Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:14

Heb je een plattegrondje voor me Matheno? Dit ziet er echt uit als een geweldige ruimte! Wat zou je er mee willen qua functies?

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:15

Malenka schreef:
Heb je een plattegrondje voor me Matheno? Dit ziet er echt uit als een geweldige ruimte! Wat zou je er mee willen qua functies?


Ik ben dol op tuinvogels, bloemen, rommelig, beetje engelse cottage stijl, en mijn vriend is weer dol op modern.

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:11

Mooie ontwerpen Malenka, ik zou alleen geen catalpa’s nemen. Vorige week nomen gekocht bij een boomkweker en wij wilden bolaccaia’s (Die hij dan weer spuuglelijk vond :D ), maar we kregen het over catalpa’s en die blijken na zo’n 10 à 15 jaar het bijna allemaal te begeven. Het voordeel van laat in blad kent de bolaccia’s trouwens ook. En ik vind de uitstraling leuker, maar da’s smaak natuurlijk.

Jolien87

Berichten: 17434
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:45

Heerlijk zoveel grond, Matheno. En jullie achtertuin, ik hou van zo'n cottage stijl <3

Wat zijn jullie ervaringen met een klimhortensia?
Wij willen onze kliko's aan de zijkant afschermen met een hekwerk maar ik kwam op het idee om daar een klimhortensia tegenaan te zetten. Punt is alleen dat hij op die plek geen direct zonlicht krijgt en erboven komt waarschijnlijk een pergola met een druif.
Zou hij daar wel goed kunnen groeien?

(Op de plek van de aarde ligt inmiddels gras)
De tuin ligt op het zuiden. De pergola komt tussen de twee schuren en het scherm met de hortensia zou dan naast de groene kliko komen. De voorkant van de kliko's blijft open.
Afbeelding

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:56

In onze tuin zat al klimhortensia en die doet het heel erg goed. Uit mijn hoofd gezegd doet klimhortensia het ook goed met weinig zon. Mooie plant.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:33

Malenka, als je je verveelt...

Mijn bijkeuken is inmiddels af en mijn vader vraagt al naar een plattegrond. Ik was al redelijk overtuigd van wat ik zou willen... Maar nu slaat de twijfel weer toe....
Op de foto's de situatie nu, met als bijschrift mijn plannen...

Afbeelding
Alle bestrating komt een klein stukje omhoog en worden grote antraciet tegels. Het stukje border aan de kant van de buurman wordt ook bestraat. Rondom mijn bijkeuken komt een klein stukje met grind (kleur nog nader te bepalen, daaronder een drainagebuis tegen opspattende rotzooi, scheelt schoonmaken)

Afbeelding
Het pad wilde ik weghalen, net als de volledige border langs het pad. Alles wordt dan gras.
Een nieuw pad van stepstones (zelfde als bij de achterdeur en tuindeuren) iets verder naar het midden.
Links zie je nog een kleine border, hierin staan 3 hortensia's. Deze border wil ik behouden.

Afbeelding
Het rare hutje en de betonplaat moeten weg. Nog nader te bepalen hoe we die constructie zo krijgen dat het hutje van de buren wel goed blijft. Huidige constructie maakt het hutje van de buren kapot. Op deze plek zou ik dan nog een terras willen, eventueel met douglaspalen een pergola waar ik dan gordijnen in kan hangen. Zoiets
Ik wil nog zo'n bank maken voor op het terras en/of het andere terras bij de deuren.
Rondom het schuurtje moet alles ook nog bestraat worden, tevens moet het schuurtje nog goed geschilderd worden. Alleen de voorkant heeft een kleur. Met name het zwarte is niet goed, veeg je er zo af.

Zo had ik het in gedachten, en nu vraag ik me af of het niet té onderhoudsarm wordt op deze manier... :+ Alleen hortensia's is misschien wat saai. Bomen hoef ik niet zo nodig.
Qua aankleding ga ik een beetje richting boho-chic

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:13

Ik zou dan op zijn minst de schuttingen en het schuurtje laten begroeien met verschillende bloeiende klimplanten. Wat afwisseling in hoogte zou ook prettig zijn. Dan lijkt de tuin niet zo klein. Ik denk dan bijvoorbeeld aan bamboe ingegraven in potten of een niet woekerende variant gewoon in de grond. Dat past wel bij het boho stijltje. Hortensia's passen eigenlijk niet zo goed is mijn mening. Maar als je die wil behouden vooral doen. Misschien maak ik straks nog een schetsje.

In welke richting ligt de tuin?

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:28

Ik heb dus niets met klimplanten :o Vind het wel een optie voor de scheiding met het hutje van de buren.
Tuin is als je er in staat verre van klein :o Iets meer dan 20 meter diep.

Ik heb wel gedacht aan iets van bamboe :j Op een muurtje achter het toekomstige terras bijvoorbeeld. (verhoogd border)

Hortensia's wil ik inderdaad per se behouden :j

Ohja en de tuin ligt op het noordoosten. Ik heb vrij lang zon op de plek waar ik het terras wil hebben. En later in de avond schijnt de zon in huis door de tuindeuren.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:14

Ceetje_bokt schreef:
Een snelgroeiende bodembedekker (groeit écht heel hard) is de maagdenpalm. Leuke paarse bloemetjes. Vaak kan je deze plantjes zo krijgen van iemand die ze in de tuin heeft, want had ik al verteld dat ze heel hard groeien? :D


Wil je het weten :D Bij mij gaat dat dood |( .

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:40

Hoe dan? _O-

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:58

In mijn enthousiasme heb ik vandaag een klimroos bij de Lidl gekocht maar eigenlijk heb ik er geen handige plek voor behalve in een pot tegen het huis aan. Op internet lees ik wel dat het kan maar wat denken jullie?

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:17

Zou kunnen(heb ze zien staan,kriebel,kriebel)maar rozen hebben echt de ruimte nodig om te groeien.
Je kan niet ergens langs een muur een tegel eruit halen en daar de roos neerzetten met wat stokjes en touwtjes om te laten klimmen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:54

Ik heb er drie gekocht, twee witte en een roze... ruimte zat, maar nu nog een plaats bedenken.

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:13

Ik ben al een aantal weken mee aan het lezen. Mag ik gezellig mee kletsen?

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:30

Natuurlijk! Waarom niet?

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:46

Leuk!
Ceetje_bokt ik zou de rozen tegen de heg aan zetten (heb je foto voorbij zien komen). Dan fleurt dat een beetje op.

Zelf heb ik betongaas opgehangen tegen de tuinmuur, en daar groeit nu de rambler roos tegenaan.
Vind het een prachtige roos maar helaas bloeit die maar kort. Dat wist ik niet toen ik hem plantte helaas.
Ik wil er nu een ander soort klimroos tegenaan zetten, want de muur is nog niet vol. Hopelijk heb ik dan wat langer bloemen.

Verder is mijn tuin nogal een project. Hij is 650 m2 ongeveer en er heeft vooral onkruid ingestaan. Brandnetels doen het geweldig (zure grond?)
Ik heb er afgelopen zomer schapen in gehad maar ik wil dit jaar langzaam aan de slag. Ik houd van een wilde tuin.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:08

Dank je voor de tip, maar de heg moet helemaal groen worden, de heidematten zijn tijdelijk omdat het terrein achter onze tuin een enorme bende is. Waarom helemaal groen? Ik heb ervaring met klimop en zolang je het zeker twee keer per jaar makkelijk kan snoeien vind ik het prima, als ik er rozen en clematissen langs en door laat groeien, is het gemak wel. Ik ga ergens een pergola planten en daar komen de rozen dan tegen aan.
Ben benieuwd naar jouw plannen, JOOP. Wilde tuin vind ik ook mooi, maar het is vaak zoveel werk om het mooi wild te houden.

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:13

Een pergola is ook mooi!
Ik hou wel van veel zitjes in de tuin. :j

Ja ik zeg dat wel zo mooi een wilde tuin maar ik heb geen groene vingers hoor. Het moet ook praktisch zijn ..want ik wil geen slaaf van de tuin zijn. :o


Vandaag ben ik bezig geweest met de vlinderstruiken. Ik mocht deze overnemen en zijn hier de grond in gegaan.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb meerdere schuurtjes (die niet meer het nieuwste zijn). Wilde die een beetje opfleuren. Vandaar de vlinderstruik.


Afbeelding
Dit is een zitje onder de overkapping , cavia hok, komt ook nog een ren aan.
Iemand nog een idee wat ik tegen die muur aan kan zetten, wat enige hoogte heeft, er leuk uitziet (want het zitje is daar ook) maar niet helemaal over de ren heen gaat groeien?
Momenteel staat dus alleen die rambler roos er, maar de muur is zeker een meter of 30 lang. Is dus nog plaats.

(Het lijkt nog erg rommelig op foto en dat is het ook, na de binnen verbouwing is nu buiten aan de beurt).

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:22

Herkenbaar: eerst binnen en dan pas buiten. Ik hou ook van verschillende zitjes, we hebben er nu vier. Op de geposte foto zie je er maar eentje, maar de tuin loopt links en rechts nog door.
Vlindersyptruiken zijn op vruchtbare grond zulke dankbare planten. Hou op ons op de hoogte!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:46

Hier ook 3 zitjes. :j
Zelf hebben wij gaas hekwerk staan, en passiebloem en witte kamperfoelie tegenaan groeien. Hadden ook clematis, maar die hebben het op eentje na niet overleefd. Die ene staat nu overigens wel volop in bloei.
Rozen houd ik zelf niet van, ook veel werk.

Vandaag hebben we de appelboom eindelijk zijn definitieve plaats gegeven. Arme boom stond al bijna 5 jaar in de tuin te wachten daarop, hadden we met pot en al in de grond gezet. Die zal wel happy worden nu. Ook flink gesnoeid, ging wel makkelijk toen ie op de grond lag. :')
Binnenkort hoop ik die kant van de tuin ook echt aan te kunnen planten. Daar hebben we toen we er kwamen wonen gras uit gehaald en onze overgebleven planten neer gezet, met pot en al de grond in, en na bijna 5 jaar staan er dus nog heel veel, voornamelijk hortensia's, maar ook een grote acer. We willen daar ook leibomen neerzetten, en daarvoor de hortensia's en de acer, en op het begin van de leibomen stuk staat de appelboom ervoor.
Nu nog dubben wat voor leibomen, twijfel tussen linde of plataan.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:49

Linde biedt bijen weer mogelijkheden als ze in bloei staan. Misschien een voordeel? Zijn lindes ook niet meer inheems dan platanen? Weet het niet zeker hoor.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:03

Even tussendoor;
Brandnetel groeit vooral op plaatsen met veel plantaardig materiaal in de bodem. Opzich goed nieuws dus. :)

Prairy
Berichten: 9085
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:30

Lindes zijn volgens mij inderdaad meer inheems, werden veel aangeplant bij boerderijen. Goed voor de bijen. Linde bloesem schijnt ook lekker te zijn om drankjes mee te maken?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:48

Iemand hier verstand van siergrassen? Wij hebben nogal wat exemplaren rond de vijver staan en we weten niet of ze nu gesnoeid moeten worden of niet. Sommige grassen zijn groen/blauw/ geel gebleven en die snoeien we niet, maar de andere? Er zijn er namelijk veel helemaal dor geworden. Nu beginnen sommige planten weer een beetje uit te lopen, moeten we ze dan nog knippen of niet?

Eentje vond ik hier https://appeltern.nl/nl/shop/groen/tuin ... luimgierst hier staat bij dat het na de winter gesnoeid moet worden, maar kan dat ook nog als er al uitlopers zijn?
We hebben ook Japans bloedgras en de rest ken ik echt niet bij naam.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:57

Ik heb er niet echt veel verstand van, maar mijn siergrassen knip ik nu gewoon rigoureus af, gaat altijd goed.
We zijn begonnenmet ons kleine kasje in elkaar te zetten.... *\o/*