Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:56

Jennyj01 schreef:
Het is een visuele cirkel. Waarin alle partijen schuldig zijn aan de ontstane situatie. Dus ook de boeren. Het is niet zo dat die daar geen aandeel in hebben. En zoals eerder aangekaart is het ook niet voor niks dat de sector zo zwaar gereguleerd is. Blijkbaar kan de sector minder goed met de vrijheid om gaan.


:')

Een ding, alles is overal gereguleerd omdat mensen sowieso niet goed met veel vrijheden om kunnen gaan.
Zou fijn zijn als er ook meer regelgeving kwam omtrent het houden van paarden en huisdieren.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:59

Jennyj01 schreef:
Maar dat is toch het hele punt. Die welzijnskwesties zijn hier helemaal niet zo zo goed. En dan maar steeds naar andere landen kijken maakt juist dat die enorme bedrijfs blindheid in eigen land blijft bestaan.


Jij schermt met een subjectief punt, het is niet zo goed.
Jij vindt het niet goed maar iemand anders kan dat anders zien.
Niet uit onwetendheid maar gewoon omdat ze het oké vinden.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:01

Jennyj01 schreef:
Het is duidelijk dat jij er dan andere normen en waarden op na houd. En ook weer bijzonder dat jij je kip en koe toch niet uit dergelijke bedrijven eet. Wat natuurlijk prima kan als je het allemaal zo goed geregeld vind.


Hoezo is dat bijzonder? Ik vind supermarktvlees niet lekker en bij de slager wel.
Daarnaast ligt in de supermarkt nauwelijks Nederlands vlees en wil ik het juist graag van Nederlandse boeren eten en eet ook uit duurzaamheidsoogpunt graag Nederlandse producten.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:33

pien_2010 schreef:
bettyvn schreef:
Biologisch is echt NIET beter voor de wereld. opbrengsten zijn beduident lager, terwijl het qua uitstoot zet zo belastend is als gangmaar. dan moet er morgen echt een heel groot deel van de wereldbevolking omvallen wil je met alleen biologische teelten de wereld voeden. verstandig en efficient omgaan met gewasbeschreming ect. is natuurlijk wel key.

50gr vis is al te veel. voor nl zou 25gr per week het best zijn. klein beetje vaker vlees eten (dan jou scenario) is dan beter


Dat is maar de vraag, dus leg dat maar eens uit, want als het om mest etc gaat heb jeminder die je gewoon op je eigen land gebruikt (zoals ik het toen gezien heb op een biologische dynamisch gemend bedrijf). De opbrengsten zijn lager, want er wordt minder gespoten met gif. Doordat er minder gespoten wordt met gif, komt dit de biodiversiteit van dieren en plantjes te goede→ dus beter voor het milieu.
Als je dan ook nog eens kijkt naar de bilologische dynamische landbouw, hier erg onbekend, dan zie je dat er amper of geen uitstoot is, alles heel kleinschalig gehouden wordt, dat er via een soort "kosmische zaaikalender" gezaaid wordt, dat er allerlei preparaten worden toegevoegd volgens de ideeën van Rudolf Steiner, waaraan ten grondslag ligt dat de boer niet alleen neemt, maar iets toevoegt aan de aarde waardoor deze beter en rijker wordt. (Heel kort door de bocht vanuit een rondleiding die ik ooit gehad heb op een BD boerderij, waar toen al → 40 jaar gelden→ voorspeld werd door de boer dat we grote problemen zouden krijgen met oa de biodiversiteit van de planten en dieren op aarde en dat de aarde meer en meer uitgeput zou gaan worden en dierenwelzijn een belangrijk item.

Begrijp me goed hé, ik heb ook niet DE oplossing, maar ik vind wel dat we met zijn allen wel iets kritischer om kunnen gaan met onze aarde, meer biologische producten zouden kunnen eten (dus minder maar meer kwaliteit) wat niet alleen onze eigen gezondheid maar ook de dieren en aarde ten goede zou komen).


dierlijke mest gebruiken staat los van biologisch of niet. wij telen thuis gangbaare akkerbouw 1 op 5. na de aardappelen gaat overal een dikke laag mest, champost en evt ook kalk overheen. structuur verbeteren, grond optimaliseren. ook hier is amper tot geen uitstoot, het dak ligt vol zonnepanelen, en deze vangen genoeg stroom voor ons huishouden en de volautomatische bewaarschuur, ons nieuwe huis heeft geen gasaansluiting maar draait op aardwarmte. alleen de trekkers rijden nog op diesel.
uitstoot is per plant minder omdat de opbrengsten per hectare gewoon echt heel veel groter zijn. die trekker rijd toch wel heen hen weer over het land, of dit nu voor 40 ton aardappels per hectare is of voor 20 ton per hectare. daarvoor zijn er in mijn ogen simpel weg te veel mensen op deze wereld. moetten we de hongersnood maar zo houden, zakt te populatie misschien iets. dan niet piepen als alle vluchtelingen deze kant op komen.
willen we met zn alle biologisch dynamisch eten moet iedereen weer zn eigen eten gaan verbouwen dan moetten we terug naar voor de oorlog of zelfs voor 1900 met onze agrosector. en dan moet onze wereld bevolking de helft inkrimpen ofzo?
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 17-05-19 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:54

Bettyvn, klopt wat je zegt, er is niet genoeg plek op de wereld om voor iedereen biologisch te boeren. Zo simpel is het nu eenmaal.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 17-05-19 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:06

Jennyj01 schreef:
Het is een visuele cirkel. Waarin alle partijen schuldig zijn aan de ontstane situatie. Dus ook de boeren. Het is niet zo dat die daar geen aandeel in hebben. En zoals eerder aangekaart is het ook niet voor niks dat de sector zo zwaar gereguleerd is. Blijkbaar kan de sector minder goed met de vrijheid om gaan.


alles is gereguleerd omdat we liever niet met zn allen sterven van hongersnood bij het minste of geringste.
dat is het doel geweest van de EU na de oorlog, zorgen dat er nooit meer honger is in europa. zelfvoorzienend kunnen zijn. dat is in de jaren 90 tot een uiterst punt gekomen met de overproductie. boeren kregen daarvoor standaart een redelijke minimum prijs van de overheid. vanaf toen zijn van het een op het andere moment prijs regulaties gekomen, waar boeren destijds tegen produceerden, en de melk over de weg gooiden. een 2 jaar terug is het melk quotum er afgehaald, waardoor boeren meer konden produceren. boeren zijn ook ondernemers, die ook willen groeien, end dat dus ook deden, om het bedrijf klaar te maken voor de volgende generatie. dat ging europa wel wat hard, en zij hebben dus met de fosfaatrechten nieuwe restricties opgelegd, waardoor 800 boeren met de rug tegen de muur kwamen te staan waarvan 350 failiet. 350 gezinnen zijn verscheurd, en zitten met schulden die de kleinkinderen nog zullen achtervolgen. https://www.gelderlander.nl/nijmegen/sc ... ~a72dc98f/
maargoed dat is zuivel, en geen vlees, dus misschien off topic.

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 8081351091 (ik hoop dat de link het doet) als ik aanvink aantal hok dieren en aantal bedrijven in NL. zie ik dat het aantal dieren niet toeneemt. het aantal bedrijven neemt drastisch af (schaalvergroting). dit zorgt er echter voor dat, wat ook al eerder in dit toppic is genoemt volgens mij, er bij goed stalmanagement ziekte druk lager is. varkens blijven steeds meer binnen een bedrijf, dus de kans dat ziektes nationaal versprijden is heel klein, want de kans dat de buurman ook varkens houd word minder.

vanaf het moment dat de agrarische sector is gaan proffecionaliseren is de overheid daarbij in het spel geweest. als de sector alle vrijheid krijgt en dus vollop marktwerking ontstaat op agroproducten kunnen de mensen met een lager inkomen geen boodschappen meer doen willen ze hun huis aanhouden. gaan ze dood van de honger, en houden we minder mensen over dus is er ruimte om met zn alle weer boer worden en biologisch dynamisch telen. dan ook allemaal 60 tot 80 uur in de week werken, en bij een mis oogst honger lijden.

hmm, eigenlijk alleen maar voordelen dus... :')

ik heb gister pauw terug gekeken
het meest pijnlijke vond ik nog dat toen er gezegt werd van je bent iemands thuis binnen gedrongen (oid)
zij toen grinnekend zeiden, dat is een stal, een bedrijf, niemand wil daar wonen. 2 minuten daarvoor zei die boer dat hij 70 uur per week in die stal zit ofzo. wie denken zij dat ze zijn dat zij mogen bepalen wat iemand zn thuis is. walgelijk
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 17-05-19 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:15

Bettyvn, puntje waar de activisten ook steeds aan voorbij gaan, door gebrek aan kennis, is dat 'als' ze hun zin zouden krijgen er grote economische effecten zullen gaan zijn. Er zullen heel veel boeren in een klap moeten stoppen met hun bedrijf en die moeten dan een uitkering in, samen met hun werknemers en toeleveranciers. De overgebleven boeren kunnen nog maar heel weinig produceren waardoor de producten veel te duur worden. De opvolgende elementen in de keten gaan daar ook van misprofiteren en zo krijg je een kettingreactie van verarming, honger en ernstige disbalans in de economie.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:15

bettyvn schreef:
ik heb gister pauw terug gekeken
het meest pijnlijke vond ik nog dat toen er gezegt werd van je bent iemands thuis binnen gedrongen (oid)
zij toen grinnekend zeiden, dat is een stal, een bedrijf, niemand wil daar wonen. 2 minuten daarvoor zei die boer dat hij 70 uur per week in die stal zit ofzo. wie denken zij dat ze zijn dat zij mogen bepalen wat iemand zn thuis is. walgelijk


Ja ech he... ik denk niet dat ze met die uitzending veel zieltjes hebben gewonnen :=

En Pauw zei nog; het komt niet erg sympathiek over als je erom gaat lachen :')

Maar idd, zeggen dat ze niet iemands huis zijn binnengekomen maar de stal :roll: zo’n boer werkt een dubbele fulltime werkweek in de stal... z’n huis ziet ie minder dan die stal...

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:17

Pipodipo schreef:
Bettyvn, puntje waar de activisten ook steeds aan voorbij gaan, door gebrek aan kennis, is dat 'als' ze hun zin zouden krijgen er grote economische effecten zullen gaan zijn. Er zullen heel veel boeren in een klap moeten stoppen met hun bedrijf en die moeten dan een uitkering in, samen met hun werknemers en toeleveranciers. De overgebleven boeren kunnen nog maar heel weinig produceren waardoor de producten veel te duur worden. De opvolgende elementen in de keten gaan daar ook van misprofiteren en zo krijg je een kettingreactie van verarming, honger en ernstige disbalans in de economie.


Ze konden nog niet eens de gevolgen overzien van het water voeren aan een biggetje, laat staan dat ze de hele impact van hun acties en ideaalbeeld begrijpen.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:21

En daarnaast, zo'n stal maakt gewoon onderdeel uit van het "eigen" van een boer. Als iemand je tuinhuisje binnendringt is dat ook niet je huis, maar evengoed wél je eigendom en zul je je ook niet veiliger voelen daarna. Bij ons in de regio hebben ze briefjes neergelegd bij bedrijven met Engelse teksten erop, weet niet precies wat er op stond, maar dat alleen al had al impact.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:25

verootjoo schreef:
Pipodipo schreef:
Bettyvn, puntje waar de activisten ook steeds aan voorbij gaan, door gebrek aan kennis, is dat 'als' ze hun zin zouden krijgen er grote economische effecten zullen gaan zijn. Er zullen heel veel boeren in een klap moeten stoppen met hun bedrijf en die moeten dan een uitkering in, samen met hun werknemers en toeleveranciers. De overgebleven boeren kunnen nog maar heel weinig produceren waardoor de producten veel te duur worden. De opvolgende elementen in de keten gaan daar ook van misprofiteren en zo krijg je een kettingreactie van verarming, honger en ernstige disbalans in de economie.


Ze konden nog niet eens de gevolgen overzien van het water voeren aan een biggetje, laat staan dat ze de hele impact van hun acties en ideaalbeeld begrijpen.

Inderdaad en daarom is het des te erger dat ze de boeren zo treiteren met hun acties.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:26

WowAmigo schreef:
En daarnaast, zo'n stal maakt gewoon onderdeel uit van het "eigen" van een boer. Als iemand je tuinhuisje binnendringt is dat ook niet je huis, maar evengoed wél je eigendom en zul je je ook niet veiliger voelen daarna. Bij ons in de regio hebben ze briefjes neergelegd bij bedrijven met Engelse teksten erop, weet niet precies wat er op stond, maar dat alleen al had al impact.


Tuurlijk heeft dat impact. Gewoon al het feit dat ze zomaar op je erf zijn geweest zonder dat je het wist en zonder toestemming is heel intimiderend en bedreigend.
En je kan toch moeilijk je hele terrein zo gaan omheinen dat er niemand meer bij kan.
En trouwens, deze boer had al een extra slot geplaatst.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:26

PlantsTho schreef:
robert45 schreef:
Even hypothetisch: Dus wanneer ik tegen veganisten ben mag ik met een radicale actie bijvoorbeeld een veganistischrestaurant bezetten om aandacht te vragen voor mijn standpunt? Hierbij schade makend en mijzelf hardhandig toegang verschaffen tot het pand?

Want dat is wat je feitelijk zegt, wanneer een bepaalde groep vind dat iets moet veranderen mag dit plaatsvinden d.m.v een radicale actie. Het maakt niet uit wat het doel is, immers wat voor de ene ontzettend belangrijk is vind een ander zinloos.

We leven in een democratie, normaliter bewandel je dus de maatschappelijke wegen en probeer je op die manier om je standpunt op een ander over te brengen. Dit alles binnen de kaders van de wet.
Lukt het niet om voldoende mensen te overtuigen en blijft je groep te klein dan zullen je inspanningen geen gevolg hebben, het draagvlak is dan niet groot genoeg. Dat kan dat moet je accepteren.


Ja, als jij denkt dat jouw strijd gerechtvaardigd is dan zou dat moeten kunnen. Ik zou het er absoluut niet mee eens zijn waarschijnlijk en geneigd zijn om te meten met twee maten, maar hypotetisch sta ik daar wel achter. Voor het tweede deel van je vraag geldt wat ik in de tweede alinea hierboven typte wel.


Als iedereen er zo over zou denken dan hadden we nu een burgeroorlog. Dat kun je toch niet menen. Dat werd totale chaos als iedereen er zo over dacht.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:52

ergens ben ik ook wel blij hoor dat de dierenactivisten dit gedaan hebben.
ik vind dat er in het (basis) onderwijs veel te weinig word gepraat over recentere geschiedenis, wat nederland heeft opbebouwt na de oorlog, waar voedsel echt vandaan komt.
de sector staat al een paar jaar op zn kop, dr gaat al vanalles fout, maar daar hoor je buiten de sector niets van. en ik heb niet het gevoel dat dat 'expres' is. ik vind het ook (zeker na het lezen van het artikel op vrouw.nl) wel fijn dat de gewone burger blijkbaar toch waardering heeft voor de sector, en dit gedrag van de dierenactivisten over het algemeen niet oke vind.

willen we de sector veranderen, dienen we onze consument te onderwijzen. kijkent naar al die youtube influencers, een mega groot bereik aan kinderen die presies willen doen wat zij doen. en wat geven ze die kids? onrealistische benkbeelden over hun lijf, en kleding gemaakt door kinderhandjes in china. kan er niet eens iemand op staan die zoiets gaat maken rondom de agrarische sector. kan het onderwijs de agrosector nou niet meer gaan meenemen? zodat iedereen een duidelijk beeld heeft van waarom dingen gaan zoals ze gaan? als mensen dan nog steeds kiezen om wel of geen beesten te eten/gebruiken dan is dat prima, maar dan is het op meer gebaseerd dan een docu op netflix waar ze de slechte 5% over belicht hebben.

edit: in een wereld waar voor iedereen een podium is, word het dan niet eens tijd dat wij boeren dat podium ook pakken?

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:05

bettyvn schreef:
edit: in een wereld waar voor iedereen een podium is, word het dan niet eens tijd dat wij boeren dat podium ook pakken?



Ik denk dat dat heel goed zou zijn. Ik ben tegenwoordig gewoon blij dat ik geen boer ben. Na alle kopzorgen die boeren al hebben om het hoofd boven water te krijgen worden ze nu ook nog eens belaagd door activisten die het ten eerste niet al te nauw nemen met de waarheid en ten tweed gewoon ronduit agressief bezig zijn.

Het lijkt me heel moeilijk voor boeren om nog de tijd te vinden om dat podium te pakken. Maar het lijkt me zo of zo wel heel erg goed dat de boeren ook eens van zich lieten horen en het publiek informeren.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:06

Pipodipo schreef:
Bettyvn, puntje waar de activisten ook steeds aan voorbij gaan, door gebrek aan kennis, is dat 'als' ze hun zin zouden krijgen er grote economische effecten zullen gaan zijn. Er zullen heel veel boeren in een klap moeten stoppen met hun bedrijf en die moeten dan een uitkering in, samen met hun werknemers en toeleveranciers. De overgebleven boeren kunnen nog maar heel weinig produceren waardoor de producten veel te duur worden. De opvolgende elementen in de keten gaan daar ook van misprofiteren en zo krijg je een kettingreactie van verarming, honger en ernstige disbalans in de economie.


Helemaal mee eens, en juist daarom is het zo belangrijk om deze verandering langzaam uit te voeren. Mensen moeten minder vlees gaan eten en meer betalen voor hun vlees. Daarmee moet de boer hetzelfde geld krijgen voor minder dieren en op die manier kan er geleidelijk iets veranderen. Je kan niet de boel bestormen en van vandaag op morgen dit soort transities verwachten of zelfs afdwingen, dan stort alles in elkaar.


Jennyj01 schreef:
Maar dat is toch het hele punt. Die welzijnskwesties zijn hier helemaal niet zo zo goed. En dan maar steeds naar andere landen kijken maakt juist dat die enorme bedrijfs blindheid in eigen land blijft bestaan.

helemaal niet, maar je trekt aan de verkeerde kant van het touw. Je hebt totaal geen realistische kijk op de situatie rondom vleesbedrijven. Het vlees wordt al bijna allemaal naar het buitenland verkocht omdat nederlanders er de kostprijs niet voor willen betalen. Als we die kostprijs alleen maar verder omhoog gooien, dan gaat nederland alleen maar meer buitenlands vlees importeren, met een lagere standaard aan dierenwelzijn. Je kan niet in je eentje als boeren voorop blijven lopen als de andere landen en vooral de consument daar niet in mee gaat, dan ga je failliet.

Plantstho, for real? Vind je echt dat als je zelf maar vindt dat je strijd gerechtvaardigd is dat je de wet niet meer hoeft te volgen?
Dus als ik vind dat de rijken niet meer rijk mogen zijn is het gerechtvaardigd om hun te bestelen? Als ik het gerechtvaardigd vindt dat criminelen de doodstraf moeten krijgen dan mag ik ze zelf neerschieten? Als ik het gerechtvaardigd vindt dat abortus illegaal wordt mag ik abortusklinieken bezetten en zodanig ontwrichten dat ze niet meer kunnen functioneren? Is dat jou idee van een goede samenleving?

Bettyvn, helemaal mee eens. Ik volg een kennis van mij die in de eierindustrie zit en ontzettend op de barricade is gegaan tijdens de fipronil affaire en sowieso heel veel doet om boeren actief in de picture te zetten. Wat mij betreft zou dat veel meer mogen. Maar boeren zijn vaak(i.m.o. Vergelijkbaar als sectoren als de zorg) bescheiden mensen die die drukte helemaal niet zoeken en gewoon hun ding willen doen en liever met elkaar mopperen in plaats van daadwerkelijk op een constructieve manier actie voeren. Maar ik denk wel dat dat zou helpen, samen laten zien wat ze nou eigrnlijk wel doen en tegengeluid geven tegen de idioterie van dit soort radicalisten.
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-05-19 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:08

Weer eens met bettyvn, dat levert ook de kans op om uit te leggen dat in ons land de gezonde voedselkeuzes niet duurder zijn dan ongezonde voeding. Wij leven in een land dat uitpuilt van groente en fruit en het is voor iedereen bereikbaar. Een onsje sperzieboontjes is nog altijd goedkoper dan een ons patat met mayonaise. Een appel is goedkoper dan een zak chips en ga zo maar door. Economie en huishoudkunde zouden verplichte vakken moeten zijn op school.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:09

Die belachelijke actie met dat biggetje water geven maakt goed duidelijk hoeveel verstand ze er van heeft. Ze maakte ook een opmerking over een dierenarts die binnen zou zijn, naar wat ik heb begrepen was dat een dierenarts assistente?
En het totale onbegrip dat inbreken in een stal niet erg is, want het is niet het woonhuis. Eigenlijk zo iemand die dat beweert eens een hele lange tijd moeten meedraaien in zo'n gezin. Het is niet je werk, het is je manier van leven. Je bent er altijd mee bezig, maakt sowieso enorm lange dagen, en dat 7 dagen per week. Vakanties zijn een uitzondering of gewoon nooit mogelijk. Meestal ben je de zoveelste generatie, dus als kind leefde je al zo tussen de dieren. De afgelopen dagen waren de boeren (en wij zelf ook) weer druk, hadden allemaal weer last van graskoorts :D Megadruk dus weer met maaien, schudden, harken etc.etc. en constant de weersvoorspelling in de gaten houden. Stress of het lang genoeg droog zal blijven. Zo'n onderdeel van de bedrijfsvoering is al zo verschrikkelijk belangrijk, krijgen we een voorraad die groot genoeg zal zijn tot volgend jaar? Maandag de jongen die hier kwam maaien nog bijgevoerd, arme ziel had nog niet eens gegeten 's avonds en ik had toevallig eten over. Zijn werkdag is die dag minstens 1 1/2 keer zo lang als die van de gemiddelde werkende Nederlander. Ik kan het niet eens uitleggen hoe het is om op deze manier te wonen en werken. Ze gooien er allemaal hun ziel en zaligheid in. En dat anti vleeseters dan de arrogantie hebben om te beweren dat wanneer je vlees eet, je dus niet van dieren kunt houden, daar kots ik echt van.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:10

bettyvn schreef:
kijkent naar al die youtube influencers, een mega groot bereik aan kinderen die presies willen doen wat zij doen. en wat geven ze die kids? onrealistische benkbeelden over hun lijf, en kleding gemaakt door kinderhandjes in china.


De meeste influencers zijn zo nep als het maar kan.


https://www.ad.nl/koken-en-eten/populai ... ~ab31a6ea/

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:11

Pipodipo schreef:
Weer eens met bettyvn, dat levert ook de kans op om uit te leggen dat in ons land de gezonde voedselkeuzes niet duurder zijn dan ongezonde voeding. Wij leven in een land dat uitpuilt van groente en fruit en het is voor iedereen bereikbaar. Een onsje sperzieboontjes is nog altijd goedkoper dan een ons patat met mayonaise. Een appel is goedkoper dan een zak chips en ga zo maar door. Economie en huishoudkunde zouden verplichte vakken moeten zijn op school.


Wat mij betreft zou voeding niet onder huishoudkunde horen, maar een apart vak mogen worden waarin kinderen leren waar hun eten vandaan komt en hoe het bereid wordt of moet worden. Eten is een eerste levensbehoefte en wat mij betreft veel belangrijker dan veel andere dingen die je op school leert. Dat moet verder gaan dan een omelet leren bakken of groentesoep leren koken in de brugklas.
Ik heb zelf dietetiek gestudeerd en daar hoorde kooklessen bij. Hoeveel klasgenootjes ik had die voor het eerst zelf eten kookte (en dan ben je toch echt minimaal 18) tijdens die lessen en geen idee hadden wat ze moesten doen...

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:22

Loretta schreef:
bettyvn schreef:
kijkent naar al die youtube influencers, een mega groot bereik aan kinderen die presies willen doen wat zij doen. en wat geven ze die kids? onrealistische benkbeelden over hun lijf, en kleding gemaakt door kinderhandjes in china.


De meeste influencers zijn zo nep als het maar kan.


https://www.ad.nl/koken-en-eten/populai ... ~ab31a6ea/



neemt niet weg dat ze wel genoeg mensen heeft beinvloed, en mensen zich voorgelogen voelen. publiek is er dus genoeg.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:22

Loretta schreef:
bettyvn schreef:
edit: in een wereld waar voor iedereen een podium is, word het dan niet eens tijd dat wij boeren dat podium ook pakken?



Ik denk dat dat heel goed zou zijn. Ik ben tegenwoordig gewoon blij dat ik geen boer ben. Na alle kopzorgen die boeren al hebben om het hoofd boven water te krijgen worden ze nu ook nog eens belaagd door activisten die het ten eerste niet al te nauw nemen met de waarheid en ten tweed gewoon ronduit agressief bezig zijn.

Het lijkt me heel moeilijk voor boeren om nog de tijd te vinden om dat podium te pakken. Maar het lijkt me zo of zo wel heel erg goed dat de boeren ook eens van zich lieten horen en het publiek informeren.


Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar hier laten de boeren goed van zich horen :)
Er zijn hier regelmatig open dagen op boerderijen, fietstochten langs verschillende boerderijen met hapjes en drankjes van die boerderij, initiatieven zoals bv vlees van de boer waarbij je als je het ophaalt ook gelijk mag kijken in de stal en uitleg krijgt.
Veel boerderijen hebben een Facebook site waarop ze hun werkzaamheden laten zien en uitleggen. Op veel boerderijen kan je eieren halen en verse melk kopen etc.

Ik kan niet zeggen dat de boeren niet bezig zijn met openheid geven in hun werk :)

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:31

Zie dan regelmatig als opmerking dat een open dag niet echt is, maar in scene gezet :D ;)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:34

Loretta schreef:
bettyvn schreef:
kijkent naar al die youtube influencers, een mega groot bereik aan kinderen die presies willen doen wat zij doen. en wat geven ze die kids? onrealistische benkbeelden over hun lijf, en kleding gemaakt door kinderhandjes in china.


De meeste influencers zijn zo nep als het maar kan.


https://www.ad.nl/koken-en-eten/populai ... ~ab31a6ea/


Ik vind het dan wel weer makkelijk om deze vrouw een oplichter te noemen. Het lijkt me echt heel zwaar om zo´n leven te leven, de vaste overtuiging te hebben dat je het goed doet en dan te horen te krijgen dat je er fysiek van onderdoor gaat. En dat niet alleen aan te horen, maar ook daadwerkelijk de stap te zetten om toe te geven dat je fout zat en dingen moet gaan eten waar je al die tijd tegen bent geweest, mét al die volgers.
Neuh, ik vind dat eerder menselijk dan nep

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:34

verootjoo schreef:
Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar hier laten de boeren goed van zich horen :)
Er zijn hier regelmatig open dagen op boerderijen, fietstochten langs verschillende boerderijen met hapjes en drankjes van die boerderij, initiatieven zoals bv vlees van de boer waarbij je als je het ophaalt ook gelijk mag kijken in de stal en uitleg krijgt.
Veel boerderijen hebben een Facebook site waarop ze hun werkzaamheden laten zien en uitleggen. Op veel boerderijen kan je eieren halen en verse melk kopen etc.

Ik kan niet zeggen dat de boeren niet bezig zijn met openheid geven in hun werk :)


dat vind ik ook echt niet hoor! want dat soort initiatieven hebben wij bij ons ook, het trekt alleen vaak andere boeren, en ookal is het opgezet voor burgers.
ik denk alleen dat het tijd word om het iets grootschaliger aan te pakken. grote nieuwsberichten die de hele sector op zijn kop zetten redden het nationale nieuws vaak niet. terwijl het hier wel om voedselproductie gaat, en dit naar mijn inziens dus heel nederland aangaat. ik zeg ook zeker niet dat alles achter gesloten deuren plaats vind. maar informatie is (voor mensen buiten de sector) moeilijk te vinden als je al niet eens weet waar je moet beginnen met zoeken. en dit laatste is denk ik het kernprobleem erachter.