Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:41

Mooie kippen. <3

Zo kippen hebben nu aan het hok nog een extra stuk van ongeveer 3x2 meter erbij en dit is dan exclusief een strook langs het hok (hoe meer aardappelen gerooid worden hoe groter het stuk gaat worden). Maar ze komen op het moment niet graag naar buiten behalve om even sprintje te trekken hoe snel kunnen we weer naar binnen. :') En gisteren liepen ze de hele tijd tegen mij te tokken als ik met de buurman probeerde te praten. :')

Hoe doen jullie het trouwens met voeren van de kippen krijgen ze alleen legmeel of ook kippenmengeling erbij.

Zodra ik in de buurt sta van sla of andijvie kijken er 3 kippen mij aan van krijgen we niks. :') Buurman gaat nu ook deurtje open zetten als hij op de tuin zodat ze dan nog extra tijd krijgen om naar buiten te kunnen.

Het is vanwege marters dat ik gewoon deurtje niet durf open te houden. Denk namelijk dat deze kippen best wel hun mannetje staan tegen een gewone rat, maar een marter niet. Hoewel de marter die vorige winter onder een schuur zat gevangen is geloof ik, maar er zullen vast wel meer zitten in de omgeving.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:44

Kippen krijgen hier alleen graan en etensrestjes. Kippen leggen minder als ze te vet zijn dus zeker niet te veel lekkers voeren.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:56

Okay verwen ze dus al teveel kreeg ik ook al van de buurman te horen, maar aan de andere kant ze gaan voor de winter ook de vriezer in. :+

Zit er trouwens overna te denken om de tarwe gewoon maar met stengel en al in het hok te gooien af en toe een bosje. Zie het toch niet zitten om te oogsten met daarbij dat ze komende dagen heel veel regen opgeven en dus maar de vraag of het eetbaar gaat zijn. Daarbij is het ook de vraag of de opbrengst dusdanig de moeite waard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:03

Hoe oud waren ze Marcella? 13 weken nu toch?

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:03

Ja klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:12

Wanneer wil jij ze slachten? Want voorlopig zou ik ze zelf geen legkorrel bij geven. Ze gaan ten vroegste rond 18/19 weken leggen. Dat is echt al vroeg. De meeste starten bij mij tussen 22 en 26 weken. Ik gaf vroeger legkorrel maar nu totaal niet meer. Heb overigens evenveel eieren nu als met legkorrel :) Ik weet niet wat je met voor de winter bedoeld, maar als je in oktober al zou slachten kan het zelfs goed zijn dat je geen enkel eitje gaat hebben :) De dagen worden ook korter en de meeste kippen leggen dan ook minder.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:27

Heb ze voor nu niet zo zeer voor de eieren dit was gewoon om te proberen of het ook zou bevallen. Kijk een eitje zou leuk zijn (om te proeven), maar heel eerlijk voor nu zijn ze gewoon een experiment. Ook of slachten straks gaat bevallen en hoe het vlees zou zijn.

Wanneer er geslacht word is ook afhankelijk van het weer krijgen we nog een mooie nazomer (denk het wel) dan kunnen ze gewoon langer blijven. Ik ga gewoon kijken hoe gaat het met mijn gezondheid.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:28

Dan zou ik een gewone korrel voeren. Legkorrel is dan eigenlijk zonde van het geld :j Zeker als ze veel restjes uit de tuin krijgen is een handje voldoende.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:30

Zou ik dan ook af en toe wat eigen tarwe kunnen voeren moet ze wel zelf eruit pikken ik ga het dan niet voor ze doen. :')

Handje per kip of totaal, want nu krijgen ze veel meer. :+

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:37

Kun je zeker doen, maar zou de uitgepikte tarwe dagelijks verwijderen voor je nieuw gooit :) Ik zou een handje per kip doen. Ze zijn uiteindelijk ook nog in de groei.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:53

Hok word dagelijks schoon gemaakt al moet met werk straks even kijken of ik het dan ook red om dagelijks te doen. O in een deel lig zand en andere deel toch grond gegooid had 2 emmers met grond in de weg staan in de kas. Dat kwam van het stuk af voor het tegelen (anders waren tegels wel extreem hoog komen te liggen).

Ze schijten op het moment wel lekker veel buiten. :+

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:46

Ik heb zowel legmeel als nu korrel gevoerd, en meel gaf mij teveel verspilling (en dus muizen/ratten, omdat meel makkelijk tussen de tegels door zakte en er dus flink onderdoor gegraven werd).
Korrel wordt beter opgegeten en blijft beter in de voerbak.

Verder krijgen ze keukenrestjes, wat geweekt/gekiemt graan, meelwormen en wat ik aan onkruid en beestjes kan vinden.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:45

Hier inderdaad ook legkorrel wat ik aanmeng met gemengd graan. Meel geeft teveel zooi (selectief eten) en daarmee ongedierte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:55

Hier eten ze dan weer het beste de meel. Qua knoeien, hier verspilde ze heel veel. Korrel of meel maakte niet uit. Maar sinds we de voersilo hebben opgehangen ,ipv gewoon staand op de grond, knoeien ze niks meer.

Iemand nog tips voor courgette? Heb denk nog bijna 3,5kg liggen. Heb momenteel helaas geen potten om in te maken. Blijft er dan echt enkel soep over? -O-

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:05

Diepvries? Moonfight droogde ze ook moest je een droger hebben! Of pastaslierten van courgette maken. Quiche?

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:25

Conclusie dan krijgen ze nu veel te veel. :')

Kippen zijn maf trouwens zonnetje schijnt met droog en alleen dreigende lucht. Gaan ze in het hok zitten. En toen de zon weg was met regen en onweer liepen ze buiten en moest ik moeite doen om ze naar binnen te krijgen. :')

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 12:08

Ik vul ook heel veel courgettes elk jaar. Daarna de diepvries is. Zo bevroren de oven in met een beetje kaas. Met een half uur klaar. Lekkere makkelijke maaltijd als je niet kan/wil koken.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:21

Hé, goed idee om ze er al klaar gemaakt in te steken. Wij komen vaak tijd te kort dus klinkt handig!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:42

Worden ze door het invriezen niet erg zacht/blubberig/slijmig?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 13:38

Veriye schreef:
Worden ze door het invriezen niet erg zacht/blubberig/slijmig?

Met gevulde courgette niet. Wel bevroren in de oven doen, anders word het wel snot.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:40

Iemand hier misschien tips voor permacultuur en agroforestry farms in Nederland? Ik zou er graag een paar willen bezoeken om ideeën op te doen.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:42

Moonfight schreef:
Met gevulde courgette niet. Wel bevroren in de oven doen, anders word het wel snot.


Bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:35

Goede tip van de gevulde courgette invriezen!

Ik heb woensdag zoete courgettetaart gebakken, was ook heel erg lekker :)

Met een beetje geluk kunnen wij een volkstuin van 86m2 krijgen. Na slechts een paar maanden op de wachtlijst. Hebben nu waar we huren aan huis ook ruimte zat, maar voor de lange termijn (als we hierna ooit gaan kopen) plannen is een 'eigen' stuk wel idealer natuurlijk. Plus iedereen op dat stuk tegelijk begint, dus misschien zijn ze te porren voor wat bijenkasten (wil dit voorjaar de basiscursus beginnen).

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:18

JudithO schreef:
Iemand hier misschien tips voor permacultuur en agroforestry farms in Nederland? Ik zou er graag een paar willen bezoeken om ideeën op te doen.


Als je facebook hebt, check dan even de Voedselbossen groep en de Permacultuur groep. Ik weet dat er 1 in Den Bosch zit maar kom even niet op de naam.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:22

Goeie tip, dank je!