Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:31

Niet springen betekend niet springen, dus geen kruisjes voor de lol want voor je het weet spring je weer een meter onder het mom van is voor de lol.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 22:16

Het kruisje zou dan zijn om char even af te leiden van al het dressuur.
Ik zal kijken morgen iemand voor me wil filmen als char weer staakt en wat ze doet.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:19

Mooi dat je gaat filmen maar afleiden van de dressuur?? Een paard wat goed aan de hulpen staat is gespitst op zijn ruiter .

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 03:00

char_kmbly schreef:
Het kruisje zou dan zijn om char even af te leiden van al het dressuur.
Ik zal kijken morgen iemand voor me wil filmen als char weer staakt en wat ze doet.


Al het dressuur? Nee TS, je paard hoef je niet af te leiden, die moet je met rust laten.
Niet rijden. Niet rijden. En oja, niet rijden en verder niet erop gaan zitten.
Niet banketstaaf bedoeld, maar ik neem het op voor je paard.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:25

Ik moet toch nog even iets kwijt, het is in mijn optiek geen enkele optie om het paard 21/7 op stal te verbannen omdat het dier zo nodig op rust moet, in de optiek van een aantal mensen. Aangepaste beweging/ arbeid daar ben ik het wel helemaal mee eens, aangevuld met uitloop in een zandpaddock e.d.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:12

LadyAnna schreef:
Ik moet toch nog even iets kwijt, het is in mijn optiek geen enkele optie om het paard 21/7 op stal te verbannen omdat het dier zo nodig op rust moet, in de optiek van een aantal mensen. Aangepaste beweging/ arbeid daar ben ik het wel helemaal mee eens, aangevuld met uitloop in een zandpaddock e.d.

Het is niet de bedoeling om het paard op stal te laten staan. Het is de bedoeling dat TS er niet meer mee aan het werk gaat, in mijn optiek en dat is ook de mening van het merendeel van de posters hier. Ik geloof niet dat hier geadviseerd is het beestje op te sluiten als oplossing.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:19

Dan heb ik dit blijkbaar anders opgevat.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:36

Klopt het is beter dat het paard rust krijgt, dus niet rijden en springen.Dat zijn de meeste adviezen die hier gegeven worden.Gewoon lekker buiten laten lopen.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:40

marleen_usar schreef:
Klopt het is beter dat het paard rust krijgt, dus niet rijden en springen.Dat zijn de meeste adviezen die hier gegeven worden.Gewoon lekker buiten laten lopen.


Daar ben ik het voor de helft mee eens. Ik vind dat TS vooral veel met het paard zou kunnen gaan doen aan de hand en zo werken aan onderling vertrouwen en contact door leuke en gezellige dingen met hem te doen.
Hem alleen maar wegzetten lost in mijn ogen helemaal niets op. Dan is hij over een half jaar gelijk weer "dwars".

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:47

Misschien dat er iemand anders er tijdelijk wat mee kan doen samen met de ts.Iemand die wel aan voelt wat het paard nodig heeft.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 17:05

Net gereden zonder sporen en zonder zweep. Ik vroeg gewoon stap en gaf een beetje druk met m’n kuit. Ze draafde netjes aan maar bedacht zich even, draaide zich om en steigerde, voor een moment dacht ik echt dat we om zouden klappen.. met trillende benen ben ik even verder gereden. Ze ging bij de ingang in de hoek staan en was er niet uit te halen. Ik gaf een tik en opnieuw begon ze te trappen en proberen te steigeren. Ik ben met knikkende knieën af gestapt en naar de kraal gegaan om even te longeren. Daar bleef ze maar rennen en rennen. Toen weer even opgestapt. Ik wou alleen een drafje en dan zou ik uitstappen en belonen. Eerst zonder zweep wat totaal niet ging (zal nog video’s online zetten als ik betere WiFi heb van in de kraal). Toen met zweep, beetje tikjes geven achter m’n kuit. Weer getrap. Uiteindelijk met lange teugels kunnen draven. 3 rondjes en toen uitgestapt en beloond.
Heb nog steeds knikkende knieën terwijl ze nu gewoon rustig in de paddock staat met de maatje..

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:14

char_kmbly schreef:
Heb nog steeds knikkende knieën terwijl ze nu gewoon rustig in de paddock staat met de maatje..
Ik vind het allemaal wel heel erg sneu hoor :(:) . Sterkte en ik hoop dat je de juiste oplossing weet te vinden met deze dame. En dat meen ik serieus.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:33

Onbegrijpelijk dat je nog steeds gaat rijden.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:38

Ik lees al een hele tijd mee, maar ik schrik echt van je laatste update. Hoe duidelijk moet je paard nog zijn?

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:47

Lieve Kimberly, 1 vraag: wil je een oplossing of wil je dat niet?

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:47

Zou jij jouw paard willen zijn? Zou jij zo behandeld willen worden? zou jij jou vertrouwen als je dat paard was? als je blijft doen wat je tot nu toe doet blijft het resultaat hetzelfde.
Ga er van uit dat de verandering van jou moet komen, niet van het paard. En vertrouw nóóit een instructeur die een longeerzweep nodig heeft! Dat straalt onkunde uit. Neem alle adviezen ter harte en wees lief voor je paard, die kan er niets aan doen!

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:58

Ik weet 1 ding bijna zeker: als je zo door gaat, is dat nr 2 die weggaat maar nu met een groter financieel verlies.

Eerst goed longeren, lekker laten rennen totdat de spanning eruit is en ze rustig is, daarna verder.

Hier laat ik het bij.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:01

Babootje schreef:
Lieve Kimberly, 1 vraag: wil je een oplossing of wil je dat niet?

Hoogstwaarschijnlijk wil ze wel een oplossing, maar ze wil niet dat het aan haar ligt.
LadyAnna schreef:
Ik weet 1 ding bijna zeker: als je zo door gaat, is dat nr 2 die weggaat met een groter financieel verlies.
Eerst goed longeren, totdat de spanning eruit is, daarna verder.
Hier laat ik het bij.

Eens met je eerste zin, maar niet met je tweede zin.. Niet 'longeren totdat de spanning eruit is', want gedurende dit topic lees je wel dat de spanning niet zo is op te lossen. Die spanning heeft een diepere oorzaak, het paard 'uitputten' aan de longe lost het probleem nog steeds niet op.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:08

Beste TS, ik lees al een tijdje meer maar heb nog niet gereageerd. Over het medische ga ik me niet uitspreken. Ik heb daar nog voldoende kennis over. Jij zou je paard het best moeten kennen. Als je ook maar een beetje twijfelt of ze pijn heeft zou ik ze laten onderzoeken.
Mijn mening over de problemen tijdens het rijden: ik denk dat jij je paardje onzeker hebt gemaakt. Wellicht gaf ze jou in het begin kleine signalen dat ze jou hulpen niet goed begreep, die signalen zullen jou en je instructrice niet voldoende opgemerkt zijn. Nu is ze helemaal in de war en ben je ook onzeker geworden. Nu wil je nog wel aandraven maar aan de andere kant heb je ook schrik. Is dit erg? Nee, maar je zal wel actie moeten ondernemen want zo kan het niet verder. Het is niet eerlijk voor je paardje en het wordt gevaarlijk voor jou. Wat ik in jou plaats zou doen (en dus enkel indien je geen vermoeden van pijn hebt) is haar opnieuw laten doorrijden door een professionele ruiter. Eenmaal ze terug braaf is kan je terug opbouwen. Eerst de andere ruiter opwarmen en dan jij nog even 10 min rijden. Ik heb jaren geleden met mijn jonge pony in een vergelijkbare situatie gezeten en zo heb ik dit opgelost en ik heb daar nog helemaal geen spijt van gehad. Het was voor ons een nieuwe start en hij heeft mij m'n geklungel in het begin helemaal vergeven.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:10

Nickey, ik schreef en heb al eerder geschreven, dat het paard volkomen los moet zijn voordat je erop stapt. Dat is compleet wat anders dan uitputten. Als een paard niet eerder los is, dan uitgeput, dan is dat zo.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:12

Kucht je paard nog steeds tijdens het rijden Kimberly?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:18

LadyAnna schreef:
Nickey, ik schreef en heb al eerder geschreven, dat het paard volkomen los moet zijn voordat je erop stapt. Dat is compleet wat anders dan uitputten. Als een paard niet eerder los is, dan uitgeput, dan is dat zo.

Dan heb je ook gelezen dat het nog niet de oplossing is geweest. Het paard blijkt zich ook aan de longe niet voldoende te kunnen ontspannen om daarna de ruiter probleemloos te laten rijden. Dus ligt uitputting door longeren op de loer. En is dit nog steeds niet de oplossing. Goed longeren is minstens zo moeilijk als rijden, ik mag aannemen dat TS hiermee ook helaas niet geholpen is als zij dit alleen moet doen.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:41

Nicky1963 schreef:
Eens met je eerste zin, maar niet met je tweede zin.. Niet 'longeren totdat de spanning eruit is', want gedurende dit topic lees je wel dat de spanning niet zo is op te lossen. Die spanning heeft een diepere oorzaak, het paard 'uitputten' aan de longe lost het probleem nog steeds niet op.

Eens, kan zelfs stress verhogend werken als longeren niet goed gebeurt, en alleen rondslingeren is om het paard uit te putten. Dat is niet eerlijk naar het paard toe.

LadyAnna schreef:
Nickey, ik schreef en heb al eerder geschreven, dat het paard volkomen los moet zijn voordat je erop stapt. Dat is compleet wat anders dan uitputten. Als een paard niet eerder los is, dan uitgeput, dan is dat zo.

Het paard moet niet perse los zijn, losrijden kun je onder het zadel ook doen.
Paard moet wel ontspannen zijn en chill. En dat gaat in dit geval maanden duren, vandaar dat ik het ook eens ben met het eerdere advies om een tijd niet te rijden, maar vooral leuke dingen te doen.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:24

char_kmbly schreef:
Net gereden zonder sporen en zonder zweep. Ik vroeg gewoon stap en gaf een beetje druk met m’n kuit. Ze draafde netjes aan maar bedacht zich even, draaide zich om en steigerde, voor een moment dacht ik echt dat we om zouden klappen.. met trillende benen ben ik even verder gereden. Ze ging bij de ingang in de hoek staan en was er niet uit te halen. Ik gaf een tik en opnieuw begon ze te trappen en proberen te steigeren. Ik ben met knikkende knieën af gestapt en naar de kraal gegaan om even te longeren. Daar bleef ze maar rennen en rennen. Toen weer even opgestapt. Ik wou alleen een drafje en dan zou ik uitstappen en belonen. Eerst zonder zweep wat totaal niet ging (zal nog video’s online zetten als ik betere WiFi heb van in de kraal). Toen met zweep, beetje tikjes geven achter m’n kuit. Weer getrap. Uiteindelijk met lange teugels kunnen draven. 3 rondjes en toen uitgestapt en beloond.
Heb nog steeds knikkende knieën terwijl ze nu gewoon rustig in de paddock staat met de maatje..


Klinkt helaas helemaal zoals mijn merrie bij vorige eigenares (ook iemand van jouw leeftijd) toen ze met slecht zadel gereden werd. Probleem werd ook met harde hand opgelost, zodat ze niet meer steigerde onder het zadel, maar dier verrekte nog van de pijn. Dus heeft ze maar beslist om eventjes te gaan aanvallen voor je haar nog maar kon opzadelen, zelfs bij het poetsen deed ze het. Heb haar gekocht uit medelijden (stond bij mij gestald) toen ik al paar ferme bijtwonden had van haar, en dankzij osteo, rechtrichten/gymnastiseren aan de hand (maanden niet gereden) en een perfect passend zadel (en dat geeft alleen het paard aan, geen enkele zadelpasser kon haar 100% inschatten) is ze mooi los en soepel. Staken bij aandraven bleef echter, dit is opgelost enerzijds door centered riding lessen (rijden op zit, ik knelde met mijn benen zodat ik de rug blokkeerde) en rijden op stem. Met mijn benen werk ik nauwelijks, momenteel voelt ze al wat ik wil voor ik het vraag zonder dat ik haar lastigval.

Maar ik zou zeggen: zoek tijdig professionele hulp die LUISTeRT naar je paard ipv iemand die wil dat paard luistert naar hem/haar, en stop nu met rijden, een paard is geen fiets waarvan je eventjes de banden weer oppompt en vooruit, geef haar beweging aan de hand of zo, anders loopt het verkeerd af. Want hoe braaf en los de mijne ook is de laatste jaren, af en toe durft ze nog eens uithalen, ze wordt nooit meer het lieve makke paardje van voor haar leed. Laat het zover niet komen. Mijn ervaring is - helaas - dat iemand in de puberteit vaak niet stabiel genoeg is om met zo'n paard om te gaan. Hopelijk gaat die regel voor jou niet op.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:15

Ik heb het vermoeden op welke stal je staat en die huisvesting kan best bepalend zijn voor het gedrag van je paard.

Ik weet een leuke plek in HHW waar je paard lekker buiten staat. Goeie bak hebt en waar mijn al eerder aanbevolen instructrice ook komt. Dat betekent eerlijk les zonder iemand met een longeer zweep. Er staan ook mensen die een beetje dezelfde leeftijd hebben als jou.
En je kunt er ook nog een rustig rondje buiten rijden. Mijn paard staat er vlakbij.

Interesse? Stuur maar een PB.