas bijgeeft wat dat is er niet met zo'n auto :')