Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:44

Waar zijn je ouders in dit verhaal, hoeveel weten ze van jullie problemen? Of is het om dochter tevreden te houden geven we maar een paard.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:44

Nogmaals... de vraag is waarom je paard al de rug wegdrukt als er alleen al een dekje opligt.?

Dat heeft niks te maken met niet braaf zijn... maar met pijn... als een dekje al pijj geeft, laat staan wat een ruiter gewicht dan doet!

Dus.... ga uitzoeken wat er aan de hand is.... als je geluknhebt dan zitten gewoon wat spieren of wervels vast.... zadel kan verkeerd drukken....
of er is medisch meer aan de hand...
Maar dat weet je nu niet

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:46

Wat me opvalt aan je foto's (Insta) is dat je springzadel voor jou te klein lijkt.
Het meeste gewicht zit daardoor achterin het zadel, en je knieën steken uit boven het schouderblad.
Hoe lang ben je, en welke maat springzadel? Misschien dat het springzadel goed op je paard past, maar als jij te groot voor dat zadel bent, heeft je paard daar wel last van.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:14

char_kmbly schreef:
Net gereden zonder sporen en zonder zweep. Ik vroeg gewoon stap en gaf een beetje druk met m’n kuit. Ze draafde netjes aan maar bedacht zich even, draaide zich om en steigerde, voor een moment dacht ik echt dat we om zouden klappen.. met trillende benen ben ik even verder gereden. Ze ging bij de ingang in de hoek staan en was er niet uit te halen. Ik gaf een tik en opnieuw begon ze te trappen en proberen te steigeren. Ik ben met knikkende knieën af gestapt en naar de kraal gegaan om even te longeren. Daar bleef ze maar rennen en rennen. Toen weer even opgestapt. Ik wou alleen een drafje en dan zou ik uitstappen en belonen. Eerst zonder zweep wat totaal niet ging (zal nog video’s online zetten als ik betere WiFi heb van in de kraal). Toen met zweep, beetje tikjes geven achter m’n kuit. Weer getrap. Uiteindelijk met lange teugels kunnen draven. 3 rondjes en toen uitgestapt en beloond.
Heb nog steeds knikkende knieën terwijl ze nu gewoon rustig in de paddock staat met de maatje..


Wat naar dat het weer mis ging. :(:)
Mij viel het dikgedrukte en onderstreepte in je verhaal op. Als je dit nu eens als uitgangspunt neemt en dit de komende weken alleen maar doet. Stappen en draven met lange teugel, uitstappen en klaar. Ook dat geeft rust, veel minder druk en je paard kan op eigen benen lopen.
Laat de lessen even gaan. 3x in de week is echt heel veel, dat kan mentaal overprikkeling geven en dan kan je paard ook enorm ontploffen.

Lees dit ook eens (bron revalidatiepaarden.nl). Herken jij je paard hier niet in?
Citaat:
Is jouw paard overprikkeld? Herken de signalen en help je paard

Lijkt het alsof jouw paard soms ineens vanuit het niets kan ontploffen? Zomaar, zonder reden schiet jouw paard er ineens vandoor of word je gebeten. Dan kan het goed zijn dat hij of zij overprikkeld is.

Vaak gaan hier al heel wat signalen aan vooraf. In deze blog vertel ik je meer over wat de signalen zijn van een paard wat overprikkeld aan het raken is en hoe je ervoor kunt zorgen dat je een ontploffing voor bent.

Net als mensen kunnen paarden overprikkeld raken. Vaak zijn dit dieren die van nature erg zacht zijn en een hele hoop van jou kunnen hebben. Je merkt wel dat ze steeds iets meer gespannen worden, willen weglopen of vluchten. Tot het moment dat hun emmertje overloopt en ze zelf even niet meer weten hoe ze moeten reageren, een ontploffing volgt. Dit kan in de vorm van op hol slaan zijn, maar ook ineens bijten of trappen.

Na de ontploffing is de spanning weg. Vaak zie je dat het paard zich nog even uitschudt en vervolgens weer doorgaat met waar jullie mee bezig zijn. Dat schudden doen ze niet voor niets, dit is een teken dat ze hun spanning los hebben gelaten.

Ik wil graag twee soorten overprikkeling bespreken. De eerste is het geval bij paarden die niet helemaal lekker in hun vel zitten.

Door het lezen van lichaamstaal kun je controleren hoe jouw paard zich voelt. Hoe is de algemene fysieke en mentale indruk? Komt het paard graag naar je toe, of blijft hij liever achterin zijn box staan? Je controleert eigenlijk, net als je bij een mens zou doen, hoe het paard zich voelt.

Enkele kenmerken van een overprikkeld paard:

Het paard komt gespannen over
Je paard komt niet graag naar je toe als je de stal binnenkomt
Je paard is erg onrustig als je de stal binnenkomt en loopt eigenlijk alleen maar rondjes of heen en weer
Je hebt het gevoel alsof jouw paard mentaal niet aanwezig is
Je paard wil niet graag met je aan het werk
Komt het paard rustig over en heeft hij zin om aan de slag te gaan? Dan is er geen reden om te twijfelen of het emmertje al vol aan het lopen is. Twijfel je of jouw paard lekker in zijn vel zit, dan kan dat iedere handeling die je extra doet ervoor kunnen zorgen dat hij (nog meer) overprikkeld raakt.

Let op: alle bovenstaande kenmerken kunnen ook andere oorzaken hebben. Wees er zeker van dat jouw paard niet ziek is!

Net als mensen denk ik dat dieren ook Hoog Sensitief kunnen zijn. Hoog Sensitieve Paarden zijn voor mij dieren die met een te dun schilletje geboren worden. Alle prikkels komen zonder filter binnen waardoor jouw paard snel overprikkeld kan worden. Vaak zijn dit, zoals ik al schreef, paarden met een erg zacht karakter. Ze willen er graag voor jou zijn en zetten zichzelf hiervoor aan de kant. Maar ook zij hebben een grens.

Een aantal kenmerken van hoog sensitieve paarden zijn:

Schrikken ineens van iets, soms zonder verklaring
Reageren vaak erg heftig op prikkels
Paarden die vaak net iets buiten de kudde staan, zij zoeken rust
Zijn stressgevoelig
Hebben meer tijd nodig om ervaringen te verwerken
Hoe zorg je ervoor dat jouw paard niet overprikkeld raakt?

Zorg ervoor dat je goed wordt in het lezen van de lichaamstaal van jouw paard. Hoe voelt jouw paard zich? Als je ziet dat het paard niet lekker in zijn vel zit, ga dan niet toch maar aan de gang omdat jij dat zo graag wil. Probeer dan samen op een andere manier plezier te maken, ga bijvoorbeeld een eindje met jouw paard wandelen.

Denk je dat jouw paard een Hoog Sensitief Paard is? Dan is het goed om contact op te zoeken met een professional. Deze persoon kan je meer vertellen over hoog sensitiviteit en hoe jullie als team hier mee om kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:05

los van alle adviezen - en bovenstaande uit bron revalidatiepaarden.nl)

heeft een paard minimaal 12 (als het volledig gezond is) maar zeker 12 tot 24 uur nodig om mentaal en fysiek te herstellen (zeker zijn er meerdaagse wedstrijden waarop een paard moet presteren, maar dat zijn vaak goed getrainde en gezonde paarden, die na de wedstrijd met kennis en kunde op rust komen, door alleen licht basis werk te doen)

geen enkel sporter/atleet kan constant trainen daar heb ook kennis en kunde voor nodig

rust wil niet zeggen "niets doen"
op een andere manier met je paard bezig zijn kan ook al voor het paard "mentale rust" zijn

en ja als je wilt rijden en rijden en springen en springen en dat elke dag, misschien een 3-dimencionaal uitprinten?? wel met handleiding en gebruiksaanwijzingen

niet met een paard

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:05

Ik heb tussendoor even een blik geworpen op je insta pagina. En wat ik zag, is eigenlijk een paard zonder of met heel weinig bespiering. (zeker in vergelijking hoe ze eruit zag op oudere foto's) Dit betekend wel dat er qua training iets veranderd is. En misschien dus niet in positieve zin. Mijn quarter loopt volop in de sport. Is niet geschoren. En na 15 minuten (wanneer ik ongeveer klaar ben met opwarmen en het zwaardere werk gaat beginnen, is hij misschien wat klam maar niet nat en al helemaal niet buiten adem)
Ik denk dat je toch iets in je rijerij zal moeten veranderen. Compleet op de basis beginnen. Voorwaarts, ontspanning en over de rug. Conditie en bespiering opbouwen.

Als ik je comments zo lees, word ik ook niet heel enthousiast over de instructeur die je hebt.. Van wie heb je les als ik vragen mag? MIsschien is het een idee om een ander te zoeken...

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 21:32

Mijn instructrice heeft zelf een merrie als char, daarmee rijdt ze nu m springen. En met dr andere paard rijdt ze z.
Vandaag had ze op char gereden in de ochtend. Char was eerst dwars, maar was daarna wel fijn.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:34

Dat ze M en Z springt zegt niet zoveel, dan hoef je geen goede instructrice (of zelfs ruiter) te zijn.

Heb je al het advies over rust al doorgelezen?

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 21:36

Ik heb gelezen over rust geven. Maar instructrice vindt het niet nodig. En stal eigenaar ook niet. Bovendien is dat moeilijk in deze omgeving om ze op land te zetten enzovoort. En m’n ouders willen niet weer verplaatsen en willen gwn dat ik doorga met rijden.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:38

char_kmbly schreef:
Ik heb gelezen over rust geven. Maar instructrice vindt het niet nodig. En stal eigenaar ook niet. Bovendien is dat moeilijk in deze omgeving om ze op land te zetten enzovoort. En m’n ouders willen niet weer verplaatsen en willen gwn dat ik doorga met rijden.

Ik heb medelijden met je paard. Jammer dat je niet de juiste personen om je heen hebt.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:42

Dan zou ik toch op zijn minst eerst een rondje tandarts/osteo/zadelmaker/evt bitfitter doen voordat je haar nog langer door pest. Een paard staakt niet zomaar.

En stoppen met 3x lessen, maximaal 4x per week rijden en de rest van de dagen gewoon lekker eruit.

En dat je instructrice zegt dat je je paard geen rust moet geven, is niet gek, want zij verdient geld aan jou.

Wat krijgt ze verder aan voer?

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:45

char_kmbly schreef:
Maar instructrice vindt het niet nodig.

Dezelfde instructrice die het heel normaal vindt om met een longeerzweep in de baan te gaan staan omdat je paard protesteert?


char_kmbly schreef:
En stal eigenaar ook niet.

En je staleigenaar heeft hoeveel paarden met trauma's al succesvol gerehabiliteerd op een paardvriendelijke manier?
char_kmbly schreef:
Bovendien is dat moeilijk in deze omgeving om ze op land te zetten enzovoort.

Moeilijk is niet gelijk aan onmogelijk. En zo moeilijk is het helemaal niet, zeker niet in dit geval:
Cowgirl schreef:
Ik weet een leuke plek in HHW waar je paard lekker buiten staat. Goeie bak hebt en waar mijn al eerder aanbevolen instructrice ook komt. Dat betekent eerlijk les zonder iemand met een longeer zweep. Er staan ook mensen die een beetje dezelfde leeftijd hebben als jou.
En je kunt er ook nog een rustig rondje buiten rijden. Mijn paard staat er vlakbij.


char_kmbly schreef:
En m’n ouders willen niet weer verplaatsen en willen gwn dat ik doorga met rijden.

Volgens mij vind jij het vooral zelf veel te veel moeite. Jij wilt gewoon dat je paard ophoudt met zo moeilijk doen en gewoon haar rondje loopt. Want ik denk dat als iemand met kennis van zaken even met je ouders praat, ze het nut van verplaatsen en rust best inzien.

Hoe goed heeft "gewoon doorgaan met rijden" tot nu toe voor je gewerkt, Kimberley?

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:58

Op naar automaat nummer 3. Je bent tevreden op deze plek maar met je vorige paard hebben ze je ook niet kunnen helpen , nu heb je een paard dat goed duidelijk maakt dat er iets aan de hand is en je luistert niet. Bij jou komt het met dit dier niet meer goed dus verkoop haar aan iemand die wel de moeite neemt om te onderzoeken wat er aan de hand is.

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:00

Als je geen moeite wilt doen om het paard beter te krijgen dan kan je het beter zo snel mogelijk verkopen. Hoe langer je het aanhoudt hoe erger de problemen gaan worden en hoe meer verlies je gaat maken.

Het type paard wat jij wilt is niet het type paard wat jij kan rijden. Ergens moet je iets aanpassen en een ander type zoeken

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:14

Lesgever en staleigenaar zijn toch niet de eigenaar van jou paard, heb jij zelf niks te zeggen. Dan had je beter nog 10 jaar kunnen wachten met de aanschaf van een paard.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:18

char_kmbly schreef:
Ik heb gelezen over rust geven. Maar instructrice vindt het niet nodig. En stal eigenaar ook niet. Bovendien is dat moeilijk in deze omgeving om ze op land te zetten enzovoort. En m’n ouders willen niet weer verplaatsen en willen gwn dat ik doorga met rijden.


Maar je bent niet gewoon aan het rijden. Je zit momenteel op dezelfde route als met je vorige paard. De route terug naar de handelaar om dit paard in te ruilen voor een andere waarbij er weer geld bij zal moeten.
Je bent wel een goede klant :j

Laat ajb je zadel nog eens goed checken door een goede zadelmaker en neem goed les. Durf een beetje anders te doen dan de andere op de manege. Kan mij voorstellen dat zoiets gezien je leeftijd spannend is maar het zal je uiteindelijk veel brengen.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:18

TS, ik lees het wel een keer, dat je echt gelanceerd bent. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen, dat , dat niet prettig is.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:22

Ai ik schrik van je laatste update. Sprakeloos eigenlijk dat je nog rijdt gezien de reactie van je paard en ongeloof dat niemand ingrijpt. Dat je 15 bent en niet over zelf over kan beslissen snap ik, maar verschuil je er niet achter. Was een van je ouders ook aanwezig bij het rijden? Als je zo door gaat komt er een moment dat het echt goed fout gaat, ik hoop van harte voor je van niet, maar zolang er niets wijzigd zal je paard steeds harder gaan schreeuwen dat er iets niet goed is... Wil je überhaupt zelf nog wel rijden op haar? Dit is toch voor niemand leuk? Vinden je ouders dat je moet rijden? Hebben zij ervaring met paarden?

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:36

char_kmbly schreef:
Ik heb gelezen over rust geven. Maar instructrice vindt het niet nodig. En stal eigenaar ook niet. Bovendien is dat moeilijk in deze omgeving om ze op land te zetten enzovoort. En m’n ouders willen niet weer verplaatsen en willen gwn dat ik doorga met rijden.


Nee dat denk ik ook. Je instructrice vind t niet nodig want dan kan ze een poosje geen lesgeven natuurlijk. Dat snap ik wel. Rust geven is ook niet (helemaal) de bedoeling. Maar NIET rijden wel. Een aantal weken longeren en kijken of ze opknapt. Dat weet je wat. En het kost je niets. Hoe moeilijk kan dat zijn?

Ik vind het heel sneu voor het paard maar ik denk dat ik hier in dit topic wel klaar ben.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:48

Als het goed fout gaat ben je te laat, een steigerend paard daar moet je niet op willen zitten.Je ouders weten hier zeker niks van, ik zou mijn dochter nooit zo laten aanklooien.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:13

En je hebt nog steeds niet geantwoord op mijn vraag of de rug ook op de foto is gezet en de nek, omdat je dus met lange teugels wel een paar rondjes kunt rijden. Maar misschien is geen antwoord ook een antwoord.

Koekie73

Berichten: 2671
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 00:32

Hoi TS, ik heb het meeste gelezen. Ik snap dat het lastig kan zijn, zeker omdat je pas 15 bent. Hebben jouw ouders kennis over paarden?

Ik wil je graag ook meegeven dat een paard niet zomaar staakt. Eerder in dit topic las ik dat je je zadel hebt na laten kijken. Toch zou ik, na alles te hebben gelezen, beginnen met een andere (!) zadelmaker te laten komen voor een second opinion. Wij hebben met onze pony iets soortgelijks meegemaakt. Ik wist echter zeker dat er iets helemaal niet ok was toen pony begon te bokken en steigeren. Dus toen hij na tandarts, osteopaat dochter en bijrijdster er 3x aflanceerde, heb ik het zadel er afgetrokken en mocht er van mij niemand meer op tot er een andere zadelmaker bij was geweest en we naar de kliniek waren geweest. Ook al was dit zadel nog geen 2 maanden daarvoor 'aangemeten' door een zgn goede zadelmaker (iemand die regelmatig wordt aanbevolen)

Nieuwe zadelmaker zag meteen dat het zadel toch echt net over de laatste rib lag, boom veel te krap was en het zadel totaal niet paste! We hebben een passend zadel besteld, pony na een bezoek/behandeling door chiropractor/dierenarts 5 weken rust gegeven (dwz longeren op advies van de dierenarts, veel grondwerk, lekker gewandeld etc) Daarna met het nieuwe zadel wel opgebouwd.

Echt, neem niet zomaar aan dat je maar door moet zetten als je paard zo duidelijk aangeeft het niet prettig te vinden. Ja, een paard kan eens eigenwijs zijn, haar dag niet hebben etc, maar wat Char laat zien gaan verder dan dat. Ik hoop dat je de mogelijkheden hebt en het inzicht krijgt om een stapje terug te doen en e.e.a. te laten onderzoeken.

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 00:51

Ik heb het topic doorgelezen en ben veel nuttige adviezen tegen gekomen. Ik denk dat ik inmiddels wel weet wat, of beter gezegd wie, het probleem is van dit paard.
Succes met je volgende paard ts, want met jouw instelling gaat het ‘m met deze niet worden.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:04


peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:08

Ik vind dat jullie vrij hard zijn tegen een meisje van 15. Ik heb een hoop jonge meiden gekend waar de ouders gewoon volledig vertrouwden op de instructrice. En de signalen van het kind en omstanders gewoon genegeerd werden. Er zijn genoeg meiden die geen hulp zoeken en binnen de mogelijkheden is het behulpzamer om met kleinere adviezen te komen die ze kan toepassen zonder de boel op stelten te zetten.

Bedenk even voor je wat zegt:
Wat mocht je zelf als jonge meid? Had je zelf wel alle vrijheid om maar te doen wat je wilde? Of namen je ouders ook makkelijker wat aan van stalhouders en instructeurs dan van jou als jonkie?