Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 20:35

Ik vraag me af, afgezien van dat ze mooi zijn, wat de meerwaarde is van een anatomische neusriem/anatomisch hoofdstel.
Ik lees dat de neusriem de gevoelige delen van het hoofd ontwijkt. Maar wanneer je een gewone neusriem op de juiste manier gebruikt, dus niet te vast maakt, dan heeft het paard er toch ook geen hinder van?

Dus ik ben benieuwd naar ervaringen, loopt het paard er zoveel makkelijker mee; ervaart het paard het als prettiger? Of is het puur voor ons idee en omdat het iets "nieuws" is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:39

Ik heb het idee dat een enkel paard het nodig heeft / er baat bij heeft, en dat het verder vooral een modegril is.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:44

LadyMadonna schreef:
Ik heb het idee dat een enkel paard het nodig heeft / er baat bij heeft, en dat het verder vooral een modegril is.


Mee eens :j :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:46

Ik ben al lang blij als we een keer van de gecombineerde en vooral de aansnoerneusriem afraken. Ik ben heel blij dat de ‘mode’ zich nu meer richt op functionaliteit en comfort dan wat mooi is of de ruiter ‘helpt’.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 21:07

@Poes, dat snap ik, maar als je de aansnoerneusriem gewoon goed gebruikt, dan zit deze niet te strak. Dan is naar mijn idee het hele idee van "knelpunten vermijden" niet aan de orde. Maar mogelijk vergis ik me hierin.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:30

Ik zou het nooit gebruiken. Sowieso is de positie van de sperriem niet ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:37

poes schreef:
Ik zou het nooit gebruiken. Sowieso is de positie van de sperriem niet ideaal.

Maar die sperriem kun je er toch gewoon vanaf halen? :+ Of een hoofdstel met een Engelse neusriem aanschaffen, dan heb je niet dat lusje als je dat lelijk vindt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:43

Mkango schreef:
poes schreef:
Ik zou het nooit gebruiken. Sowieso is de positie van de sperriem niet ideaal.

Maar die sperriem kun je er toch gewoon vanaf halen? :+ Of een hoofdstel met een Engelse neusriem aanschaffen, dan heb je niet dat lusje als je dat lelijk vindt.


Daar heb ik niets tegen. Ik zei ook dat ik geen gecombineerde neusriem gebruik. Een hoge Engelse of lage Duitse gebruik ik wel :)

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 00:25

Ik heb de ervaring dat paarden er weldegelijk fijner mee lopen.
Een goed passend normaal hoofdstel zou in principe geen problemen moeten geven maar toch kan het anatomische net dat beetje meer comfort bieden.
Bijvoorbeeld meer ruimte voor de bitringen waardoor het bit stabieler ligt en om de kiezen heen in plaats van eroverheen.

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:38

Het anatomische wat nu in is heeft wel degelijk nut voor het paard. Er is gekeken naar waar grote zenuwuiteindes zittenz. Ook word er rekening gehouden met dat de bovenkaak van paard breder is dan de onderkaak. Hierdoor word bij een reguliere hoge neusriem het slijmvlies van de mobd tegen de randen van de bovenste kiezen aangeduwt, als die kiezen ook nog eens wat scherper zijn dan irriteerd dat het slijmvlies (of er ontstaan zelfs wondjes).
Een anatomisch hoofdstel heeft voor paard dus zeker voordelen. Of je verschil merkt met rijden is ander verhaal, maar veel paarden zijn ook gewoon bikkels en laten niet altijd ongemak merken.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:12

Modegrill of niet??

Mijn paard is veranderd van een drammend en trekkend paard naar een fijn te rijden paard.
Beetje jammer dat ik een gecombineerde of Mexicaanse neusriem mooier vind maar ja hij functioneert nu beter dus dan maar “minder mooi” Afbeelding

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:25

Als het zou werken zou je zonder neusriem ook fijn moeten kunnen rijden. Dan doen westernruiters het kennelijk al heel lang goed. Ik vraag me dan ook af of de mensen die nu verschil merken met zo'n neusriem ook wel eens zonder neusriem gereden hebben. DAn heb je zeker geen druk.
Mijn paard loopt zonder neusriem gelijk aan met. Maar met sperriem loopt ze slechter, daar heeft ze al meer dan 10 jaar een hekel aan.
Laatst bijgewerkt door germie op 24-07-19 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:32

Minoes schreef:
Een goed passend normaal hoofdstel zou in principe geen problemen moeten geven maar toch kan het anatomische net dat beetje meer comfort bieden.
Bijvoorbeeld meer ruimte voor de bitringen waardoor het bit stabieler ligt en om de kiezen heen in plaats van eroverheen.

Hier ven ik het mee eens. Ik heb een niet anatomisch gevormd hoofdstel, en de ruimte voor de bit ringen dat is wel iets wat ‘handig’ zou zijn. Maar twijfel om een Rambo aan te schaffen.. is het nou echt zo veel beter voor het paard of niet.. tegenwoordig hebben heel veel mensen ineens een Rambo micklem dat zal denk ik met de tijd minder worden.

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:03

germie schreef:
Als het zou werken zou je zonder neusriem ook fijn moeten kunnen rijden. Dan doen westernruiters het kennelijk al heel lang goed. Ik vraag me dan ook af of de mensen die nu verschil merken met zo'n neusriem ook wel eens zonder neusriem gereden hebben. DAn heb je zeker geen druk.
Mijn paard loopt zonder neusriem gelijk aan met. Maar met sperriem loopt ze slechter, daar heeft ze al meer dan 10 jaar een hekel aan.

ik reed ook regelmatig zonder neusriem, maar vind wel dat de bakstukken van het bit meer flapperen en het bit zo minder fijn in de mond blijft liggen.
Nu gebruik ik gewone aansnoerneusriemen, die zijn mooi comfortabel gepad. Ik kan er gemakkelijk 2-3 vingers tussendoen (sterker, ik maak de neusriem niet eens open om hem aan en af te doen), dus van druk is imo geen sprake, maar het bit ligt wel stabieler.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:08

Duhelo schreef:
germie schreef:
Als het zou werken zou je zonder neusriem ook fijn moeten kunnen rijden. Dan doen westernruiters het kennelijk al heel lang goed. Ik vraag me dan ook af of de mensen die nu verschil merken met zo'n neusriem ook wel eens zonder neusriem gereden hebben. DAn heb je zeker geen druk.
Mijn paard loopt zonder neusriem gelijk aan met. Maar met sperriem loopt ze slechter, daar heeft ze al meer dan 10 jaar een hekel aan.

ik reed ook regelmatig zonder neusriem, maar vind wel dat de bakstukken van het bit meer flapperen en het bit zo minder fijn in de mond blijft liggen.
Nu gebruik ik gewone aansnoerneusriemen, die zijn mooi comfortabel gepad. Ik kan er gemakkelijk 2-3 vingers tussendoen (sterker, ik maak de neusriem niet eens open om hem aan en af te doen), dus van druk is imo geen sprake, maar het bit ligt wel stabieler.

Ik rij alleen met bustrensen en dtrensen bij mijn paard. Bij een watertrens heeft ze bitringen nodig. DUs mogelijk dat het daarom ook sowieso wel stil ligt. Ik heb neusriemen ook altijd extreem los.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:11

Ik heb mijn Duitse neusriem ook alleen voor stabiliteit van het hoofdstel. Zit verder ook heel los.

Qimm

Berichten: 15181
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:13

Ik merk geen verschil tussen mijn gewone hoofdstel en mijn anatomische hoofdstel, maar ik vind de anatomische wel mooier, dus ik ga mee op de modegril :+ (ook merk ik geen wezenlijk verschil zonder neusriem of bitloos :+)

roosmarijnv

Berichten: 30
Geregistreerd: 01-09-16

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:22

Mijn pony loopt er ook mee, maar om een reden waarvoor ze niet perse ontworpen zijn. Ze heeft een goedaardige tumor en dit hoofdstel vermijdt die plek.
Maar verder heb ik het idee dat ze veel gebruikt worden, omdat ze het mooi vinden of omdat het woord anatomisch goed klinkt, maar ze eigenlijk geen idee hebben wat het nou precies doet.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:31

Nou, kom langs en hang iets anders dan bitloos aan onze Stippel en ga rijden. Succes.......

Je moet kijken naar je paard en waarop ie lekker gaat, zoals friesam ook aangeeft.

Ik kocht een paard, hing daar tuig aan en ging ermee rijden. Paard deed het aardig, maar het was het net niet. Ik had nog een Myler liggen; toch wel wat heftiger dan de dubbel gebroken Sprenger, maar de Myler werd aanbeden door paardlief en ze ging erop als een tierelier!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:40

Ik vind ze best mooi en ze zullen ook zeker hun nut hebben bij sommige paarden, maar een simpeler oplossing is m.i. de neusriem weglaten. Zeker met warm weer: hoe minder leer aan hun hoofd, des te comfortabeler. Ik heb twee hoofdstellen waarbij de (lage) neusriem niet weggelaten kan worden. Dan doe ik de neusriem zo los mogelijk, dus dat ie net niet te veel gaat schuiven en niet over de kin kan zakken.
Wat ik wel een goeie ontwikkeling vind, is dat de kopstukken breder en zachter worden. Daar komt sneller druk, op een bovendien erg gevoelig punt, dan veel ruiters zich realiseren. Om die reden het bit ook niet te hoog inhangen.
Aansnoerneusriemen vind ik achterlijke dingen, en ook nog eens oerlelijk.

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:23

Ik merk wel degelijk verschil. Ik rijd dressuur Z2 op trens. Mijn paard is altijd druk met briezen en puffen en heb het idee dat haar neusgaten beter vrij liggen en ze en ze dus meer lucht krijgt met mijn anatomische hoofdstel.
Mijn aanleuning is veel stabieler geworden en voorheen durfde ze nog wel eens te knarsen bij spanning en met dit hoofdstel helemaal weg.

Persoonlijk vind ik een normaal hoofdstel mooier maar ben wel heel tevreden over deze die ik nu heb.


Afbeelding

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:54

Lijkt me eerder dat het bit wat rustiger/mooier in de mond ligt met dit hoofdstel? Anders zou je ook verschil moeten merken met een Engelse neusriem, die zit nog hoger en laat de neusholtes dus nog meer vrij. Wel een mooi hoofdstel overigens, al zou ik zelf een andere frontriem hebben gekozen. Deze zien er naar mijn idee altijd een beetje uit alsof ze te groot/afgezakt zijn. Maar da's een kwestie van smaak uiteraard.

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:59

met het engelse hoofdstel gecombineerd met sperriem lagen de neusgaten niet zo mooi vrij als bij deze, maar dat kan ook mijn gevoel zijn misschien. Bit ligt inderdaad stiller. Frontriem is smaak ja al mijn paarden hebben zo´n hangende want ik vind dat mooi haha

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:28

Ik heb er eentje gekocht voor mijn merrie. Ze word nu soms onder het zadel uit gebracht, dus haar 7 jaar oude hoofdstel van 20 euro mocht wel vervangen worden door wat beters.
Er mee gelongeerd, meisje er mee laten rijden en toen twijfelde ik al. Toen ik er zelf op, kon geen volte nagevelijk door komen. Drammen, contra stelling, sterk. Toch nog kwartiertje door gereden maar het werd niet beter.
Toen afgestapt, oude vodje weer uit de kast en om. Ik er weer op, liep als een zonnetje!

Ik heb dus een stoffige dure Rambo hangen :') .
Binnenkort maar eens kijken of mijn ruin er wel blij mee is, dan krijgt die hem wel en krijgt mijn merrie het hoofdstel van mijn ruin maar.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:54

Ik vind de Micklems niet mooi, maar zou het best eens bitloos willen proberen. Maar ja, dan graag een kloon, want even 135 euro uitgeven om te testen is me te gek. ;) Wie weet waar je een kloon koopt?