Janneke2 schreef:Citaat:Denk je dat ze nu wel aan lange-termijn-politiek doen?
Dat begint hier al. Als je echt nadenkt over de langere termijn dan begin met ophouden over het bejubelen van de elektrische auto in z'n huidige vorm!
....dat is niet
"Whahaha, wat een domkoppen",
maar:
"Jippie hoi, ik kan mijn stokpaardje berijden!"
Veel plezier, hoor.
Maar een serieuze discussie over 'hoe kan iemand met astma blijven ademen in de grote stad' is ruimer dan "bejubelen van x of y in de huidige vorm".
Nou, kom dan eens met een sluitend plan voor alternatieve, niet milieubelastende energiedragers.
DAT is waar het elementair over gaat en waar ook aan gewerkt wordt, alleen duurt dat wat langer.
Het is al lang bekend dat het milieutechnisch gezien het beste is om heel erg lang met een auto te doen. Het grootste energieverbruik zit 'm de produktie en recycling van auto's, ALLE auto's.
Maar hey, als iedereen 20 jaar met z'n auto doet (en de mogelijkheid zou krijgen om nieuwe technische aanpassingen door te voeren) dan verkoop je niks meer. DAT is wat er uiteindelijk achter zit.
In principe kan ik mijn Range Rover uit 1973 vrijwel probleemloos aan de laatste emissie-eisen laten voldoen door moderne brandstof installaties te installeren. Sterker nog, de oude LPG G1 die er nu in ligt, heeft er al geen moeite mee om binnen de huidige emissienorm te blijven.
En dan nog zoiets: je wil alleen nog elektrische auto's in A'dam. Prima, maar waar ga je die elektriciteit vandaan halen als je Hemweg 8 dicht gooit? Hemweg 9 is met z'n 435MW netto vermogen niet in staat om de 600MW die je sluit, op te vangen.
Eenheden Velzen 24 en 25? Waar denk je dat die op gestookt worden? Juist Hoogovengas.... en dat gaat nog tot 2026 en dan gaan die sets ook dicht, dus die heb je in 2030 ook niet meer beschikbaar.
Diemen 33 en 34 dan maar? Mwah, dat is 240 en 435 MW en die lopen ook al voluit, ZONDER de belasting van Hemweg 8.
Welke bouwplannen van de energiemaatschappijen ken jij? Een centrale plannen en bouwen kost 10 jaar.
En nee, zonnepanelen gaan dat niet oplossen want die kunnen alleen aan het net leveren als dat net er is. Wie gaat dat net dn opbouwen? Juist, een elektriciteitscentrale. Dat betekend dus dat er linksom of rechtsom elektriciteitscentrales nodig zijn om het net in stand te houden. Jouw zonnepaneeltjes gaan dat niet trekken.
Precies dat is ook wat o.a. Nuon in Eemshaven aan het uitzoeken is. DAAR wordt aan de toekomst van onze energievoorziening gewerkt. Hoe dat er precies uit gaat zien, zal de tijd leren.
Magrathea schreef:Denk je dat die technologie vanzelf uit de lucht komt vallen als je maar lang genoeg wacht, en dat ie dan gelijk perfect is?
Sorry, zo werkt het niet.
De huidige elektrische auto's zijn imperfect en duur. Maar: ze dragen bij aan meer onderzoek - door deze auto's komen we erachter waar de knelpunten liggen, door het geld dat mensen uitgeven aan deze auto's kan er weer geïnvesteerd worden in nieuwe, betere modellen die die problemen niet of minder hebben.
Dat is hoe innovatie werkt. Niet "door blijven gaan op de oude weg tot de perfecte oplossing zich vanzelf aandient en daar van de ene op de andere dag op overstappen met zijn allen".
Joh, dat roep ik nou al zolang als dit topic loopt.
Ik ben niet tegen ontwikkeling; ik ben tegen de onzin die erover verkocht wordt!
De huidige elektrische auto IS een onderzoeksproject!! Het is GEEN oplossing!
Dus nee, we gaan, ook in Amsterdam, niet massaal in elektrische auto's op accu's rijden. Echt niet, nu niet, straks niet, nooit!
Het is simplistische symboolpolitiek, enkel gericht op het zoet houden van de milieuterroristen.
Je kunt erover zeuren tot je een ons weegt; het gaat nog zeker 20 jaar duren voordat er serieuze OPLOSSINGEN beschikbaar zijn. Zo lang duren dat soort ontwikkelingen, ga daar maar mee om.
Tot die tijd mag jij neuzelen in de marge met de elektrische autootje en je zonnepaneeltje op het dak.
De echte ontwikkelingen gebeuren op een geheel ander vlak.