Bekeuring te gladde banden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Bekeuring te gladde banden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 20:37

Hee bokkers!

Na mijn vorige topic over een auto ongeluk heb ik nog een vraag.
Wij zijn vandaag bij de auto wezen kijken, die zit flink in elkaar. De man van het bergingsbedrijf dacht dat de auto geen apk had wegens (veel) te gladde banden. De auto is echter begin juli gekeurd, ze hebben toen wel gezegd dat er bij de volgende keuring nieuwe banden onder moesten. Volgens het bergingsbedrijf had hier nooit een apk op gemogen. Ik heb zeker niet veel kilometers gereden met de auto waardoor het zo hard kan zijn gegaan.

Nouja, het is ook mijn fout want ik heb het nooit gecheckt. Iets te goedgelovig ervan uit gegaan dat het wel goed zat. Nu vertelde de mensen van het bergingsbedrijf dat er waarschijnlijk nog een bekeuring aankomt en die kan oplopen tot 470 euro... Geen leuk grapje als je net een nieuwe auto hebt moeten kopen...

Nu vroeg ik mij dus af of mijn vriend deze bekeuring niet al direct mee had moeten krijgen omdat hij op dat moment de bestuurder was. Hij is wel meegenomen door de ambulance vanwege een (niet ernstige) hoofdwond. De politie heeft eerst nog wel met hem gesproken, hebben foto’s laten zien van de auto en hebben een blaastest afgenomen.

Heeft iemand hier verstand van? Ik wil me namelijk zo goed mogelijk voorbereiden op de kosten.
Bedankt!

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Bekeuring te gladde banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:39

Ik zou die bekeuring dan toch verhalen op het bedrijf die de auto APK gekeurd heeft.

Ibbel

Berichten: 49216
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:00

Ik zou eerst even checken hoeveel mm er op zat tijdens de APK (staat op het rapport als het goed is) en dan nu (laten) meten hoeveel mm profiel er nog op zit. Minimale profiel mag 1,6 mm zijn (en de meeste APK-bedrijven houden 2 mm aan). Zo'n berger kan wel van alles roepen, er zal toch officieel gemeten moeten worden.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Bekeuring te gladde banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:08

Sterker nog, ik raad zelfs sterk af om met maar om met maar 2mm profiel te rijden. Wordt je echt niet blij van op een natte dag.

Ik ken het verhaal van jou ongeluk niet. Maar waarom en van wie zou door boete dan moeten krijgen?
Wat wel kan zijn is dat je verzekering hier aktie op kan nemen door de schuld bij bestuurder te leggen voor rijden met te weinig profiel. Ben zelf bang dat verwijzen naar apk keurmeester niet gaat werken. Dat is een moment opname en zou kunnen zijn dat het toen nog net aan de 1,6mn norm voldeed.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132141
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:14

In jouw geval zou ik beginnen met de profieldiepte meten van alle banden (op meerdere plekken op de band meten, de minste diepte telt). Dat kun je doen met zo'n dingetje: https://nl.aliexpress.com/item/32907565 ... lsrc=aw.ds
1,6 mm. is inderdaad de minimum profieldiepte voor APK. Dat betekent ook dat als er in juli bij wijze van spreken nog 1,7 mm. profiel op zat, dat de auto APK goedgekeurd kon worden. De meeste garagehouders houden wel een marge aan omdat banden meestal niet meteen na APK vervangen worden, maar het is niet zo dat ze dat verplicht zijn. Je krijgt dan wel een bemerking op je APK-rapport maar dat heeft geen afkeur tot gevolg.
De auto is begin juli gekeurd en ondertussen zijn we 3 maanden verder. Het zou zo kunnen zijn dat het profiel voor de APK nog net aan goed genoeg was, maar nu niet meer.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:25

Blussem schreef:
Maar waarom en van wie zou door boete dan moeten krijgen?

De bestuurder voor 'het niet tijdig tot stilstand brengen van het voertuig'.
Bekeuring kwam hier bijna een jaar later nog binnen.

pillow
Berichten: 7834
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:25

Je APK is gewoon een jaar geldig. Dus ook de staat van de banden

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 21:26

Verhalen op de APK meester gaat denk ik niet lukken aangezien ik in de tussentijd bij wijze van spreken ook de banden heb kunnen omwisselen. Bij een band was de canvas al echt te zien, dus die 1,7 mm hebben de banden bij de apk al niet gered. Dom ook van mezelf, dat ik daar niet naar heb gekeken.
Heb ook helaas geen foto’s meer gemaakt van de banden, auto is waarschijnlijk al naar de sloop.

Op de vraag waarom en van wie ik de boete zou moeten krijgen, van de politie omdat het een eenzijdig ongeluk was door een slippartij (die ook met een auto met goede banden was gebeurd). Zo vertelde de man bij het bergingsbedrijf het tenminste. Ik vraag me dus nu vooral af of ik die boete nog kán krijgen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132141
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:29

pillow schreef:
Je APK is gewoon een jaar geldig. Dus ook de staat van de banden


Nope. De APK is een momentopname en het is niet zo dat je dan een jaar lang gevrijwaard bent voor het vervangen van banden.

Het is op zich wel vreemd dat een auto met banden met te weinig profieldiepte goedgekeurd wordt. Het is immers de broodwinning van een garagebedrijf om die banden te vervangen, ze hebben er geen enkel belang bij om de auto goed te keuren terwijl dat niet zou mogen. Juist andersom, ze snijden zichzelf in de vingers.

Janneke2

Berichten: 22824
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:33

HappyBuddha schreef:
Verhalen op de APK meester gaat denk ik niet lukken aangezien ik in de tussentijd bij wijze van spreken ook de banden heb kunnen omwisselen. Bij een band was de canvas al echt te zien, dus die 1,7 mm hebben de banden bij de apk al niet gered. Dom ook van mezelf, dat ik daar niet naar heb gekeken.

...wil je dit alsjeblief nooit, maar dan ook nooit meer doen?!

Als je met deze banden voor mijn kleindochter had moeten remmen met dit natte weer - |( |( |(

(Dan is 470 euro een goedkope les.)

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Re: Bekeuring te gladde banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:39

Ik heb ook wel eens banden gehad die zo versleten waren dat het canvas erdoor kwam.
Maximaal 6 maanden daarvoor laten vervangen, pirelli banden en slecht uitgelijnd waardoor extreme slijtage ontstond.
Merkte het pas toen ik weinig grip begon te hebben op de snelweg en mijn ouders het toevallig zagen, gelijk laten vervangen maar het kan soms onverwachts heel snel gaan.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Bekeuring te gladde banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:42

In mijn snelheid las ik: Bekeuring te gladde benen
Sorry off-topic, maar kon het niet laten te vermelden :')

Ibbel

Berichten: 49216
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:50

HappyBuddha schreef:
Heb ook helaas geen foto’s meer gemaakt van de banden, auto is waarschijnlijk al naar de sloop.

Op de vraag waarom en van wie ik de boete zou moeten krijgen, van de politie omdat het een eenzijdig ongeluk was door een slippartij (die ook met een auto met goede banden was gebeurd). Zo vertelde de man bij het bergingsbedrijf het tenminste. Ik vraag me dus nu vooral af of ik die boete nog kán krijgen.


Als de auto al naar de sloop is, wordt het wel moeilijk voor de politie om nog een meting te doen. En ook als het wel ter plekke gemeten is, je kunt het niet meer aanvechten als het bewijs vernietigd is, dus ik vermoed dat die bon geen stand kan houden... Je moet nl wel altijd een bon aan kunnen vechten, en dan moet er dus ook bewijs zijn op grond waarvan je die bon krijgt (daarom worden er foto's gemaakt bij snelheidsovertredingen)

pillow
Berichten: 7834
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:55

Janneke2 schreef:
HappyBuddha schreef:
Verhalen op de APK meester gaat denk ik niet lukken aangezien ik in de tussentijd bij wijze van spreken ook de banden heb kunnen omwisselen. Bij een band was de canvas al echt te zien, dus die 1,7 mm hebben de banden bij de apk al niet gered. Dom ook van mezelf, dat ik daar niet naar heb gekeken.

...wil je dit alsjeblief nooit, maar dan ook nooit meer doen?!

Als je met deze banden voor mijn kleindochter had moeten remmen met dit natte weer - |( |( |(

(Dan is 470 euro een goedkope les.)

En wat moet dit toevoegen. Alsof TS het bewust heeft gedaan.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8352
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:57

Buiten dat ik echt met mijn kin op de grond lig van verbazing met hoe makkelijk hier een aantal doen over slechte banden verbaas ik me er over dat niemand naar zijn banden kijkt tijdens het checken van de bandenspanning? Dat hoort toch echt wel eens in de 2 maanden :=

Mo, het verbaast me niets als er veel auto's rondrijden die nooit apk gekeurd hadden mogen zijn. Zo ook mijn auto vorig jaar. Lekke remcilinders en kapotte remklauwen, breuk in het subframe en remvloeistof zwart en ver onder niveau. Toch heeft mijn auto zonder pardon het apk papiertje mee gekregen. Dat was voor mij duidelijk van "snel deze auto doen, dan kunnen we weer verder klussen aan auto's doe wel leuk zijn".

Ts, om on topic te blijven, als je vriend is meegenomen door de ambu gaan ze niet ook nog een bon meegegeven. Waarschijnlijk krijg je een brief van officier van justitie om te komen babbelen of meteen al een boete.
Tip voor de volgende keer, doe áltijd een check na je apk, tenzij je al jaren en jaren bij dezelfde garage zit en je zeker weet dat het goed zit. Even vloeistoffen bekijken en je bandjes checken.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132141
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Bekeuring te gladde banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:03

Tuurlijk worden er bij de APK ook weleens fouten gemaakt, dat is absoluut zo.

Het blijft in dit geval wel vreemd dat er een meting verricht is (er is aan TS aangegeven dat de banden op termijn vervangen moeten worden) terwijl het nu lijkt alsof dat niet gebeurd is. Ik vermoed (maar ik was er natuurlijk niet bij) dat de profieldiepte ten tijde van de APK redelijk minimaal is geweest (in elk geval al onder de 2,5 mm. want anders wordt er geen melding gemaakt) en in de 3 maanden daarna onder de grens is gekomen. Dat blijft gissen, maar is imo. wel het meest logische scenario.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:24

Janneke2 schreef:
HappyBuddha schreef:
Verhalen op de APK meester gaat denk ik niet lukken aangezien ik in de tussentijd bij wijze van spreken ook de banden heb kunnen omwisselen. Bij een band was de canvas al echt te zien, dus die 1,7 mm hebben de banden bij de apk al niet gered. Dom ook van mezelf, dat ik daar niet naar heb gekeken.

...wil je dit alsjeblief nooit, maar dan ook nooit meer doen?!

Als je met deze banden voor mijn kleindochter had moeten remmen met dit natte weer - |( |( |(

(Dan is 470 euro een goedkope les.)

:') dit is wel de overtreffende trap van drama zoeken.

Ts: de enige optie die je hebt is bellen met de politie en die kunnen als het goed is zien wie je geholpen heeft en dan navragen.

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:31

Ts zegt dat er weinig is gereden tussen apk en ongeval dus lijkt me sterk dat je dan na twee maanden het canvas kunt zien.
Ts wanneer je een keuringsrapport met kilometerslang en voldoende profiel opkeek banden en je kunt aantonen dat je zeer weinig hebt gereden dan is er misschien wel een kans om kosten te verhalen. Maar dat zal nogal wat kosten dus de vraag of het je alle moeite en kosten waard is.

Balko

Berichten: 1141
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:34

Wanneer je uitlijning niet goed is kunnen je banden in korte tijd zo slijten tot canvas. Heb zelf bandjes gehad die aan de buitenkant dik 6mm waren en binnen canvas zichtbaar. Dit kan gebeuren als je bijvoorbeeld een stoeprand geraakt hebt oid. Ik zou niet meteen kwaad bij een bedrijf zoeken als het een net gerenomeerd bedrijf is. Als ze al zeggen dat de bandjes eraan komen dan zullen ze het zeker gecontroleerd hebben. En een beetje garage verkoopt natuurlijk gewoon graag de bandjes toch?

Ik denk stomme pech, kijk op het apk formulier de profielen na en laat nu de profielen op 3 plekken meten. Dan weet je ook of dat er inderdaad sprake is van schuin afgesleten banden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:35

Sunnda schreef:
bellen met de politie en die kunnen als het goed is zien wie je geholpen heeft en dan navragen.

Vooral slapende honden wakker maken :Y)

Vooral bij auto's die weinig rijden ook de leeftijd van de banden in de gaten houden. Banden kunnen zo hard worden dat ze ook met voldoende profiel weinig grip op nat wegdek hebben.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 22:38

Janneke2 schreef:
HappyBuddha schreef:
Verhalen op de APK meester gaat denk ik niet lukken aangezien ik in de tussentijd bij wijze van spreken ook de banden heb kunnen omwisselen. Bij een band was de canvas al echt te zien, dus die 1,7 mm hebben de banden bij de apk al niet gered. Dom ook van mezelf, dat ik daar niet naar heb gekeken.

...wil je dit alsjeblief nooit, maar dan ook nooit meer doen?!

Als je met deze banden voor mijn kleindochter had moeten remmen met dit natte weer - |( |( |(

(Dan is 470 euro een goedkope les.)

Zo dan, denk je dat ik er nu nog niet van geleerd heb?
Hoop dat ik er op deze manier dan misschien toch wat meer mensen bewust van kan maken om je profieldiepte te controleren. Heb ik in dit geval dus niet gedaan omdat ik vertrouwen had in de garage dat ik over een jaar mijn banden moest laten vervangen. Dus ja ik heb er van geleerd en ik ga dit vanaf nu doen ja.


Kan me echt niet voorstellen dat ik in die korte tijd nog zo veel heb versleten want ik rijd écht niet veel.

Bij alle 4 de banden was er sprake van behoorlijke slijtage, lag volgens hen ook niet aan de uitlijning maar ik weet natuurlijk niet precies hoe veel verstand de bergers ervan hebben.

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132141
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:41

Waar kun je op het APK-formulier de profielen nakijken? Voor zover ik weet van toen ik nog bij een garagebedrijf werkte, werd er alleen met codes (AC1) gewerkt bij profieldieptes tussen 1.6 en 2.5 mm. profiel.

In 3 maanden tijd kan het trouwens wel hard gaan hoor, zeker bij banden die al richting hun eind lopen. Er zal waarschijnlijk minimaal een paar duizend km. mee gereden zijn en er kan ook nog vanalles gebeurd zijn, bijv. een rand geraakt waardoor de auto niet meer 'spoort', temperaturen van +40 graden in de zomer, wellicht een keer een flinke noodstop moeten maken etc. Het is niet zo dat banden die 3 maanden geleden nog net oke waren dat na 3 maanden automatisch ook nog zijn, zeker niet als ze al zo ver weg waren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:59

Janneke2 schreef:
HappyBuddha schreef:
Verhalen op de APK meester gaat denk ik niet lukken aangezien ik in de tussentijd bij wijze van spreken ook de banden heb kunnen omwisselen. Bij een band was de canvas al echt te zien, dus die 1,7 mm hebben de banden bij de apk al niet gered. Dom ook van mezelf, dat ik daar niet naar heb gekeken.

...wil je dit alsjeblief nooit, maar dan ook nooit meer doen?!

Als je met deze banden voor mijn kleindochter had moeten remmen met dit natte weer - |( |( |(

(Dan is 470 euro een goedkope les.)


:x pardon ?
Uit alles wat TS hier tiept blijkt dat ze zich er heel erg bewust van is door dat ongeval en het gedoe bij de Berger en dat ze dit in de toekomst zeer zeker wil voorkomen omdat het gewoon niet veilig is
En dan kom je af met een post als dit??
Lekker dan

Janneke2

Berichten: 22824
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bekeuring te gladde banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:02

Ja, lekker he.

'Dom van me', schrijft TS. Ik heb het gelezen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Bekeuring te gladde banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:17

Nou
Over het algemeen kan ik je Posts waarderen
Nu vind ik het meer iemand nog even een trap na geven en dat valt me gewoon van je tegen/niet netjes/niet eerlijk
Kies er maar 1
Als iemand zoiets Post en er heel blasé over doet , dan snap ik het
Maar dat is hier niet aan de orde zoals ik het lees
Vandaar dat ik het een nare reactie vind