Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:10

pien_2010 schreef:
Gaby wat zijn de ingrediënten

Een-op-een gekopieerd van de ingredientenlijst:
Water, gemodificeerd zetmeel, kokosolie (12%), plantaardige eiwitten, zout, plantaardige vezels, smaken, tara (Caesalpinia zaden), calciumcarbonaat, conserverend: sorbinezuur, kleur: B-caroteen, vitamine B12.
Volgens de website van het merk ook GMO vrij en cholesterolvrij! - er staat daar alleen geen ingredientenlijst...
MarlindeRooz schreef:
Waar heb je hem gekocht? Ga ik hem eens opzoeken!

De Jumbo! En gek genoeg ook nog bij een vrij klein filiaal.

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:28

Super informatie Gaby. Dank je wel. Dan ga ik dit toch ook echtinslaan in Nederland en wellicht hier in Limoges eens naar toe rijden.

poes schreef:
Maar pien omschrijft zich ook niet als vegetarier toch? Vind het wel leuk om te zien hoe mensen experimenteren met anders eten :)
Klopt. De hoeveelheid vlees en vis die ik eet zijn inmiddels wel verwaarloosbaar, maar ik eet het wel nog in restaurants en zo.


poes schreef:
k zie mezelf niet beter als dieren. Dat wil niet zeggen dat ik iets heb tegen dieren eten. Ik heb wel iets tegen de gruwelijke manier waarop we dieren houden in de bio-industrie. En hoe we onze ogen sluiten voor de realiteit. We zijn razend over excessen bij huisdieren of over hele erge excessen bij slachtdieren. Maar verder lekker negeren dat varkens hyper intelligent zijn en dat ze gewoon heel ellendig gehouden worden.

Dit dus helemaal. Ik ben zeker niet beter, maar wel een ander soort. En dat betekent verantwoordelijkheden nemen. Varkensvlees eet ik uit principe niet. Die bio industrie vind ik te erg.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:32

Top! Ga vanavond eens kijken!

Vind kaas steeds minder lekker... lig nu ook weer half ziek in bed door te vet eten. (Pizza met 3 soorten kaas). Baal echt want moet zo werken. En wilde eigenlijk nog eten maken voor werk. Maar eet wel na werk dan. En werk van 11 tot 20:30.

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:46

MarlindeRooz schreef:
lig nu ook weer half ziek in bed door te vet eten. (Pizza met 3 soorten kaas).
Dit dus had ik ook zo vaak en dat is nu wel helemaal over. Zelfs na een etentje vorige week hier met vrienden waar we echt veel gegeten hadden (veganistisch bijna alles) was ik totaal niet ziek.
Sterkte MarlindeRooz! Dat voelt echt niet tof.

Wat ik nog aan wilde vullen is dat ik door dit topic nu wel heel anders aan het koken ben en ook met heel erg veel plezier en manlief smult mee.
Ik ben nu ook aan het experimenteren met heel weinig eten van koolhydraten n.a.v. een tip van een bokker die natuurgeneeskundige is. En ik voel me daar echt zo top mee. Beter als dat ik in jaren heb gevoeld en ik heb totaal geen honger meer en dat is zo fijn. Ik had altijd enorme honger en uit discipline stopte ik met eten en liep me dus de hele dag in te houden. Als ik nu ga eten, dan vind ik dat gewoon heel gezellig, maar het is niet meer dat ik zowat flauw val van de honger :=

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:43

Oh voor mij is vet juist zo makkelijk. Ik heb moeite met genoeg eten en olie is 100% calorieën,

Ook heb ik een maand lang heel slecht kunnen eten (hele maag- darmstelsel van slag van het verminderen en daarna stoppen met medicijnen) en verdraag groentes en peulvruchten nog erg slecht.. Van een pizza krijg ik geen buikpijn, maar spinazie enzo daarentegen := := .
Gaat wel weer over hoor, ik moet gewoon die bacteriën weer opbouwen daarbinnen.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:46

poes schreef:
Snap marlinde wel. Collega zocht ook naar vis op de kaart daarnet. In een vega restaurant. Die kende een vegetarier die wel nog vissen at omdat ‘die zo dom waren’.

Heb geantwoord dat ik met die redenering ook mensen kan fretten op de barbecue :D


:') _/-\o_
Ik vind onze kippen ook niet zo intelligent. Geinig, maar niet bijzonder slim.

Ik ben weer aan het ontbijten met havermout, dat scheelt bij mij heel veel qua honger in de ochtend. En aan het experimenteren met meer hartige en lichtzoete (met dadels gezoete) spreads voor op brood zodat ik minder kaas eet, uiteindelijk voel ik me daar ook beter mee :j

Zondag is mijn schoonmams jarig. Ze houdt heel erg van bounty's en chocolade, dus ik ga mijn nieuwe bonbonvormen uittesten voor verschillende soorten vegan en deels (toegevoegde) suikervrije bonbons. Ben benieuwd :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:32

Het schijnt dat kippen namen hebben voor hun mensen :j

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:33

Magrathea schreef:
Het schijnt dat kippen namen hebben voor hun mensen :j

Wat tof! Hoe hebben ze dat ontdekt?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:38


Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:31

Ik vind mijn konijnen dom, zeker het ene is echt een debiel, maar daarom zou ik ze toch nog niet opeten? :?

Anders zouden we toch ook mensen met down en andere mentaal gehandicapten mogen opeten :=

De redeneringen die sommige mensen maken... _O-

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:44

Lieve allen, het is me de afgelopen tijd niet meer gelukt om vega-aanbiedingen te delen, waarvoor mijn excuses. :(
Ik wilde jullie er toch nog wel even op wijzen dat deze week alle houdbare alpro 1 euro is bij de Dirk!! En de AH heeft alle mexicaanse zooi in de aanbieding (taco's, wraps, sausjes etc) alsook het Alpro roomijs - dus mocht je dat een keer willen proberen maar is het je te duur dan is dit je kans :j

Edit: en Lidl heeft iets nieuws: verspil-me-niet asperges. Ik heb zelf echt niks met asperges maar voor de liefhebber... 4,50 voor 750 gram. Bij de Lidl dus.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:08

Jammer, zowel Lidl als Dirk ontbreken hier. Ah hebben we wel maar noch Mexicaans, noch ijs eet ik. Ik heb nog wel een ah-tip;niet echt goedkoop maar Vega filet-americain in drie smaken is erg lekker.

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:11

Schemerdier schreef:
Ik vind mijn konijnen dom, zeker het ene is echt een debiel, maar daarom zou ik ze toch nog niet opeten? :?

Anders zouden we toch ook mensen met down en andere mentaal gehandicapten mogen opeten :=

De redeneringen die sommige mensen maken... _O-



Ik vind jouw beredering anders ook vrij bijzonder :roll:

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:19

Poes beschreef iemand die vis at omdat die 'zo dom waren' dus ik volg die persoon zijn gedachtegang, op een sarcastische manier.
(niet elke gehandicapte is dom, ik bedoel eigenlijk iedereen met een laag IQ) .

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:49

Klopt, varkens worden ook gegeten terwijl die het IQ hebben van een 4 jarig kind. Als 'dom' een argument is dan zijn er dus wel meer opties :=

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 03:36

Mensen apprecieren dat niet als je de vaardigheden van hun kind vergelijkt met dieren ( en het kind tot een bepaalde leeftijd onherroepelijk verliest).

Zelf getest := toen ik nog jonger en onnozeler was.

Maar snap ook wel dat dat van mensen met down en zo slecht valt. Hoe goed bedoeld ook, dat was niet wat ik bedoelde met dom en denk dat het hier ook eerder wat ongelukkig uitgedrukt was.

En dingen met een beetje nuance lezen is altijd fijn :)

Welkom daenerys :) ga je niet verkijken op 1 opmerking, er zitten hier alleen maar leuke mensen hoor :D

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 07:25

Ik ga vanavond vegan kapsalon proberen te maken <3
Ik kwam weer dat tegen op pinterest dus nu ga ik t doen :+
Niet dat ik de vlees variant ooit heb gegeten maar het moet zo’n guilty pleasure zijn

Ik denk dat we in dit topic het allemaal wel eens zijn dat we dieren en mensen als gelijken zien <3

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 08:40

Niet gelijk, wel gelijkwaardig :j

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 08:46

Magrathea schreef:
Niet gelijk, wel gelijkwaardig :j

Wat is voor jou dan het verschil? :) (gewoon nieuwsgierig hoor)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:33

Niet gelijk vind ik, maar ik vind dat dieren evenveel recht hebben om te leven als wijzelf.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:49

Jessix schreef:
Magrathea schreef:
Niet gelijk, wel gelijkwaardig :j

Wat is voor jou dan het verschil? :) (gewoon nieuwsgierig hoor)

Haha, puur praktisch. Ik ben niet gelijk aan een koe, ik loop niet op vier hoefjes, ik hou niet van hooi, en koeien hebben geen belang bij dingen als stemrecht en allerlei zaken waar wij ons als mensen aan committeren. Ergo ik ben niet gelijk aan een koe.

Die gelijkwaardigheid, die is echter wel belangrijk: dat zegt dat een van ons niet meer recht op leven heeft dan de ander, niet meer recht op een gelukkig zorgeloos leven waarin wordt voldaan aan mijn basisbehoeften (of die van een koe). Alleen zijn die basisbehoeften ook weer anders voor mij dan voor een koe.

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 10:13

Ah ok, duidelijk! :)

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:53

Ik kom me even melden! Ben geen actieve bokker en zal dat waarschijnlijk ook niet worden, maar ik lees nu al zeker een jaar af en toe met jullie mee. Sinds een paar maanden ben ik ‘helemaal’ over en dat bevalt goed. Op het moment eet ik wel nog kaas en eieren maar ook dat staat me steeds meer tegen.

Mag ik jullie een complimentje geven voor de sfeer in dit topic? Ik heb echt al een tijdje met veel plezier meegelezen en de open houding waarmee jullie vragen beantwoorden is echt fijn, dank daarvoor!

En dan kruip ik voor nu weer even onder mijn steen.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:56

Kan ik jullie om raad vragen?

Ik heb bloed laten prikken en vandaag kreeg ik de uitslag.
Ik blijk o.a. een laag gehalte aan vitamine B12 (162, 14 maanden terug nog 218) en ijzer (13) in mijn bloed te hebben. Ik voel me zo dom, kennelijk heb ik toch slecht voor mezelf gezorgd.

Nu eet ik op dit moment zo'n 85% van de tijd vegetarisch (zodra mijn vriezer leeg is wil ik naar 100%), ik eet matig tot weinig zuivel (ik wil afbouwen naar uiteindelijk geen zuivel meer eten) en ik eet ook biologische eieren (en dat blijf ik voorlopig doen)
Aan vleesvervangers is vaak B12 toegevoegd, maar ik wilde juist vaker peulvruchten en tempeh gaan eten en de hoeveelheid vleesvervangers afbouwen.

Mijn huisarts raadde aan roosvicee ferro te gaan drinken om meer ijzer binnen te krijgen. Voor de rest geeft ze de keuze uit supplementen slikken en dieet aanpassen.

Wat zouden jullie doen/wat is het beste? Eerst supplementen slikken om mijn B12 en ijzer omhoog te krijgen en daarna dieet aanpassen, of is sowieso supplementen slikken beter?
Kun je van deze tekorten trouwens ook moe worden?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 01:37

Vermoeidheid is inderdaad een mogelijk tekortverschijnsel :)
Ik zou sowieso supplementen nemen, dat is voor 9/10 mensen een goed idee, ook mensen die omni eten. Helaas bevat massaal geproduceerd voedsel niet (meer) zoveel voedingsstoffen als vroeger. Dat is niet zo heel erg maar je moet er wel rekening mee houden :j
Ferro drink ik ook soms, wel moet je het echt beperken tot 1 glaasje per dag max anders ben je niet blij op het toilet :+