Inkomstenbelasting 2018

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:49

Ik ga ook een poging wagen

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:52

Vanmorgen om 5:30 ingevuld. Ik krijg 1400 euro terug! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:54

Hoe zit het als je geen uitnodiging tot het doen van aangifte hebt, is het dan niet verplicht? :=

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:01

Ik heb even via de app gespiekt zojuist en moet betalen -O-
Later vandaag even via de pc kijken wat de aftrekposten doen, maar ik ver wacht er niet te veel van.
Verder lijkt er het 1 en ander niet helemaal te kloppen.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:18

Zo maar eens kijken of ik er in kom

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:27

linnnh schreef:
Hoe zit het als je geen uitnodiging tot het doen van aangifte hebt, is het dan niet verplicht? :=

Klopt. Dan is het niet verplicht.
Tenzij je denkt dat je moet betalen omdat je bijvoorbeeld geen loonheffing hebt afgedragen gedurende het jaar terwijl dat wel moest. Dan moet je wel verplicht aangifte doen.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:35

Wauw gaat echt supersnel met die app :j. Veel sneller dan op de computer. En hij berekent zelf welke verdeling van de rente aftrek eigen woning het voordeligst is.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:37

ohnee ik heb een brief gehad, is de kans dan groot dat ik iets moet gaan betalen? Heb voor het eerst echt een baan (geen bijbaantje meer) dus zal voor het eerst ook echt aangifte moeten doen.
Ik krijg alle dingen als loonheffingskorting al op maandbasis terug, en ook iets van arbeidskorting zie ik vaak op mijn loonstrook staan. Hou ook best wel veel over, verdien iets van 1700 bruto en daar gaat maar zo'n 150-200 euro vanaf elke maand aan belastingen, ben dus heel erg bang dat ik moet gaan betalen.
Heb ook al een geschat inkomen voor 2019 gegeven en die veel hoger gezet dan dat ik werkelijk ga verdienen _O- Krijg nu bijna geen zorgtoeslag meer, maar dan krijg ik dat volgend jaar als het goed is terug toch? bij de aangifte, als ik te weinig gehad heb omdat ik toch minder verdiend heb? Wil niet het risico lopen ineens een groot bedrag te moeten betalen, hou al zo weinig elke maand over en heb dan liever elke maand 50 euro minder dan dat ik in een keer 500 moet gaan betalen, dat word wel een hele lastige namelijk :')

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:42

linnnh schreef:
Hoe zit het als je geen uitnodiging tot het doen van aangifte hebt, is het dan niet verplicht? :=


Nee, dan is het niet verplicht, tenzij je denkt dat je wel belasting moet betalen := Beetje rare regel.
Zou het wel even invullen, ms krijg je toch een bedrag terug. Maar als je een klein bedrag moet betalen zou ik hem niet versturen :7 Als het maar een paar tientjes is (dacht onder de 40€) hoef je niet te betalen en dus geen aangifte te doen.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:50

Net ingevuld en alles verliep heel soepel. Gelukkig krijg ik iets terug, APK was dramatisch dus ben blij dat er niet nog een dikke rekening bij komt *\o/* Vorig jaar had ik hem vroeg ingevuld en kreeg ik laat bericht dus het wordt dit jaar weer afwachten...

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:52

198 euro betalen -O- Leuk zo'n stapelinkomen. Voorkom je dat je de staat geen geld kost door te blijven werken, kun je alsnog dokken.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:53

Faelynn schreef:
ohnee ik heb een brief gehad, is de kans dan groot dat ik iets moet gaan betalen? Heb voor het eerst echt een baan (geen bijbaantje meer) dus zal voor het eerst ook echt aangifte moeten doen.
Ik krijg alle dingen als loonheffingskorting al op maandbasis terug, en ook iets van arbeidskorting zie ik vaak op mijn loonstrook staan. Hou ook best wel veel over, verdien iets van 1700 bruto en daar gaat maar zo'n 150-200 euro vanaf elke maand aan belastingen, ben dus heel erg bang dat ik moet gaan betalen.
Heb ook al een geschat inkomen voor 2019 gegeven en die veel hoger gezet dan dat ik werkelijk ga verdienen _O- Krijg nu bijna geen zorgtoeslag meer, maar dan krijg ik dat volgend jaar als het goed is terug toch? bij de aangifte, als ik te weinig gehad heb omdat ik toch minder verdiend heb? Wil niet het risico lopen ineens een groot bedrag te moeten betalen, hou al zo weinig elke maand over en heb dan liever elke maand 50 euro minder dan dat ik in een keer 500 moet gaan betalen, dat word wel een hele lastige namelijk :')


Een brief krijgen heeft helemaal niks te maken met of je terug krijgt of dat je moet betalen. Dat is echt de grootste bullshit die mensen rondbazuinen :+

Wat je zegt klopt, je hebt nu een voorschot op basis van een te hoog inkomen. Is het zo dat je inkomen toch lager is dan je voorschot dan krijg je de zorgtoeslag waar je recht op hebt alsnog op basis van je definitieve aangifte. :)

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:00

karuna schreef:
Ik moet betalen en veel ook. Krijg allimentatie bruto en kan daar dus een stevig bedrag voor afdragen. Vorig jaar de verrassing van de ziektekostenwet bijdrage die hoger was dan voor werkgevers. Vorig jaar in totaal 17800 mogen betalen. Slik. Dit jaar zal ook weer zoiets zijn, alleen nog geen definitieve van 2017 gehad.


Je weet dat je dikke onzin aan het verkondigen bent he? De zorgverzekeringswet is voor iedereen hetzelfde.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:05

linnnh schreef:
Hoe zit het als je geen uitnodiging tot het doen van aangifte hebt, is het dan niet verplicht? :=


Dat vraag ik me dus ook af. Ik heb hem nu wel ingevuld, maar uiteraard blijft de teller weer op 0 staan :)) Ik krijg niks, maar hoef gelukkig ook niks te betalen. Dat is wel fijn!

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:17

Artikel 8 AWR: ieder die is uitgenodigd is verplicht aangifte te doen.
Ben je niet uitgenodigd ben je niet verplicht.
Tenzij.... (art 6 lid 3 AWR en uitv reg) je dus vermoedt dat je meer dan 45,- moet betalen. Dan moet je ook aangifte doen.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:18

Nee hoor, de teller blijft op 0 staan, dus ik sla hem dit jaar lekker over :D

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:23

Via de app gekeken en moet 68 euro betalen. Had het wel verwacht

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:24

Ik krijg bijna €1500 terug := Had het iets lager ingeschat, dus dat is mooi!
Heb ook alweer zin in volgend jaar, aangezien ik momenteel 3 contracten heb bij 3 verschillende werkgevers, t/m februari heb stagegelopen en in september weer stage ga lopen. Echt mijn manier van sparen zo. :')

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:29

Hier even vluchtig via de app gekeken en dan zou ik een klein bedrag terug krijgen.
Heb vorig jaar de eerste maanden nog uitkering gehad en zo rond mei begonnen met werken voor werkgever. Maar nog even op de computer alles bekijken.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:33

Ik ging er vanuit niks te krijgen/niks te hoeven betalen. Maar toen kwam er opeens een leuk bedrag uit wat ik ontvang! *\o/* Leuke meevaller.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:34

linnnh schreef:
Hoe zit het als je geen uitnodiging tot het doen van aangifte hebt, is het dan niet verplicht? :=


Zou het wel doen .
Ik kreeg ook geen brief maar toch gedaan en kreeg 1000 + terug

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:35

Even een vraagje, ik woon in een studentenhuis met 5 anderen. Moet ik dan oprecht iedereens naam gaan opgeven? En ik heb van jan tm april 2018 bij mijn ouders gewoond, moet ik hen dan ook opgeven als huisgenoten?

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:46

Ik wil ook belastingaangifte doen, maar had in 2018 een koophuis met mijn ex wat naar hem is gegaan. Heb geen idee hoe dat werkt met aangeven. :=
We hadden overigens een samenlevingscontract, en geen geregistreerd partnerschap of huwelijk.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:53

Winged schreef:
198 euro betalen -O- Leuk zo'n stapelinkomen. Voorkom je dat je de staat geen geld kost door te blijven werken, kun je alsnog dokken.

Denk dat het bij mij ook zo zit. Grootste gedeelte hogere uitkering gehad dan loon waardoor ik toch al niet veel inkomen had. En dan een goede baan vinden. En dan toch moeten dokken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:56

Yonker schreef:
karuna schreef:
Ik moet betalen en veel ook. Krijg allimentatie bruto en kan daar dus een stevig bedrag voor afdragen. Vorig jaar de verrassing van de ziektekostenwet bijdrage die hoger was dan voor werkgevers. Vorig jaar in totaal 17800 mogen betalen. Slik. Dit jaar zal ook weer zoiets zijn, alleen nog geen definitieve van 2017 gehad.


Je weet dat je dikke onzin aan het verkondigen bent he? De zorgverzekeringswet is voor iedereen hetzelfde.

Dat dacht ik dus ook :j maar verrassing ik moest vorig jaar toch echt 1300 euro meer betalen ivm afwijkend percentage. -O- Heb belastingdienst nog gebeld erover maar ik schijn om de een of andere reden ergens tussen te vallen kwa regeltjes. Heb niet voor niets nog steeds geen definitieve van 2017 gehad. Mogelijk dat het nog teruggedraaid wordt. Afwijkende combinatie van inkomsten die niet gebruikelijk is. In combinatie met een zzp zonder inkomen.

Maar ja dit jaar rekening gehouden met nog meer moeten betalen, ik ga alleen geen haast hebben met aangifte doen. Zal wachten tot een van de laatste dagen. Des te later moet ik betalen des te langer kan ik doorsparen om mijn buffer goed op peil te houden.

Kaitlinn ik zou daar even over bellen, dat was een van mijn knelpunten van 2017 dus ook. Heb daar vraag over gesteld maar nog steeds geen antwoord over gehad. Huis was deel van jaar van ons samen deel van hem alleen. Ik betaal geen hypotheek maar draag wel bij aan de lasten erover. Dus geen huur maar ook geen eigen huis. Voor 2018 zal het iets simpeler zijn want nu echt geen eigen huis meer.