Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:33

Janneke2 schreef:
Citaat:
Denk je dat ze nu wel aan lange-termijn-politiek doen?

_O- _O- _O-

Dat begint hier al. Als je echt nadenkt over de langere termijn dan begin met ophouden over het bejubelen van de elektrische auto in z'n huidige vorm!

....dat is niet
"Whahaha, wat een domkoppen",
maar:
"Jippie hoi, ik kan mijn stokpaardje berijden!"

Veel plezier, hoor.

Maar een serieuze discussie over 'hoe kan iemand met astma blijven ademen in de grote stad' is ruimer dan "bejubelen van x of y in de huidige vorm".

Nou, kom dan eens met een sluitend plan voor alternatieve, niet milieubelastende energiedragers.

DAT is waar het elementair over gaat en waar ook aan gewerkt wordt, alleen duurt dat wat langer.
Het is al lang bekend dat het milieutechnisch gezien het beste is om heel erg lang met een auto te doen. Het grootste energieverbruik zit 'm de produktie en recycling van auto's, ALLE auto's.
Maar hey, als iedereen 20 jaar met z'n auto doet (en de mogelijkheid zou krijgen om nieuwe technische aanpassingen door te voeren) dan verkoop je niks meer. DAT is wat er uiteindelijk achter zit.

In principe kan ik mijn Range Rover uit 1973 vrijwel probleemloos aan de laatste emissie-eisen laten voldoen door moderne brandstof installaties te installeren. Sterker nog, de oude LPG G1 die er nu in ligt, heeft er al geen moeite mee om binnen de huidige emissienorm te blijven.


En dan nog zoiets: je wil alleen nog elektrische auto's in A'dam. Prima, maar waar ga je die elektriciteit vandaan halen als je Hemweg 8 dicht gooit? Hemweg 9 is met z'n 435MW netto vermogen niet in staat om de 600MW die je sluit, op te vangen.
Eenheden Velzen 24 en 25? _O- _O- Waar denk je dat die op gestookt worden? Juist Hoogovengas.... en dat gaat nog tot 2026 en dan gaan die sets ook dicht, dus die heb je in 2030 ook niet meer beschikbaar.
Diemen 33 en 34 dan maar? Mwah, dat is 240 en 435 MW en die lopen ook al voluit, ZONDER de belasting van Hemweg 8.

Welke bouwplannen van de energiemaatschappijen ken jij? Een centrale plannen en bouwen kost 10 jaar.
En nee, zonnepanelen gaan dat niet oplossen want die kunnen alleen aan het net leveren als dat net er is. Wie gaat dat net dn opbouwen? Juist, een elektriciteitscentrale. Dat betekend dus dat er linksom of rechtsom elektriciteitscentrales nodig zijn om het net in stand te houden. Jouw zonnepaneeltjes gaan dat niet trekken.

Precies dat is ook wat o.a. Nuon in Eemshaven aan het uitzoeken is. DAAR wordt aan de toekomst van onze energievoorziening gewerkt. Hoe dat er precies uit gaat zien, zal de tijd leren.


Magrathea schreef:
Denk je dat die technologie vanzelf uit de lucht komt vallen als je maar lang genoeg wacht, en dat ie dan gelijk perfect is?

Sorry, zo werkt het niet.

De huidige elektrische auto's zijn imperfect en duur. Maar: ze dragen bij aan meer onderzoek - door deze auto's komen we erachter waar de knelpunten liggen, door het geld dat mensen uitgeven aan deze auto's kan er weer geïnvesteerd worden in nieuwe, betere modellen die die problemen niet of minder hebben.

Dat is hoe innovatie werkt. Niet "door blijven gaan op de oude weg tot de perfecte oplossing zich vanzelf aandient en daar van de ene op de andere dag op overstappen met zijn allen".

Joh, dat roep ik nou al zolang als dit topic loopt.

Ik ben niet tegen ontwikkeling; ik ben tegen de onzin die erover verkocht wordt!

De huidige elektrische auto IS een onderzoeksproject!! Het is GEEN oplossing!
Dus nee, we gaan, ook in Amsterdam, niet massaal in elektrische auto's op accu's rijden. Echt niet, nu niet, straks niet, nooit!

Het is simplistische symboolpolitiek, enkel gericht op het zoet houden van de milieuterroristen.
Je kunt erover zeuren tot je een ons weegt; het gaat nog zeker 20 jaar duren voordat er serieuze OPLOSSINGEN beschikbaar zijn. Zo lang duren dat soort ontwikkelingen, ga daar maar mee om.

Tot die tijd mag jij neuzelen in de marge met de elektrische autootje en je zonnepaneeltje op het dak.
De echte ontwikkelingen gebeuren op een geheel ander vlak.
Laatst bijgewerkt door ikke op 04-05-19 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:35

Nou, dan hoor ik graag van je wat het klimaatprobleem volgens jou gaat oplossen dan. :)

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:45

Magrathea schreef:
Nou, dan hoor ik graag van je wat het klimaatprobleem volgens jou gaat oplossen dan. :)

De ontwikkeling van energiedragers die veel minder milieubelastend zijn dan de accu's in de nieuwe heilige koe.

Die ontwikkeling is al volop bezig maar denk je echt dat die partijen jou en mij gaan vertellen hoe dat in z'n werk gaat? Ze kijken wel fijn uit. Dan moeten ze het eerst voor elkaar hebben en, waar van toepassing, de patenten geregeld hebben.

Zodra ze dat voor elkaar hebben, gaan ze jou en mij vertellen hoe het gaat worden.

Maar ik denk dat de toekomst ogenschijnlijk minder ingrijpend veranderd dan jij graag zou willen.

Tot slot, en dat ga je niet leuk vinden, gaat het erom wat het verdienmodel is. Bedrijven investeren alleen als er een potentieel verdienmodel is.
De opties zijn op laboratoriumniveau al lang bedacht; nu is het bedrijfsleven aan zet om het verdienmodel op te zetten. Dat is wat o.a. Shell en Nuon in Eemshaven doen. Over 10 jaar zie jij daar de resultaten van. Tot die tijd zal er stapje-voor-stapje wel wat veranderen maar wereldschokkend gaat dat allemaal niet zijn, wat niet wil zeggen dat er niks gebeurt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:52

Moeten we niet sowieso af van een systeem waarbij een vervoermiddel de energie voor een hele reis zelf met zich meedraagt? Dat kan voor kleine stukjes autonoom rijden wel praktisch zijn, maar voor langere ritten is het meeslepen van energiedragers natuurlijk zonde van de energie. Is een soort bovenleidingsysteem waarop je aanhaakt niet veel efficiënter? Aanpikken op een net dat door stationaire energieleveranciers langs de route van stroom wordt voorzien.

Dat kost dan wel wat autonomie van de reiziger, want je bent grotendeels aan de routes van dat net gebonden. Misschien is dat laatste ook wel goed trouwens, want dat betekent dat veel verplaatsingen langs die vaste routes dan mogelijk ook wel gezamenlijk kunnen worden. Een beetje zoals het openbaar vervoer dus. Sowieso is het belachelijk dat we, zeker in de drukkere gebieden zo blijven vasthouden aan individuele mobiliteit. Waarom zou iedereen in een willekeurige vinex-forensenslaapstad de hele reis met zijn eigen vervoermiddel moeten afleggen, als het merendeel van die reizen allemaal op hetzelfde tijdstip naar dezelfde nabijgelegen stad gaat of weer terug? Moet de hele reis individueel worden afgelegd als het verschil in bestemmingen voornamelijk in de eerste en laatste kilometers zit? Lijkt mij niet.

Volgende stap is kijken welke reizen er überhaupt gemaakt moeten worden, of die wel echt noodzakelijk zijn en of die niet korter kunnen. Voor lang niet al het werk is fysieke aanwezigheid nodig, en voor werk op één plaats waar dat wel bij nodig is, is het meestal niet nodig om daar ver vandaan te wonen.
Wat zou het aan uitstoot schelen als het woon-werkverkeer eens niet meer ieder jaar blijft groeien en de mobiliteit niet alleen maar toeneemt? Daar kun je met efficiëntere motoren echt niet tegenop hoor.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:08

Interessant idee oomens :j
Ik denk aan een soort skilift maar dan voor auto's? Of een hele lange lopende band ofzo? Dat is nog handig ook, dan kun je op de snelweg even ontspannen / iets voor jezelf doen terwijl je wacht tot je in de buurt van je bestemming bent.
Scheelt ook een hoop ongelukken op de snelweg denk ik :j

Heel futuristisch, dat wel :+ Maar áls het gerealiseerd kan worden zou dat echt geniaal zijn

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:13

oomens schreef:
Moeten we niet sowieso af van een systeem waarbij een vervoermiddel de energie voor een hele reis zelf met zich meedraagt? Dat kan voor kleine stukjes autonoom rijden wel praktisch zijn, maar voor langere ritten is het meeslepen van energiedragers natuurlijk zonde van de energie. Is een soort bovenleidingsysteem waarop je aanhaakt niet veel efficiënter? Aanpikken op een net dat door stationaire energieleveranciers langs de route van stroom wordt voorzien.

Dat kost dan wel wat autonomie van de reiziger, want je bent grotendeels aan de routes van dat net gebonden. Misschien is dat laatste ook wel goed trouwens, want dat betekent dat veel verplaatsingen langs die vaste routes dan mogelijk ook wel gezamenlijk kunnen worden. Een beetje zoals het openbaar vervoer dus. Sowieso is het belachelijk dat we, zeker in de drukkere gebieden zo blijven vasthouden aan individuele mobiliteit. Waarom zou iedereen in een willekeurige vinex-forensenslaapstad de hele reis met zijn eigen vervoermiddel moeten afleggen, als het merendeel van die reizen allemaal op hetzelfde tijdstip naar dezelfde nabijgelegen stad gaat of weer terug? Moet de hele reis individueel worden afgelegd als het verschil in bestemmingen voornamelijk in de eerste en laatste kilometers zit? Lijkt mij niet.

Volgende stap is kijken welke reizen er überhaupt gemaakt moeten worden, of die wel echt noodzakelijk zijn en of die niet korter kunnen. Voor lang niet al het werk is fysieke aanwezigheid nodig, en voor werk op één plaats waar dat wel bij nodig is, is het meestal niet nodig om daar ver vandaan te wonen.
Wat zou het aan uitstoot schelen als het woon-werkverkeer eens niet meer ieder jaar blijft groeien en de mobiliteit niet alleen maar toeneemt? Daar kun je met efficiëntere motoren echt niet tegenop hoor.

Maar hoe kom je dan op dat netwerk?
Zoals je het nu schrijft, ga je er vanuit dat alleen de hoofdroutes voorzien worden.
Ga eens kijken in Arnhem. Daar heb je in de basis al van wat jij voorstelt. Dan heet het trolleybus :D

Scania heeft daar proeven mee gedaan, waarop iemand uit Arnhem heel droog reageerde: Dat weten wij al jaaaaaren..... Werkt best goed.

Ik heb hier een boek staan van enkele visionisten en die gaan in dat idee nog een stap verder: de snelwegen worden een soort spoorwegen. Je gaat naar het station, meldt je aan en je auto wordt ingekoppeld. De "trein" rijdt door en waar jouw bestemming is, wordt je weer uitgekoppeld.
Ook daar worden al volop proeven mee gedaan o.a. in het goederenvervoer maar Volvo kon het 25 jaar geleden ook al.


In de basis heb je wel gelijk en dat is ook HET probleem van accu's; ze halen niet bij benadering de energiedichtheid van een "brandstof".
Ter vergelijk: de accu van de eerste Leaf was ongeveer net zo groot als mijn 80ltr gastank in de Range Rover. De Leaf haalde daarmee 150km; de Range Rover (aan 1:4 a 1:5) bijna 400km.

Een heel erg groot deel van alle bewegingen worden veroorzaakt door werklui die in het oosten wonen en in het westen werken en andersom. Dat geldt overigens ook voor noord/zuid.
Door de belachelijke manier van het selecteren van bedrijven (aannemers) om werkzaamheden te verrichten, krijg je dat die werklui dus elke ochtend en avond naar elkaar kunnen zwaaien!

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:10

ikke schreef:
In de basis heb je wel gelijk en dat is ook HET probleem van accu's; ze halen niet bij benadering de energiedichtheid van een "brandstof".
Ter vergelijk: de accu van de eerste Leaf was ongeveer net zo groot als mijn 80ltr gastank in de Range Rover. De Leaf haalde daarmee 150km; de Range Rover (aan 1:4 a 1:5) bijna 400km.

Een heel erg groot deel van alle bewegingen worden veroorzaakt door werklui die in het oosten wonen en in het westen werken en andersom. Dat geldt overigens ook voor noord/zuid.
Door de belachelijke manier van het selecteren van bedrijven (aannemers) om werkzaamheden te verrichten, krijg je dat die werklui dus elke ochtend en avond naar elkaar kunnen zwaaien!


Hoe meer mensen elektrisch rijden hoe sneller de innovatie gaat. Tesla heeft al een range van 500-600km, dat komt al dicht in de buurt van een reguliere auto. Ik ben het niet eens met dat je EV’s zo neerhaalt: ze kunnen nog zo ver doorontwikkeld worden!
Het brandstofverbruik van de eerste auto zal ook niet top zijn geweest, maar wil nog niet zeggen dat dat niet verbeterd kan.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:23

Afgezien van de hatelijkheden en de oogkleppen ("mijn zonnepaneeltjes" en het gefocus op electro koekblikken) :
een leefbare binnenstad bereik je met zaken zoals:
- auto's grosso modo er uit
- uitbouwen van projecten zoals OV fiets
- goed openbaar vervoer.

Groeikernen zoals Zoetermeer of Heerenveen tel ik niet als steden - Nederlandse steden zijn gebouwd op scheepvaart.

En in Den Haag heeft Van Gendt en Loos het trekpaard weer ingevoerd.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:54

IMANDRA schreef:
ikke schreef:
In de basis heb je wel gelijk en dat is ook HET probleem van accu's; ze halen niet bij benadering de energiedichtheid van een "brandstof".
Ter vergelijk: de accu van de eerste Leaf was ongeveer net zo groot als mijn 80ltr gastank in de Range Rover. De Leaf haalde daarmee 150km; de Range Rover (aan 1:4 a 1:5) bijna 400km.

Een heel erg groot deel van alle bewegingen worden veroorzaakt door werklui die in het oosten wonen en in het westen werken en andersom. Dat geldt overigens ook voor noord/zuid.
Door de belachelijke manier van het selecteren van bedrijven (aannemers) om werkzaamheden te verrichten, krijg je dat die werklui dus elke ochtend en avond naar elkaar kunnen zwaaien!


Hoe meer mensen elektrisch rijden hoe sneller de innovatie gaat. Tesla heeft al een range van 500-600km, dat komt al dicht in de buurt van een reguliere auto. Ik ben het niet eens met dat je EV’s zo neerhaalt: ze kunnen nog zo ver doorontwikkeld worden!
Het brandstofverbruik van de eerste auto zal ook niet top zijn geweest, maar wil nog niet zeggen dat dat niet verbeterd kan.

Het verschil tussen accu's en de eerste brandstofmotor (laten we stoom even buiten beschouwing) is dat de ontwikkeling van de accu en de brandstofmotor redelijk gelijk op gegaan zijn. Lees: er zit niet meer het ontwikkelingspotentieel accu's dat je suggereert. Dat Tesla die range haalt kan alleen omdat er een joekel van een accu in ligt. Die gaat ook niet echt veel kleiner meer worden bij dezelfde energiedichtheid.
Laat ik het grondstoffenprobleem voor het gemak nog maar even buiten beschouwing.

@Janneke2: we hebben ons 99,99% afhankelijk laten maken van auto's. Je kunt niet verwachten dat je dat binnen twee generaties omzet naar een systeem met openbaar vervoer en fiets.
Zoals al aangehaald: hoe ga je al die werkmensen, die je bij voorkeur ver weg laat wonen, op je werklokatie krijgen?
Want die bedrijven willen graag op een A1 lokatie zitten en wat we nu A1 lokaties noemen, zijn lokaties waar je uitsluitend per auto kunt komen.

Of moeten die werklui dan maar accepteren dat ze alleen nog maar werken, reizen en slapen?

En nee, ze dichterbij laten verhuizen lukt niet, want dan verzinnen de stupide bedrijfsorganisaties het wel eer dat ie dan ergens anders moet gaan werken, NIET dicht bij huis.
Voordat je de sukkels van Neijenrode dat aan hun verstand gebracht hebt, zijn we iets meer dan twee generaties verder, vrees ik......

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:21

Voorbeeld, naar aanleiding van bovenstaand bericht.

Ik heb info gevraagd voor een camerasysteem op de vrachtwagen (minder spiegels is minder luchtweerstand is minder brandstofverbruik)
Dat bedrijf (fabrikant) zit hier in de buurt (30km) en een van hun medewerkers woont hier om de hoek (letterlijk!)
Dat bedrijf stuurt vervolgens een mail dat ze hun produkten verkopen via hun dealernetwerk en komt met een dealer op ruim 100km (!!!) afstand.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:26

Dat is dus echt niet waar, over de accu's, Ikke. Accu's kunnen juist nog enórm worden verbeterd. Zowel grote bedrijven als particulieren zijn over de hele wereld bezig met het ontwikkelen en uitwerken van nieuwe soorten accu's.
Scroll hier eens doorheen: https://www.pocket-lint.com/gadgets/new ... er-the-air
Zó veel nieuwe soorten accu's die momenteel in ontwikkeling zijn of in hun laatste testfase zitten..

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:26

Als jij denkt dat er geen ontwikkelingspotentieel zit in EV’s heb je het toch goed mis. Er wordt constant doorontwikkeld, met bijv. Andere verbindingen etc. Maar we hebben deze discussie al gehad dus ik zie het nut niet om dit weer te herhalen omdat jij imo zo kortzichtig lijkt te zijn op het gebied van EV’s.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:57

8nnemiek schreef:
Dat is dus echt niet waar, over de accu's, Ikke. Accu's kunnen juist nog enórm worden verbeterd. Zowel grote bedrijven als particulieren zijn over de hele wereld bezig met het ontwikkelen en uitwerken van nieuwe soorten accu's.
Scroll hier eens doorheen: https://www.pocket-lint.com/gadgets/new ... er-the-air
Zó veel nieuwe soorten accu's die momenteel in ontwikkeling zijn of in hun laatste testfase zitten..

Aardig, maar er staat helemaal niets in over capaciteit versus afmetingen. Als je accu maar groot genoeg is, haal ik wel 2200 mijl actieradius. Niks moeilijks aan, maar ze geven nergens een hint van de afmetingen.

Los daarvan is directe omzetting altijd efficiënter dan het indirecte van een accu. Ik heb je al eens voorgerekend wat de verliezen zijn.
Dus nee, elektrische auto's met uitsluitend een accu gaan het niet worden. Jij gaat gewoon op een brandstofcel rijden, dat is 1000x meer waarschijnlijk, maar we moeten eerst die Arabieren leren hoe ze dat spul daar simpel kunnen maken met al die zon in de woestijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:03

Je denkwijze loopt echt járen achter.
Ik zou echt eens de ontwikkelingen volgen, razend interessant allemaal!
Zoek bijvoorbeeld eens informatie op over solid state batteries.

In de nabije toekomst kijken we allemaal terug naar deze tijd, en kunnen we ons niet meer voorstellen dat mensen helemaal naar het tankstation moeten rijden en daar 10 minuten moeten staan wachten. Enórm inefficiënt, als je de auto ook kan laden terwijl je slaapt, of tijdens het winkelen, of op het werk.
Wie weet laden we onze auto’s in de toekomst gewoon op tijdens het rijden op de snelweg, met magnetisme zoals een inductie kookplaat.
Er is zo veel mogelijk, maar je moet leren denken in oplossingen in plaats van problemen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:17

Janneke2 schreef:
Groeikernen zoals Zoetermeer of Heerenveen tel ik niet als steden - Nederlandse steden zijn gebouwd op scheepvaart.

Hollandse steden misschien ja. Daarbuiten zijn steden ook gewoon op strategische punten (en/of) waar handelsroutes elkaar kruisten, en buiten het zompige polder-en-kleigebied konden dat heel goed landroutes zijn, of steden met hooguit één haven(tje) aan een binnenlandse waterweg. In Hollandse steden had je misschien uitgebreide grachtengordels in verbindingswateren, maar daarbuiten was de gracht veelal voornamelijk een begrenzing/bescherming van de stad (en in het geval van Maastricht zelfs niet eens gevuld met water).

Om de rest van het land daarmee maar af te doen als 'groeikernen als Zoetermeer', daarmee doe je oude steden als Nijmegen, waarnaast Amsterdam slechts een recent omhooggevallen vissersdorpje met kapsones is, toch echt tekort. En ja, ook in het binnenland zijn steden gebouwd langs scheepvaartroutes, maar niet 'gebouwd op scheepvaart'.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:19

8nnemiek schreef:
Je denkwijze loopt echt járen achter.
Ik zou echt eens de ontwikkelingen volgen, razend interessant allemaal!
Zoek bijvoorbeeld eens informatie op over solid state batteries.

In de nabije toekomst kijken we allemaal terug naar deze tijd, en kunnen we ons niet meer voorstellen dat mensen helemaal naar het tankstation moeten rijden en daar 10 minuten moeten staan wachten. Enórm inefficiënt, als je de auto ook kan laden terwijl je slaapt, of tijdens het winkelen, of op het werk.
Wie weet laden we onze auto’s in de toekomst gewoon op tijdens het rijden op de snelweg, met magnetisme zoals een inductie kookplaat.
Er is zo veel mogelijk, maar je moet leren denken in oplossingen in plaats van problemen.

En je hebt mensen nodig die kijken of al die oplossingen dus ook op hele grote schaal werken, zoals Ikke...
Ik vind het een grappig topic. De strijd van kennis tegen ideologie.
:+

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:27

8nnemiek schreef:
Je denkwijze loopt echt járen achter.
Ik zou echt eens de ontwikkelingen volgen, razend interessant allemaal!
Zoek bijvoorbeeld eens informatie op over solid state batteries.

In de nabije toekomst kijken we allemaal terug naar deze tijd, en kunnen we ons niet meer voorstellen dat mensen helemaal naar het tankstation moeten rijden en daar 10 minuten moeten staan wachten. Enórm inefficiënt, als je de auto ook kan laden terwijl je slaapt, of tijdens het winkelen, of op het werk.
Wie weet laden we onze auto’s in de toekomst gewoon op tijdens het rijden op de snelweg, met magnetisme zoals een inductie kookplaat.
Er is zo veel mogelijk, maar je moet leren denken in oplossingen in plaats van problemen.

Dat werd 10 - 15 jaar geleden ook geroepen over thuiswerken. Dat zou de helft aan reisbewegingen gaan schelen......

Nou, daar gebeurt helemaal NIETS! thuis werk is een randverschijnsel.

Punt is dat mensen totaal geen idee hebben van de infrastructuur die ten grondslag ligt aan het massaal op een accu gaan rijden. Dat is niet beheersbaar. Je gebruikt dan elektriciteit op het moment dat dat helemaal niet beschikbaar is. Zonnepanelen doen het alleen overdag, weet je nog......

Ik denk eerder dat jij een kleine brandstof generator in je garage krijgt, waarmee je je eigen opgewekte stroom van je panelen omzet in brandstof, bijvoorbeeld voor je verwarming en voor je auto. Het te veel lever je terug in het gasnet.
Gas is veel simpeler over grote afstanden te vervoeren en op te slaan dan elektriciteit......


@Oomens: een collega zou zeggen: gestegen bij gebrek aan gewicht.... :D

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:33

Sunnda schreef:
8nnemiek schreef:
Je denkwijze loopt echt járen achter.
Ik zou echt eens de ontwikkelingen volgen, razend interessant allemaal!
Zoek bijvoorbeeld eens informatie op over solid state batteries.

In de nabije toekomst kijken we allemaal terug naar deze tijd, en kunnen we ons niet meer voorstellen dat mensen helemaal naar het tankstation moeten rijden en daar 10 minuten moeten staan wachten. Enórm inefficiënt, als je de auto ook kan laden terwijl je slaapt, of tijdens het winkelen, of op het werk.
Wie weet laden we onze auto’s in de toekomst gewoon op tijdens het rijden op de snelweg, met magnetisme zoals een inductie kookplaat.
Er is zo veel mogelijk, maar je moet leren denken in oplossingen in plaats van problemen.

En je hebt mensen nodig die kijken of al die oplossingen dus ook op hele grote schaal werken, zoals Ikke...
Ik vind het een grappig topic. De strijd van kennis tegen ideologie.
:+


‘Kennis’

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:05

...en waarbij Ikke de ideologie van "het werkt gewoon niet goed genoeg" vertegenwoordigt.

(Wat voor mij reden genoeg is om haar bijdragen doorgaans over te slaan.)

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:44

Ik vind het Amsterdamse plan bijna te lachwekkend voor woorden. Hoe gaan ze dat oplossen met zaken als: winkelbevoorrading, verhuizers, installateurs, meubelbezorgers, timmerlieden, marktkooplui en nog veel meer ondernemers die in de stad moeten zijn.

Het lijkt me dat die bedrijven weleens hele hoge toeslagen kunnen gaan rekenen om in Amsterdam te kunnen werken.
Dan afgezien van alle eerder benoemde problemen met het elektriciteitsnet van Amsterdam.


Ik moet keihard om dit plan lachen. Net als de woorden van Elon Musk dat iedereen die een ander automerk als een Tesla koopt beter een paard kan kopen. Voor Amsterdam lijkt hij nog gelijk te krijgen ook en moeten ondernemers straks met paard en wagen Amsterdam betreden LOL. (De toeristen zullen Femke Halsema alvast dankbaar zijn)

Ik zeg dit een beetje op een gekscherende manier maar met dit plan gaat Amsterdam echt terug in de tijd. Terug naar een tijd waarin een auto of bestelbusje voor de meeste particulieren en ondernemers onbetaalbaar was. en enkel de rijken een auto hadden.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:52

Overal zijn oplossingen voor te verzinnen. Een vergunning voor bepaalde bedrijven.. elektrische huurbussen.. grote parkeerplaatsen aan de rand van A'dam en gratis OV in de binnenstad..
Ik ken meerdere mensen die in Amsterdam wonen, maar die hebben niet eens een auto.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:56

8nnemiek schreef:
Overal zijn oplossingen voor te verzinnen. Een vergunning voor bepaalde bedrijven.. elektrische huurbussen.. grote parkeerplaatsen aan de rand van A'dam en gratis OV in de binnenstad..
Ik ken meerdere mensen die in Amsterdam wonen, maar die hebben niet eens een auto.


In Amsterdam is een auto ook eerder een blok aan het been dan een uitkomst. maar als er met ontheffingen gewerkt gaat worden vraag ik mij af hoeveel verkeer je nu effectief uit da stad weert. Dan kun je het veel eenvoudiger oplossen en de hele stad gelijk autoluw maken. Maar blijkbaar is het meer de bedoeling van dit plan om even weer hip te doen en om Amsterdam even weer op de kaart te zetten als groenste stad in de wereld of zoiets. Anders kan ik er ook niet veel van maken.

Als je nu al kijkt hoe weinig auto's er in de binnenstad van Amsterdam rijden dan vraag ik me serieus af waar dit nu over gaat.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:59

Loretta schreef:
Hoe gaan ze dat oplossen met zaken als: winkelbevoorrading, verhuizers, installateurs, meubelbezorgers, timmerlieden, marktkooplui en nog veel meer ondernemers die in de stad moeten zijn.

Installateurs etc. hebben baat bij een electrische auto ivm de korte afstanden, bevoorrading van de binnenstad kan uitstekend per overslagstation, voor internationale verhuiswagens kun je een ontheffing aanvragen, dat is geen dagelijkse praktijk.
Citaat:
Het lijkt me dat die bedrijven weleens hele hoge toeslagen kunnen gaan rekenen om in Amsterdam te kunnen werken.

1)Binnen de snelwegring: het zij zo.
2) Daar buiten is erg veel Amsterdam en erg veel andere ruimte.
Citaat:
Ik moet keihard om dit plan lachen.

...dat hoor ik niet terug in je toon.
Je klinkt niet vrolijk, eerder boos, verbeten.

Citaat:
maar met dit plan gaat Amsterdam echt terug in de tijd. Terug naar een tijd waarin een auto of bestelbusje voor de meeste particulieren en ondernemers onbetaalbaar was. en enkel de rijken een auto hadden.


...vooruitgang is niet altijd "meer van hetzelfde".
Meer benzinemotoren in de stad is zeer beslist achteruitgang.

Tijd om creatief te zijn, kan Amsterdam prima.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:59

Janneke2 schreef:
...en waarbij Ikke de ideologie van "het werkt gewoon niet goed genoeg" vertegenwoordigt.

(Wat voor mij reden genoeg is om haar bijdragen doorgaans over te slaan.)

Kop in het zand? Op zich is "het werkt gewoon niet goed genoeg" best een goed argument om een bepaalde technologie niet in te zetten op een schaal waarop die "gewoon niet goed genoeg werkt".

Stel, een (stekker)elektrische auto is daadwerkelijk een goed idee en is, alle aspecten meegerekend, daadwerkelijk over zijn gehele levensduur minder belastend voor de wereld dan een benzine-auto. Iemand zonder kennis van distributienetten zou daarom wel eens ten onrechte kunnen denken dat niet een handvol, maar veel of zelfs alle auto's vervangen door (stekker)elektrische auto's, een goed idee is. Wanneer een ander er dan fijntjes op wijst dat je die ene auto niet zomaar kunt extrapoleren naar het gehele wagenpark zonder dat je daarbij een aantal andere, heel wat minder eenvoudig op te lossen problemen erbij creëert, dan is die ander daarom niet per se een zure negatieveling die je maar het beste kunt negeren omdat hij niet meejubelt in je eigen (door versimpeling/selectief wegkijken haalbaar lijkende) maakbaarheidsidylle. Je zou ook ervoor kunnen kiezen om die input wel aan te horen, te proberen te begrijpen wat er door die ander gezegd wordt, en dan te kijken hoe het mogelijk is om met die kanttekeningen in het achterhoofd toch wel tot een verbetering ten opzichte van de huidige situatie te komen. Een kleine verbetering die daadwerkelijk lukt, is namelijk altijd nog beter dan een enorme verbetering die het alleen op de tekentafel of als krantenkop goed doet.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:07

oomens schreef:
Janneke2 schreef:
...en waarbij Ikke de ideologie van "het werkt gewoon niet goed genoeg" vertegenwoordigt.

(Wat voor mij reden genoeg is om haar bijdragen doorgaans over te slaan.)

Kop in het zand? Op zich is "het werkt gewoon niet goed genoeg" best een goed argument om een bepaalde technologie niet in te zetten op een schaal waarop die "gewoon niet goed genoeg werkt".

Stel, een (stekker)elektrische auto is daadwerkelijk een goed idee en is, alle aspecten meegerekend, daadwerkelijk over zijn gehele levensduur minder belastend voor de wereld dan een benzine-auto. Iemand zonder kennis van distributienetten zou daarom wel eens ten onrechte kunnen denken dat niet een handvol, maar veel of zelfs alle auto's vervangen door (stekker)elektrische auto's, een goed idee is. Wanneer een ander er dan fijntjes op wijst dat je die ene auto niet zomaar kunt extrapoleren naar het gehele wagenpark zonder dat je daarbij een aantal andere, heel wat minder eenvoudig op te lossen problemen erbij creëert, dan is die ander daarom niet per se een zure negatieveling die je maar het beste kunt negeren omdat hij niet meejubelt in je eigen (door versimpeling/selectief wegkijken haalbaar lijkende) maakbaarheidsidylle. Je zou ook ervoor kunnen kiezen om die input wel aan te horen, te proberen te begrijpen wat er door die ander gezegd wordt, en dan te kijken hoe het mogelijk is om met die kanttekeningen in het achterhoofd toch wel tot een verbetering ten opzichte van de huidige situatie te komen. Een kleine verbetering die daadwerkelijk lukt, is namelijk altijd nog beter dan een enorme verbetering die het alleen op de tekentafel of als krantenkop goed doet.


Dat iemand daarop wijst maakt hetgeen wat diegene zegt nog niet waar. En op basis daarvan zeggen dat je diegene dr bijdragen (door de onwaarheid) dan maar links legt is niet ‘je kop in het zand steken’.