Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 16:23

Dr. Esselstyn heeft ook meegewerkt aan de docu Forks over Knives, ook erg interessant, en daar wordt de invloed van plantaardig eten op cholesterol ook besproken dacht ik :j
Van mijn ouders weet ik dat de waardes nogal kunnen schommelen door de dag heen, dus die paar tiende verschil hoeft niet direct te zeggen dat je verkeerd bezig bent.

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:02

Fijne post Annemiek. Ik word altijd nuchter, 's ochtends rond 8.00 uur geprikt. En inderdaad ie tiende punten is niets. Ik heb net gekeken en ik geloof dat ik zelfs in de Amerikaanse statistieken onder normaal val. Ik heb net gekeken en we praten over 0, 47 bij één waarde dat ik gestegen ben. Het slechte cholesterol praten we over 0,16 en 0,42 met de vorige keer. Ik ga gewoon door hoor, maar ik was toch wel teleurgesteld. Ik weet dat het in de genen zit in mijn familie en naast de natuurlijke medicatie die ik heb had ik toch gehoopt op weer paar tiende puntjes lager.
We gaan moedig door.... :j
Stom, maar vergeten te melden, ik ben echt op zoveel geprikt, niet normaal, idem vitamine, mineralen, ijzer, ijzervoorraad, lever, nieren etc etc := Misschien omdat ik verteld had dat ik vegetarisch zoveel mogelijk doe met een knipoog naar veganistisch. Alle waarden zaten keurig in het midden *\o/* . Voor zo'n oude vrouw niet gek.

Enne de pizza's liggen klaar om afgebakken te worden dus ik kan gaan douchen.


Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:15

Het dineetje is geweest en mij is het heel goed bevallen om met iedereen rekening te houden. Ik ben begonnen met verschillende bakjes nootjes bij het aperitiefje. Ik had twee verschillende worstjes klein gesneden (zelf niets van gegeten) en verteld dat als er vleesliefhebbers waren dat ze hun kans moesten grijpen. Dat gebeurde dus ook.
De pizza's had ik dun belegd met allerlei soorten groenten en op de bodem had ik tomatensaus gelegd en en paar dunne plakjes zalm. Iedereen kreeg een kwart pizza. Men vond het vurukkeluk.
De quiche was op de bio eieren van de kippetjes van Celine na en een piep klein laagje geraspte kaas veganistisch.
Vervolgens (heb ik niet aan mij gedaan) volgens Frans gebruik verschillende Franse kaasjes gepresenteerd met toastjes.
Om af te sluiten met digestief/ koffie/ thee en cake en pruimenvla.
De cake was half om half. Dus met plantaardige olie en met onze eitjes en de chocolade heb ik au bain marie laten smelten en erdoor heen gedaan. :9 :9 Die vond ik echt heel erg top.
De pruimentaart was ook o zo zalig. Ook hier weer plantaardige olie ipv boter en ene klein eitje voor het deeg. De vulling had ik de pruimen uit de vriezer wat opgekookt. Vervolgens wat pruimenjam door heen gedaan zodat het niet te nat zou zijn, beetje vanille extract en suiker. Dat was zo vreselijk lekker.
We begonnen om 6.00 uur en rond half ging iedereen naar huis. Ik kijk terug op een geslaagde en gezellige avond en voor mij het belangrijkste ik heb lekker gegeten zonder dat ik zo'n zwaar gevoel heb in mijn maag. Geen boter en vlees en kaas eten vind ik toch wel erg lekker.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:57

Fijn pien :) altijd leuk zo gezellige avondjes!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:51

Ik las net op FB dat Conimex een vegan kroepoek heeft nu :oo
(Dus niet cassave maar daadwerkelijk kroepoek, maar dan vegan)

:oo :oo Die ga ik eens even scoren dit weekend

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:51

Oh Pien jij bent echt een inspiratie.
Ik had een tijdje een kook-dipje. Ik had zoveel gekookt voor andere mensen en daar zelf eigenlijk niks van kunnen eten omdat ik steeds aan het rennen was dat ik er gewoon even geen zin meer in had :+

Maar ik heb eens wat lekkere receptjes opgezocht en die ga ik deze week allemaal maken <3


Ik wil ook nog iets aan jullie vragen.
Ik heb altijd al heel veel liefde voor goed en gezond eten gehad en ik zou er eigenlijk wel iets mee willen doen.
Maar ik vind het zo lastig wat. Ik zou bijvoorbeeld wel lekker eten willen maken voor anderen.
Als baan zegmaar maar waar begin je? Ik vind het wel belangrijk dat het eten wat ik serveer, dat ik daar dan ook achter sta zegmaar. Waardoor alle restaurants hier in het buurt al afvallen :+

Soms denk ik, ik pak mijn spullen en vertrek en ga lekker ergens anders beginnen.
Maar ja, ik studeer hier op de universiteit.
Ik denk dat het toch meer iets is om van te dromen dan daadwerkelijk uit te voeren. Maar toch...

Ik weet niet of er meer zijn die deze droom wel eens hebben.
Overigens studeer ik technische wiskunde aan de uni dus dat is totaal iets anders :+


Voor komende dagen heb ik deze nieuwe receptjes op de planning staan:
- Canneloni met vega gehakt, spinazie en cherry tomaat
- Pasta ' carbonara' met carbonarasaus van Coop's spekjes, bloemkool en edelgistvlokken
- Pastaschelpjes met tofu, spinazie en 'room'saus
- Pasta met schorseneer en 'room'saus (mijn ouders hebben een tuin vol groenten die ze zelf niet eten. Dus ik plunder daar regelmatig :+ )
- Schorseneer met aardappeltjes en biefstuck
- Bloemkoolcurrysoep

En morgen ga ik tapas maken. Ik voel ook steeds meer de behoefte om helemaal vegan te eten.
Ik eet nu vegetarisch maar zoals je hierboven wel kunt zien staat er eigenlijk niks dierlijks op het menu.
Alleen met verjaardagen, als het lastig is, eet ik niet vegan.

Zo dat was een lange post. Ik wil nog even zeggen dat ik het echt leuk vind om met jullie in een topic te zitten omdat iedereen mij ook weer inspireert *\o/*

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:54

liespower, ik zie wel eens in vegan facebookgroepen dat mensen high teas bij hen thuis organiseren. Nu lijkt me dat als student wat lastig maar je zou in die richting kunnen denken? Of bijvoorbeeld een potluck waarbij jij alles maakt en de deelnemers een bijdrage geven voor het eten?

Ik weet niet waar je woont maar in Den Haag en Leiden heb je ook Concious Kitchen, dat lijkt me ook echt wat voor jou :j

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:06

Iemand de violife feta al geprobeerd?

Ik hoor hele verschillende verhalen, maar vind het wel lekker. Maar meer vergelijkbaar met geitenkaas, dus echt wel iets waar je van moet houden.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:21

Liespower, ik vraag me wel eens af hoe mensen die niet voor zichzelf kunnen koken aan lekkere gezonde vegetarische maaltijden komen. Dan zou het geweldig zijn als je iemand in de buurt hebt die voor je kan koken. Is het niet een idee om die kant op te zoeken?

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:24

Een soort vegetarisch/vegan afhaal restaurant ofzo? Kan je makkelijk van thuis doen en je moet er je huis niet eens voor uit!

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:33

tess_84 schreef:
Een soort vegetarisch/vegan afhaal restaurant ofzo? Kan je makkelijk van thuis doen en je moet er je huis niet eens voor uit!


Zat ik ook aan te denken. Dan ga je dus een eigen bedrijf beginnen en ipv een afhaalchinees kunnen mensen bij jou in het restaurant (je) veganistisch eten en tevens eten afhalen. Je achtergrond is goed als het gaat om boekhouding en bedrijfsplan maken want daarvoor ben je exact genoeg.
Je kunt ook gaan omscholen en bijvoorbeeld de dieet advies kant uit gaan. Of wellicht iets met onderzoek gaan doen in de vega hoek. Vind ik dan nog het meeste in de richting van je universitaire studie.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:17

Thuisafgehaald een optie?

Ik zou wel een thuiskok op maximaal 1 kilometer afstand willen hebben wonen die echt lekkere en verrassende vegetarische en/of vegan maaltijden bereid. Zodat ik op vrijdag niet hoef te koken.

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:21

Wow bedankt voor al jullie input! <3


Magrathea schreef:
liespower, ik zie wel eens in vegan facebookgroepen dat mensen high teas bij hen thuis organiseren. Nu lijkt me dat als student wat lastig maar je zou in die richting kunnen denken? Of bijvoorbeeld een potluck waarbij jij alles maakt en de deelnemers een bijdrage geven voor het eten?

Ik weet niet waar je woont maar in Den Haag en Leiden heb je ook Concious Kitchen, dat lijkt me ook echt wat voor jou :j


Ik ben een beetje een aparte student :+ ik woon samen met mijn vriend in een groot koophuis dus dat zou prima hier kunnen! Wat een goed idee :) ik woon op de grens van Friesland en Overijssel dus helaas valt het aantal geïnteresseerden in vega(n) eten hier nogal tegen.
Ik heb het even opgezocht en dat ziet er inderdaad heel toepasselijk uit!


Malenka schreef:
Liespower, ik vraag me wel eens af hoe mensen die niet voor zichzelf kunnen koken aan lekkere gezonde vegetarische maaltijden komen. Dan zou het geweldig zijn als je iemand in de buurt hebt die voor je kan koken. Is het niet een idee om die kant op te zoeken?



tess_84 schreef:
Een soort vegetarisch/vegan afhaal restaurant ofzo? Kan je makkelijk van thuis doen en je moet er je huis niet eens voor uit!


pien_2010 schreef:
tess_84 schreef:
Een soort vegetarisch/vegan afhaal restaurant ofzo? Kan je makkelijk van thuis doen en je moet er je huis niet eens voor uit!


Zat ik ook aan te denken. Dan ga je dus een eigen bedrijf beginnen en ipv een afhaalchinees kunnen mensen bij jou in het restaurant (je) veganistisch eten en tevens eten afhalen. Je achtergrond is goed als het gaat om boekhouding en bedrijfsplan maken want daarvoor ben je exact genoeg.
Je kunt ook gaan omscholen en bijvoorbeeld de dieet advies kant uit gaan. Of wellicht iets met onderzoek gaan doen in de vega hoek. Vind ik dan nog het meeste in de richting van je universitaire studie.



Gaby schreef:
Thuisafgehaald een optie?

Ik zou wel een thuiskok op maximaal 1 kilometer afstand willen hebben wonen die echt lekkere en verrassende vegetarische en/of vegan maaltijden bereid. Zodat ik op vrijdag niet hoef te koken.



Dit is zo’n goed idee haha. Ik ben vanmiddag al begonnen met een klein opzetje! Inderdaad afhalen (/bezorgen tot 10 km) is echt een goed idee. Dan kan ik gewoon koken voor anderen en ondertussen gewoon mijn studie blijven volgen.

Bedankt voor de tip voor de website. Ik wil eerst even peilen of er hier wel interesse is. Ik ga eens even op onderzoek uit! <3

Hartstikke bedankt voor alle input!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:23

Als er inde regio geen vraag is naar vegan kun je het ook anders marketen natuurlijk: gezond, vers, wereldkeuken, lekker, gemakkelijk, etc. En oja toevallig vegan :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:38

Ik ga vanavond de vegatarische kroketten proberen

Vegatarisch kipstukjes waren in de aanbieding bij de Vomar dus die meegenomen

En vanmorgen had ik wrap met komkommer en smeerkaas ook best lekker.

De alpro chocomelk vind ik ook heerlijk


En er schijnt Magnum vegan te bestaan. Helaas niet bij de Vomar

deksel

Berichten: 3785
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:58

@lies
Er bestaan ook vegan fb groepen. Daar kan je je idee neerzetten en kijken hoeveel er bij jou in de buurt wonen!

Ik heb vandaag weer lekker gegeten. Rijst met wat groentes en soja saus van de ah en saté schnitzel van Vivera.
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:09

Dat ziet er deksels lekker uit!

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:20

poes schreef:
Als er inde regio geen vraag is naar vegan kun je het ook anders marketen natuurlijk: gezond, vers, wereldkeuken, lekker, gemakkelijk, etc. En oja toevallig vegan :D


Ooh ja dat is een goede!
Dat slaat hier vast een beetje beter aan :+
Hier is de hype van het speltbrood nog eens terwijl die waar ik eerst woonde al 4 jaar geleden was hahaha


deksel schreef:
@lies
Er bestaan ook vegan fb groepen. Daar kan je je idee neerzetten en kijken hoeveel er bij jou in de buurt wonen!

Ik heb vandaag weer lekker gegeten. Rijst met wat groentes en soja saus van de ah en saté schnitzel van Vivera.
[ [url=m/clYVXi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je misschien een naam van een groep die zou passen? Ik zie door de bomen het bos niet meer :)

En dat ziet er inderdaad erg goed uit!


Ik heb vanavond de cannelloni gemaakt en het was echt zo lekker. Ik heb 4 rolletjes gehad en mijn vriend 8. Dat was dus een heel pakje verse pasta. Zo lekker <3

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:24

Echt heerlijk klinkt het allemaal. Dat is dus balen aan het hebben van een jong kind, je kan leuk uren in de keuken staan maar hoe meer je je best doet hoe waarschijnlijker het is dat je het van de vloer kan schrapen :')

Wat hier in de regio wel eens gebeurt is dat je bvb 8 vreemde mensen bij je thuis laat eten tegen betaling. Zo leer je nieuwe mensen kennen en kan je helemaal los gaan in de keuken. Superleuk initiatief vind ik dat.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:26

Vegan Nederland zitten de meeste mensen denk ik. Maar je kunt ook eens zoeken op Vegan Overijssel en/of Vegan Friesland of Vegan <regio waarin je woont>

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:19

Ik heb echt een hele domme vraag voor mensen die wel eens zelf seitan maken. Ik heb mijn tarwegluten in een pot gedaan maar nog niet gelabeld. Ik dacht 'dat komt wel'. Niet dus. Vriend heeft een zelfde soort pot met all purpose flower gevuld en nu weet ik niet meer welke tarwegluten zijn en welke de flower is... Heeft iemand een idee hoe ik dit kan achterhalen? Of kan voelen/zien/ruiken whatever?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:21

Ik heb even gekeken
Maar mijn glutenpoeder is fijner dan mijn meel en bloem
En minder wit

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:23

Glutenpoeder is inderdaad een beetje lichtbruinig. Daaraan moet je het wel kunnen herkennen. En het voelt gladder aan je vingers.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:24

Oh zo fijn! Dank jullie wel!

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:42

Magrathea schreef:
Vegan Nederland zitten de meeste mensen denk ik. Maar je kunt ook eens zoeken op Vegan Overijssel en/of Vegan Friesland of Vegan <regio waarin je woont>


Ik ben intussen lid van Overijssel, Drenthe, Flevoland en Friesland :+
Friesland is 1 minuut rijden, Overijssel woon ik dus, Drenthe een kwartier en Flevoland 20 minuten.
Ik woon mooi op het randje van alles haha


denice schreef:
Echt heerlijk klinkt het allemaal. Dat is dus balen aan het hebben van een jong kind, je kan leuk uren in de keuken staan maar hoe meer je je best doet hoe waarschijnlijker het is dat je het van de vloer kan schrapen :')

Wat hier in de regio wel eens gebeurt is dat je bvb 8 vreemde mensen bij je thuis laat eten tegen betaling. Zo leer je nieuwe mensen kennen en kan je helemaal los gaan in de keuken. Superleuk initiatief vind ik dat.


Dat is inderdaad ook een mooi initiatief. Ook leuk omdat ik net verhuisd ben!