Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:10

Hier maak ik me nooit zo druk over giftige planten. Gisteren ook de laurierhaag gesnoeid, waar dan af en toe een blaadje van in het land valt. De pony's nemen zo'n blad in de mond en weten vervolgens niet hoe snel ze het uit moeten spugen. Ze weten zelf heel goed wat ze wel en niet moeten eten, dus ik laat het allemaal hun beloop.
Ook staan ze tussen de eiken, jawel met rupsen. Daar doe je toch niks aan. Als ze er niet onder staan staan ze wel binnen bereik van de haren die op de wind meegevoerd worden. Dus ja. Maak jezelf vooral niet te gek ;)

Gisteren een mooi partijtje hooi gescoord bij de overbuurman, kwam het tot aan de schuur afleveren :) Ik zag dat hij gemaaid had en was er van de week naartoe gelopen om te vragen wat voor balen het zouden gaan worden. Dat werden dus kleintjes en dus heb ik alles (40 balen) gereserveerd. Is erg mooi spul, en mooie flinke pakken. Voor een leuk prijsje ook nog, en ik hoef er niet voor te rijden. Goed geregeld dacht ik zo.

Lynn_Nikita

Berichten: 25502
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:11

Ja, ik( iedereen denk ik wel) ben afhankelijk van een aantal dingen, de mogelijkheid/ ruimte, overlast voor onszelf en buren aangezien hun tuin aan mijn paardendeel grenst, kosten en gemak.
Ik wilde de rijbak meteen aan de paddock vastmaken, uiteindelijk toch achterin geplaatst ivm evt overlast voor de buren. Kost mij wel een strook extra van 3.5 meter x 80 meter zodat de paarden niet via de wei erheen kunnen lopen maar via een pad erheen kunnen lopen, extra 80 meter aab stroombakels voor de verlichting en waterslang om te sproeien maar ik wil ook geen burenruzie,
mesthoop komt meteen op de aanhanger, wilde ik naast de stal maar ivm die boom net te smal en achterin ben ik bang dat deze gestolen word ondanks het hekwerk.
Nu ben ik weer aan het puzzelen wat ik met mijn spullen ga doen, alles in het tuinhuis wat eigenlijk net te lomp geplaatst is en misschien nog weggaat, een apart hokje in mijn opslag maken of de meest gebruikte in de tuinkast en die naast de opslag plaatsen en de rest in tuinhuis

Goed geregeld Judith

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:12

Die rupsen maak ik me ook zeker niet zo druk om, de eiken ook niet.

Goed geregeld met dat hooi zeg. Ik hoop dat ik bij mijn staleigenaar terecht blijf kunnen er voor.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:37

Goed geregeld zo Judith! En ik denk ook wel dat het goed is om niet té gestrest met alles om te gaan.

Maar een beetje gezonde voorzichtigheid/alertheid is niet verkeerd. Al ben ik ook extra voorzichtig doordat ik op de voorlaatste stalling een aantal situaties heb meegemaakt die tot dode paarden hebben geleid.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:37

Jeetje LN.. da's schrikken als je ladder ineens instort! Gelukkig 'valt het mee', beterschap!!

Ohh snap het helemaal Jolijn hahaha, tis ook fiets spannend! En die paarden weten altijd direct de zwakke plekken in jouw perfect bedachte plan te vinden :')

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:40

Dat lijkt me heftig Marlies.

Ooooh ik ben zeker niet van de bangigheid normaal, is gewoon de spanning denk ik. Zal wel weer zakken als ze er eenmaal staan.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:42

Robijntjah schreef:
Dat lijkt me heftig Marlies.

Ooooh ik ben zeker niet van de bangigheid normaal, is gewoon de spanning denk ik. Zal wel weer zakken als ze er eenmaal staan.


Ja, dat was het ook echt. En heel triest.

Overigens herken ik die spanning wel hoor. De paarden hebben toen ze hier net waren de eerste dagen 's nachts op stal gestaan. Gewoon omdat ik dat voor mezelf even een prettiger gevoel vond want "stel dat er wel wat gebeurd!!" :+ . Tig keer per dag kijken hoe het ging etc. haha. Zakt vanzelf af :D

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:44

Ja Marlies, ik trek bijvoorbeeld JKK wel standaard uit als ik het zie, dat spul groeit alleen niet op mijn huidige stek dus dat scheelt een berg :) Op mijn vorige locatie wel esdoorns rond het land, daar trok ik wel zoveel mogelijk de zaailingen uit de grond. Maar de pony's vonden die ook echt smerig en aten ze dus echt niet.
Maar bijvoorbeeld afzetten met eikels is niet te doen hier, dan hebben ze nog maar een smal strookje van 2 bij 10 tot hun beschikking. En die eiken kappen ga ik ook niet doen, het geeft de pony's hun broodnodige beschutting. Dus ja, ik ruim wel wat eikels maar heel veel krijgen ze toch wel binnen. Daar kan ik nu gewoon niks aan veranderen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:52

Mo at op vorige stallingen ook gewoon eikels, nooit iets aan over gehouden.

De esdoorn ben ik zo veel mogelijk aan het verwijderen, de gevallen bladeren zijn ook zo goed als allemaal uit de paddock.
Ik voer ze onbeperkt hooi dus denk dat ze er toch allemaal niet aan beginnen.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:55

Heb zojuist in gebroken in het kleine weitje tussen mijn paddock en mijn wei. Zo over het hek geklommen.
Staat daar enorm veel onkruid te bloeien en 2 van die bosjes leken verdacht veel op JKK. Ik vind nu voor het derde jaar JKK in mijn paddock en hoewel het heuphoog staat te bloeien daar en ze er zelf ook paarden op zetten gebeurt er niets aan.
Dus maar even asociaal en sociaal tegelijk geweest, denk dat de buren en boeren ook echt niet op die ellende zitten te wachten :x
Afbeelding
De emmer is enorm trouwens
Meteen de groencontainer in, die mag vandaag aan de straat.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 04-07-19 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:14

Azmay ik had in jouw plaats hetzelfde gedaan.


Ik stond de eerste week 3x per dag stroom op het draad te meten :=
Controleren of ik het nou wel echt goed aan had gesloten :+

Ik twijfel nog waar de mesthoop het beste kan komen, maar ik denk toch dat vlak achter de hangard het fijnste is.
Ik ben nu ook op een plattegrond lichtpunten en schakelaars voor de stal aan het intekenen, hopelijk heeft de elektricien snel tijd om daar mee te beginnen (en de automatische drinkbak en de sproeiers van de bak).

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:33

Automatische drinkbak in de wei is echt zo fijn.

Lynn, wellicht vind je dat lange pad aan de paddock vast in de toekomst wel heel fijn. Kunnen ze als ze niet op de wie mogen wel een flinke sprint trekken.

Draad controleren herken ik ook wel. Nu heb ik het geregeld niet aan staan als ik thuis ben. Laatst was de spanning op de draad vrijwel volledig weg en dat hadden ze door. Zag dat ze aan een draadje hadden geknaagd. Dan is het even flinke stroom erop en het respect is er weer. Maar zelfs toen hadden ze niet de behoefte om buiten de draad te komen.

Ik trek wel veel onkruid maar meer omdat het zo snel kan overwoekeren. Niet vanwege de giftigheid.
Voor de P-rupsen ben ik vogelhuisjes aan het ophangen. Ben benieuwd of dat werkt. Inmiddels hangen er al 5 en heb mijn pa gevraagd om nog veel meer te maken. Los van de rupsen vind ik al die vogeltjes ook er leuk.
We hebben vlak bij huis ook een nest uilen. Heel leuk ondanks dat je ze weinig te zien krijgt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25502
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:38

Jes schreef:
Azmay ik had in jouw plaats hetzelfde gedaan.


Ik stond de eerste week 3x per dag stroom op het draad te meten :=
Controleren of ik het nou wel echt goed aan had gesloten :+
.



Daar heb ik de metselaar voor, die is nu al 2 dagen gekomen na een hoop geklaag van mijn kant uit en heeft de waterslang gepakt die bij de paarden lag. ik heb hem ook al gewaarschuwd voor de stroomdraad maar blijkbaar is hij toch zo lomp om er 2 keer aan te komen
Voor mij een mooi bewijs dat die het doet :D

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:44

Lynn_Nikita schreef:
Jes schreef:
Azmay ik had in jouw plaats hetzelfde gedaan.


Ik stond de eerste week 3x per dag stroom op het draad te meten :=
Controleren of ik het nou wel echt goed aan had gesloten :+
.



Daar heb ik de metselaar voor, die is nu al 2 dagen gekomen na een hoop geklaag van mijn kant uit en heeft de waterslang gepakt die bij de paarden lag. ik heb hem ook al gewaarschuwd voor de stroomdraad maar blijkbaar is hij toch zo lomp om er 2 keer aan te komen
Voor mij een mooi bewijs dat die het doet :D


:')

Mijn kinderen raken het draad dus steeds zonder problemen aan, maar als ik het per ongeluk raak schrik ik me het ongeluk (en de paarden en koeien krijgen ook een optater)

Britta31

Berichten: 13157
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:08

Ik kwam met de ijzeren tuinstoel tegen de draad.Stroom deed het nog prima.Auw.

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:27

Of vergeten dat je het stroom er nog niet af hebt gehaald en je rustig over het draadje stapt, waarna je kruis je vertelt dat het stroom het nog prima doet :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:11

JudithO schreef:
Of vergeten dat je het stroom er nog niet af hebt gehaald en je rustig over het draadje stapt, waarna je kruis je vertelt dat het stroom het nog prima doet :D


:') :')

Toen ze hier met het dak van de stal bezig waren, moesten ze ook steeds langs de draad. Had al gevraagd aan de aannemer of ik de stroom er even moest halen, maar hij vond dat zijn werknemers maar gewoon moesten opletten. Nou, die hebben het stroom ook meerdere keren getest en bevonden dat er een beste klap op stond :') (vooral met het opruimen van de steigers. Tja, dat geleid nu eenmaal best goed :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:14

JudithO schreef:
Of vergeten dat je het stroom er nog niet af hebt gehaald en je rustig over het draadje stapt, waarna je kruis je vertelt dat het stroom het nog prima doet :D

_O-

Ik had het stroomdraadje op de grond gelegd (dat voorkomt dat de shet de paddock uit loopt als ik in/uit loop met kruiwagens hooi en mest). Ik struikel, raak verstrikt in het stroomdraad en lig languit in de paddock. Stroomdraad om mijn been gewikkeld. Nou ik kan wel zeggen dat er genoeg stroom op staat :')

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:20

Ik ben echt zó blij met mijn vooruitgang met mijn projectpaard!
Ga de foto niet op bokt uploaden gezien hij dan nooit meer weg gaat maar wil hem toch delen O:)
https://www.dropbox.com/s/k1oslb42twuw9 ... 0.jpg?dl=0

Stroom staat hier zelden op de draad, als Diva weer wat te overmoedig word zet ik hem weer even aan ~~}>
Kleintje blijft super uit de buurt van draadjes ook :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:34

JKK in de grijze container doen hoor, niet in de groene!

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:36

Hilary schreef:
JKK in de grijze container doen hoor, niet in de groene!

Te laat -O-

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 23:24

JudithO schreef:
Of vergeten dat je het stroom er nog niet af hebt gehaald en je rustig over het draadje stapt, waarna je kruis je vertelt dat het stroom het nog prima doet :D


:+ :D *D

Ik heb geloof ik al 10jr geen stroom meer gehad. Ik ben echt neurotisch geworden nadat ik onder stroom door kroop en een klap op mn rug kreeg.

Bij ons nu staat ook amper ergens stroom op. Buitenom is hekwerk. Rondom de wei is met een klok en hoef ik niet echt aan te raken verder.
En laatst een stukje tussen hun heg en onze straat stroom op moeten zetten, maar is erg zwak.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 23:54

Ik had net weer een klap te pakken rond de bak toen ik de sleep aan de quad wilde maken.
En mijn dochtertje pakt het draad even later weer gewoon beet en voelt niets? :o?
Haar sandalen geleiden niet denk ik.

Azmay leuke foto, ze vind het wel best zo te zien.

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:01

Ziet er goed uit Azmay!
Weet je zeker dat jouw shet wel shet is? Zoveel respect voor het draad mag je ze hier wel leren, al heeft Jolly het na zijn laatste avontuur ook wel flink te pakken :D
Als ze nu het gras op mogen rent hij richting de poort, blijft heen en weer rennen en als Punette én Miracle er doorheen zijn gegaan durft hij er pas doorheen te gaan :')

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:18

xJitskee schreef:
JudithO schreef:
Of vergeten dat je het stroom er nog niet af hebt gehaald en je rustig over het draadje stapt, waarna je kruis je vertelt dat het stroom het nog prima doet :D

_O-

Ik had het stroomdraadje op de grond gelegd (dat voorkomt dat de shet de paddock uit loopt als ik in/uit loop met kruiwagens hooi en mest). Ik struikel, raak verstrikt in het stroomdraad en lig languit in de paddock. Stroomdraad om mijn been gewikkeld. Nou ik kan wel zeggen dat er genoeg stroom op staat :')


HAHAHA te grappig die verhalen _O-
Ik stond er laatst toevallig ook tot 2x toe met m'n kont tegenaan, maar ook ik kreeg maar een zielig tikkie.. dus niet echt onder de indruk.. vriend in de stress, dacht dat z'n stroomapparaat het niet meer goed deed, test het draad en kreeg me toch een klap _O- Zal wel aan de schoenen liggen ja :')

En idd, zoveel respect heeft mijn Shet helaas ook niet voor het draad haha _/-\o_

Waarom moet JKK in de grijze container? :o?

Wat een mooi projectpaard Azmay! Heb helemaal gemist dat je een project'je' hebt! Kan je er wat meer over vertellen? :D

Heb gister heerlijk met Jay gerommeld, sinds héél lang weer even lekker de tijd voor 'm genomen.. gaat hier nogal hectisch de laatste tijd.. gezeik met die boer, alle paarden/spullen verhuizen, nu omaatje in het ziekenhuis.. dus gisteravond lekker even tut-tijd :')

Afbeelding

Lekker zonder zadel gereden.. :+: Was voor het eerst op hem, en geloof niet dat iemand anders het voor mij ook al eens had geprobeerd :') Maar na een flinke tijd niet gereden te hebben, kon ik er zo opspringen (handig, zo'n ponymaatje 8-) ) en wegrijden.. alleen galop vond hij wel heel raar met zo'n wiebelig ding op z'n rug _O- Ik dacht, dit wordt of een spurt naar voren, of hij valt gelijk weer terug.. gelukkig koos hij de laatste haha <3

Afbeelding

En na het rijden lekker z'n manen en staart gewassen en z'n manen weer opnieuw ingevlochten.. <3 Wat een werk.. maar het werkt zo relaxend als je er zo ff mee bezig bent :+:

Afbeelding

Puppy blijft maar groeien... :')

Afbeelding

En, nog wat leuks.... vanaf augustus ongeveer zal Kevin een vriendinnetje krijgen!! :oo
Heb alleen nog geen naam.. jullie suggesties?! :P

Afbeelding