schimmel in vlas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

schimmel in vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 20:37

gisteren met uitmesten viel me om dat het vlas wat in de box ligt schimmel in zat. ik haal elke dag de mest eruit en trek het recht en gooi er 1 keer in de week een pak bij. de natte plek haal ik er 1 keer in de 4 of 5 weken uit. maar viel me op dat het vlas wat tegen de zijkant aan ligt, vooral onderste laag wat muffig en schimmel in zit. deze box zit voor de helft een zolder over heen. de nok is open en verder ruikt het helemaal niet naar mest of ammoniak. sowiezo staat er snachts 1 deur open doordat ik nooit een "'paardelucht'''rook dacht het altijd goed ventileerde baart me wel zorgen. zijn er meer mensen die dit hebben gehad?

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: schimmel in vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:17

Heb ik met mijn vlas potstal ook. Volg dezelfde procedure. Alleen haal ik de laatste 10 cm van de rand die rondom tegen de muur ligt nooit los. die is ook in de onderste laag muf en wit uitgeslagen maar die laag komt niet aan het oppervlak. mijn stal stinkt ook nooit naar amoniak of mest. Na 4-5 maanden wordt alles eruit gehaald.Dat stinkt dan wel behoorlijk. :) Heb twee stallen opgebouwd uit stalwanden in een wat grotere ruimte. Stallen hebben allebei een deur naar buiten waarvan het bovenluik altijd open staat. (Mijn paarden staan overdag wel 10 uur buiten) Nooit problemen mee gehad.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: schimmel in vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:26

Ik spit nooit in de buitenste rand. Vlas composteert in 8 weken, dus waarschijnlijk is dat aan de gang. Het ligt mij prima onder het schone vlas.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 19:05

Tessebes schreef:
Ik spit nooit in de buitenste rand. Vlas composteert in 8 weken, dus waarschijnlijk is dat aan de gang. Het ligt mij prima onder het schone vlas.


Mijn tinker heeft wel een pollenallergie zou het dan geen kwaad kunnen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: schimmel in vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:18

In principe zijn pollen wat anders, maar ik zou het wel in de gaten houden.