Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:30

Hier alles budget gedaan, schuur stond er al, weidepalen van de buren gekregen. Draad bij de kramer gehaald en geen grondwerk oid.
Al met al wel iets gekost maar eigenlijk maar heel weinig :+

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:21

Azmay schreef:
Hier alles budget gedaan, schuur stond er al, weidepalen van de buren gekregen. Draad bij de kramer gehaald en geen grondwerk oid.
Al met al wel iets gekost maar eigenlijk maar heel weinig :+


Denk dat kosten ook wel erg afhangen van hoe specifiek je dingen wilt. Als je voordroog voert, kan je over het algemeen toch echt goedkoper voeren dan met hooi in touwtjes (+ dat je dan iets van een opslag moet hebben of regelen).

En ik wil bijvoorbeeld echt absoluut geen geïmpregneerde of geteerde palen. Maar als je daar geen problemen mee hebt kan je via marktplaats ook nog wel eens restpartijen of tweedehands scoren! Ik hou marktplaats al maanden in de gaten, maar heb nog geen tweedehands kastanjepalen kunnen vinden op een redelijke afstand bijvoorbeeld.

En ook natuurlijk wat er allemaal al op het terrein aanwezig is. Als er al (schuil)stallen zijn scheelt dat bijvoorbeeld enorm. En als je op zand zit zoals wij kom je ook eerst wel weg met een stuk wei frezen om op te rijden. Als je op dikke klei zit zal je daar toch echt hogere kosten aan hebben wil je ook nog wat kunnen als er een spat regen valt.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:33

Citaat:
Ff totaal wat anders... ben gisteren tijdens het longeren van aurelia door een mug gestoken op mijn bovenste ooglid, nu zie ik er uit alsof ik geslagen ben hahaha.
Blij dat ik vrij had genomen vandaag!


Heb ik ook wel eens gehad, op mijn eerste werkdag :')

Ik voer ook onbeperkt, ofwel een mix van hooi en arm hooi of met stro. Niet eens voor de kosten maar omdat ze anders moddervet worden.

Normaal gesproken 2 baaltjes voor 2 d-ponys en een shet.

Zoekt iemand nog een leuke pensioen pony voor in pension? Grote c-pony van 27,echt een leuk ding. Heb zelf geen plek. Eigenaren zijn erg vriendelijk / relaxed.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:38

Jes schreef:
Thanks :D
Had alleen 25 duizend minder begroot voor de bak :') :oo


Jeetje :oo hahaha, da's nogal een gat in de begroting :') Maar... totally worth it haha :P _/-\o_

Da's waar inderdaad Marlies, hangt zoveel ook van je plek af.. en van je eigen wensen inderdaad. Wij hadden het ook wel veel goedkoper kunnen doen qua palen en draad.. maar we wilden ook wel graag mooi, duurzaam en milieubewust dingen kopen :j Tja, dan betaal je ff wat meer.. := Wij hebben weer geluk met de schuren en schuilstalletjes die er al stonden en nog in prima kwaliteit waren! En inderdaad ook de zandbodem: hadden gelijk een paddock voor Jay. Als we een huis hadden gekocht met een perfecte grasmat, hadden we die mogen 'verzieken' door een paddock voor hem aan te leggen, aangezien ie niet op gras kan.. nu moeten we juist het land bewerken, zodat er op andere plekken wél gras gaat groeien :')

Dus.. het hangt ook heel erg af van waar je terecht komt, waar je in moet investeren :P

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:46

Welke omgeving clau? Er is er hier nog 1 van harte welkom.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:48

Precies, wij hebben nagenoeg geen gras maar dat is ook geen probleem met mijn sober te houden paarden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:51

Citaat:
Welke omgeving clau? Er is er hier nog 1 van harte welkom.


Ik stuur je pb

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:19

De bak vind ik ook wel een ding. Aan de ene kant wil ik een goede bak als ik rij, maar aan de andere kant is dat een flinke uitgave. We zijn maar met zijn 2en en rijden vast niet elke dag. Dan neemt het ook ruimte in beslag wat ligt te liggen.

Het liefst zou ik een goede bak hebben, die we ook als paddock kunnen gebruiken. Als in, altijd droog. Maar meestal is het wel zonde van je bak.

En een bak En een droge/gedraineerde paddock vind ik dan weer wat zonde.

Nu hebben we alles zand en een stuk wei apart.

Ik twijfel nog steeds tussen lint en koord, palen, gaas etc. We hebben nu altijd lint en koord gehad en heb zelf met geen van beide echt moeite.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:22

Ik heb een deel wat ik als bak zou kunnen gebruiken in mijn paddock liggen. Nu ben ik niet echt een bakruiter meer dus ik kan het me wel veroorloven om eerst eens een jaar (of 2) aan te kijken hoe dit zich houdt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:31

Je hebt er gewoon zand op gegooid?

Wij zijn ook geen echte bak ruiters, maar merk ook dat ik alleen niet zo heel veel meer buiten rij en daar is een klein bosje, maar voor echte ritten, moet je ook wat verder.

Als we niks hebben, rij je al snel helemaal niet zie ik bij mezelf. Heb nu wel een bak, maar een niet zo beste en het is nu ook anders qua indeling van de dag. Als ik alles gedaan heb, ga ik vaak eerst naar huis, eten en niet meer terug om te rijden.

Weet ook niet of het per se 20*40 zou moeten worden. Heb wel een plek in mijn hoofd. Rondom sloot, dus wel fijn als we drainage aanleggen.

Of misschien draineren en fijne paddock aanleggen en kijken of we daarin kunnen rijden.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:32

Nee, heb de boel laten frezen en het zand is nu (al, naar wat ik hier lees) prima te doen.
Longeer er wel eens in en heb er 2 keer 10 minuten in ´gereden´ met mijn 3 jarige.

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:42

Wij hebben een rijvereniging in de straat met 2 binnenbakken en 1 hele grote buitenbak. Ik ga dus geen rijbak aanleggen maar word lid van de club (ook nog eens leuk om nieuwe mensen te leren kennen).

Hier komen mijn pony’s na mijn vakantie definitief naar huis <3

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:01

Met een rijvereniging in de straat zou ik zelf inderdaad ook niets aanleggen.

SP misschien is eerst gewoon wat frezen of keren een mogelijkheid?
Mijn man wilde een bak die ten alle tijden droog was, mij hadden een paar plassen niet uitgemaakt.
Maar zonder duur zand erin gebruik je hem toch makkelijker als paddock

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:08

Hallo, ik ga even mee lezen. Wij hebben sinds 3 weken een huis met bijna 1 hectare land erbij waarvan 5200m2 bos is. Vanaf volgende week willen we gaan beginnen met alles klaar te maken zodat de paarden kunnen komen.

Omdat er nog geen paarden hebben gestaan moeten we alles zelf organiseren en kopen. Mochten jullie tips hebben, ik hoor het echt heel erg graag :)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:09

Een rijvereniging in de straat is wel ideaal! Ik zou wel ook thuis iets simpels willen om even tussendoor wat grondwerk/werk aan de hand etc. te kunnen doen. Maar dat kan dan veel goedkoper en dubbeldoel dienen als paddock.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:24

Ik heb echt niks met verenigingen of in de bak van een ander rijden. Ben juist blij dat alles van mezelf is straks.
Als het vriest gaan we wel rondje buitenom.

Ja, we gaan ook eerst even vragen aan een loonwerker wat we met de bodem kunnen. Het liefst had ik drainage en granulight met zand erop, maar is wel een uitgave en ben dan een beetje bang om het ook als paddock te gebruiken.

Ik wil echt geen zware bodem. 2 die we nog rijden zijn al wat ouder en dat vind ik dan wel pittig.

Kojack, wat leuk! Ga je dat stuk bos ook gebruiken?? Is wel ontzettend gaaf.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:34

Bos zeker gebruiken, doen wij ook en de paarden staan en slapen daar onwijs graag! En het scheelt palen :+

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:39

kojack schreef:
Hallo, ik ga even mee lezen. Wij hebben sinds 3 weken een huis met bijna 1 hectare land erbij waarvan 5200m2 bos is. Vanaf volgende week willen we gaan beginnen met alles klaar te maken zodat de paarden kunnen komen.

Omdat er nog geen paarden hebben gestaan moeten we alles zelf organiseren en kopen. Mochten jullie tips hebben, ik hoor het echt heel erg graag :)



Ik sluit me hier volledig bij aan :)
wij hebben ook een huis gekocht en kunnen daar volgend jaar pas in, maar zijn nog geen paardenfaciliteiten..


Robijntjah schreef:
Bos zeker gebruiken, doen wij ook en de paarden staan en slapen daar onwijs graag! En het scheelt palen :+


Hoe bedoel je, scheelt palen? :) ben ik even benieuwd naar. bij ons staan er ook aardig wat bomen, we willen aan de rand wat laten staan voor de schaduw.


superpony schreef:
Ik heb echt niks met verenigingen of in de bak van een ander rijden. Ben juist blij dat alles van mezelf is straks.
Als het vriest gaan we wel rondje buitenom.

Ja, we gaan ook eerst even vragen aan een loonwerker wat we met de bodem kunnen. Het liefst had ik drainage en granulight met zand erop, maar is wel een uitgave en ben dan een beetje bang om het ook als paddock te gebruiken.

Ik wil echt geen zware bodem. 2 die we nog rijden zijn al wat ouder en dat vind ik dan wel pittig.

Kojack, wat leuk! Ga je dat stuk bos ook gebruiken?? Is wel ontzettend gaaf.



Zitten jullie op zand of op veen SP?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:44

Ik zet isolators in de boom vast, heb je geen palen nodig. Pak dan wel afstandsisolatoren

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:48

belle_boef schreef:
Ik zet isolators in de boom vast, heb je geen palen nodig. Pak dan wel afstandsisolatoren


Dat overleeft je boom alleen niet zo best, je hebt ze wel die er met elastiek omheen gaan zeg maar.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:51

Toen we een stuk bos hadden, maakten ze daar zelf paadjes en het was echt te leuk om te zien hoe ze het bos gebruikten.
Later wel een stuk afgezet, maar gewoon lint om de bomen gewikkeld en geen stroom erop, dus niks in de bomen gedraaid.

Irine, ik vermoed veen, maar we zullen een stukje moeten graven.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:03

Azmay schreef:
belle_boef schreef:
Ik zet isolators in de boom vast, heb je geen palen nodig. Pak dan wel afstandsisolatoren


Dat overleeft je boom alleen niet zo best, je hebt ze wel die er met elastiek omheen gaan zeg maar.


Die met elastiek waren in NL lastig te krijgen. Tot nu toe gaat het bij de bomen waar ze in zitten goed. Bomen zijn goed in staat om zich te beschermen tegen vrees materiaal.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:12

Robijntjah schreef:
Bos zeker gebruiken, doen wij ook en de paarden staan en slapen daar onwijs graag! En het scheelt palen :+


We willen kijken of we een trackpad voor de paarden kunnen maken in het bos. We hebben al gecontroleerd op eiken en essen bomen en wat we konden zien hebben we heel erg mazzel en hebben we ze niet in het bos.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:45

superpony schreef:
Toen we een stuk bos hadden, maakten ze daar zelf paadjes en het was echt te leuk om te zien hoe ze het bos gebruikten.
Later wel een stuk afgezet, maar gewoon lint om de bomen gewikkeld en geen stroom erop, dus niks in de bomen gedraaid.

Irine, ik vermoed veen, maar we zullen een stukje moeten graven.


Loonwerker uit de buurt kan je dat vast zo vertellen.

Oh echt, van dat bos?
tsja... k ben bang dat wij de paddock echt nodig hebben, dus een bosje wordt t niet gok ik. kan altijd natuurlijk voor de winter.

Lynn_Nikita

Berichten: 25471
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:00

Hier ook gewoon gefreesd en rijbak gemaakt, gaat prima als je zandgrond hebt. Alleen die *** bomen van de buurman veroorzaken overlast. Elke zucht wind liggen er eikels en takken en er komen regelmatig stenen boven. Die stenen zulle uiteindelijk wel weg zin aangezien ik ze steeds wegpak maar die takken blijven totdat een keer gesnoeid of gekapt wordt. Ik wil geen gedoe met buren maar wil ook geen overlast van zijn bomen en van wat hij toen zei mocht ik best snoeien maar hij ging er niks aan doen. Kosten en het werk zijn dus ook voor ons en daar heb ik geen zin i aangezien doe zo hoog zijn dat ik het moet uitbesteden. Het beetje geld wat ik nog heb is gereserveerd voor ons huis en wil ik niet uitgeven aan bomen van anderen