Volgend jaar mn paard laten dekken door Kingston.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:21

De eerste reacties van sluim zijn heel goed te begrijpen. Als je de volgende keer nu meteen het hele verhaal duidelijk stelt dan voorkom je dat de mensen die het goed bedoelen met paarden zich niet voor niets druk hoeven te maken. Aan de andere kant zijn die reacties van doe maar hoor een beetje onnadenkend. Lees eens even beter elkaars meningen. En reageer niet vanuit het eigen ego, maar probeer je eens in iemand anders in te leven. Wij hebben het hier over paarden, niet over gelijk hebben.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:28

Als je een veulen wil gaan fokken moet je dat zeker doen!Je zal je keuze gerust wel een beetje doordacht hebben en het is alleen maar fijn dat die hengst bij je op stal staat.En of je nou de ene of de andere hengst kiest:Je moet toch afwachten wat eruit komt rollen!Veel plezier met de spanning en de voorpret(want die komt er als je paardje eenmaal drachtig is.)En rijden kun je altijd nog!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:13

Zo zie je maar weer dat de manier waarop je schrijft ervoor zorgt dat je boodschap op een bepaalde manier wordt opgevat. Het aloude communicatieverhaal 'zender vs. ontvanger', geldt zowel voor berichten als voor reacties.

Duidelijkheid en tact als kernwoorden, misschien iets om te onthouden voor iedereen die in dit topic een rol speelt? Knipoog

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:33

Zou ik nog mogen weten waarom je Kingston neemt buiten de reden dat ie bij jouw op stal staat (:?)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:56

Karin schreef:
Zo zie je maar weer dat de manier waarop je schrijft ervoor zorgt dat je boodschap op een bepaalde manier wordt opgevat. Het aloude communicatieverhaal 'zender vs. ontvanger', geldt zowel voor berichten als voor reacties.

Duidelijkheid en tact als kernwoorden, misschien iets om te onthouden voor iedereen die in dit topic een rol speelt? Knipoog


Jammer dat die paarden en ponies zelf niet kunnen praten of schrijven.

[Edit] onnodige opmerking [/edit]

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 22:21

Onnodige opmerking???? Wil je dat even toelichten.
Wie kaatst kan de bal verwachten.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 00:43

Nou nou, het gaat weer lekker. Ook ik schrok toen ik het allereerste bericht zag, dat zijn toch geen beweegredenen om een veulen te fokken? Wildfire, je zit hier met andere echte fokkers die zich rot schrikken van zo'n bericht,...... De markt is knudde en tig veulens eindigen in Italië in een worstje (als je me niet gelooft, vraag maar eens aan Troef, die heeft nog wel wat sites voor je) en je zegt dat het cool is en dat je eenveulen gaat fokken omdat die hengst bij je op stal staat,......

Je uitleg is dan wel duidelijk, en ja het is jouw keuze, maar paarden en dan speciaal het fokken is een passie van velen hier, en ik kan me dan goed voorstellen dat ze fel worden.

Bovendien, even een onnodige opmerking Haha!, waarom ineens een hele troep bekenden optrommelen die je gelijk geven met je keuze? Of zie ik dat verkeerd??

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 12:31

Anoukie schreef:
Bovendien, even een onnodige opmerking Haha!, waarom ineens een hele troep bekenden optrommelen die je gelijk geven met je keuze? Of zie ik dat verkeerd??


Hoi Anoukie,

Wildfire heeft mij absoluut niet opgetrommeld om haar gelijk te geven. Ik kwam er gister stom toevallig achter dat zij ook op bokt zit, dit wisten wij niet van mekaar. Ik ken Wildfire al langer en ik weet hoe zij er naar uit had gekeken toen ze haar Tinker dit voorjaar ook liet dekken door Kingston en hoe blij ze was toen bleek dat Heaven Leigh drachtig was. Alleen heeft ze Heaven helaas moeten verkopen dus terwijl ze er zo naar uit had gekeken om een veulentje te hebben krijgt ze dat nu niet dit voorjaar. Je merrie laten dekken om van de hengstigheid af te komen is idd geen goede reden maar ik weet dat Wildfire nog veel meer redenen heeft en daarbij staat ze dus op een uitstekende (fok)stal waar ze genoeg begeleiding zal krijgen. En dat Kingston toevallig bij haar op stal staat is toch alleen maar makkelijk mee genomen als ze toch al helemaal weg is van hem en hij een goede combi (op papier dan) vormt met haar paard? En mocht Wildfire ooit in problemen komen met de opfok van haar veulen dat ze geen plek kan vinden dan mag ze altijd nog bij mij aankloppen want ik ken wel een paar hele goede opfokbedrijven (die niet belachelijk veel vragen) hier in de buurt (ik heb zelf nu een merrie van 2,5 jaar die ik ook ruim 1,5 jaar in de opfok heb gehad dus ervaring met veulens en opfokbedrijven heb ik ook).

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 12:45

Helaas, ik ga ook met sjuimpje mee, misschien anders verwoord maar toch. Je gaat niet een merrie dekken omdat je problemen hebt met de hengstigheid. Daar kan je heus wel wat anders voor bedenken en uitproberen voordat je om die reden moet gaan fokken. Fokken is en blijft gokken, onthoud dat. Ik ken Kingston niet terwijl ik toch best wel wat hengsten weet. Een goede hengst is geen garantie op een goede veulen. En op voorhand verkoop is ook niets, want er staat meestal niets op papier. Bij ons op stal staat ook zo'n hengst veulen. Van een fokker door een hengstenhouder op voorhand gekocht. Maar, ja, nu ziek aan de snotter dus koop is niet doorgegaan. De fokker zit nu met een hengst die die niet wel en niet verkopen kan (hoogstens aan de slagers in Italie).
Denk aub goed over na voordat je je merrie aan risico's overlevert voor jou gemak. Althans, zo komt het over. En persoonlijk vind ik het houden van merrie met veulen in 3x3 box veels te klein en heb zelf ervaringen met dodelijk verongelukte veulens in te krappe stallen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 13:33

flettie schreef:
Ik ken Wildfire al langer en ik weet hoe zij er naar uit had gekeken toen ze haar Tinker dit voorjaar ook liet dekken door Kingston

Sorry,
ieder moet vooral doen waar hij zin in heeft,
maar ik persoonlijk hou niet van zulke (in mijn optiek) impulsieve acties.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:15

Nou Eleonoor, dat jij Kingston niet kent zegt niks over of een hengst wel of niet goed is. Kan ook aan gebrek aan promotie van de vorige hengstenhouder liggen. Jij impliceert naar mijn mening dat een hengst die jij niet kent, ook niet goed is, en dat vind ik een vrij arrogante gedachte.
Kingston staat bij ons op stal, en is een hele fijne, werkwillige hengst.
Over het fokken van Wildfire:
Ik vraag me trouwens af hoe jullie allemaal aan een stal van 3x3 komen, iemand heeft dit een keer gezegd, en vervolgens nemen jullie dit allemaal over. Bij ons op stal (zelfde stal als Wildfire) is een aparte box voor veulenmerries. Verder gaan de merries en veulens naar buiten zodra het weer dit toelaat.
Verder gaat de regel fokken is gokken op voor iedere fokker, ook voor degenen die er volgens jullie wel serieus mee bezig zijn.
Laat iemands taalgebruik je niet op het verkeerde been zetten, dat kan soms bedrieglijk zijn.
Over de redenen om te fokken, soms kan het dat een merrie met een afwijkende cyclus na een drachtperiode in een normale cyclus komt, waardoor veel hengstigheidsproblemen opgelost zijn. Dat kan mijns inziens een reden mee zijn om te fokken, ik vind zelf alleen dat het niet de hoofdreden moet zijn.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:17

Sjuimpje schreef:
Sorry,
ieder moet vooral doen waar hij zin in heeft,
maar ik persoonlijk hou niet van zulke (in mijn optiek) impulsieve acties.

Wat versta jij dan onder een impulsieve actie? Dat ze haar Tinker liet dekken door een KWPN-er? Toegegeven dat vind ik zelf ook geen mooie combi maar iedereen heeft zijn eigen smaak. En ik denk niet dat het een impulsieve actie van haar is, ze heeft er al veel langer over nagedacht daar ze haar Tinker ook al had laten dekken. Maar goed, mijn standpunt is nu wel bekend dus ik hou me er verder maar buiten, ik jaag mensen liever niet onnodig tegen het harnas. En daarbij is het veel leuker om je vijanden in je buurt te hebben dan ver weg }> Dat geeft wat afwisseling aan je dagelijkse leven Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:26

Ik snap de beweegredenen niet om voor Kingston te kiezen.
Het was Kingston of Rubels.
Volgens mij zijn dit 2 totaal verschillende paarden qua bouw, uitstraling en beweging.
Ja.. ze zijn allebei wit en de hoogte wijkt maar een paar cm. van elkaar af.

Is het omdat Kingston op stal staat en daarom gemakkelijk is of is het omdat het paard zo mooi is, of is het omdat Kingston toch beter bij de merrie past? Verward

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:33

Billy, mee eens. Neem hierbij mijn opmerkingen over Kingston en stalgrote terug. Behoor echter wel tot een koper van paarden met bekende afstammelingen. Of dat nou een goede of slechte argument is ligt in het midden. Het is wel enigzins prijsbepalend.
Toch zou ik nog wel willen weten of niet op een andere manier aan de hengstigheid is gewerkt om dat probleem op te lossen ipv dekken?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:38

En nu ga ik misschien weer iets zeggen wat nergens op slaat. Ik zie dat je je merrie maar kort hebt, vanaf augustus. Ook zie ik staan dat je niet zo super relatie nog met haar hebt omdat je haar soms wel kan schieten. Kan het niet zijn dat als je haar wat beter kent, zeker min een jaar, de problemen niet gewoon zijn opgelost. Ik heb zelf sinds 1,5 jaar een nieuw paard en pas na een jaar kan ik zeggen dat ik hem goed ken. Bij mij op stal heeft iemand sinds 1,5 een merrie en ook zei kwam laatst tot de conclusie dat het toch gauw een jaar duurt voor je je paard goed kent. Ook die had hengstigheid problemen, maar het is nu geen probleem meer! Misschien toch te snel met de conclusie dekken en over het probleem? Ik heb daar gewoonweg erg veel moeite mee. Stop er maar een veulen in en dat is de oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:39

Een merrie die moeite heeft met haar cyclus en/of vochthuishouding kan daar hele nare problemen van krijgen, tot steeds terugkomende kolieken aan toe. Met dat als reden heb ik wel eens een veearts horen adviseren een merrie een veulen te laten krijgen.
Maar de combinatie Kingston x Tinker vind ik ook een eigenaardige, wat voor paard verwacht je daarvan? Een gevlekte Kingston of een chiquere Tinker??

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:41

Eleonoor, ik ben het helemaal met je eens.
Zoiets zit mij dus ook dwars.
En dan zeggen: veulen is al verkocht terwijl het in de maak is.
Wat als het fout gaat? Er een ongeschikt veulen uit komt of de merrie het niet haalt?

Het klinkt allemaal te makkelijk.
Maar ik denk dat ze niet open staat voor commentaar.
Ze plaatst wel een topic op een openbaar forum, maar als je iets zegt waar ze het niet mee eens is dan zijn wij gek.
Wel raar dat er bijna alleen mensen zijn die haar kennen die het voor haar opnemen.
Blijkt dus dat merendeel hier hetzelfde denkt over deze vreemde aanpak of misschien de vreemde verwoording.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 20:07

Goh hoeveel boxen (bokkers) zijn er eigenlijk wel niet bij Kingston op stal????

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 23:22

Op onze stal staan Wildfire, Billy, Wendy1 en Josée, meer bokkers staan er niet volgens mij.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 00:15

flettie schreef:
Wat versta jij dan onder een impulsieve actie? Dat ze haar Tinker liet dekken door een KWPN-er? Toegegeven dat vind ik zelf ook geen mooie combi maar iedereen heeft zijn eigen smaak. En ik denk niet dat het een impulsieve actie van haar is, ze heeft er al veel langer over nagedacht daar ze haar Tinker ook al had laten dekken.

Ik snap niet dat eerst een Kingston veulen in een Tinker wordt gestopt, vervolgens de Tinker verkocht wordt en in de eerst volgende gelijk ook maar een Kingston veulen geduwt moet worden.
Dan kan je mij niet wijsmaken dat er echt goed nagedacht is over de combi Kingston x Ulft.

Verder niets verkeerds over Kingston hoor, weet weinig tot niets van deze hengst, zal deels wel komen omdat hij nooit echt goed onder de aandacht gebracht is. Hoewel een echt goede hengst geen reclame behoeft.

Verder ga ik helemaal met Eleonoor mee, als je een paard pas een paar maandne in je bezit hebt en nu al met de spreekwoordleijke handen in het haar zit wat betreft de hengstigheid?
Oriënteer eerst eens wat er zoal voor in de handel is.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 10:31

Kleintje schreef:
Eleonoor, ik ben het helemaal met je eens.
Zoiets zit mij dus ook dwars.
En dan zeggen: veulen is al verkocht terwijl het in de maak is.
Wat als het fout gaat? Er een ongeschikt veulen uit komt of de merrie het niet haalt?

Het klinkt allemaal te makkelijk.
Maar ik denk dat ze niet open staat voor commentaar.
Ze plaatst wel een topic op een openbaar forum, maar als je iets zegt waar ze het niet mee eens is dan zijn wij gek.
Wel raar dat er bijna alleen mensen zijn die haar kennen die het voor haar opnemen.
Blijkt dus dat merendeel hier hetzelfde denkt over deze vreemde aanpak of misschien de vreemde verwoording.


Sorry hoor ben even niet op internet geweest maar ik ben druk aan het bijlezen.
Waarom is het raar dat mensen het voor mij opnemen. Er zijn meerdere mensen zoals je kan zien die het voor mij opgenomen hebben en die ken ik niet eens persoonlijk. Dus dat klopt al niet aanje verhaal.
En wie zegt in vredesnaam dat jullie gek zijn. Ik heb dat iig nog nooit hier neer gezet dus waar haal jij al die wijsheid vandaan.
En ik sta zeker open voor commentaar. Ik heb meerdere een PBtje gestuurd met mijn uitleg en zo. Ik had geen zin om dit allemaal hier neer te zetten. Ik wilde mijn verhaal kwijt en jullie vatten dat verkeerd op. Sorry, ik was gewooon heel blij met mn keuze en met het feit dat ik het veulen al verkocht heb.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 10:35

Waar ik die wijsheid vandaan haal?
Uit mijn duim. Gezien jij de helft uitlegt. Er komen dan vragen in mensen op. De helft wil je wel neerzetten, dat wil je kwijt omdat je blij bent, maar de uitleg is maar voor een paar mensen.

Ik vind je keuze heel vreemd. Vooral omdat je de merrie nog maar net hebt. Ik vind dit "met jong schoppen om het jezelf makkelijk te maken" en het lijkt erop dat er gewoon niet over nagedacht is. Prima dat jij blij bent, maar het is toch niet vreemd dat andere mensen er toch wat vreemd tegenover staan???

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 10:36

flettie schreef:
He Annemien,

Ga toch lekker je eigen gang joh! Ik ben nog nooit bij jou en Mijou op bezoek geweest maar uit je mails begrijp ik dat jullie op een superstal staan met hele goede begeleiding in het fokken, etc. En ik weet dat je eigenlijk ook ontzettend hebt verheugd op het veulen van Heaven Leigh toen je haar dit voorjaar liet dekken, die vreugde van zo'n klein humpke in de wei moet je al missen komend voorjaar. En mocht je ooit raad of hulp nodig hebben je weet hoe je deze doorgewinterde veulenopvoeder kan bereiken Haha!
Dikke knuffel voor jou en Mijou van mij en Fayette!!!


He ik wist niet dat je ook hier zat. Heel gaaf. Ik heb weer wat losgemaakt he. Maar ik was alleen zo blij. Zie pb

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 10:40

Hmmm, je heb dus alleen mensen die positief hadden gereageerd een PB gestuurd. Had toch graag van je willen weten of je niet iets anders al had geprobeerd met haar hengstigheid. Zie mijn eerdere verhalen.
Het is absoluut niet mijn bedoeling jou aan te vallen. Vraag alleen of je wel goed hebt nagedacht over het drachtig maken van je merrie. Die antwoorden heb ik dus nog niet gehad. Ik schrijf hier puur uit belang voor de merrie, niet voor jou portemonee die wordt gespekt door de opbrengst van het veulen. Dat het veulen is verkocht intereseert me helemaal niet! Maar, wat als het veulen niet goed is? De slacht?

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 10:44

Anoukie schreef:
Nou nou, het gaat weer lekker. Ook ik schrok toen ik het allereerste bericht zag, dat zijn toch geen beweegredenen om een veulen te fokken? Wildfire, je zit hier met andere echte fokkers die zich rot schrikken van zo'n bericht,...... De markt is knudde en tig veulens eindigen in Italië in een worstje (als je me niet gelooft, vraag maar eens aan Troef, die heeft nog wel wat sites voor je) en je zegt dat het cool is en dat je eenveulen gaat fokken omdat die hengst bij je op stal staat,......

Je uitleg is dan wel duidelijk, en ja het is jouw keuze, maar paarden en dan speciaal het fokken is een passie van velen hier, en ik kan me dan goed voorstellen dat ze fel worden.

Bovendien, even een onnodige opmerking Haha!, waarom ineens een hele troep bekenden optrommelen die je gelijk geven met je keuze? Of zie ik dat verkeerd??



Even uitleg. Die laatste vraag. Dat zie je zeker weten verkeerd. Ik ken helemaal niemand die gereageerd heb. Op een paar na. En ik vindhet wel leuk dat die mensen niet gelijk oordelen maar eerst vragen hoe het allemaal zit. Ik heb meerdere een PBtje gestuurd met mn uitleg.

Ik wil in de toekomst zelf een veulen fokken uit mn paard. Om uit te brengen in de sport. En dan is mijn keuze zeker weten weer Kingston. Ik wil alleen nog even wachten want ik heb nog niet genoeg centjes om ook nog een veulen erbij te hebben. En verder heb ik een goed aanbod gekregen van de eigenaar van Kingston die tevens ook familie van mij is. Dus zeker te vertrouwen.

Als je nog meer vragen heb. Dan hoor ik ze graag.