Legendarische hengst Plot Blue ingeslapen na ongeval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Legendarische hengst Plot Blue ingeslapen na ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:25


Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:53

Janine1990 schreef:
Kabayo schreef:
Een bekken die hersteld moet bewegen?? Echt niet. Krijg je alleen maar meer ellende van... rust rust rust...


Ik ben inderdaad geen medicus... maar volgens mij komt met steeds meer terug van langdurig rust ten behoeve van herstel... Die spieren lijken mij toch echt in beweging te moeten. Als de spieren verslappen, komt dat het herstel nooit ten goede, want die houden juist het bekken nog op z'n plek.

Daarbij zoals xyutu2 aangeeft weten we niet alles, ook niet waar het bekken gebroken is geweest. Het hóéft niet middendoor te zijn.

Ik heb zelf mijn bekken gebroken. Niks helemaal dwars door maar wel bijna op elk plek een scheurtje. Ik heb lange tijd alleen maar plat gelegen of in een rolstoel. Ik mocht zeker niet teveel bewegen. Nu ben ik natuurlijk een mens. Maar zou mij er wel in kunnen vinden

Nu ben ik natuurlijk zelf ook geen dierenarts hoor :P

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Legendarische hengst Plot Blue ingeslapen na ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:44

Ai ai ai, heerlijke speculaties weer.
Knap dat men in de diergeneeskunde ook zover is om met moderne technieken dieren te kunnen helpen. Jammer dat het niet heeft mogen baten bij Plot Blue.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Legendarische hengst Plot Blue ingeslapen na ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:49

Botten mogen niet bewegen om te kunnen herstellen, maar spieren in conditie houden is wel van belang. Vandaar dus dat je normaal met gips mag bewegen, of de pinnen/platen bij gezet worden (+ eventueel gips). Met heupen is gips geen optie, en pinnen/platen moet ook maar net kunnen, dat is lang niet altijd mogelijk.

Daarnaast is het aan een paard niet uit te leggen dat hij niet door de pijn heen mag bewegen, of juist wel een stukje door de pijn heen moet bewegen, maar sowieso dat hij niet uit zijn dak mag gaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:56

Ach arm dier :(:)

Wij hebben ooit voor de keuze gestaan een net twee jarige met een nare kniebreuk. Of operatie en 6 maanden zo hangen. Volledig vergoed door de verzekering. Hebben toen gekozen hem uit zijn lijden te verlossen. De gedachte aan 6 maanden zo te moeten doorbrengen als pony en geen garantie op een fijne toekomst. Met kans dat na die 6 martelende maanden alsnog moeten inslapen. Nee dat vonden we geen dierwaardig bestaan. ;(

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Legendarische hengst Plot Blue ingeslapen na ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:27

Een van de mooiste paarden ooit. Jammer!

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Legendarische hengst Plot Blue ingeslapen na ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:55

Arm dier! Dit had hij niet verdiend!! En dat eigenlijk alleen om geld!!

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 11:35

Paarden kunnen van bekkenbreuken herstellen maar dit wil meestal idd zeggen dat ze minstens 6 maanden in een harnas hangen (ja 24/7) en dan nog een paar maanden box. Ze mogen niet gaan liggen.
Soms hersteld het, soms niet.
Maar het herstel is dus lang en moeizaam.
Heb er al paarden volledig van zien herstellen (terug in de sport) maar of je echt zo'n traject in moet gaan met een 22 jarige is wel een vraag.

Spijtig dat ze alsnog moesten inslapen.