[Blog] Inspiratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

[Blog] Inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 17:28

*Bokt.nl
Blog
Afbeelding

Wie ben ik? Marijke, 44 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Afgelopen jaar heb ik met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut Grand Prix gereden en met Eros L Lichte Tour. Op dit moment ben ik vooral druk met revalideren. Ieder maand schrijf ik over wat me bezighoudt en verbaast in de paardenwereld.

Gebrek aan inspiratie komt overal voor. Wat moet ik schrijven in een blog, wat moeten we vanavond eten maar ook wat moet ik met mijn paard doen. Bij vlagen heb ik alle inspiratie van de wereld. Dan heb ik bij wijze van spreken wel genoeg om drie uur per dag mee te trainen en moet ik echt keuzes maken. Maar soms is het zoveel moeilijker. Dat komt soms door hoe ik zelf in mijn vel zit, dan combineert het met besluiteloosheid in de supermarkt en vaak ook een beetje gebrek aan motivatie.

Andere momenten waarop ik de inspiratie mis is bij gebrek aan een prikkel. Op wedstrijd gaan is bijvoorbeeld zo'n prikkel dan zijn er dingen die minder goed lukken in de ring dan kom ik thuis met super veel inspiratie om te trainen. Of soms denk je zelf dat het heel goed lukt maar krijg je andere feedback van de jury en kun je daar weer mee aan de slag. En ook een paard dat niet lekker aan het werk is vind ik super inspirerend. Dan kan ik enorm puzzelen en zoeken naar oplossingen om het te verbeteren.

Mijn valkuilen zijn paarden die gewoon heel fijn gaan zonder dat er echt een doel is. Zo train ik op dit moment een super fijne 5-jarige die onwijs leergierig is, een makkelijk lijf heeft en waarbij er geen druk is om hem zo snel mogelijk in de ring te krijgen. Oh en hij is ook nog een super lief en ijverig.
Klinkt helemaal perfect toch? Maar op zo'n paard vind ik het dus super moeilijk om dingen te verbeteren. Dan hang ik al snel in standje "aahh hij is toch lief <3 " en ben ik niet meer op zoek naar de kleine details die ik wél moeten verbeteren.

Wat zijn dan andere manieren om inspiratie voor je training te krijgen zonder op wedstrijd te gaan? Voor mij zijn lessen de absolute nummer 1. Na een les heb ik een berg inspiratie en voor een les heb ik extra veel motivatie om mezelf te verbeteren. Maar ook simpel jezelf op de video laten zetten kan al zoveel schelen. En natuurlijk kijken naar andere ruiters; dan zie je ook weer wat je zelf beter wilt kunnen of wat je juist niet wilt doen. En wat vooral goed werkt voor mij is een doelen stellen. Misschien moet ik daar ook eens een blog over schrijven.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: [Blog] Inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:55

Leuke blog, herkenbaar, ik heb daarnaast ook last van de weersinvloeden. Ik heb alleen een buitenbak, dus als het weer dan niet meewerkt.. is de motivatie ver te zoeken

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: [Blog] Inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:48

Lang geleden voor mij, maar nog steeds herkenbaar. Leuk geschreven weer :)

Volgens mij was ik vooral een smoesjeszoeker. De ene dag kon iets niet omdat ik weinig tijd had, de volgende dag lukte het niet omdat het zo vreselijk hard waaide, de dag daarop moest ik even rustig aan doen want was ik net door m'n rug gegaan, en daarna..... nou ja, vul maar in. Zo moest ik mezelf elke dag een schop onder m'n hol geven om fanatiek bezig te blijven want anders was het een groot luilekkerland :))

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Blog] Inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:07

Waar het mijn paard betreft heb ik nooit gebrek aan inspiratie. Ik weet waar we naar toe moeten en hoe we daar kunnen komen. Dat samen puzzelen vind ik geweldig. Is ook de reden waarom ik niet gauw een paard zal kopen "waar alle knopjes al op zitten". Nog afgezien van de vraag of ik al die knopjes succesvol kan indrukken. Ik val dan in de valkuil die jij ook noemt: hij/zij kan alles al dus waar wil ik dan aan werken?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 20:52

Desi_2409 schreef:
Leuke blog, herkenbaar, ik heb daarnaast ook last van de weersinvloeden. Ik heb alleen een buitenbak, dus als het weer dan niet meewerkt.. is de motivatie ver te zoeken
Slecht weer helpt ook niet inderdaad en dat het nu zo vroeg donker is ook niet trouwens.

Oscar schreef:
Lang geleden voor mij, maar nog steeds herkenbaar. Leuk geschreven weer :)

Volgens mij was ik vooral een smoesjeszoeker. De ene dag kon iets niet omdat ik weinig tijd had, de volgende dag lukte het niet omdat het zo vreselijk hard waaide, de dag daarop moest ik even rustig aan doen want was ik net door m'n rug gegaan, en daarna..... nou ja, vul maar in. Zo moest ik mezelf elke dag een schop onder m'n hol geven om fanatiek bezig te blijven want anders was het een groot luilekkerland :))
Hahahaha, ik hoor het al. Jij bent net zo lui als ik :')

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: [Blog] Inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:30

Leuk geschreven. Heb er vooral last van nu ze thuis staan en ik een eind moet rijden voor de bak. Voorheen op de pensionstal was het altijd gezellig en kon je je optrekken aan een aantal andere fanatiekelingen.