Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:38

Hebben jullie trouwens nog leuke ideeën als slowfeeder?

Ik heb nu zo een witte vierkante die je kan ophangen, maar wil nog iets hebben voor straks in de winter ook hooi te kunnen geven in de paddock zelf, zonder dat ze zich gelijk volproppen en de rest van de dag niks hebben.
Ik had al een specie kuip geprobeerd met een net erover, ze keken me aan alsof ik een gestoorde gek was, geen haar op hun lijf om daarvan te eten :wow: _O-

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:43

Ik heb gewoon netten in een speciekuip. Gat onderin boren, touwtje erdoor, karabijnhaak eraan en dan kun je heel snel een hooinet erin hangen. Er liggen nog wel 2 zware stenen onderin om gesleep een klein beetje tegen te gaan. Gebeurt nog steeds met gemak hoor, maar zonder stenen tillen ze de bak aan het hooinet omhoog.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:48

Afbeelding
Palletbox, kleedje erin om te zorgen dat de kruimels niet in het zand vallen (op de foto vijverfolie, maar inmiddels vervangen door rubbermat-op-rol van Hornbach omdat mijn ruin het grappig vond om het vijverfolie uit de bak te trekken), hooinet vast met strotouwtjes met ring en musketonhaken.

Bij ons eten ze ook redelijk wat hooi, ze komen er ook van de wei af. Ik denk dat het gras niet voldoende droge stof meer bevat en ze dat willen aanvullen met hooi. Prima, krijgen ze hooi.

Lynn_Nikita

Berichten: 25474
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:51

Net in een inc vat. Beetje zelfde idee als hier boven maar geen folie erin

belle_boef

Berichten: 10742
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:52

Ik heb een groot net in de schuilstal hangen. Ze kunnen er prima 8 uur mee doen maar als ze willen schransen is het sneller op. Dan hebben ze hier gewoon pech. Meer voeren maakt ze op dit moment te dik.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:58

En dat kan gewoon midden in de paddock gezet worden ongeacht het weer? (dus zeik regen enzo) dat maakt het hooi verder niet slechter?

belle_boef

Berichten: 10742
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:00

Het kan wel. Als het enkel je paddock is en je rijd er niet in zou het wel kunnen maar de grond er omheen komt wel vol zaad en bij regen wordt het prut.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:09

Ja het is enkel paddock.

Met de prut moet ik dan wel rekening houden inderdaad, dan zal ik eens kijken wat ik heb om te verharden waar ik het op kan zetten.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:13

Ik gebruik een oude tractorband. Onderin een rubbermat, paar gaatjes in de band geboord, touwtje met karabijnhaakjes en daar maak ik een slowfeeder mee vast. In principe kan het hooi wel een beetje regen hebben en ik zorg ervoor dat er niet teveel in zit zodat het elke dag op gaat.

De rest van de hooinetten hangen droog in de schuilstallen.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:42

Mehh. Ik baal zo enorm van Marktplaats lui... Er zou vanochtend hier iemand om 9 uur op de stoep staan. 3x raden, hij is er nog niet. Daar kan ik zó niet tegen he...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:33

Bij ons wordt het geen prut, maar we harken regelmatig het gevallen hooi weg. Wel zie je dat ze daar meer staan en het zand dus steviger aanstampen, maar we hebben een flinke laag zand, op zandgrond, dus er eigenlijk geen last van.

Met regen zorgen we er voor dat er geen enorme hoeveelheden hooi in zitten, als het te lang nat blijft liggen, eten ze het niet meer. Maar we voeren meestal sowieso nat hooi, dus nat regenen maakt dan geen verschil.

superpony
Berichten: 25402
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:06

Ik heb ook gewoon netten overdwars hangen in ibc vaten. Meestal gaat er wel een baaltje of bijna in zo een net. Bakken zijn vanwege de shet laag, dus er wordt wel gemorst.
Wij maken hooi ook nat, maar wat in de hoeken wordt gedrukt, wordt wel prut. We hebben wel verlies.

Straks aan huis, wil ik toch wat meer in porties voeren dat alles beter op gaat en meer afwisselen welke bak we vullen. Nu doet mijn man alles alleen en is alles bomvol, zodat ze in 24uur niet zonder staan.

JudithO, ja, vreselijk. Ik verkoop niet zo vaak wat, maar had ook iets te koop en dan zeggen dat je komt en gewoon niet komen. Ook niet meer reageren etc.
Had ook in een verkoop groep op fb wat geplaatst en was helemaal rond. Kwam diegene niet, dus ik wilde bericht sturen, maar bestond diegene niet meer.......Hoezo is dat leuk?? Het is volgens mij echt een hobby om dat te doen. Net als het stoken op nieuwsberichten enzo.

Hier is echt de hel even losgebroken. Het werd echt heel donker en hoorde wat gedonder. Daarna keiharde klappen en veel regen......
Lekker weer. Moet hondjes uitlaten en zo naar hypotheek man.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:19

Wij hebben van die houten fruitkisten waar we hooi in voeren. Konden we vorig jaar heel goedkoop krijgen. Ben nog een beetje aan het puzzelen met hoe ze het makkelijkst te vullen zijn. Als deze houten kisten een keer het loodje leggen wil ik overstappen op plastic palletboxen. Minder mooi maar ook minder scherpe hoekjes en ik denk wat degelijker en duurzamer. Dan wil ik er een ijzeren frame in maken met hooinet.

superpony
Berichten: 25402
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:56

Ik wil ook weer een frame maken. Hadden we gedaan van hout en net te strak gespannen, dus was snel kapot. Maar het vult echt sneller en makkelijker. Gaan het dan met steiger buizen doen en net wat losser

De ibc vaten zijn voor het zicht niet zo mooi. Als je ze op een vaste plek zet, kan je ze misschien inbouwen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:34

Ik heb nu nog alleen netten in de stal. Wil als ze straks niet meer op de wei gaan ook buiten gaan voeren zodat ze nog eens ergens komen ;) Die van mij hoeft hooi dat nat is geweest niet meer dus ik heb een hooistolp en nog zo'n plastic soort overdekte ruif die je ergens aan kan hangen gescoord via marktplaats. Vind de stol vrij kleine gaten hebben, meer iets voor de mini en de ruif zou dan meer voor de grote zijn. Ben benieuwd of het wat is.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:42

Die van mij eten ook geen nat hooi dus ik heb ook een stolp. Heb er wel een net in gemaakt anders werd het alsnog een bende.

Onder de overkapping heb ik 3 slowfeeders van Heunetz. Ideaal :j

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:47

Jeetje wel lastig dat zoveel mensen paarden hebben die natgeregend hooi gewoon niet willen eten...

Hier doen ze er gelukkig niet heel moeilijk over, al zorg ik er wel voor dat het niet volledig door en door geweekt raakt. Op hele natte dagen voer ik hun dagvoorraad in 2 of 3 keer. Normaal probeer ik te schieten op 1x genoeg voeren voor 24 uur.

Ik heb hier (op nu drie paarden) twee palletboxen met een steigerbuisframe met daarop een (zeer ruim) net van Zeldenrust waar ik erg blij mee ben. Dan nog twee lage oude IBC bakken met een hooikussen er in (ook Zeldenrust). Die wil ik op termijn vervangen door twee stevige palen ingraven met een net er tussen hangend (vind de IBC vaten erg lelijk). En daarnaast nog in de schuilstal een hooikussen hangen met een kleinere maas (buiten alles 3 *3, op stal 2 *2) en nog een groot slowfeedernet een gerstestro zodat ze daar ook altijd van kunnen knabbelen.

(Hier wat los hooi bovenop het net. Dat doe ik ook vaak 1x per dag ongeveer zodat ze niet altijd al hun hooi uit gaatjes hoeven te pielen)
Afbeelding

En vaak zet ik dan ongeveer 1x per dag de rekken open zodat ze de restjes kunnen opeten.
Afbeelding

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:52

Haha het onderste uit het net heeft ie liever ook niet, teveel moeite. Waar mogelijk gaat zijn hele neus/ hoofd het net in. Gras istie ook kieskeurig in. Lust ook niet al het voer zo maar. Week na zijn koliekoperatie was de enige twijfel of hij naar huis mocht dat hij slecht hooi at. Want zo kieskeurig na paar dagen vasten was toch wel bijzonder. Gelukkig at hij het hooi thuis wel weer goed. Ik ben wel nooit bang voor zandkoliek of dat hij vlas eet, dat scheelt. En toen onze ze buurman na het plaatsen van onze omheining kwam klagen dat ze wellicht bij zijn laurierhaag konden, kon ik ook zo zeggen nou maak je maar geen zorgen! De mini is meer een vreetzakje maar lijkt langzaam aan het kieskeurige gedrag over te nemen.

Karin_deB

Berichten: 8255
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:25

Die van mij eten ook geen kletsnat geregend hooi maar van de winter hebben ze toch mooi pech hoor.
Het is dat of niks, zeker op de dagen dat ik werken ben en de hele dag weg ben.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 12:35

Dat is ook een reden waarom ze hier niet onbeperkt krijgen. Het minder lekkere hooi laten ze dan liggen en wordt betrapt. Daar hoort nat hooi ook bij.
Voer ik beperkte hoeveelheden dan eten ze de gevallen restjes ook netjes op.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 16:23

Wij spelen een beetje met het hooi dat we voeren, zeker als er veel over is van de dag ervoor. Dat gaat dan in een net met grote maas, of los in een bak of los in de hoekjes van de stallen. Het andere hooi gaat dan in moeilijkere netten (kleinere maas of twee netten over elkaar) en we voeren dan iets krapper. Meestal gaat het ‘tweedehands’hooi ook wel op dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:18

JudithO schreef:
Dat is ook een reden waarom ze hier niet onbeperkt krijgen. Het minder lekkere hooi laten ze dan liggen en wordt betrapt. Daar hoort nat hooi ook bij.
Voer ik beperkte hoeveelheden dan eten ze de gevallen restjes ook netjes op.

Zo doe ik het meestal ook. Of het hooi dat ze niet eten, leg ik los neer en dan willen ze het vaak wel eten.....

Heb nog even een kippenvraag. Ze zijn nu een week of 6 oud en het lijkt erop dat we 4 hanen hebben en 3 hennen. Op welk moment moet ik ze uit elkaar gaan houden? En weet jij vanaf wanneer hennen ongeveer eieren gaan leggen?

Nu wil ik 1 haan houden en moeten er dus 3 weg. Zijn er hier nog mensen die interesse hebben in hanen? Zal ik ze op Marktplaats (gratis uiteraard) zetten? Of gewoon de buurman vragen om ze te slachten en in zijn vriezer te doen?

Voor zover ik weet, zit over het algemeen niemand op hanen te wachten.

Oh en ik ben blij met mijn 2e schuilstal *\o/* . Deze is afgelopen vrijdag geplaatst. Nu kunnen ze bij elke windrichting droog en luw staan.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-19 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10742
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:27

Ik zou de buurman vragen als ze zo rond een half jaar oud zijn.
Heb je lekker vlees.
Ik vermoed dat je hennen pas in het voorjaar gaan leggen, veel kippen doen aan een winterstop.
Bij mij loopt alles nog bij elkaar maar mijn hanen gedragen zich niet vervelend en de oudere hennen zijn de baas. Als je de eieren weg haalt krijg je geen kuikens.

Mooie schuilstallen zo.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 08-09-19 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:28

Wat slim! ziet er super uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:31

belle_boef schreef:
Ik zou de buurman vragen als ze zo rond een half jaar oud zijn.
Heb je lekker vlees.
Ik vermoed dat je hennen pas in het voorjaar gaan leggen, veel kippen doen aan een winterstop.
Bij mij loopt alles nog bij elkaar maar mijn hanen gedragen zich niet vervelend en de oudere hennen zijn de baas. Als je de eieren weg haalt krijg je geen kuikens.

Mooie schuilstallen zo.

Thanks!

De buurman mag het vlees hebben :D , hij heeft er immers ook het werk van.

Oh pas met een half jaar. Dan heb ik nog alle tijd.

@Zapje, dankjewel. Ik wilde graag precies dezelfde als de eerste en dat ik gelukkig gelukt.