Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:31

Heb een paard al meerdere jaren ergens staan, doel zo hoog mogelijk komen in wedstrijden in tempo wat hij kan, door ongeluk heeft hij er helaas lang uit gelegen. Hoef me gelukkig geen zorgen over hem te maken want degene waar hij staat is zeer secuur en gaat met veel liefde met de paarden om en houd rekening met wat hij wel of nog niet kan en traint op eerlijke manier. Wedstrijden ga ik eigenlijk altijd kijken, gewoon omdat ik er erg van geniet. Verder gaat ik af en toe langs maar niet overdreven vaak. Als ik toevallig in de buurt ben of als hij tijdje minder op wedstrijd gaat. Reden dat hij in training staat is omdat ik zelf lichamelijk niet in staat ben hem correct te trainen en nog verder aan me eigen wil werken met rijden en dat doe met mijn andere paard. Verder zit er veel emotionele waarde aan hem waardoor ik hem niet kwijt wil en heb ik geen goede ervaring met bijrijders/ verzorgers. Is niet type paard waar je iedereen maar mee weg stuurt. Nu heb ik zekerheid dat hij netjes gereden wordt en degene die hem traint bepaald hoe snel hij naar hoger niveau kan. Zit voor mij ook geen haast achter dus dat scheelt. Gewoon zekerheid dat hij veilig staat en er goed voor hem gezorgd wordt en hij zich op zijn tempo kan ontwikkelen.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 12:38

In mijn ogen hoort de ruiter het tempo ook te bepalen, want die weet hoe het paard voelt en het doet in het dagelijkse werk. Die kan het het beste beoordelen. Als je tenminste een ruiter hebt die echt eerlijk met het paard om gaat en niet zo snel mogelijk hogerop wil en daarbij bochten afsnijdt.

Zo lang ik de training kan betalen en niet op een houtje hoef te bijten ervoor, lig ik niet echt wakker van het geld. Ik denk dat dat voor jou ook zo is?

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:07

Himyar schreef:
In mijn ogen hoort de ruiter het tempo ook te bepalen, want die weet hoe het paard voelt en het doet in het dagelijkse werk. Die kan het het beste beoordelen. Als je tenminste een ruiter hebt die echt eerlijk met het paard om gaat en niet zo snel mogelijk hogerop wil en daarbij bochten afsnijdt.


In principe klopt dat, maar een paard in training zetten kost klauwen vol met geld. Daarom is het belangrijk als eigenaar om aan te geven wat je doel is. Wanneer heeft het voor jou zin om 'm in training te houden? Als hij dit jaar M is? Hoger? Als eigenaar geef je een duidelijke verwachting aan en daarna elke keer evalueren. Kijk het liefst 1x per maand naar wat de vooruitgang is en of het doel haalbaar is. Uiteraard hou je daarbij rekening met uitzonderingen, maar als hij er al maanden staat en er gebeurt niks dan kan je 'm beter op pension zetten met een leuke bijrijder.

Als je 'm neerzet met de instelling 'kijk maar hoe het gaat', dan rijden ze daar ook naar. Daar is in training zetten veel te duur voor.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:16

Ik denk net zoals Askja dat je zou moeten overwegen het paard te verkopen. Zo heb je er weinig plezier aan, enkel kosten. Geen noemenswaardige sportprestaties en voor de dekdienst is er ook geen stormloop. Paard staat bij een trainingsstal waar ze niet overdreven enthousiast schijnen te zijn over hem.
Als je hem kan verkopen aan een enthousiaste amateur-eventingruiter, waar hij paard nr. 1 is in de stal en waar ze apetrots zijn op hem wanneer hij een prijs haalt in de B of de L, dan is hij toch veel beter af?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:18

Ik heb wel eens overwogen om een paard een half jaartje te laten springen op de stal waar ik zelf ook gewoon gestald stond met dat paard en ook zelf gedeeltelijk zou blijven rijden. Het was een goed basispaard maar geen topsport materiaal. Meteen met de eerste keer test rijden voel je dan al dat zoiets dan een inkomen is maar geen passie voor de ruiter. Ik heb er vanafgezien omdat ik zelf weet hoe het is om paarden van een ander te rijden waar je niet echt iets mee hebt. Zelf al wil je niet dan ga je die toch als laatste pakken, kantjes eraf lopen, sneller geirriteerd etc.
Een paard waar niet de potentie aanwezig is dat het binnen een jaar naar het M/Z gesprongen/gereden kan worden en binnen 2 jaar Subtop zou ik nooit elders zonder toezicht zetten. Je hebt bijna de garantie dat er dan te weinig mee gedaan gaat worden. Idem met lastige karakters.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:26

Hoe oud is dit paard inmiddels?
Want als hij bvb richting de 10 gaat, nog niets noemenswaardig gepresteerd heeft en maar 2 nakomelingen die ook niet in de kijker lopen dan zal hij nooit z'n geld als dekhengst verdienen en kan je beter stoppen met tijd en geld te verspillen.
Moest hij toch een redelijk goed papier hebben dan is invriezen idd wel een optie, goed uitbrengen in de sport na castratie en dan kijken of het invriezen nog wat opbrengt.
Indien niet, is er geen man overboord, als ruin is hij makkelijker te plaatsen en kan jij en/of een gemotiveerde ruiter er nog plezier uit halen.

Vind het jammer voor je dat het zo loopt. De vraag waarom laat ik in het midden maar de trainer(s) speelt met je voeten.
De trainers/ruiters hier hebben een ietwat normaal meewerkend paard binnen 3 a 6 maanden wedstrijdklaar, ofwel worden ze dan verkocht, ofwel nog wat verder doorgereden maar de paarden die ze verder door willen rijden hebben ook het talent om verder dan basis en nationaal te gaan. Eentje die daar niet geschikt voor is, houden ze niet lang bij. Hebben ze gewoon geen tijd voor.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:35

Het is belangrijk om te realiseren dat het gewoon hun werk is. Niemand op de wereld zet zich op zijn werk altijd hetzelfde in.
Het minder fantastische meewerkende getalendeerde paard is in feite die saaie spread-sheet of die langdradige klant waar je net wat minder zin in hebt.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:50

Uiteraard, is ook gewoon logisch.

Maar als ik een paard in training zou zetten dan wil ik wel resultaat en indien niet haalbaar dan graag een duidelijk een eerlijk antwoord daarvoor.

Ik zou hem niet jaren in training laten staan zonder resultaten en ondertussen wel blauw betalen. Is ook geen lol aan.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:52

Bedankt voor al jullie input. Ik neem alles mee en ben druk bezig met evalueren en bedenken wat voor mij en mijn paard de beste optie is.

Een maand geleden heb ik bij de betreffende stal aangegeven dat ik er erg over nadacht om met mijn paard te stoppen en toen is er op mij ingepraat om met hem door te blijven gaan.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 09-08-19 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:55

Als ik jou was en het paard gezond met een ongecompliceerd karakter zou ik een stal zoeken waar ook hengsten kunnen staan (als je hem hengst wil houden) en dan een fijne ervaren basis ruiter er op laten rondsturen die zelf gebrek heeft aan een goed paard. Zo heb je er veel beter zicht in en lol van.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:59

Himyar schreef:
Even zomaar een voorbeeld van iets wat mis kan gaan.
Bij veel stallen gooien ze het zelfde zadel op alle paarden. Want men zit zo graag op het eigen zadel en niet op een ander zadel.


Hebben de trainers op ‘veel stallen’ dit aan jou verteld nadat je dat hebt gevraagd of is dit je eigen conclusie? Verschillende paarden rijden met 1 zadel (mits het past uiteraard) scheelt veel tijd tuig wisselen die je liever aan rijden besteedt. Vooral als je er dagelijks meerdere rijdt.

Ik denk dat je een stal moet kiezen waar je vanaf begin af aan een goed gesprek hebt over je verwachtingen. Dan kunnen zij aangeven of ze daaraan kunnen voldoen en zo niet wat dan het plan is. Je klinkt erg ontevreden maar het gaat er nu, om hoe kan je dat oplossen? Je weet zo te horen heel goed wat je wilt, kunnen ze dat niet bieden of willen ze dat niet? Dan is de stap een ander zoeken. Maar als je vooraf een plan B hebt en ze houden zich daaraan dan zou het toch gewoon goed kunnen lopen? Ja, jammer als het niet lukt maar dat was vooraf dan al besproken wat de consequenties zouden zijn.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 09-08-19 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:59

Hij heeft een heel fijn en nuchter karakter, dat is nooit een probleem geweest. En ook als hengst heel goed te doen.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:01

Tuurlijk praten ze op je in. Je betaald braaf en haalt hem niet weg vanwege gebrek aan resultaten. Gaan ze ook niet zomaar loslaten.

Misschien heeft het paard idd toch wel potentie. Maar dan hadden ze dat er al uit moeten kunnen krijgen. Ergens in de verhouding trainer-paard-eigenaar loopt het mis en volgens mij heeft het geen zin om daarin door te zetten.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:07

Himyar schreef:
Bedankt voor al jullie input. Ik neem alles mee en ben druk bezig met evalueren en bedenken wat voor mij en mijn paard de beste optie is.

Een maand geleden heb ik bij de betreffende stal aangegeven dat ik er erg over nadacht om met mijn paard te stoppen en toen is er op mij ingepraat om met hem door te blijven gaan.

Dus ze boeken geen enkel resultaat, paard is nog steeds miet aankomen in gewicht en spierkracht ( maagzweer?) en je moet hem vooral laten staan?
Tja je bent dus een melkkoe, castreer het dier en verkoop hem. Vooral voor het dier waarschijnlijk een veel fijnere oplossing.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:14

Sizzle schreef:
Het is belangrijk om te realiseren dat het gewoon hun werk is. Niemand op de wereld zet zich op zijn werk altijd hetzelfde in.
Het minder fantastische meewerkende getalendeerde paard is in feite die saaie spread-sheet of die langdradige klant waar je net wat minder zin in hebt.


Maar een goede trainer zal hierover eerlijk zijn naar de eigenaar, aangeven dat het plafond bereikt is of dat nog langer doortrainen de verkoopprijs niet meer zal beïnvloeden en de kosten wel laat toenemen (zie bijvoorbeeld de post van pantykous aan het begin van dit topic).

En als de trainer niet met dit verhaal komt heb je als eigenaar toch ook je eigen verantwoordelijkheid door de vraag een keer te stellen als je merkt dat het stagneert (of het paard überhaupt niet mee gaat op concours).

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:18

Exact wat Bigone zegt. Je laat je effectief buiten spel zetten. Zowel jij als je paard verdienen iets beters dan tweede/derde/vijfde keus te zijn en als zodanig behandeld te worden, terwijl er wel makkelijk geld aan jullie wordt verdiend. Dan kan het wel hun werk zijn maar dat doen ze dan niet goed.
Ik bedoel, het zal best zo zijn dat er 'saaie' of anderszins minder aantrekkelijke/interessante trainingspaarden zijn, maar als je een professional bent dien je elke klant en elk paard serieus te nemen.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 14:45

Ik heb een reactie gehad van de stal. Men verwacht dat mijn paard binnen nu en een maand wel moet kunnen laten zien wat hij in huis heeft, dan zullen de spieren die hij bij het springen gebruikt sterk genoeg zijn. Dan nemen ze hem ook een keer mee naar een cross terrein. Hij gaat nu mooi in balans en meer gedragen.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:53

En dan kunnen je ze vertellen hoeveel tijd ze nodig denken te hebben om hem naar het wedstrijdniveau te krijgen die jij wilt?

Je mag best eisen stellen als eigenaar hoor, op je strepen gaan staan. Je betaald immers voor resultaat, als het resultaat uitblijft dan haal je je paard op want dan voldoen zij niet aan de gemaakte afspraken en zijn ze deze inkomstenbron iig kwijt. (zo zorg je er voor dat ze toch gemotiveerd blijven)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:58

Op zich fijn, maar kijk uit dat er niet weer allerlei kinken in de kabel komen.
En een keer mee naar een crossterrein stelt nog niks voor, is dat puur om te oefenen? Dat kan toch ook morgen? Onze 4-jarige paarden lopen BB en we gaan ook wel eens met ze op oefencross. Kan me niet voorstellen dat een volwassen hengst dat niet kan (zou niet best zijn...).
Of gaan ze dan starten?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 15:01

Daar heb ik het nog niet over gehad Elisa2...
Balen dat het eventing seizoen nu weer aardig opschiet. Mijn paard vindt het heel leuk om lekker door het terrein te galopperen en eens wat anders te zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:02

Himyar schreef:
Ik heb een reactie gehad van de stal. Men verwacht dat mijn paard binnen nu en een maand wel moet kunnen laten zien wat hij in huis heeft, dan zullen de spieren die hij bij het springen gebruikt sterk genoeg zijn. Dan nemen ze hem ook een keer mee naar een cross terrein. Hij gaat nu mooi in balans en meer gedragen.

Hebben ze je ook beeldmateriaal gestuurd? Want daar kun je ook om vragen, he. Dan weet je hoe ver hij is en heb je meteen vergelijkingsmateriaal voor over een maand.

Al vind ik t wel typisch dat ie nu opeens beter wordt :=.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:10

Gomir, mee eens mits je duidelijke doelen stelt.
Echter, als je zelf te ‚lief‘ bent ben je uiteindelijk vrij letterlijk die melkkoe die braaf betaald en waar de leerlingen rijervaring mee kunnen verzamelen.

Over een maand is practisch einde seizoen. Ik durf te wedden dat ze dan met een verhaal komen om hem 1-2x een ervaring op te laten doen en dan over de winter verder willen opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 09-08-19 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:11

het klinkt mij meer als dat ze je ook nu weer opnieuw overgehaald hebben door te zetten.
Wel frappant dat ze zeggen wel denken met resultaten te kunnen komen nu je voor een tweede maal serieus je twijfels uitspreekt. Of je het nu direct in zoveel woorden gezegd hebt of niet; ongetwijfeld hebben ze tussen de regels door begrepen dat je ook nu weer voornemens bent het paard uit de training te halen.

Wil je ze toch ook nu weer die extra tijd gunnen, dan zou ik wel enigszins concrete doelen stellen die over ong 4 weken behaald moeten zijn en zo niet dat dan definitief de beslissing valt om hem uit training te halen. Dus de doelen die zij nu zeggen te kunnen tonen (of denken te kunnen tonen; ze houden al een slag om de arm, terwijl de doelen al minimaal zijn voor een volwassen paard wat al wedstrijdervaring heeft) of de stekker uit de training.

dan castreren zodat je mooi een pensionstal in je buurt kan zoeken en zoek een ambitieuze amazone/ruiter. Heb jij weer plezier van je paard, bent goedkoper uit en omdat je paard ruin is, gaat zijn leven er ook flink op vooruit. Een triple win dus
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 09-08-19 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:11

Himyar schreef:
Ik heb een reactie gehad van de stal. Men verwacht dat mijn paard binnen nu en een maand wel moet kunnen laten zien wat hij in huis heeft, dan zullen de spieren die hij bij het springen gebruikt sterk genoeg zijn. Dan nemen ze hem ook een keer mee naar een cross terrein. Hij gaat nu mooi in balans en meer gedragen.


Is nog steeds verdraaid vaag natuurlijk!

Hoe vaak gaan ze je nu een update sturen met videomateriaal? Hoe vaak per week wordt er getraind? Door wie? Welke (desnoods onofficiële) wedstrijd gaat er gestart worden?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:19

troi schreef:
Himyar schreef:
Ik heb een reactie gehad van de stal. Men verwacht dat mijn paard binnen nu en een maand wel moet kunnen laten zien wat hij in huis heeft, dan zullen de spieren die hij bij het springen gebruikt sterk genoeg zijn. Dan nemen ze hem ook een keer mee naar een cross terrein. Hij gaat nu mooi in balans en meer gedragen.


Is nog steeds verdraaid vaag natuurlijk!

Hoe vaak gaan ze je nu een update sturen met videomateriaal? Hoe vaak per week wordt er getraind? Door wie? Welke (desnoods onofficiële) wedstrijd gaat er gestart worden?

Inderdaad, sttur maar een bericht terug dat je graag een trainingsvideo wil zien en wel zsm. Volgens mij word je genaaid waar je bij staat.