De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18202
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 00:28

Sagrada Familia is gewoon nog niet af. Vergelijk het dan met de Kathedraal van Assisi. Die ging in 1997 na een aardbeving in elkaar en is minutieus in elkaar gepuzzeld en weer hersteld.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 00:42

1 woord: vreselijk -O-

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 01:03

Op de live stream hoor je mensen ave Maria zingen bij de kathedraal. Indrukwekkend.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 01:20


Anne_GTI

Berichten: 18202
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 01:26

Esthetisch wel een hele mooie foto met dat oplichtende kruis.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 02:45

Ik moet zeggen dat dat toch hoop biedt, die foto! Hulde aan de blussers... helden. Wat zal het moeilijk zijn om als brandman, misschien gelovige, maar voorals als fransman dit icoon in vlammen op te zien gaan, terwijl je weet dat er niet meer is dat er gedaan kan worden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 06:47

palousa_boy schreef:
In dit geval kun je er ook niet omheen en zal het een onderdeel van de geschiedenis worden.
Naar wat ik heb begrepen is het gebouw al vele malen gerenoveerd en verbouwd. Dit zal niet zo ingrijpend geweest zijn als dat nu nodig is maar toch.

Als het idd zo is dat de gewelven geheel of voor het grootste deel behouden zijn gebleven zal dat bijvoorbeeld al een groot deel direct zicht op het dak ontnemen vanaf de onderkant. Als daar dan geen hout van een eeuw oud voor gebruikt is, is dat dan minder?

Het moet alleen geen Sagrada familia (in Barcelona) gaan worden want in mijn ogen is dat gewoon een puinhoop


De Sagrada Familia vind ik vanaf de buitenkant echt spuuglelijk, maar mijn ouders zijn er geweest en van binnen schijnt het dan wel weer prachtig te zijn.

Gelukkig is het fundament gered! En nu kan het opruimen en opnieuw opbouwen beginnen %)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:07

Brand meester *\o/* er word nog gekoeld. De structuur is gered. Nu gaan ze controleren in hoeverre er schade is aan de structuur welke zorgt voor instabiliteit en bezig met het beschermen van de structuur ter voorkoming van verdere schade.
Er is inderdaad bevestigd dat de relikwieën zijn gered en er een aantal andere dingen (niet gespecificeerd) die niet verplaatst konden worden zijn beschermd door nat houden.
Zodra er duidelijk is dat het veilig is zal de brandweer naar binnen gaan.

Het is in ieder geval goed te zien dat de notre dame nog steeds een belangrijk onderdeel is van het straatbeeld zei het beschadigd.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:27

Afbeelding
Zo ziet het er nu uit. Vanaf deze kant lijkt het nog wel intact. Op de spits na dan. Maar weer natuurlijk niet hoe het vanaf de bovenkant/binnenkant uitziet.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:28

Herbouwen met historisch hout is zeker mogelijk. Balken van 200-300 jaar oud zijn nog te krijgen. En zien er ook doorleefd uit. Ze zijn alleen wel schaars, zeker in het formaat dat nodig zal zijn voor een kathedraal. Ik zal later vandaag eens foto's plaatsen, wij werken met dat soort hout.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:33

Die foto's geven hoop :) . Maar het blijft een verschikking :n

Hulde aan de blussers _/-\o_

Toch een ietsje slecht geslapen vannacht.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:37

Ik heb er ook niet goed van geslapen. Elk half uur het laatste nieuws checken. Pas toen het vuur ondet controle was heb ik iets kunnen slapen..

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:39

heb foto's gezien :oo
maar las ook dat er al 100 miljoen beschikbaar is gesteld door een franse miljardair voor de wederopbouw!

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:54

De vraag is of ze het 'oud' gaan terug bouwen. Heel veel historische bouwers vinden dat je niet 'oud' moet gaan namaken, maar onderscheid tussen oud en nieuw moet maken. Ze vinden dat je het oude deel geen recht doet met namaken.

Maar goed, geen idee hoe ze het willen opbouwen. Het is in ieder geval zonde van het stukje geschiedenis wat in rook is opgegaan.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:57

Ik las dat vanwege de restauratie veel standbeelden weg zijn gehaald, deze zijn dus ook gespaard gebleven.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:09

Als ik die fotos van binnen zie kan het zo zijn dat het orgel misschien ook bespaard is gebleven?

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 08:11

Gelukkig is er uiteindelijk ook veel bespaard gebleven. De drone beelden van gisteravond waren afschuwelijk. Ik ben benieuwd naar daglicht foto's van de binnenzijde...

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:20

Ja die drone beelden waren shocking. Ik las op NOS.nl dat er 70 % van de kunst verloren is gegaan. Verschrikkelijk.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:34

"gelukkig" gaat het dan vooral om schilderijen die lagen opgeslagen. De schilderijen die tentoon gesteld waren, waren gewoon te groot om even van de muur te trekken en mee te nemen al hebben ze volgens mij wel iets kunnen redden.
De vraag was natuurlijk ook in hoeverre je levens in gevaar wilt brengen voor "wat kunst" (dat uiteraard wel een zeer grote waarde had of heeft).

Er is idd een familie die al 100 miljoen heeft toegezegd, dat is veel maar slechts een begin voor een project van deze schaal.

Oud hout is er idd genoeg, hout van 1000 jaar oud is echter andere koek. Daarnaast is het maar de vraag of het nog bewerkt kan worden, hier in ons huis met hout van 100 a 150 jaar oud zitten stukken hout die harder zijn dan steen. Met een kettingzaag kan ik daar al niet zo veel mee zonder na 1 snede de ketting weer te moeten slijpen.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:45

Klopt, na duizend jaar is hout versteend. Wij komen met onze machines nog wel door een paar honderd jaar maar het is lastiger te bewerken naarmate het ouder is.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:58

Ashleytjuhh schreef:
heb foto's gezien :oo
maar las ook dat er al 100 miljoen beschikbaar is gesteld door een franse miljardair voor de wederopbouw!

Is beschikbaar gesteld mede door YSL en Gucci.
Mooi gebaar is dat

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:02

Popstra schreef:
Ashleytjuhh schreef:
heb foto's gezien :oo
maar las ook dat er al 100 miljoen beschikbaar is gesteld door een franse miljardair voor de wederopbouw!

Is beschikbaar gesteld mede door YSL en Gucci.
Mooi gebaar is dat


Door de topman van Kering, hij heeft YSL en Gucci in zijn bezit.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:11

Inmiddels nog een bedrag van 200 miljoen door andere miljardair toegezegd. Van Louis Vutton
Gelukkig zijn delen en basis bewaard gebleven.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:13

En 200 miljoen gedoneerd en daarnaast nog miljoenen door iemand anders.

Ik hoop zo dat het gaat lukken

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:15

Geld gaat geen probleem zijn vermoed ik.
Heel veel mensen uit de hele wereld gaan schenken. Er is zo een miljard binnen, let maar op.