Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:41

midgie schreef:
Sizzle schreef:
Midgie, als het werk te eenvoudig begint te worden dan gaan brutalere paarden zelf op zoek naar wat uitdaging.
Als je serieus dat nog nooit gezien hebt dan heb je erg saaie paarden :P
Mijn paard in de opfok doet dit nu ook uit verveling. Ergens naar kijken totdat het eindelijk beweegt en zichzelf dan opnaaien met knorren, blazen en staart op de rug in de hoop dat de rest leuk mee gaat spelen.
Dat heeft niets met druk erop te maken.
Gewoon rijden en nieuwe uitdagingen bieden zodat hij niet met zijn gedachten bij alles is behalve bij de ruiter.

Bange paarden maken zich klein en zijn snel, snurkende paarden vinde het enkel spannend maar doorgaans stiekum ook wel leuk.


geloof me ik heb g een saaie paarden , wou af en toe dat ik die had .
Maar ik wil mijn paard aan lange teugel kunnen rijden en met hun werken als ik dat wil, en niet als mijn paard besluit druk te doen aan het werk te zetten, dan wil ik juist rust er in , en hun leren dat als het even spannend is ze niet als een gek er van door gaan , maar juist blijven luisteren naar de ruiter en vertrouwen op wat hun vragen en als er wat raars gebeurd ze niet op de vlucht gaan maar vragen aan de ruiter wat en hoe .
Dus jou paard in de opfok verveeld zich , staat hij alleen dan??

Ik heb paarden staan die nooit iets doen, nou heb geen moment het idee dat ze zich vervelen


Ben het wel eens met Sizzle, kom maar eens een rondje rijden op de mijne. Superbrave 26jarige, }:) echter met een attitude en humor.
Als die een snurk bui heeft zou ik geen losse teugel geven maar juist druk erop want anders ga je vliegen of heel hard naar huis.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:46

Licht aan het type snurker.
Mijn schimmel snurker werd ook nogal snel en uitbundig en werd dan nogal losvoetig :')
Mijn stippel snurker kon je in feite losse teugel geven want die wilde juist graag naar het ‚gevaar‘ toe om dan toerist te staan spelen. Mijn huidige jonkie is ook meer een toerist die vermaakt wil worden.

Je hebt ook snurkers die steeds een stapje dichterbij zetten en daarna met een keiharde scheet zo hoog mogenlijk bokken.

Dus: ken je type snurker, dan weet je wat de veilige manier is :D

TS, volgens mij heb jij een prima lesgever, dus het komt vanzelf weer goed.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 25-04-19 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:50

Ik heb een thuis snurker, gaat hittepetitten op de terugweg. (Want thuis redden ze het niet zonder haar) Als je dan niet stevig in je schoenen staat wordt dat een heel leuk spelletje. Plus het is voorjaar, hengstig en moet revalideren. Geeft grappige effecten! :D

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:28

Het is waarschijnlijk ook de leeftijd. Mijn paard was ook altijd heel erg braaf, maar nu ze 5 is begint ze ook met uitproberen. Dit tot vervelends aan toe. Bij haar is het in ieder geval geen kwestie van dat ze ergens bang voor is. Eigenlijk precies hetzelfde wat jij beschrijft, ineens iets ´eng´vinden waar ze al die tijd nooit problemen mee had. Mijn paard doet dit vooral in de binnenbak. Er hoeft maar iets op de bakrand te liggen wat er normaal niet ligt en het is al een probleem. Ze wilt er dan niet langs en stopt soms ook en draait ineens om. Het is nu al wel weer een stuk minder dan voorheen gelukkig, maar nog steeds doet ze dit af en toe. Het is vooral een kwestie van doorrijden en verder gaan waar je mee bezig was, ook al is dit erg lastig en lijkt dit soms gwn niet te lukken. Bijna elk paard gaat op een gegeven moment dingen proberen, vooral rond deze leeftijd. Deze fase gaat waarschijnlijk later vanzelf wel weer voorbij, maar dit is niet 123 opgelost.

Dat er wordt gezegd dat paarden nooit puberen of gwn klieren vind ik echt onzin. Paarden zijn echt niet achterlijk hoor. Natuurlijk kan een paard iets niet doen, omdat het ergens last van heeft. Maar in dit geval is het hoogst waarschijnlijk gwn een kwestie van uitproberen en kijken hoe ver hij/ zij kan gaan. Als een paard echt bang is merk je dat echt wel.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:57

Ga een tijd schriktraining doen. Verzin van alles wat maar eng zou kunnen zijn, en ga daarmee aan het werk. Petflessen, paraplu's, zeilen, vlaszakken (op de rug opvouwen) ballonnen, vlaggetjes etc etc... Mijn methode is middels clickertraining, met brokjes, en hij is zo dapper geworden dat hij overal z'n neus tegenaan tikt bij de vraag: "touch". Het wordt een spelletje op die manier en je paard leert dat er eigenlijk weinig is om je echt druk over te maken. Ook onderweg (ik rijd altijd buiten) pak ik hekken, prullenbakken, bankjes, grote paardetende zwerfkeien, alles wat ik zie mee.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:30

Ieder paard 'komt'een keer en meestal komen ze in het voorjaar :D ...
Altijd proberen het gedrag zoveel mogelijk te negeren en er doorheen rijden.
Veel paarden leren snel, dus als jij heel veel aandacht gaat besteden aan hun geklier en stopt met rijden, weet een beetje slim paard na een paar keer hoe het werkt.

En verder: zorg dat je een beetje stevig in het zadel zit. Ik zie veel tips over grondwerk en een stapje terug. Ik ben er van overtuigd dat veel mensen dat doen omdat ze eigenlijk vooral bang zijn. Dus schriktraining ja, maar vooral training voor de ruiter :+ !

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard is bang tijdens het rijden, hoe juist reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:20

Ik las een hele goede tip: hang er een hartslagmeter aan. Dan zie je gelijk of het echt spaning is.
mijn binnevetter laat weinig zien ( je voelt de spanning alleen als je erop zit , aan de kant ziet niemand iets ) . Maar hang er een hartslag meter aan en je ziet de hartslag omhoog vliegen in de enge hoek.

Met echte angst ga je anders om dan met wat energieke puberale overmoed.

@kendra er zijn vast mensen die vanwege hun eigen angst iets liever op de grond dan op het paard oplossen. Dat is prima toch? Iets met meerder wegen die naar Rome leiden. Er zijn oo paarden die minder angstig zijn als ze vanaf de grond geleid worden ( kuddedier; de alpha staat naast/voor ze inplaats van dat ze alleen iets voelen en een stem horen ) .

Ik los persoonlijk soms iets op de grodn op soms te paard, als ze echt bang is kruipt ze ongeveer in me om steun te zoeken, die krijgt ze dan ook en dan gaan we samen het enge object onderzoeken. Daarna mag ze zelf haar moed verzamelen met mij erop.

Horsie379
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:50

Zorg dat jouw paard op je let als die met jouw bezig is let hij niet zo op andere dingen rij bv. Overgangen en figuren