Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:54

Ik vind het vooral vreemd dat de Efteling verwijst naar Duitse wetgeving...heb zeker de memo gemist dat de Efteling naar Duitsland is verhuisd...het hele park trouwens, want het staat toch gewoon in Nederland en zou dus de Nederlandse wetgeving van toepassing moeten zijn, niet de Duitse.


Op zich heb ik met de stunt geen problemen, mits voor elke stunt 3 dubbel wordt gechecked of alles goed is aangebracht; dus de bescherming onder de brandende doek, of die wel correct is aangebracht door de groom en de correcte stof ook; niet dat per ongeluk een nieuwe groom een kleed eronder doet die 0,0 brandwerend is. En dat die brandwerende bescherming ook voldoende alles afdekt ook. En er goed opgelet wordt dat de juiste brandstof gebruikt wordt op het kleed dat in de brand gaat. En dat allemaal dus meerdere malen checken om zeker te zijn dat er niks fout kan gaan
Het paard zelf zal zo door en door getrained zijn dat die niets erom geeft.


zeggen dat paarden sowieso niet voor entertainment gebruikt mogen worden is een kromme uitspraak; immers gebruikt elke ruiter zijn/haar paard voor entertainment of dat nu dressuur, springen, voltige etc etc is.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:55

cursebreaker schreef:
Qimm schreef:
Ho-ho ik bedoel niet dat ik tegen dieren in entertainment ben. Maar dat vind ik nog wel een interessant onderwerp voor discussie


Ja het is zeker een interessant onderwerp voor discussie. Ik denk dat ik een beetje te fel in sprong op jouw reactie en niet zo doordacht gelezen heb wat je precies reageerde want het kwam op mij over alsof je er faliekant tegen was. Nu ik teruglees, komt je reactie idd heel anders op me over. Excuse moi Y;(


Geeft niet verder, dacht al dat je me verkeerd begreep. Mijn laatste statement geeft wel aan dat ik het niet zielig vind. Mijn eerste stelling geeft alleen aan dat ik wel stil sta bij in hoeverre het moreel ok is om dieren voor ons eigen plezier te dresseren of zelfs maar te houden (en op te eten!) Ik heb er geen werkelijk bezwaar tegen, maar ergens is het wel een beetje een discutabele activiteit :=
Laatst bijgewerkt door Qimm op 10-04-19 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:56

Sorry verkeerde qoute -O-
Was bedoeld aan xxCynnxx

Misschien moet je het artikel nog eens lezen....
"Duitsland is het enige land in onze omgeving dat een dergelijke wetgeving hanteert."
Nederland heeft geen wetgeving.....
Laatst bijgewerkt door olijf op 10-04-19 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:56

Wat zijn er ook een hoop godsgruwelijke zeikers op de aarde. :+

Laat dat mens zich zorgen gaan maken om dingen die er toe doen.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:59

Ik vind een politiepaard hiervoor trainen iets heel anders, die heeft een belangrijke functie. Dit is puur voor vermaak en wat mij betreft dan ook niet nodig, verzin iets anders denk ik dan...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:59

Of zo'n goed geplande en goed uitgevoerde stunt zielig is, nee, dat zal wel meevallen.. Maar ik vind het wel een onnodig risico wat ze keer op keer nemen. Die show is net zo mooi en spannend zonder het vuur, en stel dat de ruiter eens eraf valt, of het paard op hol slaat, of er iets aan het tuigage stuk gaat, dan kan het goed mis gaan natuurlijk.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:06

Anna79 schreef:
mvdbijl yep, mijn gedachte.

Ik vind de stunt niet kunnen, vuur lijkt mij heel angstaanjagend voor een paard.


Dat vuur zit zo te zien precies in de dode hoek van het paard, dus volgens mij ziet hij het zelf geen eens. En neem aan dat ie ook niets ervan voelt :7

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:07

8nnemiek schreef:
Of zo'n goed geplande en goed uitgevoerde stunt zielig is, nee, dat zal wel meevallen.. Maar ik vind het wel een onnodig risico wat ze keer op keer nemen. Die show is net zo mooi en spannend zonder het vuur, en stel dat de ruiter eens eraf valt, of het paard op hol slaat, of er iets aan het tuigage stuk gaat, dan kan het goed mis gaan natuurlijk.


Tja maar is dat niet bij alle vormen van risico voller entertainment? Bij een eventing of spring wedstrijd kun je ook zo lelijk vallen dat je je nek breekt, in het circus kan de acrobaat ook zijn evenwicht verliezen en van meters hoog naar beneden vallen.
Tuurlijk moet je niet onnodig gevaarlijk doen of risico nemen, maar het is toch een onderdeel van de show. Die mensen weten echt wel wat ze doen en hebben daar ook jaren lang voor getraint. Anders kun je net zo goed alle risico's die bij entertainment of sport komen kijken onder de loep nemen. Want dat zijn er nogal wat.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:08

Qimm schreef:
Ik vraag me zelf idd ook wel af hoe het kan dat ze zich aan de Duitse wetgeving mogen houden terwijl ze in NL werkzaam zijn? En erg benieuwd idd naar wat hetgeen dan precies is waarom ze zich aan de Duitse wetgeving willen houden ipv de Nederlandse... Mocht iemand daar meer over weten...



volgens mij staat er nergens dat ze dat mogen.... als in dat het goedgekeurd is door een nederlandse overheidsinstelling. Jij mag je ook aan de russische wetgeving houden, tot je controle krijgt, dan hang je.

Als de efteling richtlijnen mbt showpaarden uit duitse wetgeving neemt om voor zichzelf een norm te vormen, dat mag, dat is alles vrijwillig. Maar als dat niet voldoet aan de nl'se regels, dan hebben ze tijdens een controle ook een probleem.

Echter, blijf ik ook benieuwd welke 'regels' dat precies zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:12

Tjongejonge die vrouw maakt zich ook elke week ongeloofwaardiger, onder welke steen leeft zij? De vorige keer al met haar uitspraak dat paarden op hun vierde of vijfde in worden gereden, eh volgens mij worden de meeste paarden nog steeds op hun derde ingereden. En dan dat fantastische idee over paarden tot hun vijfde in de opfok laten staan, leuk voor hengsten! En nu begint ze hier over te zeiken. Het is echt wel zo gemaakt dat de paarden geen last hebben van die hitte hoor, en ze heeft zeker nog nooit politiepaarden en vuur gezien?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:20

Nederland heeft hier geen wetgeving over. Duitsland is het dichtstbijzijnde land/vergelijkbare land die dat wel heeft. Daarom volgen ze die wetgeving als maatstaf. Dat gebeurt wel op meer vlakken.

PvdD zou eens iets nuttigs moeten gaan doen met het gemeenschapsgeld dat ze vangen ipv dit soort zaken

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:21

Zie het probleem niet, ga er van uit dat het netjes getraind paard is, ze steken hem echt niet in de fik en er zit echt wel bescherming onder, anders zou dat paard het nooit weer doen.
En tja, risico's… die zijn er ook elke keer als ik naar de rijvereniging rij met mijn paard... En entertainment, elke keer als ik op mijn paard stap doe ik dat voor mijn entertainment.

Hebben ze niets beters te doen bij de pvdd? en op social media? Laatst ook al zo'n onzinnig stuk dat blije patroontjes op je paard geschoren zielig was voor de dieren... (kon geen foto plaatsen anders had ik er 1 bij gezet van mijn fjord zijn manankam en er ook nog bij gezet, mag ik dit dan niet zo verven dan?? aangezien het gebrek aan kennis er van af droop bij de meeste posters.)

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:26

Haha dat was een mooie grap geweest sjolvir

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:28

Indien zoiets als dit met beleid en verstand ingetraind wordt, levert het echt niet bizar veel stress op.


De gemiddelde rouwdouwer die een paard zonder kennis van zaken zadelmak maakt, veroorzaakt meer stress gok ik maar zo.

Ik kan met mijn paard dingen uithalen waarvan iedereen denkt dat het nauwelijks mogelijk is.
Zónder dat het paard daar onder lijdt.

Heeft te maken met wéten hoe training werkt, hoe leercurves werken, je paard kunnen lezen, stresssignalen en ontspanningssignslen kunnen herkennen, timing en nog zo een en ander.

Dit zijn mensen die weten wat ze doen.
Met een heel gedegen getraind paard dat inmiddels príma weet dat het hem geen pijn oplevert.

Stress van een jong paard voor het eerst op concours is groter hoor...

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:29

Ik ben erg voor dierenwelzijn,maar overdrijven is ook een vak.
Zo is er eens een hondenschool moeten stoppen omdat ze de accommodatie van de gemeente niet meer mochten huren omdat er zo'n muts in het bestuur zat en honden die getraind werden waren zielig.Gewoon GG en agility dus niet eens iets spannend.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:29

Sjolvir schreef:
Hebben ze niets beters te doen bij de pvdd? en op social media? Laatst ook al zo'n onzinnig stuk dat blije patroontjes op je paard geschoren zielig was voor de dieren... (kon geen foto plaatsen anders had ik er 1 bij gezet van mijn fjord zijn manankam en er ook nog bij gezet, mag ik dit dan niet zo verven dan?? aangezien het gebrek aan kennis er van af droop bij de meeste posters.)




Wil je dit svp volgend jaar zo rond 1 april eens uithalen?

Kan nu al hardop lachen bij t idee!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:20

Qimm schreef:
Geeft niet verder, dacht al dat je me verkeerd begreep. Mijn laatste statement geeft wel aan dat ik het niet zielig vind. Mijn eerste stelling geeft alleen aan dat ik wel stil sta bij in hoeverre het moreel ok is om dieren voor ons eigen plezier te dresseren of zelfs maar te houden (en op te eten!) Ik heb er geen werkelijk bezwaar tegen, maar ergens is het wel een beetje een discutabele activiteit :=


Ik denk dat die vraag in de toekomst veel frequenter gesteld zal worden, door zowel paardenhouders en anderen. In elk geval toont de gemiddelde wedstrijd of ander uithangbord met paarden weinig positief aan mensen die met paarden niets doen. Velen willen dat de wedstrijden meer aandacht krijgen maar ik denk dat veel ruiters zouden schrikken van de kritiek die zou komen. Veel mensen vinden zaken die ruiters normaal vinden schandalig, met sommige ben ik akkoord en sommige niet.

Wat ik hier belangrijker vind dan deze ene stunt, die vast wel goed getraind en uitgedacht is, is hoe de dieren gehouden worden.

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:36

Ik denk dat het publiek banger is voor het vuur dan de paarden zelf... :')

Met een paar jaar er tussen heb ik twee keer de parkshow gezien, de eerste keer met één onrustig paard waarbij de ruiter uiteinlijk uit frustratie/onmacht met de zweep tussen de oren sloeg. Dat was wel een naar beeld... De laatste keer kreeg één van de figuranten een klap van een paard en moest uit de arena gesleept worden.

Persoonlijk dus niet zo'n goed ervaringen mee, maar ja... dat soort dingen gebeuren bij shows met dieren/paarden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:37

De stunt heb ik zelf al gezien. Vond het niet zo spectaculair en was snel gedaan ook.

Maar als ik de foto zie valt me de strak aangesnoerde neusriem en kaakriem me wel enorm op. Dat is veel zieliger paard moet toch kunnen ademen en slikken

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:43

Anna79 schreef:
Ik vind een politiepaard hiervoor trainen iets heel anders, die heeft een belangrijke functie. Dit is puur voor vermaak en wat mij betreft dan ook niet nodig, verzin iets anders denk ik dan...


En het paard weet natuurlijk of hij op deze manier getraind wordt voor de politie of een show, right? Precies. Je haalt er menselijke emotie bij die niets met paardenwelzijn te maken heeft.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:47

Waarom er van uit gaan dat vuur angst en stress veroorzaakt? Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Daarbij zit er van allerlei materiaal onder en voelt het paard niets. Hij ziet ook niks, want een paard kan niet op zijn eigen rug kijken zonder het hoofd te buigen.
En alles went. Het is niet zieliger dan een wapperende lange jurk of vleugels op de rug van de amazone of een ballonetje ophouden ofzo.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:51

Anna79 schreef:
Ik vind een politiepaard hiervoor trainen iets heel anders, die heeft een belangrijke functie. Dit is puur voor vermaak en wat mij betreft dan ook niet nodig, verzin iets anders denk ik dan...


Ik haalde de politie paarden erbij bv. om aan te geven dat door middel van een goede training, je de paarden gewoon bekend kunt maken met vuur, ongeacht voor welk doeleinde het gebruikt wordt - want ja het is idd voor een politie paard veel belangrijker, gezien zijn functie, dat snap ik ook. Maar dat was niet mijn insteek van het bericht. Dmv fatsoenlijke training kun je dit gewoon voor elkaar krijgen, zoals ze dat met politie paarden ook doen. Het ging me er dus om, om het training gedeelte aan te halen. Dus voor zo'n stuntpaard in de show van Ravelijn is het 'gewoon' 1 van de vele trucjes die hij onder de knie heeft en zonder angst uitvoert omdat hij een professionele training heeft ondergaan. Die natuurlijke angst wordt eruit getraind/onderdrukt, wat met politie paarden net zo goed ook lukt. Wat Lusitana hierboven ook aangeeft; Vuur hoeft niet gepaard te gaan met angst en stress. Net als dat je paarden ook het trailer laden zonder angst en stress kunt laden doen als je het fatsoenlijk traint. Kwestie van een goede manier van trainen, uitgevoerd door mensen die ook echt weten hoe ze op een diervriendelijke manier een paard trainen hiervoor.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-04-19 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:55

Inderdaad, in Nederland is niet eens wetgeving...

Angst en stress is relatief als je training en conditionering inzet

Ik heb de show meerdere keren gezien en ik vind het mooi dat er nog iets met mens en dier gedaan wordt. Ik bedoel, hoe normaal is het paard nog in het 'straatbeeld' heden ten dage?
Ik vroeg me wel af hoe lang het zou duren voor er kritiek op zou komen vanuit dierenwelzijn.

Maar eerlijk, deze functie als showpaard bied dagelijks duizenden mensen plezier. En door al die kritische ogen moet de organisatie wel scherp nadenken over veiligheid en welzijn. Daar tegenover bieden diverse paarden in minder professionele omstandigheden slechts 'plezier' voor maar 1 enkele eigenaar.

Er vanuitgaande dat het paard, en alles wat we ermee doen dient voor ons vermaak. Dan is showpaard zijn best een eervol beroep.

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:57

Qimm schreef:
Überhaupt dieren gebruiken voor entertainment vind ik nog wel een discussie, maar buiten díe discussie om zie ik er geen zieligheidsfactor aan

Rijden, mennen, show's, western, dressuur, springen, voltige.... wat is het verschil?
Dan moet je daar ook maar mee stoppen.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:57

Op zich dan eigenlijk wel heel netjes dat ze de Duitse wetgeving handhaven en dus zichzelf regels opleggen waar ze zich aan houden. Regels die dan in NL gewoon niet aanwezig zijn. Dit laat imo dan wel weer zien dat ze dus gewoon serieus nadenken over hun paarden en hun welzijn. Ze hadden net zo goed kunnen zeggen: hier is geen wet, dus we doen lekker wat we willen.