[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 11:23

Ik ben gisteren ook tevreden huiswaarts gekeerd na Ophemert! Dressuur voor ons doen best netjes (paardlief wordt altijd lekker druk), 183.5. Vorige keer in het springen 5 balken :') Maar nu gelukkig maar ééntje op hindernis 1. Had nog even niet door dat ie moest springen geloof ik. De vorige keer totaal geen controle in de cross en heb hem af en toe stil moeten trekken omdat ik er gewoon bang van werd. Nu ging het echt top! Weet niet of die zelf doorhad dat het wat glad was, maar ik kon hem echt op twee pinkjes rijden. Heb daarom ook lekker rustig aan gedaan, zodat ie gaat leren dat het ook op een andere manier kan := Maar super foutloos, met ruim een minuut buiten de tijd.

Ik vond het wel echt een gave locatie voor de cross! Je moet iig geen kijkerig paard hebben met vrachtschepen die naast je varen. En een kudde koeien die opeens naast je staat (daar stond die van mij ook even gek naar te kijken _O- ).

Tuurlijk ook wel verbeterpuntjes voor de organisatie, maar ach, heb lekker gereden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:10

Is goed dat we dat van Ophemert weten voor volgend jaar. Geen cross voor Hocus dus. Aan de andere kant, als ze in hetzelfde weekend als Ysselsteijn blijven gaan wij liever daar heen.

Ik had trouwens gisteren na het kijken wel de vraag, wanneer is het nu een weigering bij een afsprong? Soms stonden mensen best lang stil voor ze de 1e weigering kregen. Ik heb altijd geleerd echt stil staan (voorwaartse drang is weg) is een weigering. Nu was het ook best wel kijkerig kan ik me voorstellen. Je komt de bocht om en hebt ineens een flinke afsprong met beneden (donker) water.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:12

Weigering is volgens mij of echt heel lang stilstaan (geen idee hoeveel seconden precies) of een achterwaartse beweging. Niet voorwaarts is niet per se een weigering, ze mogen best stilstaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:15

Dit staat in het reglement:

Citaat:
Bij een waterinloop of afsprong mag het paard even aarzelen om het water of de
landing even te taxeren. Daarbij moet de combinatie tonen voorwaarts te willen.


Maar tonen om voorwaarts te willen is (vind ik) niet abrupt stil staan, en flink been/tikken nodig hebben om er met heel veel aansporing af te gaan. Opzij stappen is trouwens ook weigeren. Niet alleen naar achter lopen.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:35

Ook stilstaan kan voorwaartse drang hebben. Ik vind niet voorwaartse drang hebben, achterwaarts of ongeveer 3 tot 5 seconden stil staan.

Maar je hebt stilstaan en stil staan. Stil staan met hoofd naar beneden als kijken waar ga ik heen, of stil staan met 't hoofd omhoog en gewicht op de achterhand. Dat vind ik ook weer ene verschil.

Oftewel. Dat is echt inschatten..

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:48

SusanH schreef:
Dit staat in het reglement:

Citaat:
Bij een waterinloop of afsprong mag het paard even aarzelen om het water of de
landing even te taxeren. Daarbij moet de combinatie tonen voorwaarts te willen.


Maar tonen om voorwaarts te willen is (vind ik) niet abrupt stil staan, en flink been/tikken nodig hebben om er met heel veel aansporing af te gaan. Opzij stappen is trouwens ook weigeren. Niet alleen naar achter lopen.

Het water taxeren --> het water inschatten --> kan in mijn ogen prima stilstaan zijn. Verder is opzij en naar voren prima, alleen niet slechts zijwaarts.
Ik heb er nooit problemen mee, maar als je paard water wel lastig vindt zou ik altijd je groom daar neerzetten om te filmen. Dan kan je later fatsoenlijk bezwaar maken ipv ja/nee spelletje.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:59

Ik heb idd ook meestal iemand bij het water. Nu in Hattem bij de afsprongen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:11

Ik zag nu vooral voorwaartse drang bij de ruiters. Wat ik snap, want je wil er af. Ik vind de reglementen en ook het instructiefilmpje van de KNHS echt niet duidelijk op dit punt. Daar zouden ze imo wel meer richtlijnen voor mogen geven. Ik heb als controleur ooit iemand een weigering aangerekend, die ging pontificaal in de ankers voor het paard de afsprong nam. Vond ik een weigering. De official van de KNHS niet, maar hij kon mij ook niet bevredigend uitleggen waarom niet. Hij had de situatie trouwens niet gezien. Maar wel het bezwaar van de ruiter gegrond verklaard. Terwijl zij ook geen bewijs had (visueel), anders dan haar eigen versie van het verhaal.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:17

SusanH schreef:
Ik zag nu vooral voorwaartse drang bij de ruiters. Wat ik snap, want je wil er af. Ik vind de reglementen en ook het instructiefilmpje van de KNHS echt niet duidelijk op dit punt. Daar zouden ze imo wel meer richtlijnen voor mogen geven. Ik heb als controleur ooit iemand een weigering aangerekend, die ging pontificaal in de ankers voor het paard de afsprong nam. Vond ik een weigering. De official van de KNHS niet, maar hij kon mij ook niet bevredigend uitleggen waarom niet. Hij had de situatie trouwens niet gezien. Maar wel het bezwaar van de ruiter gegrond verklaard. Terwijl zij ook geen bewijs had (visueel), anders dan haar eigen versie van het verhaal.

Ik vind dit persoonlijk dus ook geen weigering, als hij vol in de ankers gaat met koppie naar beneden, kijkt en vervolgens springt. Moet ie wel geen enkele pas zijwaarts/achterwaarts hebben gedaan. Vind het bezwaar dus wel terecht, alleen wel bijzonder dat ze zonder bewijs het voor elkaar heeft gekregen. Tenzij jij hebt toegegeven dat je inderdaad een weigering aanrekende omdat het paard stopte. Dan weet hij natuurlijk ook genoeg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:18

Maar dat is toch geen voorwaartse drang? Vol in de ankers? Dat is gewoon keihard afremmen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:23

SusanH schreef:
Maar dat is toch geen voorwaartse drang? Vol in de ankers? Dat is gewoon keihard afremmen.

Dat valt toch onder even aarzelen? :D hij stopt, kijkt en gaat. Dat mag :)

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:26

Hoe werd er aan gereden? Dat maakt voor mij ook een verschil. Ik rij gesloten aan, draf zelfs soms.
Als je volle galop aanrijd en paard vliegt dan volledig in de ankers, vind ik het een aanrijfout dus ook een stop. Maar gewoon slecht gereden, dat staat niet in de regelementen en dat is ook een discussie punt.
Je moet afsprong gesloten aanrijden en vanuit daar afremmen vind ik niet erg

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:27


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:30

Ja, maar dat is niet wat er bij de situatie waar ik het over heb gebeurde. Dit paard uit het filmpje gaat met minimale aansporing heel makkelijk het water in. Dit paard waar ik het over heb stopt, heeft heel veel aansporing nodig en gaat dan. Dat vind ik geen voorwaartse drang meer. Dan heb je als paard niet zoveel aansporing van de ruiter nodig. Volle galop bij een afsprong is sowieso geen aanrader :=

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:33

Het ligt er ook een beetje aan welke klasse. Hoe hoger, hoe makkelijker 't moet gaan.

Ik vind het echt per situatie verschillend. Per paard, per ruiter, per situatie.. Heel veel aansporing vind ik idd ook een weigering. 1 keer been of 2, tik met de zweep vind ik toch wel een max. En dat vind ik dan vrij aardig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:16

Dat vind ik idd ook. Keertje extra inkomen met been, tikje met de zweep maar dan moet hij toch wel gaan.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:28

Mijn zoon had 2 weigeringen (op 2 verschillende hindernissen) maar er stonden 100 strafpunten bij hindernisfouten. Dat klopt dan toch niet lijkt me. Hij was hiermee 1e, dus heb het maar zo gelaten, maar het klopt niet volgens mij.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:03

Wauw, ten eerste gefeliciteerd voor alle toppers op het NK! Ik vind het echt super knap, zeker met die pleures weer. :')

Wat betreft de afsprongen/water, is mij uitgelegd door instructie dat het pas een weigering is als je achteruit gaat of zijwaarts wegloopt van het water. Je mag best (even) stilstaan.

Ik denk dat het volgende filmpje van 2:55 daar een goed voorbeeld van is; ik kom echt compleet tot halt, maar paard kijkt direct naar de hindernis en springt hem daarna alsnog.

https://www.youtube.com/watch?v=-AvBZlTe8Yg&start=175

florie71
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-07-13

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:05

Waren er nog fotografen in Ophemert?

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:14

Ik blijf het een lastig ding vinden en ik denk meerderen met mij _O-

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:11

DreamGuide schreef:
Wauw, ten eerste gefeliciteerd voor alle toppers op het NK! Ik vind het echt super knap, zeker met die pleures weer. :')

Wat betreft de afsprongen/water, is mij uitgelegd door instructie dat het pas een weigering is als je achteruit gaat of zijwaarts wegloopt van het water. Je mag best (even) stilstaan.

Ik denk dat het volgende filmpje van 2:55 daar een goed voorbeeld van is; ik kom echt compleet tot halt, maar paard kijkt direct naar de hindernis en springt hem daarna alsnog.

https://www.youtube.com/watch?v=-AvBZlTe8Yg&start=175


Bij jouw paard zie je wel duidelijk de voorwaartse drang, ondanks dat ie heel erg afremt. Helemaal stil staan zie ik niet. Stilstaan, direct gevolgd door een sprong is ook een weigering. Staat in het reglement.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:23

Maar als ze stilstaan en ze springen gelijk zie ik dat dus zeker niet als een sprong. Tenzij ze echt weer die 3 tot 5 seconden stil staan. En heb nog nooit meegemaakt dat een sprong uit stilstand is aangerekend als weigering.

Maar. Dat is ook weer zoals je het zelf ziet. Een balk is een balk, dat is makkelijk.. Em wanneer ben je nou goed door de vlag gegaan, als die er af is gereden? Ook weer zoiets.. Bij grote wedstrijden filmen ze gelukkig dat soort dingen, is niet te doen voor ons. Zo blijven we denk ik met zulke situaties zitten. Veel vrijwilligers hebben ook geen ervaring, maakt het ook moeilijk maar ik ben ze wel erg dankbaar.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:52

Zoo wat een takkeweer vandaag..
Ysselsteyn gereden in de L. Daar stond een beste cross vond ik. Met dit weer wel heavy.. Heel blij dat ik rond ben gekomen. Niet foutloos maar dat maakt niet uit. Topknol heb ik..

Moet eerlijk zeggen dat ik het lastig vind. Heb wel eens gedacht dat ik een weigering aangerekend zou krijgen, kreeg ik hem niet. En ook wel eens dat ik wel een weigering kreeg terwijl ze uit stilstand direct doorging. Hoe dan ook vloeiend ging het niet en ik ga daar dan ook zeker niet tegen in beroep. Vandaag had ik ook een aarzeling voor ze naar beneden sprong. We gaan het wel zien..

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:28

Gisteren 4e geworden in Ysselsteyn B paarden met dressuur. Had 2e kunnen zijn als paardlief niet zo idioot zou doen in de springring. 200 dressuur, 2 balken springen, cross foutloos in 3.35. Ideale tijd 3.53. Wordt tijd voor een klok. :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:24

Dreamguide ik vind jouw sprong ook geen weigering.

Iedereen die vandaag gestart is is een bikkel. Wat een pokkeweer.