Lange manen kletstopic!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:39

Welkom Julia :D

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:49

Dankjewel!

:D :D

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:27

Deze week vond ik dat mijn ruin zijn manen kam wat ging hangen door de lengte en dikte van de manen! Vind het zelf minder mooi maar nu 2 dikke vlechten aan beiden kanten hals

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:33

Hoi hoi
Sinds 3 weken ben ik trotse eigenaar van een tinker merrie met mooie lange manen *\o/* Afbeelding

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8316
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:24

Welkom allemaal weer :D

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:57

Ik heb een vraagje.. vallen de manen van jullie paarden ook uit rond deze tijd? Zou dat iets temaken hebben met de rui?

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:59

Bij de mijne zit het in de vlecht, dus ik heb geen idee. Er komt altijd veel haar uit als ik een nieuwe vlecht ga maken.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:05

Aah oke, niet meer dan anders rond deze tijd? Of komt er zo veel vanaf dat dat moeilijk te zien is?

wendy1987

Berichten: 6928
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:19

Mijne verliest met de rui altijd wel meer manen en staart. Maar dat zie je niet echt in de manen terug. Meer gewoon met borstelen. Dat er meer uitkomt. Maar dunner wordt t absoluut niet :')

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:38

Nee ik zie niet meer manen verlies maar zit ook altijd in de vlecht.
Kreeg weer wat shoot foto's



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:36

Tinkermuts: JALOERSS :oo Wat een prachtige lange manen zeg!

Bij Akyra haal ik ook haren uit haar manen, maar dat is het hele jaar door.
Heb niet echt het idee dat het dunner wordt.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:07

Ja gaaf hè,ben ook mega dikke manen, hangen tot op de grond als de krul er beetje uit is

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:03

Bedankt voor jullie reacties! Niet echt duidelijke haaruitval dus.. vorig jaar heeft mijn paard heel veel manen verloren. Uiteindelijk is er zo veel uitgevallen dat haar manen ongeveer 1/3 korter waren. Nu begint het weer uit te vallen, vandaar dat ik even met de zenuwen zit...

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:19

Bij de mijne valt rond deze tijd ook meer manen uit maar met haar bos is het niet te zien.
Afbeelding
Laatst bloesemshoot gehad en een foto van gister
Afbeelding
Nog een life hack voor lange voorplukken, als je 10 of meer kleine vlechtjes maakt heb je een vliegenmasker mijne loopt er zomers altijd zo bij.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:24

Remark schreef:
Ik heb een vraagje.. vallen de manen van jullie paarden ook uit rond deze tijd? Zou dat iets temaken hebben met de rui?

Hmm hier zitten ze ook in vlechten maar ik heb nog niks gemerkt met meer haar oid :)


Tinkermuts schreef:
Nee ik zie niet meer manen verlies maar zit ook altijd in de vlecht.
Kreeg weer wat shoot foto's



[ [url=m/tt9LON.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jPSFW1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KJjDch.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ucde2U.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wauwww tofff *\o/* *\o/*

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:59

Joy mocht vandaag ook weer mee om model te staan met dr lange manen :D en ik heb m'n eigen camera ook eens uit t stof getrokken. Dacht even zelf lekker meeklikken *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 17:29

Afbeelding
Hier hh gisteren gevlochten. Word al zo lang! Tien maand geleden was het een handbreedte lang

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:34

Remark schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Niet echt duidelijke haaruitval dus.. vorig jaar heeft mijn paard heel veel manen verloren. Uiteindelijk is er zo veel uitgevallen dat haar manen ongeveer 1/3 korter waren. Nu begint het weer uit te vallen, vandaar dat ik even met de zenuwen zit...

Volgens mij ruien manen en staart niet echt mee.Schuurt je paard soms,of zitten anderen in de wei aan zijn manen?Overigens,of de manen lang kunnen worden is genetisch bepaald.Helaas is niet iedereen door de natuur zo rijkelijk bedeeld als sommige paarden in dit topic!

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:34

Dat heb ik idd ook al eerder uitgelegd, DAX zijn vader heeft ook zo'n mega bos haar, en bij al z'n veulens zie je dat dus terug.
Fokker van DAX heeft ook met mijn hengst gefokt die wat minder behang had op dezelfde merries als waar DAX enz uit komen, en die nakomelingen hebben ook minder behang als vd andere hengst.
Duidelijk genetisch dus.
Met beetje zuinig met het behang omgaan krijg je wel iets langer behang maar het worden zeker niet bij alle paarden zulke dikke bossen haar door het vlechten enz.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:39

Dax


Afbeelding

Zusje Indey



Afbeelding

Zelfde vader

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:29

Ik had nog een foto gevonden van een paar jaar geleden en vorige zomer

Afbeelding *\o/*

Kimley

Berichten: 9147
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:30

Heel mooi!

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:44

anjali schreef:
Volgens mij ruien manen en staart niet echt mee.Schuurt je paard soms,of zitten anderen in de wei aan zijn manen?Overigens,of de manen lang kunnen worden is genetisch bepaald.Helaas is niet iedereen door de natuur zo rijkelijk bedeeld als sommige paarden in dit topic!


Ze jeukt niet meer dan normaal. Staat niet de hele dag samen met andere paarden. Wel dagelijks een uurtje. Dan zitten haar manen in een vlecht en daar kriebeld haar maatje omheen.

Dat het genetisch bepaald is weet ik inderdaad. Maar hoe de groei van manen is, is mij niet bekend. Valt het langste oudste haar op een bepaald moment gewoon uit? Of stopt het met groeien?

Ik probeer er dus achter te komen waarom het uit valt. Als ik tot de conclusie kom dat de lengte die ze nu heeft haar max is en dat het daardoor uitvalt, dan gaat de schaar erin.

@_joelle wat een heeerlijke voor-na foto!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:22

Remark schreef:
anjali schreef:
Volgens mij ruien manen en staart niet echt mee.Schuurt je paard soms,of zitten anderen in de wei aan zijn manen?Overigens,of de manen lang kunnen worden is genetisch bepaald.Helaas is niet iedereen door de natuur zo rijkelijk bedeeld als sommige paarden in dit topic!


Ze jeukt niet meer dan normaal. Staat niet de hele dag samen met andere paarden. Wel dagelijks een uurtje. Dan zitten haar manen in een vlecht en daar kriebeld haar maatje omheen.

Dat het genetisch bepaald is weet ik inderdaad. Maar hoe de groei van manen is, is mij niet bekend. Valt het langste oudste haar op een bepaald moment gewoon uit? Of stopt het met groeien?

Ik probeer er dus achter te komen waarom het uit valt. Als ik tot de conclusie kom dat de lengte die ze nu heeft haar max is en dat het daardoor uitvalt, dan gaat de schaar erin.

@_joelle wat een heeerlijke voor-na foto!


Ze ruien niet écht mee, maar met periodes van bijv. slechtere weerstand (en die valt vaak wel samen met rui-periodes) kunnen er wel plukken uitkomen.
Stukje is genetisch, stukje is geluk ook denk ik. Die van mij zit nu op 70cm ongeveer, terwijl haar vader én haar moeder dat niet halen. Opa heeft wel véél haar, maar ook niet lang. Nou is 70cm nog niet echt lang in verhouding tot veel anderen hier, maar ze is ook pas 5 en het is ruim verdubbeld in lengte sinds ze kwam 2 jaar geleden.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:44

Hier ook weer mooie lange manenfoto's binnen <3

Afbeelding

Afbeelding

En alhoewel Grace niet zulke lange manen heeft vind ik ze hier wel erg gaaf *\o/*

Afbeelding