Spanning voor eerste schoolreisje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Spanning voor eerste schoolreisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 10:19

29 mei gaat mijn 4 jarige watje op schoolreisje. Vraag niet hoe, maar ik heb serieus een kind dat alles eng vind als mama of opa er niet bij is. Hoewel ik haar stimuleer om zoveel mogelijk zelfstandig te zijn doet ze de volgende dingen niet alleen:

naar bed gaan/inslapen.
In haar eigen kamer spelen
Buiten spelen
Überhaupt spelen doet ze eigenlijk niet alleen

Spelen bij een vriendinnetje niet langer dan een halfuur, vriendinnetje bij haar thuis kan uren blijven spelen en dan spelen ze ook op haar kamer.

Nu komt dus het schoolreisje. Ze heeft zichzelf voorgehouden dat mama vast wel mee mag, maar nu het ineens echt wordt, met aanmeldingsformulier wat ze gisteren mee kreeg, is er dus sinds gisteren paniek. Helemaal overstuur. Uiteindelijk kalmeerde ze maar vannacht plaste ze ineens in bed en de hele ochtend is ze nog geen 5 seconden van de wc geweest. Ze moet constant plassen en ze heeft ook wat diaree. Natuurlijk wordt vanmiddag de urine onderzocht zodra we voldoende druppels hebben kunnen opvangen, maar eerlijk, ik denk dat dit spanning is.

Ik heb haar gisteren al gezegd dat als ze niet mee wil dat ze ook niet hoeft, maar ik liet de keuze bij haar omdat ze zelf wel heel graag wil maar niet zonder mama.

Nu maak ik me stiekem ook wel zorgen, al laat ik dat niet merken, maar ze zal het ook wel aanvoelen. Dit is een meisje dat 3x van de glijbaan gaat bij de Mac en dan halverwege het huisje de 4e keer plotseling vast slaat en niet meer vooruit of achteruit durft en dan moet je door de buizen heen kruipen om haar te halen. Maar tegelijk weet ik ook dat ze stil blijft staan als ze iedereen kwijt is tot je haar gevonden hebt en dat ze wel weet wat ze moet doen als ze verdwaald.

Dus dilemma, zowel bij haar als bij mij. Moet ik hier gewoon een streep trekken en zeggen dat ze niet mee gaat? Wat zouden jullie doen met een hooggevoelig angstig kind? Als ik haar laat gaan dan gaan we sowieso van te voren nog een keer naar de indoor speeltuin en een keer met de bus, want dat laatste heeft ze nooit gedaan en is een deel van de spanning ook denk ik. Maar tegelijk denk ik, moet ik haar 2 weken door die spanning laten lopen, ze is pas 4, er komen nog genoeg schoolreisjes.

Ze wil nog elke dag niet naar school, kan er niet tegen als ze nee hoort, ondanks dat ze dat toch verrekte vaak hoort, of als iemand niet met haar wil spelen. De ene keer huilt ze als ik haar op school breng, de andere keer krijg ik niet eens een knuffel en loopt ze zo naar binnen.

Overigens gaan we een paar dagen later naar een pretpark met zijn allen, dus we gaan toch wel wat spannends en leuks doen nog.

Ik zit echt in tweestrijd, enerzijds denk ik dat als ze daar eenmaal is dat het wel goed gaat, maar tegelijk ben ik ook bang dat ik haar moet gaan halen :')

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Spanning voor eerste schoolreisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:21

Eerlijk? Laten gaan en je niet zo druk maken.
Ondanks dat ze pas vier jaar is moeten ze ook zelfstandig worden. Daar hebben ze later echt veel meer aan dan dat ze van andere afhankelijk zijn

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:22

Ik zou haar laten gaan, en misschien ergens in de buurt op stand-by gaan zitten bij een koffietentje oid?

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Spanning voor eerste schoolreisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 10:23

Ze gaan een dikke 1,5 uur met de bus met de kleuters. Dus even in de buurt gaan zitten is wel wat lastiger.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:23

Kun je niet mee als hulpouder?

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 10:24

J_E schreef:
Kun je niet mee als hulpouder?


Nee, ze hebben het intern opgevuld met stagiaires en leraren, ik sta wel reserve als er iemand extra nodig is.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:25

Hè, wat vervelend! Kun je dit met de juf bespreken die mee gaat op schoolreisje? Zij kent jouw kind ook en ziet hoe ze het op school doet, misschien kan ze met je meedenken.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:26

Is niet gek hoor TS! Ik ken zoveel ouders die dit zelf spannend vinden maar waarvan de kinderen het ook heel spannend vinden. Persoonlijk vind ik een schoolreisje met 4 jaar ook niet bepaald nodig. Ik zou de keuze bij haar laten, beetje stimuleren, misschien al filmpjes van kinderen in een bus en het park zelf laten zien.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:32

Ik snap je wel, het is niet leuk je kind mee te geven voor schoolreis met zoveel spanningen en zenuwen. Wat zegt de juf er van? Ik neem aan dat zij op de hoogte is? Het lijkt mij dat zij deze situatie prima op moet kunnen lossen met jouw dochter af te leiden en haar te troosten? Wellicht kan ze in de bus naast de juf zitten?

Wel zou ik zorgen dat het afscheid zo kort mogelijk is. Vervelend is alleen dat je met een schoolreis daar weinig over te zeggen heeft. Soms kan een bus zo enorm lang blijven staan. Als kinderen hun ouders heel de tijd naast de bus zien staan beginnen ze soms ook te huilen.

Ik zou het gewoon allemaal eens met de juf bespreken.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:33

4 Jaar is wel erg klein. Kent de kinderen en de juf nog niet zo goed. 4 Jaar is jong om te begrijpen, het te overzien. Persoonlijk zou ik zeggen, niet forceren. Het is ook belangrijk dat je naar je kind luistert, de angst serieus neemt. Zeg dat het niet persé hoeft, dan is de spanning weg, misschien krijgt je kind toch wel zin om mee te gaan als ze ziet dat de andere kinderen het leuk vinden.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Spanning voor eerste schoolreisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 10:36

Ik ga het bespreken met de juf, maar vandaag is ze ziek thuis en de paniek begon gisteren na school. Dus nog niet de kans gehad om met de juf te bespreken.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:47

Autumnn schreef:
Eerlijk? Laten gaan en je niet zo druk maken.
Ondanks dat ze pas vier jaar is moeten ze ook zelfstandig worden. Daar hebben ze later echt veel meer aan dan dat ze van andere afhankelijk zijn

Ze is pas 4, ze heeft nog jaren de tijd om zelfstandiger te worden. Ze hóéft nog niet eens naar school, laat staan dat ze persé mee moet op schoolreisje.

Daarbij, als ik het zo lees heeft de dochter van TS wel wat meer uitdagingen en heeft het niet alleen betrekking op school. Het is belangrijk om dit serieus te nemen.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:51

Is inderdaad helemaal niet gek! Hoe lang gaat je dochter al naar school? Als ze vier zijn mogen ze best hun moeder nog nodig hebben en zelfstandig worden ze op hun eigen tempo. Vaak is het echter wel zodat als ze eenmaal gaan, het best goed komt. Of ze vinden het niet perse leuk maar ze dealen met de situatie, waar ook niks mis mee is.

Ik zou het er met de juf over hebben maar er zeker geen halszaak van maken. Het is geen wekenlang stress en bedplassen waard. Mijn dochter was een bloedverlegen onzeker pupje op die leeftijd. Ze mocht van mij dit soort "leuke" dingen gewoon overslaan. Ik sprak met haar dan bijvoorbeeld af dat als ze 5 was, ze het wel ging doen. Op de een of andere manier gaf haar dat een gevoel van controle. Nu is het een 15-jarige puber met precies genoeg schijt aan de wereld om het leuk te hebben, en daar heb ik niks aan hoeven doen. Niet iedereen groeit even snel groot!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:52

Is het naar school gaan op zich niet al een grote uitdaging voor een kind van 4? Een schoolreisje is natuurlijk leuk, maar ik zou het wel begrijpen als je je kind van 4 niet zomaar mee laat gaan. Helemaal als ze er zoveel stress van ondervindt :)

Nou heb ik verder geen verstand van kinderen hoor, alleen toen ik 4 was (en de jaren erna ook), was ik heel erg gericht op mijn moeder. Snel huilen als mijn moeder er even niet was of even uit het zicht was, dat soort dingen. Ik kan me dus voorstellen dat je als moeder én als kind geen plezier beleeft op zo'n dag. Dat zelfstandig worden kan ook op andere manieren denk ik, en daar is ook nog jaren de tijd voor.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:53

4 jaar en dan een schoolreisje wat op 1.5 uur met de bus is vind ik wel bijzonder.. Met die kleintjes blijf je toch een beetje in de buurt, kinderboerderij vlak bij of zo. Tenminste dat is wat wij vroeger deden.

Je klinkt niet als een ouder van een verwend prinsesje, maar van een meisje wat serieus problemen heeft met deze spanningen. Dat moet je zeker serieus nemen, en ik denk dat je zelf als moeder het beste weet of je dochter hier gelukkig van wordt of niet :)

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:55

Voor mij waren schoolreisjes een hel!Ik maakte me zo druk van te voren dat ik alleen maar aan het spugen was.
Ik zou zeggen lekker thuis houden. Waarom zou je dit willen?

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:57

peach2001 schreef:
Ik ga het bespreken met de juf, maar vandaag is ze ziek thuis en de paniek begon gisteren na school. Dus nog niet de kans gehad om met de juf te bespreken.


Dat is een goed plan, is er een stagiaire of juf waar ze naartoe trekt op school? Die kan dan misschien met jou afspreken (of jij met haar) dat je een keertje kan bellen als ze er een paar uur zijn, op die manier heb jij ook je zekerheid. En geloof me, ik heb ouders van 6 jarigen die nog dagelijks op een paar uurtjes NSO bellen en ik heb dat nog nooit vervelend gevonden, vind het alleen maar fijn om dan in veel gevallen door te kunnen geven dat alles top gaat en een hoop opluchting te horen. :) En gaat het niet goed, hoor je dat ook vrij snel en dan kan je d'r eventueel wat eerder ophalen o.i.d.?

Daarnaast zou je een aantal vriendjes/vriendinnetjes door kunnen geven die in haar klas of een andere klas die ook mee gaat zitten. Dan kunnen ze daar wellicht wat mee in groepjes :D

En dit komt allemaal goed, je dochter is niet raar of verwend of iets anders, maar gewoon een jong meisje die voor het eerst ergens heen gaat en dat gewoonweg erg spannend vind! Het ene kind is het andere niet, de een doet het alsof t niks is en de volgende vind het allemaal heel erg spannend, is geen probleem, zo zijn wij ook allemaal anders :)

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Spanning voor eerste schoolreisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:06

1,5 uur enkele reis? Vind ik nogal wat voor die kleintjes..

Ik zou haar niet mee laten gaan, komen nog schoolreisjes genoeg en volgend jaar kan het alweer heel anders zijn

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:08

Kun je niet 1-op-1 met je dochter deze dag doorbrengen? Dus niet eens als hulpouder, maar (los van de school) hetzelfde uitstapje op dezelfde dag maken? Dan maakt ze het wél mee, maar op een vertrouwde manier, samen met jou. Ze hoeft niet met de bus en kan zelf aangeven wanneer het genoeg is geweest en ze bijvoorbeeld weer naar huis zou willen.
Zoals ik het nu lees, denk ik namelijk dat ze téveel uit haar comfortzone gehaald wordt. Een beetje pushen om grenzen te verleggen is niks mis mee, maar ik denk dat ze hier nu nog niet aan toe is.

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:11

Ik ben leerkracht van groep 3 en wij zouden ervoor kiezen dat dit kind dan thuis blijft of dat de moeder toch mee gaat. Zeker met die lichamelijke klachten erbij.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Spanning voor eerste schoolreisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 11:18

Wbt het schoolgaan, ze is in december 4 geworden maar in september begonnen (2 dagen opgebouwd naar 5 in 3 maanden). Ze is vervroegd ingetreden omdat ze al faalangst had ontwikkeld op de psz (eerst normale klas en daarna 3+ groep) en ging onderpresteren en zich duidelijk verveelde. Qua iq loopt ze voor, ze zit in een jenaplan school en combi klas groep 1 en 2. Sociaal en fysiek is ze minder ver. Dus ja, extra probleem; ze denkt over alles veel te diep na, waar een ander kind alleen maar denkt aan het uitstapje maakt zij zich gelijk zorgen om de reis en wat ze aan moet en wat er allemaal kan gebeuren. Waar een ander kind denkt de melk komt van de koe, wil zij weten met welke stappen de melk dan in de winkel komt en wat de boer er aan verdient :')

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:19

Kan je niet met eigen vervoer en dan op de achtergrond aanwezig zijn zonder dat je dochter dat weet.Gaat het mis ben je er ook gelijk.Als een spion :=

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:21

Hoe is ze op school zelf? Speelt ze dan wel vrij als jij of opa er niet bij is of zit ze dan ook alleen maar op een stoel?

In dat laatste geval, lekker thuis houden en met 5 jaar maar weer eens kijken hoe het dan gaat. Dan heeft ze een jaar gehad om aan de juf en de kindjes te wennen.

Als ze in de klas zelf wel ontdooit kun je nog overwegen om haar mee te geven maar ik heb niet het idee dat het kind daar heel gelukkig van gaat worden. Het zijn geen paar uur die ze weg zijn, alleen het reizen kost ze al 3 uur. Imo veel te veel voor die kleintjes.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:22

Waar is ze bang voor? Stel ze is bang dat ze kwijt raakt van de groep stelt dan bijvoorbeeld een polsbandje met jouw telefoonnummer haar gerust?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:31

Tja, eerste gevoel zegt , stel je niet aan maar er is met je dochter wel serieus iets aan de hand. Hoe gaat het wanneer ze in de klas zit aangezien je zegt dat ze ook nog steeds niet naar school wil? Wanneer mijn kind dit gedrag zou hebben zou ik ook niet zo goed weten wat te doen, ze wil duidelijk alleen in haar veilige coconnetje blijven. En dat is thuis bij jou dus misschien toch hulp van een deskundige in gaan roepen want misschien geven jij en je man ook ‘ verkeerde ‘ signalen af.