[BLOG] Dekens en gedoe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

[BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 21:28

Bokt.nl
Blog

Dekens en gedoe

Hoi! Mijn naam is Isabel en ik ben één van de bloggers voor Bokt. Voor mij een perfecte combinatie tussen mijn twee passies: schrijven en paarden. In het dagelijks leven studeer ik docent Engels op het HBO, maar ik doe ook de instructeursopleiding bij de 2Lazy7 Ranch. Met mijn blogs neem ik jullie mee in mijn missie om natuurlijk paarden trainen en houden gemeengoed te maken. Joep is mijn voskleurige vriend, een tienjarige arabier. In maart 2018 is hij (met flinke rugzak) bij mij gekomen maar inmiddels helaas met vervroegd pensioen. Deze maand vertel ik jullie over de winter die weer in aantocht is. Want dat is mijn favoriete seizoen, maar mijn paard gaat hier niet in mee. :')


Dit is een column die ik vorig jaar voor mijn eigen plezier heb geschreven. Maar het slaat natuurlijk ook op vorige week.

Ik strompel over de track in mijn knalgele regenjas. Mijn mascara loopt over mijn wangen en de regen


Afbeelding
Hoe je het ook went of keert - regen blijft niet leuk :')

stroomt uit de lucht. Zelfs mijn regenjas begint een beetje te lekken, maar dat is ook niet zo gek. Ik heb hem voor drie euro bij de Primark gekocht. Mijn lenzen worden zwart om de randen door de rivier van mascara en eyeliner en alle paarden staan ongezellig met hun kont in de wind. Allemaal behalve Joep. Hij staat in de schuilstal.

In de schuilstal
Na nog een paar meter strompelen door de regen loop ik de schuilstal in waar Joep in zijn eentje staat. Hij kijkt mij verbaasd aan. “Waarom kom je met dit verschrikkelijke weer naar mij toe?”, lijkt hij te denken. “Ik sta lekker binnen.”
Hij kauwt langzaam het snoepje dat ik hem voer weg en blijft mij aanstaren. Het heeft al de hele dag geregend, maar Joep is nog helemaal droog. Dat is best knap, dat moet ik hem nageven. Ik heb nog nooit een paard gehad die niet gewoon buiten in de regen gaat staan. Ik heb nog nooit een paard gehad die zo verdomde eigenwijs is dat hij liever de hele dag alleen staat om stro te eten dan dat hij samen met zijn vrienden buiten hooi gaat staan eten. Het gaat al het hele weekend zo. Al drie dagen staat meneer passief agressief stro te eten en vandaag ben ik naar stal gekomen om mijn verlies te laten zien: hij krijgt een deken.

Achteruit door de regen
Joep loopt niet door regen. Hij wil geen regen in zijn ogen krijgen en als het even kan, blijft hij gewoon droog. Dat hij sneller gaat als hij vooruit loopt heeft hij nog niet begrepen, dus loop ik voor de derde keer dit weekend achteruit de schuilstal uit om naar de poetsplaats te gaan. Daar hangt mijn verlies al klaar – een mooie, dure Bucas-deken. Eenmaal terug op stal (ruim driehonderd meter achteruit door de regen) krijgt hij zijn deken en loopt vervolgens dribbelend – met zijn hoofd tevreden in de regen – door de regen terug naar de kudde.

Afbeelding


Paard natuurlijk of paard gelukkig?
Ik hou niet van dekens. Ik ben helemaal voor het Paard-Natuurlijkstraatje. Ik geloof in de vacht van mijn paarden en als het even kan, staan ze zonder deken. Ze hebben geen ijzers, ze krijgen alleen vitaminebrokjes en hooi. Ze staan gewoon buiten in de regen en wonen heel het jaar rond op een paddock paradise waar ze kunnen klieren en spelen met andere paarden. Het allerbelangrijkste vind ik dat mijn paarden blij en gelukkig zijn. Dat mijn paarden lol hebben in hun leven en dat ze gezond blijven. In het geval van Joep betekent dat een deken – ook al kan ik dan rekenen op een hoop ‘gezeik’ van de mensen uit ‘mijn’ stroming. Ik doe niet meer dan mijn best en als mijn paard gelukkiger is met een deken – dan zorg ik daarvoor. En toch baal ik. Wat vind ik het jammer dat hij niet heerlijk in de modder kan rollen, wat ontzettend jammer dat hij altijd ingepakt staat en wat ontzettend stom dat mijn paard het niet eens is met mijn manier van paarden houden. Gelukkig hebben we een compromis: de deken. En nu heb ik een blij paard. Een paard dat in de regen blijft staan met de rest van de kudde en een paard dat gaat liggen rollen in de modder. Hij wordt er niet nat en vies van, maar gedraagt zich wel meer als paard dan als wassenpop en dat is mijn doel. :')

Het moraal van het verhaal: luister altijd naar je paard. Pas dan heb je een gelukkig paard én dat is mijn echte stroming.


Afbeelding
Rollen in de modder gaat het beste met een deken - aldus Joep

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:04

+:)+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:11

Juist, precies dat!
Of zoals mijn trainster altijd zegt 'it all depends!'
Tussen zwart en wit zitten nog 50 tinten grijs. Ieder paard is een individu, en 'one size fits all' werkt voor paarden net zo min als voor kinderen natuurlijk...
Als jouw paard gelukkig is mét deken, top!
Als jouw andere paard gelukkig is zónder deken, top!

Ik ga dit jaar voor het eerst proberen dekenloos de winter door te komen. Proberen ja: jaar één en twee had madame vrij snel platte mest van het natte weer. Maar omdat ze in de zomer onder een vliegendeken staat (of anders zichzelf compleet sloopt in een poging van de vliegjes en de kriebels af te komen), wil ik haar huid wél rust gunnen van het 'ingepakt staan'. Nu dus sinds vier weken vliegendeken eraf en bloot in het veld. Ik ben heel benieuwd hoe ze het dit jaar oppakt! En krijgt ze toch weer platte mest van de regen en wind op haar lijf, ligt er gewoon weer ergens een deken klaar. Haflinger of niet, 'zwart-wit' paarden houden doe ik niet aan :)

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: [BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:43

Het zou mij niet verbazen als het ook een beetje een Arabieren dingetje is. Die van mij gaat altijd, als ze geen keus heeft, met haar hoofd tegen de regen staan, dus regen gaat met de haren mee, maar wel een zeik natte kop en ze wordt er stront chagrijnig van :+
Als ze wel keus heeft, staat ze binnen!

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:46

mooi geschreven,ben het helemaal met je eens. :D
zo doe ik het ook :j

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:02

Zo herkenbaar. Zo scheer ik mijn haflinger elk jaar. Hij heeft het zo snel warm, dat het met deze temperaturen niet te doen is. Hij is sloom, narrig en staat snel te zweten. En vanwege zijn dikke ondervacht, krijgt hij snel rainrot.
Hij staat in een HIT actief, ijzerloos, ik rij boomloos en waar het kan bitloos. Niet per sé omdat ik een stroming volg, maar omdat dat heel goed bij mijn paard past :j
Maar geschoren en met deken in een HIT is soms wel verrassend voor sommige mensen :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:59

Ik heb een enorme hekel aan het gezeul met dekens en de eerste jaren wilde ik er dan ook echt niet aan. Helaas heb ik nu een paard wat na 2 buitjes geen spieren meer op haar bovenlijn heeft, was een zoektocht naar het probleem moet ik zeggen. Deken erop en ze blijft wel mooi rond.

Als dit het ergste is overleven we het wel :Y)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 10:18

Wat leuk om al jullie reacties te lezen! Het is natuurlijk het aller, allerbelangrijkste dat het voor je paard fijn is. Dat wij dan extra naar stal moeten om te wisselen hoeven ze niet te weten. :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:22

Herkenbaar, ik word zowel bij de dressuurprikkers als bij de naturals uithekotst want ik vind een paard opsluiten op stal even zielig als opsluiten op de wei zonder schuilstal. :=

En ja hier loopt er ook 1 die met regen hele dagen binnen blijft en 1 met deken ondanks dat ik dat haat.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:38

"Paard gelukkig" - daar doe ik het voor. Niet zomaar vasthouden aan de regels en wetten van een stroming, maar kijken naar je paard en dan beslissingen nemen of je management aanpassen.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:20

Ik heb een shet onder de dekens.
Dat vinden veel mensen ook apart :+
Hij is nu 23 en komt heel mager en amper gespierd de winter uit.
Hij staat in de winter onder een deken met echte kou en doet het veel beter!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:29

"paard gelukkig" is een stroming waar ik me zonder nadenken bij aan sluit!

Heerlijk geschreven!!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:31

Arabieren en regen, ik heb er nog steeds trauma's van :+ Ik had hier zo'n leuk figuur dat tijdens zomerse regenbuien letterlijk omviel omdat hij dus echt niet meer ging eten als hij doorweekt was (en dus gerust een dag weigerde te eten en onderkoeld raakte). Ze zijn gewoon niet zo waterproof ofzo :') . Dus inderdaad, dekentje op bij nattigheid en een fijne schuilplaats.

Kijken naar het paard blijft belangrijk, je kan idealen hebben maar het welzijn van het paard heeft soms andere ideeën. Voor mij niet de hele dag op stal, maar hele dag buiten zonder overkapping zou ik zelf ook niet meer lekker bij slapen. De Arabier is er ondertussen niet meer, maar heb nu een jonkie lopen die wel tegen regen kan maar er gewoon een schurfthekel aan heeft (eerste ontmoeting met het fenomeen regen heeft ze keihard lopen gillen, nu snelt ze gewoon richting de overkapping).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:38

Ze hoeven zelfs niet geheel arabier te zijn. Hier eentje die langs vaderskant arabier is en moederskant welsh... Hij is gewoon écht niet waterproof. Ik had voor hem nog nooit een paard gehad wiens vacht het niet zelf op loste. Arm ding heeft dus ook gewoon onnodig lang staan kleumen. :o Ik dacht "kweek maar vacht". :(:)
Maar toen ik eens aan kwam op weide en hij stond te trillen over zijn hele lijf en letterlijk stijf was van de koude (want deze man heeft dan ook nog eens een hekel aan stallen. Ook inloopstallen. Dus hij kan echt niet winnen zonder deken. :(:) ) was ik er klaar mee. Heb hem met een fleecedeken op de overdekte poetsplek geparkeerd, mijn moeder is bij hem gebleven zodat hij niet op stal moest. En ik ben een deken gaan halen voor hem. :j Zijn vacht lijkt er gewoon echt niet voor gemaakt. :(:) Hoe dik die ook is, hij wordt nat tot op de huid. Nu staat hij met hals omdat hij geschoren is (was hij toen nog nooit overigens.) en zelfs dat is een verschil. Zonder halsdeken heeft hij met regen een flink humeur, nu letterlijk alleen zijn neus nat wordt blijft hij er vrolijk onder. :j

De kleine heeft er ook een hekel aan ondanks dat die er wel tegen kan (met een veel dunnere vacht dan die wat niet zonder deken kan.) maar die gaat op stal. :j Zelfs met regendeken op. Halsje nat is ook niet leuk blijkbaar. :+ Maar die ziet er niet fysiek van af en heeft geen probleem met binnen staan dus die doet het met een gewoon regendeken. :j

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:52

Paard gelukkig - ik ben voor.

Tja, en dan moet je soms concessies doen c.q. compromissen sluiten. Mijn arabierig typje, een prinsesje, houdt ook niet van regen. (Nu heb ik me ook eens laten vertellen dat arabieren geen ondervacht hebben dus nat is ook gewoon nat.) Dus als het regent en we gaan in de bak iets doen, zoekt zij een afdakje om te schuilen. Tip voor arabieren die dat ook willen: 75F lijkt op papier heel wat, in de praktijk is het nog niet voldoende om je hoofd onder kwijt te kunnen.

Mijn arabierig typje krijgt dus ook een deken op wanneer dat nodig is. Zo laat mogelijk, dus als het echt koud wordt. Tot die tijd "kweekt ze maar vacht". En ik moet zeggen, ze doet haar best maar echt effectief, zoals bij mijn mafje destijds die 6 cm lang haar kweekte, wordt het niet. Dat geeft niet maar ze heeft wel wat hulp nodig. En dus doen we dat. Voor een gelukkig paard. Want als zij gelukkig is, gaat het met mijn geluksgevoel ook beter.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:58

Mijn aradische merrie heeft veel, maar fijn haar en is ook niet waterdicht. Ze kan dan ook uitstekend tegen droge kou, of droge warmte. Oud Hollandsch Klooteweer, onafhankelijk van de temperatuur, is niks voor haar en dus heeft ze ook een deken. Ander stopt ze inderdaad met eten en wordt het een gigantische chocolademilkshake die het bijna niet meer warm krijgt.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [BLOG] Dekens en gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:57

Leuk stuk! +:)+ Inderdaad goed naar je paard kijken en luisteren, dat is het belangrijkst!