Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 07:26

Wat leuk, allemaal mensen op zoek! Gaat vast helemaal goed komen!

Ik voer ze hooi,gewonnen van eigen land. Ideaal.

En stukjes lang gras in de tuin.

Astoria knapt al mooi op. Train haar een paar keer in de week aan de dubbel Longe en ze is ook al een stuk minder ingevallen gelukkig!

Afbeelding


Afbeelding

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:53

Fijn dat ze zo snel bij komt buitenzinnig!

Vraag out of the blue.
Wie van jullie heeft een verzorgster?
Ik denk er al een tijd over na, maar het lukt me niet om de stap te zetten daadwerkelijk een advertentie te plaatsen.

Hij is zo gevoelig en ik ben echt onwijs zuinig met hem.
Daarbij rijden wij anders dan de meesten. Bitloos maar wel met een academische achtergrond. Alles gaat dus zoveel minimaal. Niet in krul etc. Daarbij is hij (zoals veel pre's) sensentiver als een gemiddeld koudbloed/kwpn etc.

Zelf ben ik ook nog steeds super veel aan het leren. En samen leren we steeds nieuwe dingen, waardoor we helemaal op elkaar ingespeeld zijn.

Toch mis ik het soms om iemand te hebben waar ik op terug kan vallen in de vakanties of als ik eens een weekendje weg wil.

Geen schande als hij dan stil staat, maar ik gun hem ook op die momenten aandacht. En voor mezelf is het een stukje rust als er extra controle is.

Maar tegelijkertijd, hoe vind je iemand die er net zo in staat als jij? En iemand die in zichzelf wil investeren om op hetzelfde niveau/manier te rijden. En dan nog het grootste issue, hoe geef je je paard rustig uit handen aan iemand.

Hoe doen jullie dat?
Hoe staan jullie er in?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:02

Ik heb een verzorgster, heeft 10 mensen proberen gekost maar toen had ik toch een goede voor Kim. Heeft een vergelijkbare manier van werken al is ze wat minder ervaren dan ik.

Maar nu met Diva (en Prim al helemaal) klikt het eigenlijk gewoon niet zo best dus zit er een beetje tegenaan te hikken om te zeggen dat het niet meer verder gaat.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:13

Op Modesta kan niemand anders rijden, de dochter van mijn vriend (bijna 5) wandelt inmiddels redelijk probleemloos met haar en poetst haar graag dus in die zin heb ik hulp _O-

Met Aurelia doe ik alles zelf voorlopig maar wie weet in de toekomst dat ik er iemand bij zoek om gezellig samen te gaan rijden.

Van de week voor het eerst beschermers omgehad:

Afbeelding

Longeren gaat echt als de bliksem, alle gangcommando´s zitten er al op _O-

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:17

Fijn paard dus Robijn!

Ik heb een meisje die komt poetsen en dan poetst ze Elevada ook. En ik heb nu iemand voor mijn ruin, maar die gaat ook niet met haar werken. Ellie wordt onzeker van andere mensen en dan heb ik er naderhand dus ook alleen maar last van in plaats van dat het me helpt. M'n poetsmeisje heeft haar wel een uitgestapt en stukjes proberen te draven, maar daar heeft elevada echt mentaal last van dus dat doen we niet meer

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:18

Ik snap je bezorgdheid KellyR, ik heb zelf geen verzorgster, aangezien ik op dit moment tijd genoeg heb en Jenara nog te veel moet leren en ik haar nog te veel moet leren kennen. Maar ooit, in de toekomst, als ik aan kinderen wil beginnen en een eigen zaak wil opstarten, ga ik ook iemand moeten zoeken.

Ik kan wel even als de andere partij spreken, ik ben tot een paar maanden geleden zelf de verzorgster geweest.
Ik denk dat een verzorgster een enorme meerwaarde kan zijn als die weet wat ze doet, en dus voldoende ervaring heeft.

Als je zou beginnen zoeken naar iemand, volg je buikgevoel. Ik heb voor de eigenaresse van mijn laatste verzorgpaard ook regelmatig gezocht naar iemand voor haar 2e paard en ik was gewoonweg superkritisch tov iedereen. (Het paard in kwestie was door een vorige ruiter ook echt helemaal kapot gereden en we hadden iemand met echt hééél veel ervaring, rust en lef nodig)
Hoor ze via berichten uit, wat hebben ze gedaan, wat kennen ze, wat vinden ze belangrijk?
Vraag naar foto's, filmpjes, probeer zo veel mogelijk een beeld te krijgen van hoe die persoon met paarden omgaat. Heb je er geen goed gevoel bij, niet laten komen. Je voelt dat echt wel een beetje aan.

En hoe verleidelijk het soms ook kan zijn om een jong meisje toch eens een kans te geven, bedenk altijd hoe snel dingen achteruit kunnen gaan en dat er toch echt een bepaalde maturiteit en ervaring nodig is om je paard met een gerust hart aan iemand toe te vertrouwen.

Ik denk als laatste dat de belangrijkste tip die ik je kan meegeven om een écht goede verzorgster te vinden is dat je geen of zeker niet te veel geld als bijdrage mag vragen. Ja, je gaat een massa aan berichten krijgen als je je paard gratis aanbiedt, maar ik kan je verzekeren dat een ietwat ervaren ruiter paarden genoeg kan vinden om gratis te rijden, dus die slaat de berichten met bijdrage gewoon over.
(Zo was ik toch, als ik 150euro per maand moet neertellen om iemand zijn paard te rijden, kan ik evengoed met wat opleg mijn eigen paard onderhouden, heb ik uiteindelijk dan ook gedaan)

+ als je geen of weinig bijdrage vraagt, kan de persoon in kwestie regelmatig les nemen bij dezelfde lesgever als jij, zo zal de manier van werken ook al gelijk gaan lopen.

Succes in ieder geval bij de beslissing en zoektocht!

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:28

KellyR schreef:
Fijn dat ze zo snel bij komt buitenzinnig!

Vraag out of the blue.
Wie van jullie heeft een verzorgster?
Ik denk er al een tijd over na, maar het lukt me niet om de stap te zetten daadwerkelijk een advertentie te plaatsen.

Hij is zo gevoelig en ik ben echt onwijs zuinig met hem.
Daarbij rijden wij anders dan de meesten. Bitloos maar wel met een academische achtergrond. Alles gaat dus zoveel minimaal. Niet in krul etc. Daarbij is hij (zoals veel pre's) sensentiver als een gemiddeld koudbloed/kwpn etc.

Zelf ben ik ook nog steeds super veel aan het leren. En samen leren we steeds nieuwe dingen, waardoor we helemaal op elkaar ingespeeld zijn.

Toch mis ik het soms om iemand te hebben waar ik op terug kan vallen in de vakanties of als ik eens een weekendje weg wil.

Geen schande als hij dan stil staat, maar ik gun hem ook op die momenten aandacht. En voor mezelf is het een stukje rust als er extra controle is.

Maar tegelijkertijd, hoe vind je iemand die er net zo in staat als jij? En iemand die in zichzelf wil investeren om op hetzelfde niveau/manier te rijden. En dan nog het grootste issue, hoe geef je je paard rustig uit handen aan iemand.

Hoe doen jullie dat?
Hoe staan jullie er in?


Ik snap je bezorgdheid. Zelf ben ik ooit de verzorgster geweest van een heel sensitieve merrie met een baasje die een andere rijtechniek had. De eerste maand hebben ik meerdere keren per week les gehad van haar zelf, om alles te zien en te leren. Daarna nam ik ook les van haar lesgeefster, zodat we op dezelfde manier bleven rijden en we ook op dezelfde lijn blijven. Ik denk dat dat vooral belangrijk is, dat jullie van dezelfde persoon les krijgen. Ook zou ik gewoon in je advertentie duidelijk maken wat je zoekt in iemand, liefst iemand die al ervaring heeft met bitloos rijden en sensitieve paarden? Ik zou gewoon eens een strenge advertentie maken en kijken wat er op af komt. Ook zeker vermelden dat ze les moet nemen bij jou lesgeefster.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:35

@azmay, dat lijkt me inderdaad ook heel moeilijk. Maar als het niet gaat dan gaat het niet. Het moet niet de bedoeling zijn dat je er alleen maar op achter uit gaat.

@Robijntjah haha ideaal zo een hulp.
Ik verbaas me er soms ook echt over hoe snel ze leren!

@Maartje, misschien een stomme vraag. Maar waar merk je dat aan? Dat ze daarna extra moe bijvoorbeeld?
Mensen die alleen maar willen poetsen is ook al heel wat. Ik zie ze niet voorbij komen haha.

@Jenara, lastig om zo een "verhoor" via berichtjes te doen, lijkt mij. Ik heb toch altijd een duidelijker beeld in het echt. Maar snap wel dat je het gros er tussen uit filtert.

Zelf ben ik wel zo een jonkie geweest die mocht verzorgen. En heb er onwijs veel van geleerd. Achteraf gezien had ik het onwijs gaaf gevonden als iemand mij mee zou nemen in de methode die ik nu volg.

Wat ik moeilijk vind, de wat oudere mensen vind ik vaak vrij vast geroest in hun eigen handelen. Jonge meiden kan je veel makkelijker kneden. Maar dat heb je inderdaad wel het risico van veranderende interesses, verantwoordelijkheid die je overdraagt etc.

Wel goed om te weten dat het dus niet bij alle PRE's goed gaat.

Normaal vroeg ik mn moeder om een oogje in het zeil te houden, maar die woont nu 50km verderop -O-

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:41

Ze is dan meestal een dag knorrig en onder het zadel voelt ze dan ook echt anders. Alsof ze weer heel erg op zoek is naar de bevestiging dat ze het goed doet. Ze wordt super onzeker met een ander op haar rug (moet ik wel bij zeggen dat het tot nu toe allemaal beginners waren) en loopt dan ook het liefst in mij, voor veiligheid en bevestiging?

Ben zelf ook verzorgster geweest en ik heb ook echt niks tegen het principe (vandaar dat er voor de rest dus wel wat komt), maar Elevada is er gewoon (nu nog) niet aan toe. Grondwerk zou misschien wel kunnen, maar rijden niet

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:32

KellyR schreef:
Fijn dat ze zo snel bij komt buitenzinnig!

Vraag out of the blue.
Wie van jullie heeft een verzorgster?
Ik denk er al een tijd over na, maar het lukt me niet om de stap te zetten daadwerkelijk een advertentie te plaatsen.

Hij is zo gevoelig en ik ben echt onwijs zuinig met hem.
Daarbij rijden wij anders dan de meesten. Bitloos maar wel met een academische achtergrond. Alles gaat dus zoveel minimaal. Niet in krul etc. Daarbij is hij (zoals veel pre's) sensentiver als een gemiddeld koudbloed/kwpn etc.

Zelf ben ik ook nog steeds super veel aan het leren. En samen leren we steeds nieuwe dingen, waardoor we helemaal op elkaar ingespeeld zijn.

Toch mis ik het soms om iemand te hebben waar ik op terug kan vallen in de vakanties of als ik eens een weekendje weg wil.

Geen schande als hij dan stil staat, maar ik gun hem ook op die momenten aandacht. En voor mezelf is het een stukje rust als er extra controle is.

Maar tegelijkertijd, hoe vind je iemand die er net zo in staat als jij? En iemand die in zichzelf wil investeren om op hetzelfde niveau/manier te rijden. En dan nog het grootste issue, hoe geef je je paard rustig uit handen aan iemand.

Hoe doen jullie dat?
Hoe staan jullie er in?


Heel eerlijk, ik denk dat ze beter worden/ blijven bij een paar daagjes vrij of minder belasting dan met een verzorger/ bijrijder.
Heb er zelf geen goede ervaringen mee, is er geen stalgenoot die je paard wat extra in de gaten kan houden als jij weg bent/ gaat?

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:49

Het "verhoor" kan je eigenlijk nog vrij simpel houden door gewoon te vragen welke ervaring ze al hebben en wat ze al gedaan hebben, dan geef je ze zelf de kans om zichzelf voor te stellen.
Als je dan een antwoord krijgt als:" ik rij al x jaar op de manege en krijg altijd de stoute paarden, dus ik kan met bokkende en steigerende paarden rijden en altijd met de snelle, ik heb veel ervaring met moeilijke paarden" dan weet je eigenlijk al genoeg. De manier waarop iemand zijn eigen omgang en ervaring met paarden kan beschrijven, vertelt je echt al veel.

Natuurlijk kan je altijd een jong meisje meenemen in je avontuur en haar de kans geven om veel te leren en ze eigen te maken aan de methode die jij hanteert, daar droomde ik vroeger ook van! Je moet alleen zelf uitmaken en bedenken of je daar het juiste paard voor hebt, want dat kan uiteraard niet met elk paard. En dan zal je er zelf ook in het begin veel meer tijd en moeite moeten in steken.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:04

@Elisa2, ergens heb ik dat gevoel ook. Maar voel me anderzijds toch bezwaard als ik weg ga, stom hè..
Van stal uit letten ze wel op, maar zien ze ook niet alles.
Wellicht wel een idee om een heads up te geven op de momenten dat ik weg ben.

@Jenara, haha ja dat is ook zo. Zie genoeg van die oproepjes voorbij komen. Dan denk ik bij mezelf, deed ik dat vroeger ook?
Ben na al deze reacties nog niet overtuigd.
Dus ik houd het denk ik toch bij mezelf xD
Wellicht als ik echt iemand tegen het lijf loop die bij ons past dat het anders is.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:19

Hoi!

Mag ik me hier melden? Lees al een tijdje mee.
Sinds kort rijd ik het paard van vrienden van me bij. Een geweldig knappe (nog niet zo lang geruinde) PRE genaamd Quimero. Hij is zo enorm lief en schattig. Onder het zadel is ie heel lief maar enorm scheef. Krijgen dus regelmatig les.

Daarnaast werk ik ook met Tulia. Tulia wordt (nog) niet bereden maar dat gaan we binnenkort oppakken. Een enorm verschil met Quimero, Tulia is enorm gevoelig...

Quimero
Afbeelding

Tulia
Afbeelding



Ik zie hier ook al een bekende. Hoi Jolijn :D
Ik vind je nieuwe echt een knappie! <3 Snel in het echt bewonderen!

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:34

Afbeelding

Ik ben zelf niet van de bijrijder of verzorgers, maar dat is misschien wel omdat Fee absoluut niet de makkelijkste is. De enige andere mensen die er op mogen van mij zijn de vorige eigenaresse en mijn instructrice :+

Ze doet het de laatste tijd heel goed echter, steeds meer ontspanning en samenwerking in plaats van een gevecht.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:03

Fading, wat een prachtpaarden!!! lucky you!

Wat de bijrijders en verzorgers betreft, je moet er volgens mij echt geluk mee hebben.
Ik ben nog steeds hele goede vrienden met de meeste mensen waar ik ooit voor gereden heb,
en die waren ook allemaal heel erg blij met mij (ben helaas moeten stoppen door verhuis of studies, ...)
Een andere vriendin van mij rijdt ook bij voor onze staleigenaar (via haar ben ik aan mijn stal voor Jenara geraakt) en die zijn ook echt supertevreden met haar, ze reed zowieso al best goed, volgt nu veel les en je ziet haar echt zo vooruit gaan.

Het kan enorm tegenvallen, maar ook enorm meevallen en je kan er hele fijne vrienden aan overhouden :) Maar dat is natuurlijk alleen mijn ervaring!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:33

Welkom fading! Quimero is gaaf!

elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:46

Kelly, ik heb ook de nodige ervaring met verzorgers / bijrijders. Ik was er al niet zo heel erg voor maar ivm kleine kinderen , toen, hoopte ik dat het een goede keuze was. Mijn ruin vergaf nog wel eens een foutje, die deed zijn ding maar mijn merrie daarintegen absoluut niet. Ze leerde snel dus ook de dingen die ik niet zo graag zag. Ik begin er dus niet meer aan, beetje poetsen met mij erbij prima maar moet wel heel zeker over iemand zijn wil die op een van de paarden mogen het is dan meer een gunfactor.



Fading , prachtige paarden

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:02

Nou ik ben enorm blij dat ik deze mensen ken! Ben der al een enorme tijd kind aan huis om het zo maar te zeggen.. Zou nooit meer van 'n ander willen verzorgen denk ik, als er iets anders komt is 't m'n eigen

elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:23

En zo moet het ook voelen :j

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:13

Verzorgers is zo moeilijk!! Heb vorige jaren een tijd gezocht maar zoek maar eens iemand die zuinig met je spullen is, op 1 lijn ligt met je rijstijl, je paarden goed verzorgd en dan ook nog echt regelmatig wil komen. Niet te doen...

Maar goed nieuws, eindelijk dan na 7 maanden eindelijk met Marques aan het rijden. Dit is de 6e keer met iemand op zijn rug en de eerste keer met mij. Heb er nu 3x opgezeten en hij doet het zo goed. Wel z’n nukkige gedrag nog af en toe. Maar mag echt niet klagen, zo’n overwinning met dit extreem gevoelige en moeilijke paard. Echt trots! (Slechte foto maar komt uit een filmpje)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:15

_Zsazsa_ schreef:
Verzorgers is zo moeilijk!! Heb vorige jaren een tijd gezocht maar zoek maar eens iemand die zuinig met je spullen is, op 1 lijn ligt met je rijstijl, je paarden goed verzorgd en dan ook nog echt regelmatig wil komen. Niet te doen...

Maar goed nieuws, eindelijk dan na 7 maanden eindelijk met Marques aan het rijden. Dit is de 6e keer met iemand op zijn rug en de eerste keer met mij. Heb er nu 3x opgezeten en hij doet het zo goed. Wel z’n nukkige gedrag nog af en toe. Maar mag echt niet klagen, zo’n overwinning met dit extreem gevoelige en moeilijke paard. Echt trots! (Slechte foto maar komt uit een filmpje)
[ [url=m/CLfEZq.png]Afbeelding[/url] ]



Oh wat fijn! Ziet er netjes uit hoor!

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:37

Ik hoor ook niet veel positieve verhalen en alles wat voorbij komt op bijvoorbeeld Facebook spreekt me niet aan.
Maar wilde het ergens toch proberen. Als ik dit van jullie nu allemaal lees laat ik het denk ik ook maar gewoon los.

@Zsazsa Wat enorm fijn dat je eindelijk met hem kan rijden!
Hoe gaat het verder met de vage symptomen die hij had?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:45

Ja het is gewoon een apart dier. De deken moet nog steeds opblijven ivm de automutilatie. Als hij gestresst word dan triggert dat om zichzelf te bijten, met deken doet hij dit niet. Het is al wel veeeel minder gelukkig. Hij staat nu samen met een jaarling hengst en dat matcht super, dus eindelijk sociaal contact zonder agressie van zijn kant. Hij heeft een streng dieet en dat werkt super voor zijn lichaam. Het zal nooit een makkelijk paard worden denk ik, hij is dominant en onzeker tegelijk, hele moeilijke combi.. maar met rijden doet hij het gewoon super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:46

_Zsazsa_ schreef:
Ja het is gewoon een apart dier. De deken moet nog steeds opblijven ivm de automutilatie. Als hij gestresst word dan triggert dat om zichzelf te bijten, met deken doet hij dit niet. Het is al wel veeeel minder gelukkig. Hij staat nu samen met een jaarling hengst en dat matcht super, dus eindelijk sociaal contact zonder agressie van zijn kant. Hij heeft een streng dieet en dat werkt super voor zijn lichaam. Het zal nooit een makkelijk paard worden denk ik, hij is dominant en onzeker tegelijk, hele moeilijke combi.. maar met rijden doet hij het gewoon super.



Zolang het klikt tussen jullie, en jij weet hoe hij het beste kan leven of hem het beste leven kan geven, gewoon van genieten dan toch? Elk paard heeft toch een gebruiksaanwijzing.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:50

Waarom zou je niet gewoon vrijblijvend kijken of het met iemand klikt?