Wat is een reële stallings prijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:22

Dit hierboven heb ik ook al eens gehad, staleigenaar haalde de waterbakken s'avonds uit de stallen anders werden de stallen te nat. Vond het echt belachelijk.


Los dat uitrijmogelijkheden en rijbak afmetingen echt wel meedingen in de prijs, net als wat er gezegt wordt voor service wil ik best betalen maar dan moeten de mogelijkheden ook goed zijn.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:56

Dieselpaard schreef:
€410 voor de kop van noord-Holland is echt veel geld.
Ik zou hier echt max €300 voor willen betalen. Er zijn genoeg vergelijkbare stallen die ook niet zoveel vragen. Daarbij vind ik het een afknapper als mijn paard op vlas zou moeten staan (dat eet hij namelijk op). En het krachtvoer kan ik ook zelf halen als ik dat ook zelf moet betalen. Bijhouden hoeveel je voor elke klant hebt gehaald is een administratie die niet echt nodig is.
De rijbanen zijn niet groot genoeg om een goede Z proef (of hoger) in te rijden en de buitenrijmogelijkheden zijn niet echt groot.

Dan vind ik 300 Euro nog steeds erg veel geld voor wat er geboden wordt. :o Ik stond toen ik nog in Noord-Holland woonde voor een vergelijkbare stal/service voor 175/180 Euro per maand. Was dan alleen wel een (zeer goed gedraineerde) buitenbak in plaats van een binnenbak. De prijs was All-in.

Bij een andere stal in N-H met twee binnenbakken (20 x 60, 20 x 40) en een buitenbak (20 x 60), stapmolen, solarium, wasplaats, overdekte longeercirkel, binnen- en buitenstallen, uitloopstallen, paddocks, weidegang, brok, hooi, bodembedekking en mogelijkheden voor buitenrijden betaalde je 225 Euro per maand. Trailers gratis stallen. Je betaalde indien je daarvan gebruik wilde maken alleen voor uitmestservice of stapmolenservice 3 Euro per keer extra. Ik begrijp dat de stalprijs nu ongeveer 280 Euro is van deze stal.

De prijs die TS voor de stalling en service vraagt zou ik er zelf absoluut niet voor over hebben. Ik snap dat je de prijzen van waar ik nu woon niet kunt vergelijken met Noord-Holland, maar zelfs dan vind ik het echt veel te veel geld.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wat is een reële stallings prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:26

Ik vind persoonlijk € 410 voor hier in de regio echt duur, ik heb bijna dezelfde service waar ik nu sta maar geen binnenbak en betaal € 175
Maar voor een klein bedrag per jaar kan ik hier in diverse binnenbakken rijden.

Ik denk dat ik weet om welke locatie het gaat, maar sorry ik vind het behoorlijk aan de prijs.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat is een reële stallings prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:33

Ik denk dat men het niet helemaal begrijpt. Uitrij mogelijkheden, regio?? Dat heeft niks met de arbeid die er verricht word te maken!! Ik denk dat men geen weet heeft wat die arbeid dagelijks überhaupt inhoud!?

Daar komt bij de keus aan een klant zelf is. Roepen dat de prijs belachelijk is slaat nergens op, je kan elders voor minder staan maar dan hoef je niet deze kwaliteiten te verwachten.

Ik heb zelf een privé stal, weet wat het inhoud aan arbeid en de boel netjes en schoon te houden plus dekens wisselen en bescherming om doen. Dat kost je een hele dag als je veel paarden moet wisselen.
Nogmaals je kan kiezen waar je wil staan en er zijn zat mensen die het wel graag zouden betalen.

Verder zou ik het niet te ingewikkeld maken TS
Gewoon een goede vaste prijs hanteren en geen doe het zelf. Dan houd je het beste overzicht en hoe je het zelf wil

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat is een reële stallings prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:35

Maar dat is toch ook het grote probleem Popstra. Vroeger konden alleen de rijken zich paarden veroorloven. Nu vindt iedereen dat hij een paard kan bezitten. Dit betekent dat de dienstverleners zich een slag in de rondte moeten werken voor een te laag salaris.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:38

Shenavallie schreef:
Dieselpaard schreef:
€410 voor de kop van noord-Holland is echt veel geld.
Ik zou hier echt max €300 voor willen betalen. Er zijn genoeg vergelijkbare stallen die ook niet zoveel vragen. Daarbij vind ik het een afknapper als mijn paard op vlas zou moeten staan (dat eet hij namelijk op). En het krachtvoer kan ik ook zelf halen als ik dat ook zelf moet betalen. Bijhouden hoeveel je voor elke klant hebt gehaald is een administratie die niet echt nodig is.
De rijbanen zijn niet groot genoeg om een goede Z proef (of hoger) in te rijden en de buitenrijmogelijkheden zijn niet echt groot.

Dan vind ik 300 Euro nog steeds erg veel geld voor wat er geboden wordt. :o Ik stond toen ik nog in Noord-Holland woonde voor een vergelijkbare stal/service voor 175/180 Euro per maand. Was dan alleen wel een (zeer goed gedraineerde) buitenbak in plaats van een binnenbak. De prijs was All-in.

Bij een andere stal in N-H met twee binnenbakken (20 x 60, 20 x 40) en een buitenbak (20 x 60), stapmolen, solarium, wasplaats, overdekte longeercirkel, binnen- en buitenstallen, uitloopstallen, paddocks, weidegang, brok, hooi, bodembedekking en mogelijkheden voor buitenrijden betaalde je 225 Euro per maand. Trailers gratis stallen. Je betaalde indien je daarvan gebruik wilde maken alleen voor uitmestservice of stapmolenservice 3 Euro per keer extra. Ik begrijp dat de stalprijs nu ongeveer 280 Euro is van deze stal.

De prijs die TS voor de stalling en service vraagt zou ik er zelf absoluut niet voor over hebben. Ik snap dat je de prijzen van waar ik nu woon niet kunt vergelijken met Noord-Holland, maar zelfs dan vind ik het echt veel te veel geld.

Ik snap niet hoe mensen voor die prijs hun stal kunnen onderhouden en zichzelf een loon kunnen geven... :o

In mijn regio ga je toch ook richting 350-400 euro voor die accommodatie en service...

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wat is een reële stallings prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:46

Zelf sta ik in Heemskerk (NH) aan het bos/strand, binnen/buiten zetten wordt gedaan, uitgemest, opgestrooid, bij een appje wordt het klaargezette voer gegeven. Als je paard ziek is doen ze alles om je te ontzorgen.. En daar is de omheining ook prima en is een tuinslang waar je je paard af kan spuiten. Ontworming wordt ook geregeld (bovenop de stallingsprijs).
€235 in de winter en €150 dacht in in de zomer (24/7 op het land).

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:48

Popstra schreef:
Ik denk dat men het niet helemaal begrijpt. Uitrij mogelijkheden, regio?? Dat heeft niks met de arbeid die er verricht word te maken!! Ik denk dat men geen weet heeft wat die arbeid dagelijks überhaupt inhoud!?


Tja, vraag dat eens aan de winkeliers/huurders/grootgrondbezitters. Reken maar dat je betaald voor de omgeving en regio (in paardentaal uitrijmogelijkheden) :))

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:49

Popstra schreef:
Ik denk dat men het niet helemaal begrijpt. Uitrij mogelijkheden, regio?? Dat heeft niks met de arbeid die er verricht word te maken!! Ik denk dat men geen weet heeft wat die arbeid dagelijks überhaupt inhoud!?

Wat die arbeid betreft heb je uiteraard gelijk. Maar de marktprijs ttz. wat de klant bereid is om te betalen hangt heel zeker wel af van de ligging. neem bv. 2 identieke hotels met identieke service. 1 ligt tussen een drukke baan en een huisvuilverbrandingsoven. Hotel nr 2 ligt aan het strand. Logisch toch dat hotel nr 2 hogere prijzen kan vragen?
Je kan je als stal natuurlijk specifiek richten op wedstrijdruiters die fanatiek willen trainen. Maar zelfs de meest fanatieke wedstrijdruiter vindt het wel eens prettig om in het bos uit te stappen. Of met een paard dat een rustperiode heeft een kalme buitenrit te maken.
Dus ik denk dat net als bij hotels en bij huizen ook bij stallen de ligging een flinke invloed heeft op de prijs.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:01

Ik heb even een klein rekensommetje gemaakt. Als je dit met 2 man fulltime doet, heb je 16X7 = 112 werkuren per week. Dat is 448 uur per maand. Als je netto 15 euro per uur zou willen verdienen aan salaris (wat voor een volwassen zelfstandige een l*lbedrag is, maar goed) kom je, naar beneden afgerond, op 10.000 arbeidsloon per maand. Als je 35 pensionpaarden hebt, kom je op 285 euro arbeidsloon per paard per maand. Tel daar 100-150 euro hooi/stro/brok per paard per maand bij op, en je hebt je basisbedrag, zónder afschrijving/onkosten/onderhoud van je opstallen, zónder verzekeringen, vakantie, ziekte/arbeidsongeschiktheid en pensioenopbouw. Tel je die kosten ook nog mee, zakt je eigen salaris vér onder een tientje per uur. Kun je beter gaan vakkenvullen bij de Appie.

Kortom, die 410 is een héél realistisch bedrag wil je iets meer dan droog brood eten.

denisesilver

Berichten: 2881
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:13

Pfoe, wat een lage bedragen komen hier soms voorbij! Alles onder de 200-250 sta je hiervoor in de opfok! Maar dit is regio West-Brabant du ik zou niet weten hoe het zit in het noorden. Hier betaal je rond de 350/400 voor een stalling als deze. Ik vind 410 heel reëel, maar zou ook iig een basisprijs hanteren en daar bovenop sommige service kosten meenemen (deken wisselen, etc.). Ik zou wel mesten en binnen/buiten zetten zelf doen (als stalhouder), anders kan het best een keer voorkomen dat er fouten worden gemaakt, en zo hou je het ook overzichtelijk voor jezelf.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat is een reële stallings prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:37

Om op de vraag van TS terug te komen zou ik gaan kijken wat stallen in de buurt doen met een gelijkwaardige service. Hoe is daar het verloop of staan de klanten er heel erg lang. Je kan jezelf wel de markt uit prijzen met hele hoge huur voor alles wat je bied maar als je daardoor boxen leeg hebt staan is het ook niet alles, dat kost ook geld. Is er echt vraag naar alles wat je buiten het voeren, buiten en binnen zetten, onbeperkt ruwvoer, 1 baal vlas bied? Zo nee kan je het schrappen uit je lijst.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:56

@ popstra en Laurievc: Een pensionstal met een paar paarden moet je echt als hobby hebben, niet om er zelf van te willen kunnen leven. De arbeid moet ook een hobby zijn, anders moet je een DIY-stal aanbieden.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:14

Ibbel schreef:
Ik heb even een klein rekensommetje gemaakt. Als je dit met 2 man fulltime doet, heb je 16X7 = 112 werkuren per week. Dat is 448 uur per maand. Als je netto 15 euro per uur zou willen verdienen aan salaris (wat voor een volwassen zelfstandige een l*lbedrag is, maar goed) kom je, naar beneden afgerond, op 10.000 arbeidsloon per maand. Als je 35 pensionpaarden hebt, kom je op 285 euro arbeidsloon per paard per maand. Tel daar 100-150 euro hooi/stro/brok per paard per maand bij op, en je hebt je basisbedrag, zónder afschrijving/onkosten/onderhoud van je opstallen, zónder verzekeringen, vakantie, ziekte/arbeidsongeschiktheid en pensioenopbouw. Tel je die kosten ook nog mee, zakt je eigen salaris vér onder een tientje per uur. Kun je beter gaan vakkenvullen bij de Appie.

Kortom, die 410 is een héél realistisch bedrag wil je iets meer dan droog brood eten.

Daar klopt niet helemaal.
35 paarden is 6 tot echt max 8 uur werk per dag (geen 16).
Daarnaast kost een paard max 100E per maand aan onderhoud.

Veel pensionstallen hebben ook nog eens 1 of meerdere stagiaires lopen... dat scheelt helemaal veel geld :D

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wat is een reële stallings prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:16

Een paard max 100,- per maand aan onderhoud? Echt niet. Helemaal niet als je het niet van eigen land kan halen.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:19

Utixo schreef:
Een paard max 100,- per maand aan onderhoud? Echt niet. Helemaal niet als je het niet van eigen land kan halen.

Ik betaal 35E per pak voordroog... daar doet een paard ruim 1 maand mee.
Mijn vriendin (met pensionstal) betaald minder omdat zij veel afneemt.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat is een reële stallings prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:33

Hier in de regio zou ik aan zo'n 400-450 euro denken voor wat je bied.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:37

In de omgeving waar ik zit bestaat zoiets niet, maar iets met een binnenbak en grote boxen is eigenlijk altijd €400+ en dan wordt je paard niet buitengezet.

Ik denk dat zo'n stal waar alles gedaan wordt, goede faciliteiten (binnenbak en buitenbak met goede bodem, longeercirkel etc.) en de paarden een aantal uur buiten komen zeker wel vol staat als er tussen de €450-€550 wordt gevraagd.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:23

Shenavallie schreef:
@ popstra en Laurievc: Een pensionstal met een paar paarden moet je echt als hobby hebben, niet om er zelf van te willen kunnen leven. De arbeid moet ook een hobby zijn, anders moet je een DIY-stal aanbieden.

I know, maar ik wil never nooit geen klanten.
Ik heb altijd een beetje het gevoel je niet MAG verdienen. Dat gevoel krijg ik hier ook bij vele reacties!

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:25

Zelf zit ik met twee pony's onder de honderd Euro per maand. Een kennis van mij zit op ongeveer 75 Euro per paard per maand aan kosten en haalt het ook niet van haar eigen land.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:37

Brainless schreef:
Utixo schreef:
Een paard max 100,- per maand aan onderhoud? Echt niet. Helemaal niet als je het niet van eigen land kan halen.

Ik betaal 35E per pak voordroog... daar doet een paard ruim 1 maand mee.
Mijn vriendin (met pensionstal) betaald minder omdat zij veel afneemt.


35 euro per pak... hoeveel kilo zit daar +- in?

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:49

Drico schreef:
35 euro per pak... hoeveel kilo zit daar +- in?

Pfff weet ik niet zo.
Ik voer in de winter 2 1/2 paard er ca 3 weken (onbeperkt) van.

Zijn grote rechthoekige pakken.

Caresse07

Berichten: 9405
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:00

Ik sta op een stalling waar alles (ook wat bij jou optioneel is) bij de prijs inbegrepen zit, inclusief brok en ik betaal € 340,- Gelderland tussen Culemborg en Tiel.

Alleen staan ze bij ons op stro en niet op vlas dus wordt er niet per pak gekeken of zo.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:16

Brainless schreef:
Ibbel schreef:
Ik heb even een klein rekensommetje gemaakt. Als je dit met 2 man fulltime doet, heb je 16X7 = 112 werkuren per week. Dat is 448 uur per maand. Als je netto 15 euro per uur zou willen verdienen aan salaris (wat voor een volwassen zelfstandige een l*lbedrag is, maar goed) kom je, naar beneden afgerond, op 10.000 arbeidsloon per maand. Als je 35 pensionpaarden hebt, kom je op 285 euro arbeidsloon per paard per maand. Tel daar 100-150 euro hooi/stro/brok per paard per maand bij op, en je hebt je basisbedrag, zónder afschrijving/onkosten/onderhoud van je opstallen, zónder verzekeringen, vakantie, ziekte/arbeidsongeschiktheid en pensioenopbouw. Tel je die kosten ook nog mee, zakt je eigen salaris vér onder een tientje per uur. Kun je beter gaan vakkenvullen bij de Appie.

Kortom, die 410 is een héél realistisch bedrag wil je iets meer dan droog brood eten.

Daar klopt niet helemaal.
35 paarden is 6 tot echt max 8 uur werk per dag (geen 16).
Daarnaast kost een paard max 100E per maand aan onderhoud.

Veel pensionstallen hebben ook nog eens 1 of meerdere stagiaires lopen... dat scheelt helemaal veel geld :D

Dat scheelt dus per accommodatie en per pakket per paard. Je moet het hele plaatje bekijken zoals ibbel het benoemt mis ik er nog wel een paar, onderhoud hypotheek sociale premies... zijn er inkomsten uit lessen of kantine? Is er verhuur aan vereniging voor organisatie van wedstrijden? Het is niet zo zwart wit als de meesten hier schetsen. Daarom is de vraag aan te niet beantwoorden, wat zijn je kosten? Wat zijn je uren? Welke opbrengsten heb je al? En hoeveel uren staan er op je agenda? Dan kan je pas een berekening maken.