Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:37

bettyvn schreef:
Loretta schreef:

De meeste influencers zijn zo nep als het maar kan.


https://www.ad.nl/koken-en-eten/populai ... ~ab31a6ea/



neemt niet weg dat ze wel genoeg mensen heeft beinvloed, en mensen zich voorgelogen voelen. publiek is er dus genoeg.


Het gaat zulke influencers alleen maar om het geld. Producenten van vegan producten betalen alleen maar dat zij haar publiek laat zien hoe geweldig die producten wel niet zijn. Soms begrijp ik oprecht niet dat mensen niet snappen hoe dit werkt. en dat 99% van de getoonde producten gesponsord zijn. Op de een of andere manier staan dit soort youtubers mij gigantisch tegen en vraag ik me iedere keer weer af. Hoeveel zullen ze nu betaald krijgen om nu dit specefieke product voor de camera uit te pakken en op te eten.

Maar goed, het domme volk volgt die lui en rent massaal naar de winkel om exact hetzelfde rotzooi te kopen. Daarbij verkoopt zo iemand als Rawvana haar fans een levenstijl die toch niet zo gezond blijkt te zijn als dat ze zelf over doet komen. Van mij mogen er nog wel meer van dit soort influencers ontmaskerd worden.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:28

Het blijkt wel dat het gros van de activisten een ernstig gebrek aan kennis hebben. Let wel op dat die activisten ook een keer richting ons paardensporters gaat komen.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:36

Benzz schreef:
Het blijkt wel dat het gros van de activisten een ernstig gebrek aan kennis hebben. Let wel op dat die activisten ook een keer richting ons paardensporters gaat komen.



Daar waarschuw ik al heel lang voor hier op bokt. Ook wij komen nog wel aan de beurt. Kinderboerderijen, dierenwinkels, maneges en dierentuinen. Maak de borst maar nat. Dit tuig stopt niet bij de boeren.

Het enige positieve aan deze situatie in Boxtel is dat deze lui hun ware gezicht hebben laten zien. en dat er nu een hele grote groep Nederlanders bewust is geworden van welke leugens er over boeren wordt verteld en ook welke ellende boeren over zich heen krijgen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:46

Loretta schreef:
Benzz schreef:
Het blijkt wel dat het gros van de activisten een ernstig gebrek aan kennis hebben. Let wel op dat die activisten ook een keer richting ons paardensporters gaat komen.



Daar waarschuw ik al heel lang voor hier op bokt. Ook wij komen nog wel aan de beurt. Kinderboerderijen, dierenwinkels, maneges en dierentuinen. Maak de borst maar nat. Dit tuig stopt niet bij de boeren.

Het enige positieve aan deze situatie in Boxtel is dat deze lui hun ware gezicht hebben laten zien. en dat er nu een hele grote groep Nederlanders bewust is geworden van welke leugens er over boeren wordt verteld en ook welke ellende boeren over zich heen krijgen.


En daarna de mensen met huisdieren en volières/duiventil etc...dit soort extremisten zijn tegen elke vorm van dierenhouderij, dus ook die hond voor gezelschap of erf/huiswaak mag niet. Eigenlijk zeggen ze dat ook allang; immers geven ze toe tegen elke vorm van dierenhouderij te zijn. Alleen praktisch niemand beseft dat ze ook echt letterlijk elke vorm bedoelen, dus ook die huiskat, huis/waakhond, de tropische vogels of je kampioenspostduif ( ook als ze niet kampioen zijn trouwens :+ )

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:58

xxCYNNxx schreef:
En daarna de mensen met huisdieren en volières/duiventil etc...dit soort extremisten zijn tegen elke vorm van dierenhouderij, dus ook die hond voor gezelschap of erf/huiswaak mag niet. Eigenlijk zeggen ze dat ook allang; immers geven ze toe tegen elke vorm van dierenhouderij te zijn. Alleen praktisch niemand beseft dat ze ook echt letterlijk elke vorm bedoelen, dus ook die huiskat, huis/waakhond, de tropische vogels of je kampioenspostduif ( ook als ze niet kampioen zijn trouwens :+ )


Ik vraag mij al af hoeveel diersoorten er op de rode lijst zullen komen of zelfs uit sterven wanneer deze lui hun zin zouden krijgen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:14

heel veel...blijven dan nog maar weinig diersoorten over vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:25

Loretta schreef:
Het enige positieve aan deze situatie in Boxtel is dat deze lui hun ware gezicht hebben laten zien. en dat er nu een hele grote groep Nederlanders bewust is geworden van welke leugens er over boeren wordt verteld en ook welke ellende boeren over zich heen krijgen.

Zou het? Ik denk dat het gros van de burgers de actie alweer vergeten is en zichvniet hebben verdiept in boeren, en er alleen aan denken als er weer zo'n actie is.
Eerlijk, zonder bokt had ik niet zoveel over deze situatie geweten. En ik kom uit een boerengezin ;)

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:53


sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:25

Zou het Bubblewrap? Want ik denk als ik bokt niet had ik er zelf wel meer over had opgezocht.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:43

fransje23 schreef:
Voor educatie op basisscholen zijn er complete lespakketten via http://www.hetkleineloo.nl


En hoeveel worden die toegepast? De materialen zijn er wel, maar er wordt weinig mee gedaan want scholen moeten al verplicht veel teveel.
Ik woon zelf nu in landelijk gebied, maar heb tijdens mijn stages en beginnende carriere (als dietist) in de stad teveel kinderen gehoord die denken dat melk uit de fabriek komt.

pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:57

Jullie gaan snel.
Over het interview, dat geplaatst werd over de uitzending van Pauw. Ik vind het een slechtinterview. Ook al vond ik het optreden van de jongeren tenenkrommend (te weinig hun punt gemaakt, te weinig kennis van de materie), vind ik dat deze journalist in tegendeel tot Pauw, vooral haar eigen mening heeft geventileerd en zelfs tot karaktermoord over is gegaan. Ze trekt de integriteit van deze twee jonge mensen en met name van het meisje in twijfel, of anders gezegd, daar maakt ze de vloer mee gelijk.
Dat vind ik een journalist onwaardig en gespeend van elke objectiviteit en dat hebben deze kinderen dan ook weer niet verdiend. Temeer, daar dan de boeren en de gehele sector enorme veren in hun (achterwerk) krijgen geduwd. Dus deze journalist heeft zich voor mij verlaagd tot een gewone Nl burger die eventjes eens lekker haar mening wil ventileren.

Betyvn schreef
Citaat:
dierlijke mest gebruiken staat los van biologisch of niet. wij telen thuis gangbaare akkerbouw 1 op 5. na de aardappelen gaat overal een dikke laag mest, champost en evt ook kalk overheen. structuur verbeteren, grond optimaliseren. ook hier is amper tot geen uitstoot, het dak ligt vol zonnepanelen, en deze vangen genoeg stroom voor ons huishouden en de volautomatische bewaarschuur, ons nieuwe huis heeft geen gasaansluiting maar draait op aardwarmte. alleen de trekkers rijden nog op diesel.
uitstoot is per plant minder omdat de opbrengsten per hectare gewoon echt heel veel groter zijn. die trekker rijd toch wel heen hen weer over het land, of dit nu voor 40 ton aardappels per hectare is of voor 20 ton per hectare. daarvoor zijn er in mijn ogen simpel weg te veel mensen op deze wereld. moetten we de hongersnood maar zo houden, zakt te populatie misschien iets. dan niet piepen als alle vluchtelingen deze kant op komen.
willen we met zn alle biologisch dynamisch eten moet iedereen weer zn eigen eten gaan verbouwen dan moetten we terug naar voor de oorlog of zelfs voor 1900 met onze agrosector. en dan moet onze wereld bevolking de helft inkrimpen ofzo?

Alles wat jullie doen aan behoud van milieu vind ik top +:)+ , echt waar. Maar ook jij weet net zo goed als ik, dat ook de akkerbouw anders moet. Kijk maar eens naar de noodkreet onlangs geslaakt dat meer dan 1 miljoen van onze soorten (planten, dieren waaronder belangrijke insecten) aan het verdwijnen zijn. Ik heb daar geen oplossing voor. Wel weet ik dat de markt voor biologische producten nog lang niet verzadigd is. Dus daar valt nog eern slag te slaan.
Ook weet ik, dat Wageningen in samenwerking met boeren naarstig op zoek is om oplossingen te bedenken voor dit probleem, zodat we en genoeg eten kunnen produceren en toch vriendelijker voor de aarde kunnen zijn. Dat dit nodig is dat is evident.

Terug naar deze actie en de intensieve veehouderij.

Ik vind het erg vreemd, dat in zo'n klein landje als Nederland (2,5 keer de Limousin) zo'n intensieve veeteelt plaats vindt. Ik vind dat daar wel degelijk, ook in Europees verband vragen over gesteld mogen worden.

Gelukkig zijn er al Nl boeren (je ziet ze hier ook meer en meer opduiken) die elders gaan boeren. Gewoon zoals het hoort, veel land, eigen kak dieren gebruiken die vooral op het land leven, en eerder te kort als mest overschot hebben zoals het mest probleem laat zien in NL.

Ik denk dat die vragen wel gesteld mogen worden, want het nog steeds zo geweldig vinden wat allemaal in NL gebeurt, dat is toch echt niet meer van deze tijd.

Kijk eens verder dan NL en kijk eens naar al dat land waar zo weinig mee gebeurt in de rest van Europa :)* , denk daar eens over na. Kan wel degelijk win-win zijn (boer, dierenwelzijn en milieu).
En daarmee kraak ik echt niet de boeren af, want ik zie echt wel dat deze voor een enorme uitdaging staan, en ik heb boeren echt heel erg hoog!

Maar ooit een discussie aan een praattafel gezien, waar de NL veeteelt boeren enorm af gaven op de boeren in Frankrijk :n die zo inefficiënt bezig zouden zijn.
Toen had ik echt wel eventjes dat ik dacht, lieve boeren kom hier eens kijken. Kijk eens naar al die plantjes op de wei, in de sloten. Kijk eens naar al die vogels, insecten, vlinders, en niet te vergeten roofvogels.

Kijk eens naar onze Limousin koeien waar alle kalfjes echt een hele tijd aan de tiet van mama hangen <3 en ronddartelen in de wei. Hoe zo kan boeren en dieren welzijn niet samen gaan? Daar kan NL nog een puntje aan zuigen.

Kijk eens naar hoe al die percelen nog zoiets authentieks hebben, die niet strak en recht en kaal zijn. Maar daar staan bomen op, heggen, dolmen (soort oude stenen). Inderdaad niet zo erg efficiënt als allemaal in Nederland, waar alles strak en recht is in enorme percelen is opgedeeld en waar het hele landschap is verkracht. Maar voor de natuur is helemaal niet verkeerd wat in Frankrijk gebeurt.

Waarom in zo'n klein prielig landje zo'n enorme veestapel hebben en dan ook nog produceren voor de export? Onbegrijpelijk. Zoek je boerengeluk toch elders, want er zijn landen te over waar nog zat ruimte is om te boeren en waar het voor iedereen veel fijner is.

Daar hadden deze actievoerders het over moeten hebben. En niet over een zielig biggetje dat water toegediend kreeg (ipv biest) en waarmee totaal de actie plank en het groter geheel gemist werd. Over de megastallen hadden ze het moeten hebben en als er ook maar iets gebeurt hele stallen wederom geruimd moeten worden etc etc. :list:

Komende week zal ik weinig meer reageren hier, gewoon daar ik er niet de mogelijkheid voor heb, dusniet omdat ik de discussie uit de weg zou gaan.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:08

pien, je kijkt wel een beetje door een gekleurde bril hoor. Ook hier stikt het van de vogels, insecten, vlinders en roofvogels. En onze kalfjes hangen ook een half jaar aan de bar bij hun moeders. Veel boeren willen bijvoorbeeld helemaal geen mest injecteren, maar de Nederlandse overheid stelt dit verplicht. En zo zijn er honderden regels welke bedacht zijn achter een bureau. Intensieve veeteelt vindt hier plaats omdat Nederlandse boeren zo'n beetje de beste ter wereld zijn. Andere landen nemen heel graag een kijkje bij de Nederlanders. En produceren voor export, dat is toch gewoon Nederland. Handelsland bij uitstek. De reden waarom Nederlanders over de hele wereld te vinden zijn.
Je praat ook wel erg eenvoudig over je geluk elders zoeken. Als je hier een bedrijf hebt, heb je hoge schulden. Als je jong bent kun je niet zomaar een paar miljoen tevoorschijn toveren om in het buitenland te beginnen. Om nog maar niet te praten over het achterlaten van familie, vrienden en bedrijven die al generaties in de familie zijn.

pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:15

Kinke, ik laat gewoon een ander geluid horen en zeg, en schrijf, kijk eens verder dan je NL neus lang is. Bij heel veel boeren komt het vee weinig of niet meer buiten. Fijn dat het bij jullie wel nog zo is en fijn dat er bij jullie wel nog zoveel bloemen te zien is. Bezoekers hier uit NL maken ons er elke keer weer op attent dat het verschil i n diversiteit met hier en NL zo enorm groot is. Zelf zien wij dat hier niet meer, omdat het zo normaal is.

Logisch, want NL heeft gewoon heel erg weinig land. Dat is objectief gewoon zo, en daar kunnen ze niets aan doen. Ook is het mestoverschot bekend (mijn neefje heeft daar heel veel mee te maken en de regelgeving daarom heen is echt zwaar en ik geloof hem daarin zonder meer), hier hebben we eerder een tekort aan mest, want als een boer 100 koeien heeft dan staat daar bijna ook zoveel hectare grond tegenover. Dus de boeren telen hun eigen mais e.a. veevoer.
Het is geen verwijt aan het adres van, maar meer een→ kijk eens verder. Nl heeft gewoon zijn beperkingen.

En als jij enthousiast ben over die megastallen, dan verschillen we gewoon van mening. Ik heb daar helemaal niets mee, ook al staat de hele wereld te klappen voor deze huge projecten en komen er voor naar NL. Want dit is dus wel iets, waar deze animal rights bewegingen op willen wijzen dat hier ook een negatieve kant aan zit.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:16

Maar pien, die boeren gaan naar landen waar wettelijk de dieren veel slechter behandeld mogen worden.
Ik ben het met je eens dat er landen zijn waar boeren beter gaat (nee, eigenlijk vind ik dat men gewoon minder vlees moet eten en minder eten moet weggooien waardoor er minder intensieve landbouw nodig is, maar soit), maar als boeren het land uittrekken naar landen met minder wetgeving omdat ze het hier niet volhouden, dan schiet dat niet echt op toch? Daardoor worden die koeien niet beter behandelt...

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:18

@pien_2010
is het uit verhouding dat nederland de 2e grootste exporteur is van agro producten? absoluut ja.
zoals ik al eerder heb gezegt, lijden wij honger? absoluut nee.
is de kans dat wij honger gaan lijden aanwezig? absoluut nee.
is onze welvaart standaart wat het is mede dankzij onze agrosector? JA
als er biologische alternatieven komen waardoor de opbrengst niet omlaag gaat weet ik zeker dat nederland zo omgeswiched is.

overigens val ik iedere avond in slaap met het geluid van krekels, kijk ik op zondag vanaf mn terras hoe de buizerds de fietserstoeristen terroriseerd, en kreeg ik gister fotos doorgestuurd hoe mijn vader (als hobby jager) reekalfjes uit de lucerne aan het halen was, zodat zij niet doodgemaaid worden. voor natuur heb je geen boom of steen midden in het land nodig. het ziet er misschien wat minder gezellig uit, maar de natuur past zich aan. wij missen de fazanten omdat de gemeente (notabene) de dijken kaal maait en er weinig dichte dekking overblijft, daar voor terug krijgen wij buizerds, hazen, (idioot veel) ganzen, reeen, en er is zelfs een vos gespot.
van insecten heb ik weinig verstand, maar ik heb met natuur wel zoiets van het regeld zichzelf en past zich aan. als een dier niet 'nodig' is in de kringloop sterft het uit en dient een passende opvolger zich vanzelf aan.

mijn vriend zit momenteel 2 maanden in canada, bij een van oorsprong notabene nederlandse boer. en als hij daar zegt joh, je gebruikt je dikke trekker met state of the art gps maar voor 20% dan zijn ze beledigd. want het kan toch niet dat nederland het zoveel beter weet, zo'n klein landje :')
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 17-05-19 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:19

Maar nu ga jij ervan uit dat de boeren niet verder kijken dan hun neus lang is. Dat is dus niet zo. Maar het wil niet zeggen dat iedereen zomaar z'n boeltje bij elkaar kan pakken.
Mensen in Nederland staan zo langzamerhand zo'n eind van de natuur af, die hebben helemaal geen idee wat er groeit en bloeit in de Nederlandse weides. Het is veel gemakkelijker om berichten op FB etc. na te roepen. Zeker weten dat men zelf niet op onderzoek uitgaat. En bij uitzondering vraagt men rechtstreeks iets aan een boer. Ik ben helemaal niet enthousiast over megastallen, maar ik ben er ook niet op tegen. Er is maar 1 ding belangrijk, hoe de dieren verzorgd worden. En dat kan in een kleine stal slechter zijn dan bij een grote. Dat kan bij een biologische veehouderij slechter zijn dan bij een gangbaar bedrijf. De boer, dat is degene die bepaalt hoe een dier verzorgt wordt.

pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:27

secricible schreef:
Maar pien, die boeren gaan naar landen waar wettelijk de dieren veel slechter behandeld mogen worden.
Dat gebeurt ook, c'est vrai! Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de hele netshouderij, die nu totaal ongereguleerd elders buiten NL plaats vind en waar animal right e.a activisten imo de plank dus volledig hebben misgeslagen. Heel treurig.
Maar gelukkig zijn er ook veel boeren die naar Hongarije, Zweden, Frankrijk, Schotland :list: trekken om gewoon eerlijk te boeren en die vooral afkomen op de lagere prijzen voor land, huizen etc. Want weet wel voor € 500.000 kun je hier een prachtig bedrijf kopen met allerlei schuren, stallen etc. met echt enorm veel land. Ondenkbaar in NL waar de grond zo schaars is.

bettyvn schreef:
van insecten heb ik weinig verstand, maar ik heb met natuur wel zoiets van het regeld zichzelf en past zich aan. als een dier niet 'nodig' is in de kringloop sterft het uit en dient een passende opvolger zich vanzelf aan.
Dat is een mening. De wetenschap denkt daar dus totaal anders over en heeft onlangs de noodklokken geluid https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/07/mi ... n-a3959344 . Het is een hele ingewikkelde materie (en echt niet alleen komt dit door de boeren hoor) en dit kan je niet ontgaan zijn, en jouw conclusie dat een passende opvolger zich wel aan zal dienen is gewoon niet waar gebleken. Kijk maar eens naar China, waar nu al projecten zijn waar mensen met de hand voor de bevruchting van de gewassen gaat zorgen :oo , daar de bijen en insecten die dit werk altijd al deden, zo goed als uitgestorven zijn.

In het stuk valt dus oa te lezen
Citaat:
De snelheid waarmee plant- en diersoorten verdwijnen ligt tientallen tot honderden keren hoger dan in de laatste 10 miljoen jaar. Als we zo doorgaan worden binnen enkele decennia een miljoen soorten in hun voortbestaan bedreigd.


Citaat:
Het rapport, waaraan drie jaar is gewerkt, laat zien dat er oplossingen zijn. Het beschermen van de resterende natuur is daarvoor een voorwaarde. Maar het is lang niet genoeg. Om de biodiversiteit werkelijk te beschermen, moeten we bereid zijn tot fundamentele veranderingen in onze manier van leven. Het rapport stelt het ‘beperkte paradigma van economische groei’ ter discussie.

Het verlies van biodiversiteit is niet alleen een milieuvraagstuk, schrijven de wetenschappers, het gaat ook over sociale en economische ontwikkeling, over veiligheid en over verdeling van welvaart.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:35

secricible schreef:
fransje23 schreef:
Voor educatie op basisscholen zijn er complete lespakketten via http://www.hetkleineloo.nl


En hoeveel worden die toegepast? De materialen zijn er wel, maar er wordt weinig mee gedaan want scholen moeten al verplicht veel teveel.
Ik woon zelf nu in landelijk gebied, maar heb tijdens mijn stages en beginnende carriere (als dietist) in de stad teveel kinderen gehoord die denken dat melk uit de fabriek komt.

Dat komt het ook, want zo rechtstreeks uit de koe wordt wat lastig. Maar volgens mij weten de meeste kinderen heus wel dat melk van koeien, geiten, schapen of paarden komt.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:46

Stiekem groeit en bloeit er hier echt niet veel in de weides hoor. Ik zit in een gebied dat vrijwel volledig uit melkveeboeren bestaat, en dat zijn vooral heel veel kilometers gras. Her en der is een boer die blijkbaar andere dingen in zijn land accepteert en waar dus wat andere dingen in het gras staan, maar het overgrote deel is toch echt alleen gras. En dat heeft verdomd weinig waarde voor de natuur.


Wat betreft veehouderij en megastallen: Tja, ik ben zelf van het idee: als je je eigen hond/paard/welk huisdier dan ook er niet zou plaatsen, dan moet je er ook geen dieren plaatsen die leven om op je bord te eindigen.
Ik heb an sich niets tegen het opeten van dieren. Wel tegen de manier waarom ze gehouden en gedood worden.

Zowel de gitzwarte als de roze bril over veehouderij moeten af.
Die eeuwige 'Die beesten zijn boeren hun inkomen, daar zorgen ze goed voor!' is zo'n drogreden...
Ik ben bij meerdere melkveehouders in de stal geweest. Mijn huidige boeren zijn prima voor hun beesten. Koeien staan relaxed en kalm in de stal, ook wanneer er mensen rondlopen.
De boer waar ik vroeger paardlief op pension had staan duidelijk niet. Zodra daar iemand binnen stapte stonden de koeien aan de andere kant van de schuur. Tja... Ook zij haalden hun inkomen uit die beesten.


Een beetje educatie, vooral bij het publiek, zou geen kwaad kunnen. Want helaas zijn er inderdaad ruimschoots mensen die geen idee hebben waar de melk uit dat mooie kartonnen pak vandaan komt. Of welk dier ze eten.

Mooi voorbeeldje: Op een middeleeuws evenement had ik ooit eens een kip meegenomen om daar te slachten. Thuis al doodgemaakt, de rest daar. En dan krijg je commentaar over 'zielig' van mensen die een broodje met vlees in hun hand hebben.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:48

Pipodipo schreef:
Dat komt het ook, want zo rechtstreeks uit de koe wordt wat lastig. Maar volgens mij weten de meeste kinderen heus wel dat melk van koeien, geiten, schapen of paarden komt.


volgens mij valt dat, zeker in de groten steden, heel erg tegen.
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/jongeren ... ndaan-komt

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:49

Voor de mensen die het interessant vinden: https://www.destentor.nl/olst-wijhe/deu ... um=twitter Ik zou zeggen: Woon je in de buurt en ben je benieuwd: Doen!


Over kleur in de weilanden: klopt. Wist je dat er via de overheid bijvoorbeeld subsidies zijn voor akkerranden? https://www.lgseeds.nl/akkerranden/ Helaas is dit bij grasland nog niet mogelijk (de regelgeving in de EU: Wanneer grasland langer dan x-aantal jaar grasland is moet dat grasland blijven)

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:52

Pipodipo schreef:
secricible schreef:


En hoeveel worden die toegepast? De materialen zijn er wel, maar er wordt weinig mee gedaan want scholen moeten al verplicht veel teveel.
Ik woon zelf nu in landelijk gebied, maar heb tijdens mijn stages en beginnende carriere (als dietist) in de stad teveel kinderen gehoord die denken dat melk uit de fabriek komt.

Dat komt het ook, want zo rechtstreeks uit de koe wordt wat lastig. Maar volgens mij weten de meeste kinderen heus wel dat melk van koeien, geiten, schapen of paarden komt.


Flauw, je weet best wat ik bedoel.
Maar nee, mijn ervaring is dat dat in de stad vies tegen valt.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:57

Hier in de regio zie je een mix van melkveehouders, agrariërs en bollenboeren.
Agrariërs moeten hier verplicht een strook wildbloemen zaaien, juist voor insecten.

Hier zie je idd ook veel melkveehouders land gaan verhuren aan bollenboeren, levert leuk geld voor ze op.
Maar ook idd dat ze bv hun eigen mais telen. Dit zal uiteindelijk goedkoper zijn dan inkopen.

Ik ken idd diverse boeren die zouden willen emigreren, maar is gewoon niet financieel haalbaar.
Want als je ziet aan wat voor wetten ze moeten voldoen, en wat het kost.
Maar alles moet wel betaald worden, en als je dan kijk naar de melkprijs die een boer krijgt en wat het in de winkel kost per liter. Daar moet iets aan gedaan worden.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:46

julius_juut schreef:
De boer waar ik vroeger paardlief op pension had staan duidelijk niet. Zodra daar iemand binnen stapte stonden de koeien aan de andere kant van de schuur. Tja... Ook zij haalden hun inkomen uit die beesten.


.

Bepaalde rassen hebben het niet zo op mensen, dat is iets waar je rekening mee moet houden. Overigens vind ik dat als een koe geen aandacht van een mens wil, het niet per definitie zo is dat het dier slecht verzorgt wordt. Dat vind ik echt een hele rare aanname.

pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:18

kiki1976 schreef:
Maar alles moet wel betaald worden, en als je dan kijk naar de melkprijs die een boer krijgt en wat het in de winkel kost per liter. Daar moet iets aan gedaan worden.
Helemaal mee eens. BTW af van 1ste levensmiddelen en gewone kostprijs betalen.


Benzz schreef:
Overigens vind ik dat als een koe geen aandacht van een mens wil, het niet per definitie zo is dat het dier slecht verzorgt wordt. Dat vind ik echt een hele rare aanname.
Inderdaad. Het is waar ik woon best wel uitgestrekt en een leeg land. Koeien als ze ons zien (met of zonder paarden) schrikken en schrokken zich rot. Behalve de boer zagen of zien die dieren geen mens en staan vrijwel altijd in de wei met hun kalfjes. De koeien in onze buurt waar we vaak langs komen zijn nu nieuwsgierig en rennen niet meer weg. Maar in het begin :j :=