Fiets laten maken of nieuwe kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 11:17

Er is inderdaad niks mis mee met lekker zelf trappen :D. Goed voor mijn conditie en lichaamsbeweging ;).

Ik wacht maandag af wat de fietsenmaker zegt en aan de hand daarvan ga ik mijn beslissing maken.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:28

Er is inderdaad helemaal niks mis met lekker zelf trappen.
Op een elektrische fiets trap je ook gewoon zelf, het is geen snorfiets :P
Wel is (vind ik) niet iedere e-bike even fijn, er zijn verschillende manieren van ondersteunen.

Maargoed dit alleen als reactie op, ik vind het dikke prima dat anderen er niet voor kiezen, ik stond er zelf voorheen ook altijd zo in :D

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:38

Ik fiets 20km per dag woonwerkverkeer op een gewone fiets. Met een elektrische zou ik hooguit met windkracht 5 of meer (en verder mooi weer) gaan fietsen terwijl ik dan nu wel de auto pak. Maar gezien het met storm meestal ook regent zouden de extra fietsdagen per jaar echt op één hand te tellen zijn. Dus ik ben bang dat het me vooral veel kilo's extra oplevert omdat ik minder hard hoef te trappen.

TS, een paar jaar terug stond ik voor hetzelfde dilemma, fiets reparatie dik 300 euro of een nieuwe. Ik heb toen via het fietsenplan van het werk een fiets van m'n bruto loon kunnen kopen, een Gazelle Orange C7+, die is zo'n 700 euro (fietsenwinkel.nl) dus netto heb ik daar zo'n 400 voor betaald. Dat verschil was me echt te klein dus ik heb de oude fiets weggedaan aan iemand die graag sleutelde aan fietsen :) Je zou kunnen kijken of je werkgever ook zo'n regeling heeft. Het kost hen niks namelijk.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:45

Het lijkt mij ook best een gedoe zo'n elektrische fiets. Heb geen stroom in mijn fietsenstalling, dus moet dan slepen met de accu. Vroeg laatst een collega of ik haar fiets even mocht lenen, maar kon niet, want dan had ze niet meer genoeg batterij voor de terugweg.
Mijn fiets van meer dan 15 jaar oud start altijd. Ik zou dan ook in jouw geval de fiets laten repareren, heb ik zelf ook al eens laten doen. Als de rest vd fiets nog goed is voelt het als verspilling om een nieuwe te kopen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:01

Heb een fiets uit 2000 jawel en daar fiets ik nog elke dag mee gaat regelmatig voor onderhoud bij de fietsenmaker langs. Juist de wat oudere fietsen zijn veel degelijker dan de huidige generatie.
En die elektrische dingen. Daar mogen ze wel een cursus bij geven wat is mijn snelheid en hoe lang is dan de remweg }>

Suusjepluus

Berichten: 788
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:15

Ik zou de fiets ook laten maken. Heb je nog een andere fietsenmaker in de buurt? Ik was met mijn oude brikje eerst naar de fietsenzaak geweest in het dorp met grote winkel en werkplaats. Zij vonden het belachelijk dat ik mijn fiets wilde laten repareren, ze wisten niet eens hoe de versnellingen werkten >;) Wel hadden ze heeeel veel nieuwe goede fietsen die vast lichter/sneller/beter waren dan de mijne. Daarna ben ik naar een opa gegaan die als hobby een fietsenbedrijfje heeft in de garage. Bord in de tuin en max 5-15 fietsen tweedehands te kiezen. Hij vond mijn oude gazelle tour de France juist prachtig en zei heel blij 'zo maken ze ze tegenwoordig niet meer'. Hij vond het zo leuk om aan mijn oude brikje te knutselen dat ik alleen materiaalkosten hoefde te betalen :') Misschien kent iemand in jouw omgeving ook zo'n semi-hobbyist?

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:33

Ebike kan he, hoeft niet.
Mijn zoon is er al jaren blij mee.
Fiets er ook hele afstanden mee.

Je kan altijd een offerte vragen bij een andere fietsenmaker wat het ongeveer gaat kosten om je fiets te maken.
Fietsplan via werk is ook handig. Maar dan moet je werk dat wel aanbieden.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 12:35

Yessy: Mijn werkgever heeft helaas niet zo'n regeling. Ik kan heel goed begrijpen dat in jouw geval het verschil te klein was.

Astorga: Ik sta er (momenteel) net zo in als jou. Deze fiets wegdoen is eigenlijk zonde omdat de rest nog gewoon goed is.

Morganlefay: haha inderdaad, de meeste (vooral oudere) mensen kunnen niet goed inschatten hoe hard ze gaan met zo'n elektrische fiets.
Mijn huidige fiets is al jaren geen onderhoud meer aan gedaan O:). Waarschijnlijk als ik de fiets goed laat opknappen, heb ik er nog jaren plezier van.


Suusjepluus: helaas ken ik niet zo iemand. Heb ook al een beetje rondgevraagd, maar helaas tot op heden zonder succes.

Even een voorbeeld foto van mijn fiets:
Afbeelding

Verder nog prima fiets..

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 14:30

Astorga schreef:
Het lijkt mij ook best een gedoe zo'n elektrische fiets. Heb geen stroom in mijn fietsenstalling, dus moet dan slepen met de accu. Vroeg laatst een collega of ik haar fiets even mocht lenen, maar kon niet, want dan had ze niet meer genoeg batterij voor de terugweg.
Mijn fiets van meer dan 15 jaar oud start altijd. Ik zou dan ook in jouw geval de fiets laten repareren, heb ik zelf ook al eens laten doen. Als de rest vd fiets nog goed is voelt het als verspilling om een nieuwe te kopen.


Je kon de fiets niet lenen want anders had ze niet genoeg batterij? maar je kan toch ook gewoon fietsen zonder batterij te gebruiken? had je dan toch best kunnen lenen?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:34

Ligt een beetje aan de soort e-bike, als je er 1 hebt die geen vrijloop heeft als je geen ondersteuning aanzet, dan trap je je rot.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:44

Dat schijnt inderdaad vrij zwaar te zijn, maar ik heb daar verder geen verstand van.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 16:47

Wat ik ook een voordeel vind aan mijn huidige fiets, is de dichte kettingkast.
Dan hoef je zelf minder vaak de ketting e.d. schoon te maken.

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:23

Gazelle Orange zijn hele goeie degelijke fietsen. Dus als je niet per sé een nieuwe hoeft zou ik deze lekker laten opknappen, eventueel langs verschillende fietsenmakers gaan. Mijn oude fiets die ik heb ingeruild was ook een Gazelle Orange, die had ik van marktplaats voor een prikkie maar moesten wel ook een volledige nieuwe ketting, tandwielenset en trapas op, dat kostte bij mijn fietsenmaker (aangesloten bij profile) €145,- dus dat valt opzich nog mee. Toen was mijn fiets wel echt zo goed als nieuw, ookal was het frame al best heel oud.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 21:44

Ik hoef zeker niet persé een nieuwe fiets. Maar ik vraag/vroeg mij af wanneer ik de beste keuze zou maken.

Vanwege een onverwachte drukke planning nog geen tijd gehad om naar de fietsenmaker geweest.
Ik hoop morgen, anders donderdag.
Maar als het probleem opgelost wordt met een goede schoonmaak/onderhoudsbeurt dan laat ik deze fiets opknappen.
Mocht dit niet gaan helpen, of het niet zeker zijn, ga ik naar een nieuwe fiets kijken.

pjerJarig
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:16

niet alles gelezen, maar ik zou eens zoeken naar youtube filmpjes om het probleem met de ketting en de tandwielen op te lossen. Ik heb dit ook aan de hand gehad en de fietsenmaker voorspelde torenhoge reparatiekosten. Na het kijken van een filmpje hadden we in 10 minuten zelf het euvel verholpen. Je kunt idd de pech hebben dat het echt stuk is, maar het kan geen kwaad om even zelf onderzoek te doen en kijken of je het kan fixen.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 09:06

Pjer: zeker een goede tip, voor iemand die handig is. Helaas ben ik dat echt niet met dat soort dingen. Uit elkaar krijgen zal wel lukken, in elkaar zeer waarschijnlijk niet meer :+.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:11

Je hebt ook best kans dat je tandwielen / andere onderdelen gewoon versleten zijn, dan moet je toch vervangen :)

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:29

Ik doe het iets anders. Heb een 2e hands elektrische fiets van marktplaats gekocht voor €300. Jaar later de accu verrot, fiets op bieden gezet en iemand bood €450, prima! Van dat geld weer een nieuwe 2e hands gekocht waar ik nu al een jaar lekker op fiets. Heeft pas wel onderhoud nodig gehad wat iets van €75 heeft gekost. Maar fiets nu weer fijn.

Is deze over een tijdje ook aan zn eindje, herhalen we het marktplaats verhaal gewoon.

Zo fiets ik relatief goedkoop op een elektrische fiets rond.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 12:19

Pmarena: ik weet dat de ketting en tandwielen vervangen moeten worden.
Zeer waarschijnlijk lost alleen dat het probleem niet op en zal ook de versnellingsnaaf moeten worden gemaakt/vervangen. Vanochtend bij twee fietsenmakers geweest en áls de naaf vervangen moet worden, zit ik met de geschatte kosten van €300/€350 echt niet gek..
Dan heb ik nog niet eens de nieuwe schakelaar op het stuur, een nieuw zadel en nieuwe km-teller mee gerekend..
Vanmiddag nog even bij een andere fietsenmaker langs. Horen wat die zegt.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:45

Daarom, dan kan je wel zelf gaan pielen maar als je toch de onderdelen moet kopen en er moet meer gebeuren, zou ik het ook lekker aan de fietsenmaker overlaten :j

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 12:50

Er bleek veel meer met mijn fiets aan de hand te zijn dan gedacht :\ . Als ik alles zou laten maken wat niet goed meer is en wat ik zelf graag wil, kom ik ruim boven de €400 uit. Dit bedrag is wel inclusief werkloon.
Daarom besloten toch deze fiets in te ruilen en een andere fiets uit te zoeken.

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 13:56

Jammer dat er uiteindelijk meer mis mee bleek te zijn als gedacht.
Hopenlijk fietst je nieuwe fiets net zo fijn als je oude.

Ik had altijd dat ik mijn fiets een beurt gaf bij de fietsenmaker en dan krijg je een leenfiets mee en heb 3x toen de leenfiets gekocht en mijn oude daar gelaten :') die fietsten dan zo fijn dat ik dacht ik wil deze fiets.
Heb nu overigens een electrische van een collega overgenomen en wil niks anders meer.

Lees trouwens net dit topic en krijg ik onder bij bokt een advertentie over fietsen :9
Afbeelding

Kun je dus wel weer goed zien wat ze allemaal aan informatie van je telefoon halen.