Trouwen zonder feest/gasten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:15

karuna schreef:
Nope dat zou mij pricipieel echt niet oke zijn. Omdat er iemand verontwaardigd doet dan die maar de zin geven. :+ helaas pindakaas maar nee is nee toch. :P het is een volwassen man geen dreinende peuter.


Maar het gaat hier niet om jou toch? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:17

Aprella schreef:
In België heb je geen getuige nodig. En als we de vader uitnodigen, moeten we de moeder en mijn ouders ook uitnodigen anders gaan zij zich gepasseerd voelen.


Ah, dan is het simpel toch? Doen zoals jullie het willen.. ;)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:19

Wij hebben geprobeerd het klein te houden met enkel onze ouders als getuigen en een kop koffie achteraf.
Onze ouders dachten daar helaas anders over en hebben een suprise party geregeld, maar goed dat was vooral vervelend voor ons maar kostte niets :+

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Trouwen zonder feest/gasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:44

Wij zijn ook gratis op maandag ochtend getrouwd, puur omdat het makkelijker was met alles (kindje op komst).

Wij hadden dan wel ouders, opa's, oma's, broers, zussen en getuigen, meer niet.
Toen wij trouwde werd het evengoed gewoon gedaan in de trouwzaal ipv op een klein kamertje.
Toen we aankwamen waren er meer die spontaan bij de plechtigheid kwamen kijken.

Daarna gewoon naar huis en daar wat gedronken en gegeten. Meer niet, geen poppenkast.

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Trouwen zonder feest/gasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:52

maar er kunnen toch ook gewoon mensen bij aanwezig zijn in het gemeente huis? eventueel bij jullie thuis koffie en gebakje voor een uurtje en daarna lekker je eigen ding doen? kost je een uurtje en hooguit 30 euro aan gebak.
en dan alleen voor beide ouders?

iedereen tevreden dan toch?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:53

Ja leuk hé, dat “het is JOUW dag hoor maar wacht je moet wel dit en dat doen anders doe je het fout hoor” :D .
Je wilt duidelijk niet “voor de lieve vrede” tegemoetkomen met kleine etentjes etc..dan is het op je strepen staan. Ik ga ook trouwen maar wel met feest. En dan heb je OOK commentaar hoor. Ik heb mijn moeder ook al eens tijdens het proces teleurgesteld en ze heeft ook liggen mokken dat ik iets anders had gedaan dan zei “als traditie” zag -kreeg letterlijk een bericht beginnend met “ik vind het niet leuk dat..- . En mensen hebben ook al een aantal keer geprobeerd hun ideeën op te dringen “Je kan beter zus en zo doen…Ik zal dit en dat wel doen…” . Ik heb ondervonden dat als je het op jouw manier wilt, je echt even op je strepen moet staan. Zo willen wij het, en niets anders. Nee, niet zo, zó en basta!
Dat is natuurlijk de grootste kans dat je discussies gaat krijgen, teleurstellingen, gemok…maar ze geraken er maar overheen en als dat niet zo is dan is er toch iets mis, ik kan me niet voorstellen dat je je zoon zou verbannen omdat hij geen trouwfeest wilde geven.

Maar laat het wel aanpakken door je vriend bij zijn ouders (en jij bij jouw ouders moest dat nodig zijn). Het moet heel duidelijk zijn dat HIJ er achter staat en dat hij het niet doet omdat jij het wil. Duidelijk zijn, het is een idee van jullie beide dus ze moeten het niet gaan afgeven op de schoondochter achteraf.

Ik ken trouwens wel verschillende mensen die zo getrouwd zijn. Sommige zetten achteraf op social media een foto met “secretly married”, om het toch aan de buitenwereld te laten weten. Ik ken eigenlijk niemand die daar negatief op reageerde (of toch niet dat ik weet, familie misschien inderdaad wel) .

Aprella
Berichten: 643
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 13:09

Misschien heel koppig van mij maar dit is voor mij en mijn partner en ik wil hier echt geen toegevingen doen. Ik ben normaal super flexibel en pas me gemakkelijk aan maar hier wil ik voet bij stuk houden.

Mijn partner wilt net hetzelfde zoals ik. We hebben nog getwijfeld om ergens te gaan eten met de ouders maar uiteindelijk besloten dat we er liever niets van willen maken.
Ik zeg wel tegen naaste vrienden en familie dat we zonder feest gaan trouwen omdat ik juist niemand het gevoel wil geven dat ze uitgesloten zijn geweest.

Een hoop mensen zeggen dat ze ons een etentje cadeau willen doen of ons toch een cadeautje willen geven en dit vind ik ook erg ongemakkelijk.

Mijn vriend en ik zijn heel op onszelf. En dit is hoe wij ons huwelijk willen doen.

Ashleytjuhh schreef:
moet heel duidelijk zijn dat HIJ er achter staat en dat hij het niet doet omdat jij het wil. Duidelijk zijn, het is een idee van jullie beide dus ze moeten het niet gaan afgeven op de schoondochter achteraf.


Goede tip! Dit ga in onthouden. Ik heb het altijd al verteld (mijn ouders, zijn moeder) omdat mijn partner te lang wacht op het juiste moment dus misschien moet ik hem gewoon een duwtje in de rug geven bij zijn vader.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Trouwen zonder feest/gasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:13

Als je niet wilt dat iemand er van weet en het puur alleen om het wettelijke doet kan je toch gewoon trouwen en nooit iemand vertellen dat je getrouwd bent?
Dan blijf je voor de buitenwereld gewoon samenwonend en hebben jullie dingen geregeld zoals je geregeld zou willen hebben.

Komen ze er eventueel alleen maar achter als jullie gaan scheiden of overlijden.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:17

Aprella schreef:
Ik ga geen compromis maken. Voor mij en mijn partner is dit een formaliteit. Net hetzelfde als enig ander soort contract ondertekenen. En wij willen echt geen geld uitgeven om iemand anders een plezier te doen. Ik vind het al ongemakkelijk dat er iemand ons op een etentje wilt trakteren om het te vieren.


Dan moet je je mond houden en niets zeggen.
Dan heeft ook niemand het gevoel gepasseerd te worden.
Simpel zat.
Als je verder geen getuigen nodig hebt, en jullie houden je mond weet niemand het toch?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:19

Ja, eigenlijk best jammer dat jij het al verteld hebt. Zoals Rakkie123 het schetst en zoals hierboven ook gezegd wordt: stiekem trouwen en het ooit, als het al ter sprake komt, gewoon eens melden.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:20

Ik heb de rest niet gelezen, maar doe wat je zelf wilt, jullie trouwen met elkaar daar hoeft niemand iets over te zeggen te hebben :)

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:22

[
oooh waauw :D Wij vertellen het wel aan iedereen zodat ze eventueel de vrijde dag waar ze voor ons huwelijk recht op hebben wel kunnen opnemen.[/quote]


dit vind ik wel raar, zelf geen geld willen uitgeven aan een feest( prima, moet je zelf weten), maar wel de werkgevers op laten draaien voor een vrije dag voor een "feest" wat niet gehouden wordt.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:23

Hier ook 'stiekem' getrouwd, omdat trouwen beter uitkwam dan ons al bestaande samenlevingscontract. Mijn vriendin en zijn broer als getuigen gevraagd, daar nog mee koffie gedronken naderhand. Mijn man durfde het niet aan om het zijn moeder niet te vertellen, en die wilde per se 's avonds langs komen. Prima, moet je zelf weten. We eten boerenkool en je kan best mee eten, verder geen heisa aub. Het was de dag voor kerst, dus tijdens kerst mijn vader en zijn vader (gescheiden ouders) verteld. Mijn vader snapte me prima, die had zoiets ook zelf kunnen doen, dus geen issues. Zijn vader en diens familie ook geen negatieve reacties gehad.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:24

Als je het wilt delen dat jullie getrouwd zijn zou ik dat pas achteraf vertellen. Dat kan jullie veel gezeur schelen.

Maar lekker je eigen keuzes en doe vooral waar jullie blij van worden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:27

Aprella schreef:
Misschien heel koppig van mij maar dit is voor mij en mijn partner en ik wil hier echt geen toegevingen doen.

We hebben nog getwijfeld om ergens te gaan eten met de ouders maar uiteindelijk besloten dat we er liever niets van willen maken.

Mijn vriend en ik zijn heel op onszelf. En dit is hoe wij ons huwelijk willen doen.

Dat is allemaal helemaal prima maar als je het dan ook aan iedereen vertelt zul je dus ook gewoon moeten dealen met de emoties van die mensen. Ga gewoon staan voor die beslissing zoals je hier ook doet en draag de gevolgen. Tja dan wordt schoonvader boos, nou vervelend voor je maar je weet het nu al en tóch wil je het zo doen dus dan is dat gewoon de consequentie.

Wij hadden helemaal geen zin in gedoe, hebben het ook puur voor onszelf en elkaar gedaan en niemand weet het.

Aprella
Berichten: 643
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 13:28

Nancy96 schreef:
dit vind ik wel raar, zelf geen geld willen uitgeven aan een feest( prima, moet je zelf weten), maar wel de werkgevers op laten draaien voor een vrije dag voor een "feest" wat niet gehouden wordt.


Ik verplicht niemand om die dag op te nemen. Ik denk dat de naaste familie zelf wel die keuze kan maken.
olijf schreef:
Dan moet je je mond houden en niets zeggen.
Dan heeft ook niemand het gevoel gepasseerd te worden.
Simpel zat.
Als je verder geen getuigen nodig hebt, en jullie houden je mond weet niemand het toch?


Dus elke keer dat er iets is waar iemand bezwaard aan kan hebben/ niet mee eens is, moeten we maar niets zeggen?
Ik denk niet dat ik verantwoordelijk kan gehouden worden voor de gevoelens van iemand anders.
Liever nu zeggen dan achteraf. Trouwringen vallen namelijk best wel o en ik denk dat achteraf vertellen het bij deze persoon nog erger zou maken.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:28

Gewoon met zij tweeën trouwen.. anders moet je die vader dan willen de andere ouders ook en An toch ook weer broer(s) of zus(sen )dan ook weer tante(s) en oom (s) dan opa oma of vriendin a dan.. dan die ene collega ja dan zijn er meer. Dan ook nog even het voetbal team van manlief en het volleybal team... En dan kan je door blijven gaan.

Jullie keuze,jullie moment.

Ringen is wel leuk natuurlijk

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:30

Hoe je ook trouwt er is altijd wel iemand die iets niet goed vind.Bij mij ging het ondat ik geen jurk aan wilde.Ik vind jurken heel mooi,maar draag er nooit 1.Dus wilde een wit broekpak.Je kan je niet voorstellen wat een rel dat gaf :')

Dus laat je vriend het zelf zeggen,we trouwen die en die datum en doen er niks van.
Als ik jou was, had ik het pas vermeld als je al getrouwd was want nu heb je kans dat mensen toch iets gaan doen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:31

Aprella schreef:
Dus elke keer dat er iets is waar iemand bezwaard aan kan hebben/ niet mee eens is, moeten we maar niets zeggen?
Ik denk niet dat ik verantwoordelijk kan gehouden worden voor de gevoelens van iemand anders.
Liever nu zeggen dan achteraf. Trouwringen vallen namelijk best wel o en ik denk dat achteraf vertellen het bij deze persoon nog erger zou maken.

Nee, dat weet je best. Maar je weet ook dat een ander er iets van kan vinden dus daar heb je dan gewoon mee om te gaan. Jij wil het op jouw manier doen, het aan iedereen vertellen en dat iedereen er blij mee is of neutraal tegenover staat. Zo werkt het nou eenmaal niet.

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:33

Het maakt niet uit hoe je het doet, mensen hebben er toch altijd wel wat van te vinden:
Doe je een klein groepje, voelen mensen zich gepasseerd
Doe je een grote groep, zien mensen jou amper want je moet zoveel mensen bij langs handje schudden (vond ik ook poepchinees, dat handje schudden)
Doe je helemaal geen feest, dan is ook daar wel weer iets mis mee

Al met al: gewoon lekker doen wat jullie willen. Als je daar zelf gelukkig van wordt, vooral dat doen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:35

Kwanyin schreef:
Ja leuk hé, dat “het is JOUW dag hoor maar wacht je moet wel dit en dat doen anders doe je het fout hoor” :D .
Je wilt duidelijk niet “voor de lieve vrede” tegemoetkomen met kleine etentjes etc..dan is het op je strepen staan. Ik ga ook trouwen maar wel met feest. En dan heb je OOK commentaar hoor. Ik heb mijn moeder ook al eens tijdens het proces teleurgesteld en ze heeft ook liggen mokken dat ik iets anders had gedaan dan zei “als traditie” zag -kreeg letterlijk een bericht beginnend met “ik vind het niet leuk dat..- . En mensen hebben ook al een aantal keer geprobeerd hun ideeën op te dringen “Je kan beter zus en zo doen…Ik zal dit en dat wel doen…” . Ik heb ondervonden dat als je het op jouw manier wilt, je echt even op je strepen moet staan. Zo willen wij het, en niets anders. Nee, niet zo, zó en basta!
Dat is natuurlijk de grootste kans dat je discussies gaat krijgen, teleurstellingen, gemok…maar ze geraken er maar overheen en als dat niet zo is dan is er toch iets mis, ik kan me niet voorstellen dat je je zoon zou verbannen omdat hij geen trouwfeest wilde geven.

Maar laat het wel aanpakken door je vriend bij zijn ouders (en jij bij jouw ouders moest dat nodig zijn). Het moet heel duidelijk zijn dat HIJ er achter staat en dat hij het niet doet omdat jij het wil. Duidelijk zijn, het is een idee van jullie beide dus ze moeten het niet gaan afgeven op de schoondochter achteraf.

Ik ken trouwens wel verschillende mensen die zo getrouwd zijn. Sommige zetten achteraf op social media een foto met “secretly married”, om het toch aan de buitenwereld te laten weten. Ik ken eigenlijk niemand die daar negatief op reageerde (of toch niet dat ik weet, familie misschien inderdaad wel) .

Precies, hoe je het ook doet, er is altijd wel iemand die vindt dat het anders moet. Wij kregen commentaar omdat mijn zus die ouder is de ringen bracht (was altijd een wens van haar omdat ooit eens te doen) ipv dat we een neefje/nichtje of een kindje van een van de vrienden dat mocht doen. Er is altijd wel iets te vinden om over te vallen.
Jammere is dat iedereen het feit passeert dat het de dag is van het bruidspaar en niet die van de gast in welke je relatie je ook staat tot het bruidspaar.

Aprella
Berichten: 643
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 13:35

beatje schreef:
Hoe je ook trouwt er is altijd wel iemand die iets niet goed vind.Bij mij ging het ondat ik geen jurk aan wilde.Ik vind jurken heel mooi,maar draag er nooit 1.Dus wilde een wit broekpak.Je kan je niet voorstellen wat een rel dat gaf :')

Dus laat je vriend het zelf zeggen,we trouwen die en die datum en doen er niks van.
Als ik jou was, had ik het pas vermeld als je al getrouwd was want nu heb je kans dat mensen toch iets gaan doen.



Ooh super cool zo'n broekpak.

Oooh. Hoe bedoel je dat mensen toch nog iets zouden doen?

Verder vind ik het best wel egoïstisch. Niemand anders zou toch moeten kiezen hoe wij deze stap in ons leven vieren? Laat staan iets aan ons opdringen dat wij niet leuk vinden.
Laatst bijgewerkt door Aprella op 12-08-19 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:37

GDG schreef:
Aprella schreef:
Dus elke keer dat er iets is waar iemand bezwaard aan kan hebben/ niet mee eens is, moeten we maar niets zeggen?
Ik denk niet dat ik verantwoordelijk kan gehouden worden voor de gevoelens van iemand anders.
Liever nu zeggen dan achteraf. Trouwringen vallen namelijk best wel o en ik denk dat achteraf vertellen het bij deze persoon nog erger zou maken.

Nee, dat weet je best. Maar je weet ook dat een ander er iets van kan vinden dus daar heb je dan gewoon mee om te gaan. Jij wil het op jouw manier doen, het aan iedereen vertellen en dat iedereen er blij mee is of neutraal tegenover staat. Zo werkt het nou eenmaal niet.

Maar waarom denken anderen dan wel te mogen zeggen wat ze willen en zelfs verwachten?
Dat gaat toch veels te ver? Ze gaan trouwen en doen het anders dan anderen of dat sommige van de mensen om hun heen zelf zouden hebben gedaan, nou en?
Is het te veel gevraagd om enthousiast te zijn?

Aprella
Berichten: 643
Geregistreerd: 24-01-11

Re: Trouwen zonder feest/gasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 13:38

Ik kan leven met "ooh ik had toch gehoopt op x" of "waarom geen". Maar kwaad worden vind ik nu niet echt respectvol.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:39

Aprella schreef:
Oooh. Hoe bedoel je dat mensen toch nog iets zouden doen?

Verder vind ik het best wel egoïstisch. Niemand anders zou toch moeten kiezen hoe wij deze stap in ons leven vieren? Laat staan iets aan ons opdringen dat wij niet leuk vinden.


Je hebt altijd mensen die denken dat jullie het wel leuk vinden om een surprice party te krijgen

Verder ben ik het met je eens, jullie dag jullie keuze.